וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשמקול 96

אמיר אגוזי

4.11.2010 / 10:00

אחרי מחווה לגרגורי אייזקס, ענק הרגאיי שהלך לעולמו, הקאסט של אגוזי מתמקם בתפר שבין אינדי לאלקטרוניקה ומוציא ממנו טונות של גרוב

גרגורי אייזקס. AP
לאברס רוקר. אייזקס/AP

כמו לפני שלושה חודשים כשנפטר שוגר מיינוט, אנחנו שוב פותחים את הפודקאסט עם מחווה לאגדת רגאיי שהלכה לעולמה. גרגורי אייזקס, אחד הקולות המתוקים ביותר שידעה ג'מייקה, הלך לעולמו ביום ראשון שעבר כשהוא מותיר מאחוריו מגוון של שירים נפלאים, חלקם בעלי מודעות וביקורת חברתית (כ-"Rumours" מבשר רוחות המלחמה). אך בהיותו נחשב לזמר הלאברס רוק (Lovers Rock) הראשון, עיקר התהילה שלו באה מהמון שירי אהבה/כמיהה/אישות שניפק, כש-"Night Nurse", להיט הקרוסאובר הראשון שלו, הוא המפורסם ביותר מביניהם ובצדק.

להקת Phenomenal Handclap Band. : C Brandon/Contributor, GettyImages
בין אינדי לדאנס. Phenomenal Handclap Band/GettyImages, : C Brandon/Contributor

המשכו של הקאסט לוקח את הרוק והלאברס ומפרק אותם לגורמים, נע על ציר מתוק-מריר שבין אינדי לאלקטרוניקה, כולל כמה שירים מהקצה הרוקי ביותר שידע המדור מזה זמן רב. בנוסף, הרכבים שבין אינדי לדאנס שביקרו אצלנו בעבר (Phenomenal Handclap Band, קאריבו) חוזרים הפעם ברמיקסים חדשים: הדי ג'יי הבריטית קוסמו עם אינטרפרטציה דיסקו-דאבית ל-PHCB ודי ג'יי קוזה הגרמני עם המג'ונן מבין שלושת הרמיקסים שרקח עבור אלבום הבונוס ל-"Swim" של קאריבו (בו משתתפים גם הג'וניור בויז, מוטור סיטי דראם אנסמבל, גולד פנדה ואייקוניקה).

דייב סיטק. Bryan Bedder, GettyImages
גנב את אהובי רשמקול לאלבום שלו. דייב סיטק/GettyImages, Bryan Bedder

אהובי המדור ליטל דרגון, ובראשם הזמרת הנפלאה יוקימי נגאנו, מתארחים (לצד מלא נוספים) באלבום הסולו של מפיק האינדי דייב סיטק (מ-TV on the Radio). אחרי שכבר גנבו את ההצגה ב-"Empire Ants" מאלבומם של הגורילאז מתחילת השנה - ללא ספק אחד הקטעים המנוגנים ואהובים עליי ביותר השנה - הם מככבים גם בהזדמנות זו. קצוות אחרים של אינדי מופיעים עם שובו של ההרכב המתחכם והמסקרן oOoOO ובפנינת הלו-פיי של How to Dress Well, מתוך "Love Remains", אחד האלבומים היפים ששמעתי בכל השנה. שניהם מקצוות שונים של הספירה החמקמקה שזוכה בימינו לשלל כינויים: צ'יל ווייב, Witch House, שיט-גייז (בפי השונאים) ושאר כינויים שלשווא מנסים לאגד יחד גל של להקות עכשוויות, שבעצם נעות על טווח עצום שבין דיסקו-פריקי ועד לגותיקה אפלה אך חולקים איזו רוח מכושפת שעוטפת כענן את כל החבורה.

להקת The XX. Dave Hogan, GettyImages
מכושפים. ה-XX/GettyImages, Dave Hogan

ה-XX, זוכי פרס מרקורי לאלבום השנה, מטפטפים גם הם בין עולמות מכושפים למדי. נטיותיהם האלקטרוניות באות לידי ביטוי בסאונד היברידי ובחירת רמיקסרים מוקפדת, וביתר שאת בעבודות הסולו של ג'יימי XX, הצלע הדומיננטית במחלקת ההפקה. מאז הרמיקס שובר המצעדים שלו בשנה שעברה ל-"You Got the Love" של פלורנס אנד דה מאשין (בעצמו קאבר ל-The Source עם קנדי סטטון), קטלוג הרמיקסים המסקרנים שלו רק הלך ותפח. כעת הוא עומד לקראת הוצאתו של סינגל סולו ראשון בלייבל האלקטרוני Numbers מגלזגו, שמנהל קולקטיב שכולל דיג'ייז כג'קמאסטר וספנסר ומשמש בית לאמנים מגוונים כראסטי, הדסון מוהוק, בוק בוק ו-L-Vis 1990, לייזר סוורד, דדבוי, לורי די ו-TVO.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דיסקו או דיפ האוס, מה תרצו? Space Controller Dimension/מערכת וואלה!, צילום מסך

ואיך שלא מסתכלים על זה, כמעט כל הקצוות בשנים אלו מובילות בסופו של דבר לדאבסטפ, שמתפרש כיום על סאונד כה רחב שסביר להניח אין ולו מאזין אחד שתחבר למלוא טווח הווריאציות שהוליד הז'אנר. הקטעים של Pariah ו-Om Unit שבחצי הראשון של הקאסט מדגימים את החיבור בין הדאבסטפ לבין עולם הביטים האינסטרומנטליים. לעומתם, בקצה הכי הרפתקני, דאונטמפואי ונוגה שלו, נמצאים קבועי המדור מאונט קימבי, ג'יימס בלייק וחבריהם דארקסטאר, שמופיעים הפעם עם שני קטעים מאלבומם החדש: קטע הנושא "North" וסינגל הבכורה/קאבר ליומן ליג "Gold", שלא התאפקתי מלשים כאן בשנית בתוך חודש.

כעת יצא גם האלבום המלא, שבניגוד ל-"Crooks & Lovers" של מאונט קימבי מלפני כמה חודשים, בינו לבין שורשי הדאנספלור שבהם נעוץ הז'אנר כבר לא נותר כמעט דבר. בדומה לתנועת הטריפ הופ של אמצע הניינטיז, יוצרים אלו מתחברים לגל חדש של אלקטרוניקה בריטית, ששורשיה בתרבות המועדונים והדי ג'ייז הם רק מקפצה לאלבומים שצוללים הרבה מעבר. אפילו מכונות התופים ב-"North", שסוגר את הקאסט, מזכירים לי את אלו של "Machine Gun" האייקוני של פורטיסהד. והמסקרן מכולם, אלבום הבכורה של ג'יימס בלייק, עדיין בדרך.

ג'יימס בלייק. Creative Commons
מחכים לאלבום הבכורה. ג'יימס בלייק/Creative Commons

Gregory Isaacs – Night Nurse // Universal // 0:01

The Phenomenal Handclap Band – Testimony (Cosmodelica remix) // Gomma // 3:40

Javelin – Dep // Luaka Bop // 9:30

oOoOO – Sedsumting // Tri-Angle // 13:00

Pariah – C-Beams // R&S // 18:00

Space Dimension Controller – Simmering Emotion (Stay with Me) // R&S // 20:05

Darkstar – Gold // Hyperdub // 25:00

Free the Robots – La Lune // Do Over // 28:45

Om Unit – Cradle // Terrorhythm // 31:40

Jack Penate – Pull My Heart Away (Jamie XX remix) // XL // 35:30

Glasser – Tremel (Jamie XX remix) // Young Turks // 39:00

Caribou – Jamelia (DJ Koze’s Alarmclock remix) // City Slang // 42:30

Holy Fuck – Red Lights // Young Turks // 46:00

Maximum Balloon ft Little Dragon – If You Return // Polydor // 49:00

How to Dress Well – Mr. By & By // Lefse // 52:40

Chromatics – Dark Day // Italians Do It Better // 54:15

Darkstar – North // Hyperdub // 59:00

המייל שלנו:

rashamkolrashamkol@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully