וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבנת על הפרס לבכרי: "מהרסייך ומחריבייך מימך ייצאו"

עינב שיף

19.2.2010 / 11:08

שרת התרבות הגיבה בחריפות ליוזמת הבמאים הישראלים להעניק פרס לחופש הביטוי לבמאי "ג'נין ג'נין". "זו תעודת עניות לבמאים שנותנים הכשר לסרט תעמולה שאין בו דבר מלבד שנאת ישראל"

שרת התרבות והספורט לימור לבנת הגיבה היום (שישי) בחריפות ליוזמתם של כמה במאים ישראלים להכריז כל הבמאי מוחמד בכרי כזוכה הראשון בפרס "דב הפלטינה" לחופש הביטוי, כפי שפורסם אמש לראשונה בוואלה! תרבות.

"על חבורת הבמאים הזו נאמר 'מהרסייך ומחריבייך מימך ייצאו'", אמרה לבנת, שאך לפני מספר שבועות ברכה את הסרט "עג'מי", שבוים על ידי אחד מחותמי העצומה (סכנדר קובטי) על היותו מועמד לאוסקר. "אין ספק שזו תעודת עניות לכל אותם במאים אשר נותנים הכשר לסרט תעמולה אשר אין בו דבר זולת שנאת ישראל. בית המשפט כבר פסק שבסרט יש משום לשון הרע על חיילי צה"ל".

דבריה של לבנת, שהביעה תמיכה רבה במהלך שנת כהונתה בקולנוע הישראלי, נאמרו בעקבות יוזמתו של הבמאי אודי אלוני לכונן פרס לחופש הביטוי (דב הפלטינה) בפסטיבל הסרטים של ברלין ולעניקו כבר השנה לבכרי. אל העצומה שכתב בעניין הוסיפו את חתימותיהם באים ישראלים רבים, ביניהם ערן קולירין, אייל סיון, יעל חרסונסקי וקובטי, כאמור. כמו כן, חתמו גם הישראלים לשעבר אורן מוברמן (שאף הוא מועמד השנה לאוסקר) והאני אבו-אסעד.

בעצומה, תוקפים הבמאים בחריפות את מדינת ישראל על יחסה לסרט "ג'נין ג'נין" שביים בכרי אודות פלישת צה"ל לג'נין במהלך מבצע "חומת מגן" בשנת 2002. "בעיני הממשל הישראלי, חטאו של מר בכרי הוא על העזתו להיות גם פלסטיני וגם פעיל שלום ביקורתי כלפי הכיבוש האכזרי בישראל", נאמר במכתב הבמאים. "סרטו 'ג'נין ג'נין', סרט תעודה מלא תשוקה על פעילות צה"ל בג'נין, הוא מקור אחד מבין רבים לראיות שישראל ביצעה פשעי מלחמה בשנת 2002".

עוד נכתב כי "דיווחים מפורטים על הנושא פורסמו על ידי משמרות זכויות אדם וארגון אמנסטי אינטרנשיונל, והחיילים הישראלים ששירתו בג'נין אמרו בפומבי שביצעו מעשים שהם למעשה פשעי מלחמה. השיטה המקארתיסטית בה מנסים להשתיק את בכרי מתנהלת ברקע של משבר הומניטרי: המצור המתמשך וכליאתם של 1.5 מיליון אנשים בכלוב קטן שנקרא עזה".

"יוזמי הפרס אינם מכירים את העובדות ואת הסרט"

לצד השרה, גם עו"ד אמיר טיטונוביץ' המייצג את 5 חיילים המילואים שתבעו את בכרי, הגיב לכוונה להעניק פרס לבמאי. "לו הסרט 'ג'נין ג'נין' היה נוצר כסרט על תחושות של כאב, של סבל, של אובדן התקווה, אפילו של שנאה, לא היה מי מן החיילים מרים את קולו או נוקט בהליך כלשהו", אמר טיטונוביץ' לוואלה! תרבות. "להיפך, ניתן לשער, שרבים היו חשים הזדהות ומצטרפים לקריאה לעשות את כל שניתן על-מנת להקל על האוכלוסייה הפלשתינאית ולהיטיב עמה"

"אלא שמן הדברים, שעל-פי הכתבה, נכללו במכתבו של אודי אלוני, עולה הרושם, שלפיו הוא ו/או יוזמי העצומה, ככל הנראה, אינם מכירים היטב הן את העובדות הרלבנטיות והן את הסרט 'ג'נין ג'נין'" הוסיף עו"ד טיטונוביץ', שחזר על טיעוניו העיקריים במשפט ובהם הטענה כי בית המשפט דחה את תביעת החיילים אך ורק בשל סיבה טכנית, הגורסת ש תביעת "לשון הרע לא חלה על הציבור", כפי שנכתב בפסק הדין.

"האמת היחידה היא זו, שלפיה במהלך מבצע 'חומת מגן' נהגו חיילי צה"ל באורח הומני, ועשו ככל יכולתם על-מנת למנוע אבידות מיותרות והרג חפים מפשע מן הצד הפלסטיני", אומר טיטונוביץ'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully