וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע נדחה הדיון בחוק הספרים?

עינב שיף

14.2.2010 / 0:01

הצעת החוק מעוררת המחלוקת, שאמורה להסדיר את תעשיית הספרות המקומית, היתה על סדר היום של ועדת השרים לענייני חקיקה, אך נדחתה לבקשת שר התמ"ת "עד לליבון הסוגיה", כדברי לשכתו

ועדת השרים לענייני חקיקה דחתה את הדיון בחוק הספרים שהיה אמור להיערך היום (ראשון) ולאחריו לעלות להצבעה טרומית בכנסת כבר ביום רביעי. לוואלה! תרבות נודע כי שר התעשייה, המסחר והתעסוקה בנימין (פואד) בן אליעזר (העבודה) הוא זה שביקש משרת התרבות לימור לבנת, התומכת בחוק, לדחות את הדיון.

גורם המעורה בפרטים אמר לוואלה! תרבות כי השר ביקש זאת לאור התנגדותה של רונית קן, הממונה על ההגבלים העסקיים, לחוק. עם זאת, בלשכת השרה לבנת אומרים כי הנושא נדחה בשל נסיעתו של השר לחו"ל. ממשרד התמ"ת נמסר בתגובה: "שר התמ"ת ושרת התרבות סיכמו על דחיית הדיון בשל ההשלכות מרחיקות הלכת של החוק, עד לליבון הסוגיה". מלשכת השרה לבנת נמסר לעומת זאת: "בעקבות בקשת שר התמ"ת השוהה בחו"ל, הסכימה השרה לדחות את הדיון בשבוע".

חבר הכנסת ניצן הורוביץ (מרץ) למד על דחיית הדיון רק לאחר שפרסם הודעה לעיתונות במוצאי השבת בה הודיע על עליית החוק לדיון בוועדת השרים. לאחר שנתבשר על דחיית הדיון אמר ח"כ הורוביץ לוואלה! תרבות: "לצערי, ישנה דחייה טכנית בגלל היעדרותו של שר התמ"ת מהדיון. עם זאת, אנו שמחים על התמיכה הציבורית הרחבה בהצעת החוק שתעניק גמול הולם לסופרים ושאר היוצרים".

"חוק חברתי מהמעלה הראשונה"

לפני סאגת הדחייה, אמר ח"כ הורוביץ כי "החוק הוא לא רק הישג גדול בתחום התרבות, אלא בעיקר חוק חברתי מהמעלה הראשונה. בכל תחום מובטח לעוסקים בו לפחות שכר מינימום. גם בספרות, יסוד כה משמעותי של 'עם הספר', שומה להבטיח שהיוצרים ייהנו לפחות מחלק קטן מהרווחים על יצירתם. אני מקווה שהממשלה, בזכות תמיכתה וגיבויה המלא של שרת התרבות והספורט לימור לבנת, תתמוך בחוק ללא היסוס לטובת הקוראים והספרות העברית".

אחת הסיבות שבגללה עלולים השרים להצביע נגד הצעת החוק היא הפעלת לחצים מצד רשת צומת ספרים, המתנגדת לו בשל סעיפים שיפגעו בעדיפות שמעניקה הרשת להוצאת כנרת זמורה-ביתן, הנמצאת עמה בבעלות משותפת. על פי אותם גורמים, "שומר [מנכ"ל צומת ספרים - ע.ש.] מפעיל לוביסטים וסופרים מטעמו שמתקשרים לשרים וטוענים שהחוק הוא חוק אנטי חברתי ושהוא יביא לעלייה במחירי הספרים ולירידה במספר הספרים הנקנים". בצומת ספרים סירבו להגיב לדברים.

עיקרי הצעת החוק

לפני כשלושה שבועות הציגה השרה לבנת, יחד עם חברי הכנסת הורוביץ ואורלב את הצעת החוק החדשה, המציעה הסדרה בחוק של נושא התמלוגים לסופרים וכן הגנה על ספר מפני מבצעים בשנתיים הראשונות לצאתו, לצד קביעת רגולציה במחיר מכירת הספר לרשת השיווק על ידי ההוצאה לאור. להצעת החוק שותפים גם חברי הכנסת שלי יחימוביץ' (עבודה), נחמן שי (קדימה) ויריב לוין (ליכוד).

"שוק הספרים בישראל איבד את נקודת האיזון שלו", אמרה אז השרה לבנת. "ישנה תחרות פרועה בין שתי רשתות ספרים ואנחנו צריכים להגן על התרבות הישראלית, להגן על הסופרים, על התרבות ועל האיכות. יש סופרים שמקבלים שקל אחד עבור כל ספר שלהם שנמכר. אם ניקח סופר מצליח שמוכר 20 אלף עותקים מספריו לאחר שנתיים שעבד על ספר, יוצא שהוא מרוויח פחות מ-1,000 שקל בחודש. זה מבזה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully