וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילדים מסכמים שנה - טופ 25

אלון עוזיאל

16.12.2009 / 10:39

יש ילדים שמשחקים בסביבונים, יש כאלה שמשחקים עם עצי אשוח ויש את אלה שאף אחד לא משחק איתם. דוד אלון ישחק איתם

25. Dan Black / Symphonies (דקה 00:00)

היה שלב באמצע השנה שההייפ סביב דן בלאק היה עצום. אבל אתם יודעים איך זה - מה שבא בקלות הולך בקלות, ובלאק קצת נעלם אל חור שחור והתחיל בטורניר שחמט עם שני הזקנים של המקרנה. עדיין, אי אפשר להתעלם מהגישה המיוחדת של בלאק, שמערבבת באופן לבן לחלוטין אר נ' בי, היפ-הופ ואלקטרוניקת אינדי. "Symphonies" הוא קטע מופתי שהתחיל בכלל בתור גרסת כיסוי לנוטוריוס ב.י.ג שהתכתבה עם "Umbrella" של ריהאנה, אך האנשים הקשוחים שמחזיקים ביצירות של ביגי סמולס סירבו לתת לפלא הלבן אישור לקאבר.

לכבוד צאת האלבום המלא שלו, בלאק הקליט את השיר מחדש עם טקסט אחר לגמרי כדי להימנע מעימותי זכויות יוצרים ויצא לו דווקא פיצוץ. מעניין מה היה קורה אם היה מוותר גם על הסימפולים מ"Umbrella".

24. Neon Indian / Should Have Taken Acid With You (דקה 03:36)

גלואו-פיי זה שם הז'אנר שהילדים הכי צחקו עליו השנה. אל תבינו לא נכון, הם דווקא מחבבים להקות כמו דלוריאן או Washed Out, אך השם, שמערבב בין גלורי ולואו-פיי לא לגמרי מעביר את התחושה הנוסטלגית שיש ללופים הזולים של הלהקות האלו. אבל שם מטופש או לא, הסצנה המוזיקלית הזו תוססת ונאון אינדיאן הם הכוכבים הכי גדולים שלה. אולי בגלל שהם יודעים מה יעשה לנו טוב ואומרים לנו ללא פחד "היינו צריכים לקחת אסיד אתכם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

23. Camera Obscura / French Navy (דקה 05:54)

קמרה אובסקורה הם המלכים של שירי הפרידה. הם יודעים להעביר את התחושה המושלמת שמשלבת כאב והתרגשות מהתחלה חדשה. זה מתחיל בקול הנשי הספק-מתוסכל-ספק-מחיוך של טרייסי אן קמבל ומגיע לשלמות עם טקסטים כמו "יבקרו אותי על כך שהלוויתי את האמנות שלי/ ביקרו אותי על כך שנתתי לך לשבור את הלב שלי/ למה שאסבול את המבטים המאוכזבים?".

22. The Drums / Let's Go Surfing (דקה 09:05)

אתר הבי בי סי הכריז על הדראמס כאחת מלהקות האינדי החמות של 2010, אבל כל ילד שמכבד את עצמו כבר רצה ללכת לגלוש איתם השנה.

21. Pete Yorn & Scarlett Johansson / Relator (דקה 11:55)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יותר מדי פיטר יורן ופחות מדי סקרלט ג'והנסון. עטיפת האלבום/מערכת וואלה!, צילום מסך

"Break Up", האלבום המשותף של סקרלט ג'והנסון ופיט יורן הוא חתיכת אכזבה. נכון, מיורן לא ציפינו לכלום וקצת כאב לדעת שהוא בילה שעות רבות באותו החדר עם ג'והנסון. אך אחרי המחווה המעולה שסקרלט הקליטה לטום ווייטס ובעקבות הסינגל המצוין הנ"ל - שיצא קצת לפני האלבום המלא וגרם לנו לתהות אם ג'והנסון היא הברידג'יט ברדו של ימנו - ציפינו להמון ובסוף קיבלנו אסופת שירים רכרוכית עם יותר מדי פיטר יורן ופחות מדי סקרלט ג'והנסון.

20. Crocodiles / I Wanna Kill (דקה 14:26)

אין איש שפוי בעולם הזה שלא רוצה להרוג מישהו, מתישהו. זה היה צריך להיאמר כבר והקרוקודילס צועקים את זה בקול רם, כשהם מצפים את המכה בשוגייז דחוס ומלודי.

19. The Pains Of Being Pure At Heart / Higher Than The Stars (דקה 18:59)

השיר הכי טוב של הכאבים-בלהיות-טהור-בלב לא יצא על אלבום הבכורה המדהים שלהם, אלא באי-פי שהגיע קצת אחריו וצעק לפריימל סקרים "אתם אולי הייתם גבוהים יותר מהשמש, אבל אנחנו גבוהים יותר מכל הכוכבים".

18. George Pringle / Physical Education Part 1 (דקה 22:36)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גם היא אחת מהנערות של טייגר וודס? פרינגל/מערכת וואלה!, צילום מסך

הקראש השנתי שלי מוקדש או לג'ורג' פרינגל או לג'מינה פרל. אני מודע שהקשר הדמיוני שלי עם שתיהן התחיל לפני 2009, אבל השנה הוא צמח למימדים כמעט אובססיביים. הקטע הזה, שהיה הסינגל הראשון מתוך האלבום המשמח "Salon Des refusés" יגרום לכולנו לרצות להיות עם פרינגל בשיעור ספורט - הבנים ימותו להיות תלויים לידה על חבל, והבנות ינסו לפוצץ אותה עם הכדור במחניים.

17. Jemina Pearl feat. Iggy Pop / I Hate People (דקה 27:45)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא בולעת. ג'מינה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אני שונאת אנשים/ אבל אני/ אני מחבבת אותך/ הו אני/ אני שונאת אנשים/ ואתה/ אתה גם", שרה ג'מינה פרל כשאיגי פופ מלווה אותה בכדי להעצים את הגישה המיזנטרופית (והבכל זאת רומנטית) שלה. לפעמים נדמה שהשיר הזה הגיע בכדי שנבין למה פרל פירקה את בי יור אוון פט ופרשה לקריירת סולו. היא בטח לא אהבה אף אחד בלהקה ההיא, כי אין מה לעשות - אנשים זה דבר די מסריח.

16. Destroyer / Bay of Pigs (דקה 31:03)

עם כל ההערכה והכבוד שדיסטרוייר מקבל, אף אחד לא צפה ממנו לקטע שכזה. בכל פעם שאני שומע את 14 הדקות האיטיות האלו - שמתחילות באמביינט, מתפתחות לסוג של דיסקו אווירתי וחוזרות לשקט מטריד - אני מופתע מחדש מכמה שזה מרגש ומפעים ונוגע וקורע וכו' וכו' וכו'.

15. Casiotone For The Painfully Alone / Killers (דקה 14:29)

אם יש משהו שבאמת מקשר ביני לבין הילדים, זה חוסר הרצון בהבאת ילדים חדשים לעולם. די, יש מספיק מהחרא הזה והגיע הזמן שכמה שיותר אנשים יצאו מהארון ויצעקו חזק שזה לא הולך לקרות - הם לא מוכנים להתעסק עם חיתולים, עריסות, קיא וכאבי ראש. בגלל זה אין שיר בעולם שקל לי להזדהות איתו יותר מאשר עם הקטע המלנכולי הזה, שמתחיל ב"הו אלוהים/ מה אם היתה לנו תאונה/ הו אלוהים/ עד שאתה מת/ זה הזמן שבו אתה הורה/ עד שאתה מת" ומסתיים בתחנונים להפלה.

14. Lily Allen / The Fear (דקה 47:03)

לילי אלן מופיעה ב- V Festival בבריטניה. AP
קר בחוץ, שימי סוודר. לילי אלן/AP

לילי אלן אומרת את האמת הידועה לכולנו ועל אף הציניות הברורה של השיר, אין מי ששומע אותו ולא רוצה להרזות ולקנות המון יהלומים.

13. Jay-Z / D.O.A (דקה 50:14)

ג'יי זי במופע הצדקה 'Answer The Call'  במדיסון סקוור גרדן. Andy Kropa, AP
ג'יגה מה? ג'יגה מי?/AP, Andy Kropa

כנראה שהיה צריך התערבות מצד המלך בכדי לשים סוף לשטות הזו של האוטו-טיון ולהחזיר את הכבוד לעולם ההיפ-הופ. "אני מולטי מיליונר, אז איך זה שאני הניגר הכי קשוח כאן?" שואל הגי'גה בצדק, כשהוא לוקח להפקה את קניה ווסט - אחד מהאנשים שאימצו בחום את האוטו טיון והפכו את T-Pain לגיבור תרבות - ובעצם מראה לכולנו את ההבדל המעמדי בינו לבין ווסט.

12. Julian Casablancas / Out Of The Blue (דקה 54:37)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כל כך מדבק שצריך לחטא את הידיים! קזבלנקס/מערכת וואלה!, צילום מסך

בראיה מגבוה, "th Dimension11" הוא הקטע המוצלח ביותר מאלבום הסולו של ג'וליאן קזבלנקס, בעוד ש"Out Of The Blue" הוא קטע שיכול גם להימאס יום אחד. אבל עד שזה קורה - וזה הרי לא ימאס לפני שתגמר השנה - מדובר בשיר הכי מדבק, אנרגטי, כעוס ומריר שיכל לצאת מאיש כה מגניב.

11. Fever Ray / Seven (דקה 59:10)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בטח היתה ילדה מה זה מפחידה. פיבר ריי/מערכת וואלה!, צילום מסך

כשקארין דרייז'ר אנדרסון (פיבר ריי) הייתה בת 7 היא בטח היתה ילדה ממש מפחידה. אין סיכוי שרק בגיל הבגרות היא נהייתה כזו קריפית. לכן כאשר היא מדברת על חוויות מגיל כה צעיר אני מיד נלחץ ותוהה מה לעזאזל הורים יכולים לעשות כשנולדת להם ילדה שרודפת אותם בסיוטים? כבר סיכמנו שילדים זה אסון. לא אתם. אתם בסדר.

10. Yeah Yeah Yeahs / Heads Will Roll (דקה 64:09)

הכן כן כנים החליטו לשנות גישה, להעיף אותנו לרחבה ולהרקיד אותנו עד שנמות.

9. Los Campesinos! / The Sea Is A Good Place To Think Of The Future (דקה 67:48)

השבוע תהיתי למה המשפט השגור ביותר בפי בנות העיר הוא "סליחה שאני עצבנית, שכחתי לקחת כדור היום", ואז שמעתי שוב את הקטע העצוב ביותר של ה-Los Campesinos! (ושל השנה) והבנתי כמה עדיף הוא פסיכולוג צמוד מאשר ניסיונות לא מלומדים בתרופות. אל תבינו לא נכון, אני בעד שניהם - זה הכי רוקנ'רול - אבל אולי אני אומר את זה רק בגלל שמעולם לא הגעתי למצב של פרכוסים על הרצפה.

8. Dizzee Rascal / Bonkers (דקה 72:02)

דיזי ראסקל. Joel Ryan, AP
איפה אתם איביזה? לא שומעים אתכם!! רסקל/AP, Joel Ryan

דיזי רסקל השלים השנה את המעבר שלו לאיביזה ועם ההפקה של ארמנד ואן הלדן הוא מגדיר את הטראש מחדש בקטע שמפוצץ באלימות שמחה.

7. Girls / Lust For Life (דקה 74:54)

האינדי-פופ לא שלט בשנת 2009 ולבטח היה הרבה פחות פופולארי מאשר שהיה בארבעת השנים האחרונות. הסיבה היא בעיקר בגלל שלא היו מספיק שירים כמו "Lust For Life" של גירלס (אגב, כל קשר לאיגי פופ מקרי בהחלט). באמת, אם השיר הזה לא יעביר בכם תחושה שמשהו בחיים שלכם צריך להשתנות, כנראה שאתם מקרה אבוד.

6. Danger Mouse and Sparklehorse feat. Julian Casablancas / Little Girl (דקה 77:12)

כמה חודשים לפני הסולו של ג'וליאן קזבלנקס הוא התארח בשיר הנ"ל והכריז, בענק, שהוא הכוכב הכי ראוי בעולם, תוך כדי שמירה על פאסון נונשלנטי עם שורות כמו "זה כל מה שאני/ אני סתם בחור פשוט שמדבר כששמים מולו מקירופון".

5. Yacht / Psychic City (דקה 81:39)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אתם חדשניים, אבל נצנצים זה הכי ניינטיז/מערכת וואלה!, צילום מסך

יאכט הם ההרכב החזק ביותר של הלייבל DFA לשנת 2009 ו"Psychic City", כנראה יותר מכל שיר אחר, מסמל את המוזיקה של השנה הזו - קאבר לשיר ישן שמגיע בפורמט דיגיטלי וחדש לגמרי; טקסט שמבטל את הקרירות שתמיד טוענים שקיימת בעיר; הביזאר הניסיוני של המוזיקה הוא פופי לגמרי וההתפתחויות באמת מעניינות ולא רגילות.

4. Animal Collective / My Girls (דקה 86:39)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
איך עושה צב? אנימל קולקטיב/מערכת וואלה!, צילום מסך

במצעד העשור של הילדים, "My Girls" הוא השיר הגבוה ביותר שהגיע משנת 2009 (במקום השישי) - אך זה לא בהכרח אומר שמדובר בשיר הכי טוב של 2009. "My Girls" הוא קטע יפהפה, מורכב, יחיד במינו וחוצה גבולות. עוד כמה שנים, זה יהיה השיר שנזכור מהשנה הזו, וגם אז לא באמת נבין את כל מה הולך בו. עכשיו, לצערי, אנחנו עדיין לא לגמרי מוכנים לעכל אותו בשלמותו.

3. Das Racist / Combination Pizza Hut And Taco Bell - Wallpaper. Remix (דקה 92:09)

באופן הפוך לחלוטין מ"My Girls" של אנימל קולקטיב, הרימיקס של וולפייפר לדאס רייסיסט הוא שיר רגעי, נטול חידושים או הרפתקנות וסביר שזה רק עניין של דקות עד שלא נהיה מסוגלים לשמוע אותו. ובכל זאת, בכל פעם שאני מנגן אותו אני מופתע לחלוטין מהעובדה שאני מתמלא באושר ולא רוצה לקפוץ מהגג. השיר הזה ליווה המון חודשים מהשנה, עשה שמח בטריליון מסיבות אינדי ולמרות שאין לי הוכחות מוצקות לכך, אין לי גם ספק שהוא העלה את המכירות של טאקו בל ופיצה האט לשמיים.

2. Jeffrey Lewis & The Junkyard / Broken Broken Broken Heart (דקה 95:49)

יכול להיות שהשיר הזה נכנס גבוה כל כך למצעד השנה בגלל חוויות אישיות. יש סיכוי שאם לא היה נשבר לי הלב מתישהו בחלק הראשון של 2009, הבפנים שלי לא היה מתהפך בכל פעם שהשיר הזה מתנגן. אני לא שולל את האופציה שאם עדיין הייתי בתוך מערכת יחסים רצינית וארוכה, "Broken Broken Broken Heart" של ג'פרי לואיס היה מוצא את עצמו במקום העשירי של המצעד. אבל זה לא המצב, וכנראה שעד שהלב שלי יתאחה, משפטים כמו "אם אוכל למנוע מעצמי לחשוב לשארית חיי אולי אשרוד את הנפילה הזו" ימשיכו לערער אותי. למזלי, אני בטוח שאני וג'פרי לואיס לא לבדנו, ושיש עוד המונים שכרגע מנסים להמשיך עם החיים שלהם - כל אחד מהם צריך לתפוס בשיר הזה ולא לעזוב.

1. Art Brut / Demons Out (דקה 99:27)

ארט ברוט. Creative Commons
ויש גם מסר חשוב לחובבי המוזיקה. ארט ברוט/Creative Commons

לא היה אף שיר ב-2009 שניתן להגיד בלי לגמגם שהוא "שיר השנה". בדרך כלל יש, אבל הפעם הכל היה טוב מדי ומהצד השני, שום דבר לא התבלט באופן קיצוני מעל השאר. הפתרון ההגיוני ביותר היה לבחור שיר עם מבנה קלאסי, אבל שנשמע טוב יותר מכל הכאילו Pאנק שיש היום. כלומר, היו חייבות להיות בפנים גיטרות, הפרסונה הכי מבריקה שיצאה מבריטניה וגם מסר חשוב. הכתובת "ארט ברוט" היתה מרוסס בענק על הקיר ו"Demons Out" שלהם, הוא בהחלט זוכה ראוי בשיר השנה, שכן לא היה אף קטע שהעביר את הכאב של חובבי המוזיקה כמו השיר הנ"ל.

אנחנו הרי יודעים איזה סוג של אנשים הופכים דיסקים לרבי מכר אחרי שהם קונים אותם בסופר או בארומה או בכל מקום שלא אמורים לקנות בו מוזיקה. אלו אנשים חשוכים, שהורסים לנו את החיים בכל מובן שהוא: תרבותי, חברתי, מדיני וכו'. ארט ברוט החליטו להלחם בשטן ולהיכנס חזק בכל האנשים האלו, תוך כדי שהם מדגישים שציבור קוני האלבומים, לא צריך להצביע.

בכך, מעבירים ארט ברוט את האשמה לאנשים. די, נגמר העידן שבו אפשר לכעוס על תחנות רדיו, בתי ספר, טלוויזיה ומשחקי מחשב. האשמים הם האנשים והם אלו שהורסים את הפופ בגלל הטעם הנוראי שלהם. "אם אתה אוהב מוזיקת פופ/ ואתה אוהב מוזיקת פופ/ למה אתה נותן להם להתעלל בו?" שואל הסולן אדי ארגוס, ואז עונה "ציבור קוני האלבומים/ אנחנו שונאים אתכם/ זה ארט ברוט/ נגד השטן". בהמשך מדגיש ארגוס כי זה לא קל להיות במקומם: "התנגשות עם השטן יכולה להיות קטלנית/ אנחנו עושים זאת למענכם/ אז כדאי שתהיו אסירי תודה" - ואיך אפשר להפגין את ההערכה והתודה שלנו יותר מלתת ל"Demons Out" את המקום הראשון במצעד השנתי של הילדים?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully