וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לה פן: שון פן חוגג 50

אייל דץ, לילך וולך ואריאל קריל

16.8.2010 / 18:04

אין הרבה אנשים מרובי סתירות ורוויי סערות כמו שון פן, ולכן, לרגל יום הולדתו ה-50, החלטנו לעמוד על 4 אישויותיו של השחקן, האקטיביסט, איש הנשים והמטורלל

שחקנים טובים הם בדרך כלל אנשים רבי פנים. מגוון התפקידים שהם לוקחים על עצמם וההשקעה שהם מוכנים להשקיע כדי למלא כל אחד מהם גורמים להם ללבוש פנים שונות בתדירות כל כך גבוהה שהסכיזופרניה המקצועית שלהם לעיתים זולגת אל חייהם הפרטיים. שון פן הוא הדוגמא המובהקת לתופעה ולרגל יום הולדתו ה-50 שיחול מחר (שלישי), החליטה וואלה! תרבות לנסות לשים אצבע על ארבע פניו של ד"ר שון ומיסטר פן. לא כולן מחייכות אבל כולן מרתקות.

השחקן

שון פן בסרט "מילק". imdb
שחקן ואדם טוטאלי. שון פן ב"מילק"/imdb

בגווארדיה המכובדת של השחקנים הטוטאליים, אלו שירעיבו עצמם, ישמינו עצמם ויכלאו את עצמם בכלא אפגני לחודשיים רק כדי להרגיש אותנטיים עם התפקיד הבא שלהם, אפשר למצוא כמה שחקנים שאין עוררין על ההתאמה שלהם לכותרת. דניאל דיי לואיס, למשל, או כריסטיאן בייל או ג'וני דפ. שון פן הוא ללא ספק חבר של כבוד בחבורה אלא שהוא לא תמיד היה כזה.

רגע לפני שעמד לשקוע בתדמית הבאד בוי שמככב בעיקר בצהובונים ולא על האקרנים, החליט פן לעשות את הבחירה המתבקשת לגברים אינטנסיביים וסוערי רגשות שבחרו בקריירת משחק ובמקום לבזבז את האוצר הרגשי שלו על נשים וצלמי פפראצי (ראו המשך) פנה לאפיק המשחק הטוטאלי. הוא אמנם תמיד נחשב לשחקן מוכשר, אם כי לאו דווקא יציב, אבל השינוי הגיע ב"גבר מת מהלך" (אולי בהשפעתה המיטיבה של סוזן סרנדון) ולראיה – תפקיד הנידון למוות שמילא בסרט זיכה אותו במועמדות ראשונה לאוסקר. משם נדמה שהילד הרע הפנים את מה שהמורה בבית הספר בטח תמיד אמרה לו – שיש לו פוטנציאל אבל אין לו מוטיבציה – והפך לתלמיד השקדן ביותר באולפנים. ומסתבר שהמורה צדקה, כי החריצות נשאה פירות ופן לא רק הצליח לצמצם את החשיפה התקשורתית שלו כגבר אלים אלא גם לבנות לעצמו תדמית מוצדקת של שחקן ובמאי שיש לקחת ברצינות ושזיכתה אותו בשני אוסקרים ("מיסטיק ריבר" "מילק").

מתוך החיפוש המתמיד שלו וחוסר הנחת הכרוני, לא מפתיע אם כן שפן התחבר לסיפור של "עד קצה העולם", הסרט האחרון שביים, והעניק פרשנות פיוטית כמעט לסיפורו של נער שמעדיף להתרחק מכל מה שמוכר לו עד שהוא שוכח את הדרך הביתה. נדמה שאם יש מי שעמד על סף התהום דומה וניצל בעור שיניו זהו שון פן השחקן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

האקס המיתולוגי

שון פן עם מדונה, 1986. GettyImages
שון פן עם האקסית מדונה./GettyImages

לקח לשון פן לא מעט זמן להשתחרר מכלוב הזהב שעליו חרוט באותיות קבלה מלאות הוד והדר הטייטל "האקס המיתולוגי של מדונה". בשנות ה-80 פרנסה מערכת היחסים הסוערת בין השניים לא מעט צהובונים. היא היתה כוכבת פופ בהתהוות עם שני אלבומים מצליחים מאחוריה ותדמית זנותית. הוא היה שחקן מתחיל ומבטיח עם אפיל של כוכב פורנו מהסבנטיז. ביחד הם היו אחראים לאחת הזוגיויות המתוקשרות של אותו עשור נוצץ ולאחד הסרטים האיומים בכל הזמנים – "הפתעה בשנחאי" – שאף הקנה למדונה את פרס הראזי בקטגוריית השחקנית הגרועה ביותר.

מלכת הפופ, שעדיין היתה אז נסיכה, הגדירה את בן זוגה כ"גבר הכי קול בעולם" בהקדשה שצירפה לאלבומה המיתולוגי "True Blue" שיצא ב-1986. הוא מצדו נהג להכות בשבילה צלמי פפראצי על ימין ועל שמאל (על כך בהמשך). ועדיין, בשנת 1989, לאחר ארבע שנות נישואין מלאות רעש וצלצולים, נפרדו השניים ופן המשיך ליעד הבא: הזמרת ג'ול, עבורה אף ביים קליפ גרוע במיוחד ללהיט "You Were Meant for Me".

שנה לאחר מכן, החל פן לצאת עם השחקנית האמריקאית רובין רייט והיה נדמה שמי שנודע כאחד הילדים הרעים ביותר בהוליווד סופסוף מצא בת הזוג שתדע לנתב את הלהט שלו מהפפראצי אל הפוליטיקה (גם על כך בהמשך). ב-1996 הם נישאו ונישואי האון אנד אוף שלהם החזיקו מעמד 13 שנים, עד שבשנה שעברה, חודשיים אחרי שזכה באוסקר על תפקידו בסרט "מילק", הם הגיעו לתחנה הסופית הקרויה גירושין.

לא ברור אם העובדה שבמהלך צילומי הסרט, רגע לאחר שנישק בפעם הראשונה בחייו גבר, החליט פן לשלוח אס.אם.אס דווקא למדונה היא אחד הקשים ששברו את גב משפחת רייט-פן. בכל אופן, על פי עדותו של הצד השני לנשיקה, השחקן ג'יימס פרנקו, פן כתב לאקסית המיתולוגית שלו: "בדיוק נישקתי גבר בפעם הראשונה בחיי. חשבתי עלייך. אני לא יודע למה". לנו לא נותר אלא לתהות מי צריכה להיעלב יותר: רובין על כך שלא חשב עליה אלא על מדונה בזמן שנישק את פרנקו או מדונה על כך שמגע זיפיו של פרנקו העלה בפן את זכרה.

האקטיביסט

שון פן בהאיטי. Lee Celano, GettyImages
מכפר על החטאים ועוזר בשיקום האיטי. שון פן/GettyImages, Lee Celano

בניגוד לבונו, רוג'ר ווטרס ואפילו מייקל מור, האג'נדה השמאלנית הרדיקלית של פן נתפסת כאותנטית, לא מתחסדת ובטח שלא אפיזודה זמנית או לחילופין אחד מתסמיני הבלות של הסלב המזדקן המצוי. את הניצנים לתודעה הפוליטית הפניאנית ניתן לזהות כבר בסרטו הראשון כבמאי – " The Indian Runner" משנת 1991, המבוסס על שירו של ברוס ספרינגסטין "Highway Patrolman" מתוך האלבום הפוליטי "נברסקה". אבל המהפך הגדול שמיצב את פן כאחד הקולות הפוליטיים הבולטים בהוליווד אירע רק כעבור עשור ואפילו יש לו תאריך: 19 באוקטובר 2002.

אמריקה של אותם ימים עדיין היתה שרויה בהלם מתקפת הטרור של 11 בספטמבר והקונצנזוס הלאומי סביב השקר של דיק צ'ייני וחבריו לפיו סדאם חוסיין מחזיק בנשק להשמדה המונית ומעורב בעקיפין במימון אל קאעידה היה בשיאו. פן, לעומת זאת, החליט לפרסם בוושינגטון פוסט מכתב פתוח לנשיא ארצות הברית דאז ג'ורג' בוש הבן ובו ביקש ממנו לא לפתוח במלחמה נגד עירק. "כאמריקאים אנו מחויבים לשאול את עצמנו מדוע דווקא ארה"ב, בראשות הממשל שלך וכחלק ממיעוט בינלאומי, מדיחה לכיוון של מתקפה צבאית על עירק?" כתב פן בין היתר במכתב שעל פרסומו שילם 56 אלף דולרים.

רגע לפני הפלישה האמריקאית עוד הספיק פן לבקר בעירק בשליחות העיתון סאן פרנסיסקו כרוניקל ותיעד את החיים שם בניסיון להוכיח שהעירקים הם בכל זאת בני אדם. המטרה לא הושגה, כמובן, וארה"ב פלשה גם פלשה, אבל הקריירה העיתונאית של זוכה האוסקר יצאה לדרך. שלוש שנים מאוחר יותר הוא חבש שוב את כובע העיתונאי ובשליחות אותו עיתון יצא לאירן כדי לסקר את הבחירות המקומיות. יעד חביב נוסף על פן הוא ונצואלה כאשר בביקור האחרון שלו במדינה בתחילת השנה הוא הצליח לעורר סערה לא קטנה לאחר שאמר כי "נשיא ונצואלה הוגו צ'אווס הוא דמוקרט למופת ויש לשלוח לכלא את כל אלה האומרים שהוא רודן".

החולשה של פן לחלכאי ונדכאי העולם לא השכיחה ממנו את עניי ביתו. לאחר הוריקן קתרינה, למשל, בזמן שבכירי הממשל האמריקאי התחפשו לדגים, הוא היה מהקולות הצעקניים ביותר נגד בוש וחבריו. הוא הגיע לניו אורלינס לסייע לתושבים ולפחות על פי "כשהסכרים נפלו", הסרט הדוקומנטרי של ספייק לי על האסון, הוא מצטייר כלבן היחידי שיצא בסדר מכל העניין. יתרה מזאת, בנאום התודה שנשא כשקיבל את האוסקר על תפקידו ב"מילק" הוא לא הסתפק בתודות הרגילות למשפחה ולסוכן והוכיח לכולם עד כמה נכנס לדמותו דל הפעיל המנוח לזכויות הומוסקסואלים, הרווי מילק, אותו גילם בסרט. "אני חושב שהגיע הזמן שכל מי הצביע בעד האיסור על נישואין חד מיניים יישב ויחשוב וידמיין את הבושה הגדולה שתהיה לו בעיני נכדיו אם ימשיך לתמוך באיסור", אמר.

כיום מקדיש פן את מירב זמנו לסיוע לתושבי האיטי. הוא הגיע לשם מייד לאחר רעידת האדמה הקשה באזור ושהה במקום מספר חודשים במהלכם הקים מחנה לסיוע הומניטארי. לאחרונה אף התעמת פן פומבית עם הזמר וויקליף ז'אן שהצהיר שהוא רץ לבחירות בהאיטי כשטען שז'אן בקושי מגיע להאיטי בחודשים האחרונים. אורלי וילנאי פגשה את פן באזור הסיוע וראיינה אותו לעיתון "הארץ". וילנאי שאלה את פן אם הוא כבר הצליח להבין מה מניע אותו. "בטח", הוא ענה, "לכפר על כל החטאים מותק, לכפר על החטאים".

אויב הפפראצי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שון פן מחטיף לצלם פפראצי./מערכת וואלה!, צילום מסך

"לעשות שון פן" הפך כבר למטבע לשון בהוליווד שפירושו הכאת צלמי פפראצי. ואכן, אין הרבה סלבריטאים שמזוהים בשנאתם היוקדת לבעלי המקצוע המסוים הזה יותר ממנו. "אני עדיין חושב שצריך להלקות צלמי פפראצי", אמר השחקן בראיון לפני שלוש שנים. "צריך לשים אותם בכלוב עם אפשרות לדקור אותם עם מקל ארוך עבור דולר. אבל לא בקטע עוין אלא רק בשביל הכיף. הם באמת סכנה לקיומו של המין האנושי".

ברזומה של פן ניתן למצוא אינספור הסתבכויות עם צלמי פפראצי כשהחמורה שבהן, ב-1987, אף הכניסה אותו לכלא ל-33 יום. אפילו בימים אלו עומדות מול פן האשמות חמורות לפיהן הוא בעט בצלם פפראצי ומשפטו אמור להיפתח בחודשים הקרובים. אבל מעל לכולן תיזכר התקרית האלמותית מ-1986. פן תפס אז צלם פפראצי שהתחבא בחדר המלון שבו הוא שהה בסין, אחז בקרסוליו, הפך אותו וניער אותו מהמרפסת בעודו מאיים להשליך אותו מעבר למעקה. הצלם ככל הנראה אפילו לא הגיש תלונה אחרי זה.

  • עוד באותו נושא:
  • שון פן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully