וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 11: חמישים וחמש שנה אחרי "אל תיגע בזמיר" מגיע ספר ההמשך

4.2.2015 / 0:17

ספרה זוכה הפוליצר של הרפר לי, שנכתב עוד בשנות החמישים ונחשב לאבוד, יצא לאור ביולי הקרוב. וגם הספד אוסטרלי לסופרת "ציפורים מתות בסתר" מחולל סערה, טריילר למיני סדרה של ג'יי קיי רולינג ועוד חדשות ספרות

הרפר לי. Chip Somodevilla, GettyImages
הרפר לי מבסוטית בצדק/GettyImages, Chip Somodevilla

ספר המשך ל"אל תיגע בזמיר" מאת הרפר לי, יצא לאור 55 שנים לאחר פרסמו של הספר המקורי

סוכנות הידיעות AP מדווחת כי הספר "Go Set a Watchman" שנכתב באמצע שנות ה-50 של המאה הקודמת, נתגלה בסתיו האחרון ויראה אור ב-14 ביולי השנה. מדובר בספר המשך ל"אל תיגע בזמיר", שנודע עד היום כספרה היחיד של הרפר לי, ואף זיכה אותה בפרס פוליצר. אף על פי כן, מתברר כעת כי הרפר לי השלימה את ספר ההמשך לפני שסיימה לכתוב את "אל תיגע בזמיר". "באמצע שנות ה-50 סיימתי לכתוב רומן בשם ' Go Set a Watchman'", אמרה הסופרת בת ה-88 בהודעה שפורסמה לעיתונות. "הוא עוסק בדמותה של סקאוט כאישה בוגרת, והשקעתי בו מאמץ רב. העורך דאז, שהתלהב מאוד מהפלאשבקים לילדותה של סקאוט, שכנע אותי לכתוב רומן (שהפך ל'אל תיגע בזמיר') מנקודת מבטה של סקאוט הצעירה. הייתי סופרת בראשית דרכה, ולכן עשיתי מה שאמרו לי. לא היה לי מושג שהספר המקורי שרד, כך שהיית זו הפתעה מענגת כשעורך הדין שלי גילה אותו. [...] אני נרגשת ונפעמת מכך שהרומן הזה יפורסם עכשיו אחרי כל השנים האלה".

על פי AP, המו"ל של הרפר לי מתכנן להדפיס מהדורה ראשונה של שני מיליון עותקים מהספר החדש-ישן.

ג'ורג' ר. ר. מרטין. טוויטר, צילום מסך
ג'ורג' ר. ר. מרטין/צילום מסך, טוויטר

הסופרת האוסטרלית קולין מקאלוג הלכה לעולמה בגיל 77; מחאה התעוררה ברשתות החברתיות בעקבות הספד שהופיע בעיתון The Australian ולעג להופעתה החיצונית ולמשקלה

קולין מקאלוג, שהייתה ניורופיזיולוגית בהכשרתה ועבדה במשך עשור כחוקרת בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת ייל בארה"ב, פרסמה 25 ספרים ומכרה כ-30 מיליון עותקים מהם. היא נודעה בעולם בעיקר בזכות ספרה "ציפורים מתות בסתר", שהפך מאוחר יותר לסדרת טלוויזיה בכיכובו של ריצ'רד צ'מברליין.

ביום רביעי האחרון הלכה מקאלוג לעולמה לאחר שסבלה במשך שנים מבעיות בריאותיות, ולמחרת הופיע בעיתון הנפוץ ביותר באוסטרליה, The Australian, הספד שהתייחס לעודף המשקל שלה ולהופעתה החיצונית. "קולין מקאלוג [...] הייתה אישה מלאת חן," כך נפתח ההספד שעורר תגובות נזעמות. "היא הייתה פשוטת מראה, ובהחלט בעלת עודף משקל, אך למרות זאת הייתה אישה חמה ושנונה. באחד מראיונותיה אמרה: 'אף פעם לא התעניינתי בבגדים או במראה חיצוני, והדבר המעניין הוא שבכל זאת גברים תמיד נמשכו אלי'".

ההספד הגס והסקסיסטי עורר תגובות נזעמות ברשתות החברתיות. בתחילה הביעו הגולשים את תדהמתם לנוכח ההספד: "ייתכן שלהספד הזה יכולה להיות פסקת פתיחה מעליבה יותר," צייץ הסופר ניל גיימן, "אבל אני לא יכול לדמיין איך". בהמשך הזעם הישיר הוחלף בלעג עקיף, כאשר הגולשים (וביניהם סופרים ויוצרים מפורסמים) החלו לכתוב הספדים גסים על עצמם שתויגו תחת ההאשטג #MyOzObituary (ההספד האוסטרלי שלי). "אף על פי שגידלה תחת מאכזב, היא בכל הצליחה להזדיין ולזכות בפרסים," כתבה הסופרת הבריטית קייטלין מוראן. מפיקת הטלוויזיה ברברה גיינס כתבה: "על אף שהייתה לסבית יהודיה ושמנה שלא מסוגלת לאיית מילים נכון, היא בכל זאת הייתה מפיקת טלוויזיה שזכתה בפרס האמי". והעיתונאי ריצ'ארד וואטס צייץ: "על אף שהיה הומוסקסואל שמן וחסר חוש אופנתי, הוא היה בכל זאת עיתונאי תרבות די מצליח".

בהמשך השבוע חשפה מרים רובין מהאתר האוסטרלי Crikey.com, שההספד המדובר נכתב למעשה לפני כמה שנים ע"י סופר שבינתיים מת בעצמו. המקורות של האתר סירבו לחשוף את שמו על מנת שלא לבייש אותו.

עוד באותו נושא

חיי מדף 10: הספר הטוב ביותר של המאה ה-21

לכתבה המלאה
קולין מקאלוג. Hulton Archive, Patrick Riviere,
אחרי מות קדושים אמור. קולין מקאלוג/Hulton Archive, Patrick Riviere

טריילר מתוך העיבוד הטלוויזיוני של ה-BBC ל"כיסא פנוי" שכתבה ג'יי קיי רולינג

HBO ביחד עם ה-BBC מפיקות מיני סדרה (שלושה פרקים) מרב-המכר של ג'יי. קיי. רולינג "כיסא פנוי". בסדרה ישתתפו ג'וליה מקנזי, קילי הוס, רופוס ג'ונס, מייקל גמבון ועוד. הסדרה תעלה לשידור באנגליה ב-15 בפברואר, וכבר נקנתה על ידי רשתות רבות ברחבי העולם.

"כיסא פנוי" מספר את סיפורה של עיירה כפרית שלווה למראה, כאשר מתחת לפני השטח רוחשת מתיחויות, יריבויות ושנאות. מערכת הבחירות המקומית מעלה את היריבויות אל פני השטח, עד לפיצוץ הבלתי נמנע. הספר (ספרה הראשון למבוגרים של מחברת סדרת ספרי הארי פוטר) היה לרב-מכר עולמי ונמכר בלמעלה מששה מיליון עותקים. הוא ראה אור בשנה שעברה גם בעברית (בהוצאות ספרי עליית הגג וידיעות ספרים ובתרגומו של אסף גברון) ושהה במשך שבועות רבים ברשימות רבי המכר.

סין מנחה סופרים להשתמש בשמם האמיתי כשהם כותבים ברשת

סין מנחה סופרים להשתמש בשמם האמיתי כשהם כותבים ברשת
סופרים סיניים נוהגים להשתמש בשמות-עט, במיוחד כשהם כותבים על נושאים שנויים במחלוקת. כעת הממשל הסיני רוצה להגביל את התופעה הזו, לפחות בכל הקשור לפרסומים ספרותיים באינטרנט.

משרד התקשורת הסיני פרסם הנחיות שדורשות מכל הסופרים שמפרסמים ספרות ברשת להירשם בשמם האמיתי לכל פלטפורמה פרסומית מקוונת שבה הם משתמשים. ההנחיות החדשות מאפשרות לסופרים להשתמש עדיין בשמות-עט, אך בניגוד למצב הקודם, האתרים עצמם שמפרסמים את התוכן הספרותי יוכלו לדעת את שמו האמיתי של הסופר גם אם יבחר לפרסם בשמות עט רבים. משרד התקשורת הסיני טוען כי ההנחיות הללו יעודדו את הסופרים לשאת באחריות לכתביהם ויסירו בעיות כמו מקרי פלגיאט ואיכות ספרותית ירודה. כך תיווצר, לדבריהם, ספרות מקוונת "בריאה" יותר.

שוק הספרים המקוונים בסין פורח בשנים האחרונות, כשסקר שנערך לפני כשנה הצביע על כך שיותר מ-274 מיליון סינים קוראים ספרות מקוונת, שהם כ-44% מכלל משתמשי האינטרנט בסין.

הסופר מורונג שיון, ששמו האמיתי הוא האו קון, אמר בראיון כי "ברור שהממשל נוקט באמצעים הללו מתוך כוונה לדכא את היצירתיות ברשת". הניו יורק טיימס מביא גם את דבריו של מייקל הוקס - פרופסור בבית הספר ללימודים אוריינטליים ואפריקנים בלונדון ומחברו של ספר חדש על הספרות המקוונת בסין - שמסביר כי להנחיות הללו תהיה בעיקר השפעה על יוצרים חובבים שמפרסמים את כתביהם באופן מקוון ומבלי לחתום על חוזים עם הוצאות או אתרים כלשהם. "עבור הסופרים החובבים הללו," אומר הוקס, "רישום בשמם האמיתי עלול להוות גורם מרתיע, במיוחד אם הם כותבים בז'אנר כמו ספרות אירוטית – ז'אנר שנחשב כלא לגיטימי בעיני הממשל".

חוקרים בודקים האם ארון קבורה עתיק שנמצא במדריד ועליו חרוטות האותיות "M.C", מכיל את עצמותיו של הסופר הנודע מיגל דה סרוונטס שמקום קבורתו לא נודע עד היום

חוקרים שמחפשים אחר עצמותיו של הסופר מיגל דה סרוואנטס, מחבר "דון קיחוטה" שנפטר לפני כ-400 שנה, מצאו השבוע חלק מארון קבורה עליו חרוטות האותיות "M.C", וכעת בודקים האם אכן מדובר בקברו של הסופר הנודע. הממצאים נתגלו בתוך גומחה בקריפטה של מנזר הטרינטרים היחפנים במדריד, במהלך חפירות שנעשו במקום.

מרישומים שונים ידוע כי סרוונטס נקבר בכנסייה של מנזר שנמצא במרכז מדריד, ב-22 באפריל 1616 (באותו השבוע שבו נפטר וויליאם שייקספיר) – אך מקום קבורתו המדויק נותר בלתי ידוע. הגרדיאן הבריטי מדווח כי באמצעות שימוש במצלמות אינפרה אדומות, סורקי תלת-מימד ורדאר שמזהה עצמים מתחת לאדמה, החוקרים זיהו 33 גומחות שבהן יכלו לאחסן עצמות.

כעת החוקרים יצטרכו לבחון את העצמות ולקבוע האם חלקן שייכות אכן לסרוונטס. הם יסתמכו על פצעי מלחמה שסבל מהם סרוונטס על מנת לנסות ולזהות את עצמותיו. ככל הידוע סרוונטס נורה פעמיים בחזהו ופעם אחת בידו השמאלית, במסגרת הקרב על לפנטו נגד הצבא העותמאני, ועצמותיו אמורות לשאת זכר לפציעות הללו.

מיגל דה סרוואנטס. Hulton Archive,
מיגל דה סרוואנטס מתחבא בקברו/Hulton Archive

ניל גיימן, פאולו קואלו, קרלוס רואיס סאפון, איימי טאן, וג'פרי יוג'נידיס הם חלק מהמצטרפים לסדרה הספרותית של רשת המזון "צ'יפוטלה", שמפרסמת סיפורים ומסות על גבי אריזות המזון והשתייה שלה

לפני כשמונה חודשים ישב הסופר האמריקאי ג'ונתן ספרן פוייר באחד מסניפי רשת אוכל מקסיקני בשם "צ'יפוטלה", והבין שאין לו מה לקרוא בזמן שהוא אוכל את הבוריטו שלו. הוא שכח להביא איתו ספר או עיתון, ולא היה לו סמארטפון באותה תקופה. הוא חשב לעצמו שאם היה חומר קריאה מעניין על כוסות השתייה ושקיות האוכל, זה יכול היה להיות פתרון מושלם לאנשים שנמצאים במצב כמו שלו.

הוא נזכר שמספר שנים קודם לכן פגש במנכ"ל רשת צ'יפוטלה ומיד החליט לכתוב לו אי-מייל עם הרעיון שהגה באותה ארוחת צהריים משמימה. המנכ"ל הרים את הכפפה וספרן-פוייר גייס את הסופרים ג'ורג' סונדרס, טוני מוריסון ומלקולם גלדוול שהצטרפו אליו ותרמו טקסטים פרי עטם שיעטרו את שקיות המזון וכוסות השתיה של הרשת. בהמשך השנה הצטרפו ליוזמה גם סטיבן פינקר, ג'אד אפאטו, שרה סילברמן ושרי פינק.

כעת מצטרפים לסדרה הזו גם ניל גיימן, פאולו קואלו, קרלוס רואיס סאפון, עזיז אנסרי, איימי טאן, וולטר איזקסון, אוגוסטין בורוז, ג'וליה אלברז, ברברה קינג סולבר וג'פרי יוג'נידיס.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יזם. ג'ונתן ספרן פוייר/מערכת וואלה!, צילום מסך

אתר חדש מאפשר להפוך את ציוצי הטוויטר לשירה

האתר שנקרא Poetweet, מציע להכניס את שם המשתמש שלכם בטוויטר (או של כל משתמש אחר), ולאחר מכן לבחור באחד משלושה סוגי שירים: סונטה (סגנון שירה שהיה מקובל בתקופת הנאורות, כשבכל שיר ישנן 14 שורות); רונדל (שירי אהבה שהיו מקובלים בצרפת של המאות ה-13-15); ואינדריסו (גירסה יותר חופשית של הסונטה). תוך שניות ספורות יפלוט האתר שיר המבוסס על הציוצים שלכם.

האתר נבנה ע"י יוצרים מהמרכז לאמנות עכשווית בברזיל, ולטענתם תהליך הרכבת השיר מבוסס על אלגוריתם ש"משלב את כל הציוצים של המשתמש ומוצא חרוזים ביניהם".

נכון לרגע זה, האתר לא יודע ליצור שירים מציוצים בעברית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השירציוץ של סטיבן קינג/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הנכס", רומן גרפי מאת רותו מודן, עובד לכדי אופרה ויוצג באופרה של שיקגו

"הנכס", שיצא לאור בשנת 2013, הוא הרומן הגרפי השני שכתבה ואיירה רותו מודן והוא זיכה אותה בפרס אייזנר היוקרתי ובפרס חבר השופטים בפסטיבל הקומיקס אנגלום בצרפת.

לאחרונה פרסם בית האופרה Lyric בשיקגו כי הוא עומד להעלות מחזה אופראי חדש שיצרו ולאד מרהולץ ואריק איינהורן ע"פ ספרה של מודן. באתר של בית האופרה נכתב כי האופרה החדשה שכתב מרהולץ ויביים איינהורן, תסופר באמצעות השפה המוזיקלית של הכלייזמרים. "הנכס," כך נכתב בתוכנייה המופיעה באתר, "מספר את סיפורה של רג'ינה סגל (מצו-סופרן ג'יל גרוב) ונכדתה מיקה (סופרן אן סלובין), שנוסעות לוורשה המודרנית כדי לנסות ולהחזיר לבעלותן נכס משפחתי שאבד בתקופת מלחמת העולם השנייה. בהגיעה לפולין, רג'ינה פוגשת גבר מעברה בשם רומן גורסקי (בריטון ג'יימס מדלנה), ובמקביל מיקה מפתחת יחסים עם מדריך תיירים פולני בשם טומאש (בריטון נת'נייאל אולסון). אט אט מיקה מבינה שסיבת חזרתה של רג'ינה לפולין הייתה שונה משחשבה"

הפרימריה לאופרה "The Property" תיערך ב-25 בפברואר בבית האופרה Lyric בשיקגו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתוך הספר "הנכס"/מערכת וואלה!, צילום מסך

הספר "מסה על הסובלנות" שכתב וולטר בשנת 1763, נכנס לרשימת רבי המכר בצרפת לאחר אירועי שארלי הבדו

הספר "מסה על הסובלנות" שכתב וולטר בשנת 1763, נכנס לרשימת רבי המכר בצרפת לאחר אירועי שארלי הבדו
המסה בוחנת את משפטו של ז'אן קלאס, פרוטסטנטי שרצח את בנו על מנת למנוע ממנו להמיר את דתו לקתוליות. וולטר כתב את המסה בעיצומם של מאבקי דת בין קתולים ופרוטסטנטים בצרפת, והיא יוצאת בעיקרה כנגד פנאטיות דתית – נושא שכיח בכתיבתו של וולטר.

מתקפת הטרור על מערכת שארלי הבדו, נתפשת בצרפת כמתקפה של קיצוניים דתיים על חופש הביטוי, ועל כן בשבועות שלאחר המתקפה, רבות מחנויות הספרים בצרפת הציגו את מסתו של וולטר במקום בולט בחלונות הראווה ובתצוגות הספרים שלהן – מהלך שהחזיר את הספר הותיק (בן יותר מ-250 שנה) לרשימת רבי המכר.

וולטר. ויקימדיה, אתר רשמי
יגן עד מוות על זכותנו להשמיע את דעותינו. וולטר/אתר רשמי, ויקימדיה

סטודיו לאמנות באמסטרדם עיצב כריכה שסורקת את פניו של הקורא ומאפשרת לפתוח את הספר רק אם הפנים מביעות נייטרליות, מתוך תקווה שספרים לא ישפטו על פי העטיפה שלהם

המעצבים ניסו לפתח מוצר בהשראת הפתגם "Don't judge a book by its cover", וכך נוצרה עטיפה ניידת שמתלבשת על ספרים, ולא מאפשרת לדפדף בהם עד שהפנים של הקורא נמצאות במצב נייטרלי (בלי שהן מביעות התלהבות או סלידה).

חדשות בשורה

* המשורר והמתרגם אשר רייך זכה בפרס מפעל חיים לספרות ע"ש דליה רביקוביץ שמוענק מטעם אקו"ם. רייך כתב 16 ספרי שירה, תרגם שירים רבים ואף פרסם רומן פרי עטו.

* פרוייקט "ספריית פיג'מה" יקיים מפגשים ופעילויות עם מיטב הסופרים והמאיירים (דני קרמן, שהם סמיט, אורית ברגמן ועוד) במסגרת יריד הספרים הבינלאומי בירושלים. 9-12 בפברואר, מתחם התחנה בירושלים, הכניסה חופשית.

* הוצאת עם עובד בשיתוף עם כתב העת גרנטה יארחו את הסופר הבריטי נד באומן לפגישה עם הסופר ניר ברעם. המפגש יתקיים בי-10.2.15 בחנות "סיפור פשוט", רחוב שבזי 36, תל אביב בשעה 19:00. הכניסה חופשית.

* מעצב האופנה טומי הילפיגר יפרסם בסתיו הקרוב ממואר פרי עטו. בהוצאת הספרים בלנטיין מבטיחים כי הילפיגר יספר על כניסתו לעולם האופנה ועל הדרכים בהן הפך להיות "מאסטרו של לייף סטייל".

* חנות הספרים "המגדלור" תערוך מחווה למשוררת ויסלבה שימבורסקה בהשתתפות רפי וייכרט, פרופ' עמיה ליבליך, מאיה בז'רנו, מירי פז ואשר רייך. יום ג', 10.2.15, בשעה 20:00 ב"המגדלור" – לבונטין 1 ת"א.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully