וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרם דה לה קדם: השירים הגדולים שלא זכו בתחרות הקדם אירוויזיון

הפופ של ירדנה ארזי, הסלסול של בועז שרעבי וההברקה של דנה אינטרנשיונל: לרגל שובו של הקדם-אירוויזיון, קבלו כמה שירים מעולים מתוכו שהפסידו בתחרות, אבל נחרטו בתודעה

בניגוד למה שלא מעט מצקצקי לשון היו אומרים, הקדם-אירוויזיון הוא אירוע. נכון, לא תשמעו בו את המילה האחרונה שיש לפופ העולמי להציע וגם התחרות עצמה רחוקה מלהציג ערך אמנותי מלבד שואו אוף מרהיב של כסף ופוליטיקה. אבל למעלה מ-30 שנות אובססיה לאומית סביב התחרות הניבו רגעים בלתי נשכחים, שעבור ישראלים רבים מהווים רגעי מפתח בתרבות הישראלית לא פחות מהזכייה של "רמזור" באמי הבינלאומי או הזכייה של נטלי "משלנו" פורטמן באוסקר השנה.

לכן, רגע לפני קדם אירוויזיון 2011, שחוזר אלינו אחרי כמה שנים טובות, וואלה! תרבות בוחרת דווקא את הביצועים שלא הגיעו לתחרות הסופית, אבל במבט לאחור היו ללא ספק ראויים לנסות את מזלם בשנים בהן לא היה ברור שכל הסקנדינביות מצביעות זו לזו באופן אוטומטי. מי ייתן וקדם 2011 לא יכניס שיר נוסף שכזה לרשימה וזה שכן ייקח – יידע להפסיד בכבוד. אחרי הכל, כולם אנטישמים שם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האם מישהו מהם ייכנס לרשימה המכובדת הזו? מתמודדי קדם אירוויזיון 2011/מערכת וואלה!, צילום מסך

ירדנה ארזי – "עוד נגיע" (1985)

*מקום בקדם: 3

*למי הפסיד: יזהר כהן – "עולה עולה" (מקום 5 באירוויזיון)

*למה הגיע לו לנצח: ראשית, יש לציין שמדובר באחד הקדמים הטובים ביותר בתולדות התחרות וקשה להאמין שבכל קדם אחר פנינת הפופ הזו היתה מסיימת בפחות מטיסה לגטבורג שבשוודיה, שם התקיימה התחרות באותה השנה. רק לסבר את האוזן, מול ארזי התמודדו שלישיית כמו צועני, קורין אלאל (עיין ערך), שועל הקדמים דורון מזר, אריק סיני וכמובן הזוכה, יזהר כהן שבא, כמו מנצ'סטר יונייטד, עם הגביע בארון. אבל מדובר בפספוס היסטורי, שכן באמת קשה להאמין שהשיר הזה לא היה מגיע אפילו רחוק יותר מ"עולה עולה", שהישגו לכשעצמו מצוין, אבל עם מצוין לא מביאים את התחרות לירושלים.

*מה היה קורה אם היה מגיע לאירוויזיון: ארזי היא מהזמרות הבודדות בישראל שהסטאר קוואליטי שלהן נמצא באותה רמה כמו יכולות השירה שלהן. אז, בשנות ה-80, ההלימה בין שתי התכונות הולידו את אחת מכוכבות הפופ היחידות שקמו בישראל. למרות המצב הפוליטי הבעייתי שמשמעותו היתה סיכויים קלושים לזכייה בתחרות, מספיק מבט אחד מהעיניים של ארזי מודל 1985 כדי לחלום על כמות נכבדת יותר של דוז פואה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

קורין אלאל – "בכל יום" (1985)

*מקום בקדם: 12

*למי הפסיד: יזהר כהן – "אולה אולה" (מקום 5 באירוויזיון)

*למה הגיע לו לנצח: א', רק בגלל צמד נגני הסינתי איתם הופיעה אלאל הצליחה לעלות על טרנד מודרן טוקינג בזמן אמת ולשחק אותה אצל האירופאים עם יורוטראש מצרפת פינת טוניסיה. ב', זה באמת שיר לא רע בכלל ודי מפתיע לעומת האווירה הקודרת שאפיינה את היצירה של אלאל באותם שנים ("מותק", "חיה בתוך קופסא" ו"תן לי קצת ממך"). ג', אין שום דבר שמנצח את התספורת של אלאל באותה תחרות. אם היה צריך להגדיר את שנות ה-80 בתמונה – הנה היא.

*מה היה קורה אם היתה מגיעה לאירוויזיון: טוב, אם נודה על האמת, היא לא היתה מתעלה על הישגו של כהן בתחרות, אבל ממילא כולם שם שונאי ישראל. עם זאת, דימוי הרוקרית החלוצה של אלאל היה מוכתם לתמיד. ב-2011 אלאל כבר היתה ב"האח הגדול VIP", אז מה זה כבר השתתפות באירוויזיון.

בועז שרעבי – "הלוואי" (1986)

*מקום בקדם: 12 ואחרון

*למי הפסיד: צמד הבטלנים - "הופה הולה"

*למה הגיע לו לנצח: באירוויזיון חייבת להיות קורלציה בין להיט לשיר המייצג את המדינה. "הופה הולה", איך לומר זאת בעדינות, לא הולם את הקריטריון ולעומת זאת, העוול העצום שנעשה ללהיט כמו "הלוואי" הפך למיתולוגיה בקריירה המפוארת של בועז שרעבי. מילא, היה מפסיד שרעבי בנקודות לשיר מעולה כמו "שביל הבריחה" של הזמרת הצעירה ריטה קליינשטיין או לנציג הדור המקופח, חיים משה עם "לחיים". אבל לצמד הבטלנים? נו באמת.

*מה היה קורה אם היה מגיע לאירוויזיון: לא הרבה, אבל היינו חושבים פעמיים על הפרסומת לביטוח ישיר.

האחיות אופירה ורווית יוספי – "לשמוח ולרקוד" (1989)

*מקום בקדם: מקום 3

*למי הפסיד: גילי וגלית – "דרך המלך" (מקום 12 באירוויזיון)

*למה הגיע לו לנצח: מי שניסה לחקות את ההצלחה של סנדרה קים, זוכת האירוויזיון בשנת 1986 שעד היום יש ויכוח בת כמה בדיוק היתה כשזכתה בתחרות (13 או 15) עם מתמודדים בני 12, סיים עם פארסה מביכה שרק סיפקה חומר לכותרות כמו "הלך הפלא, נשאר הילד". לעומת זאת, "לשמוח ולרקוד", שרק המוצא התימני של מבצעותיו היה מקפיץ לאירופאים את הפתיל האוריינטלי, היה מגיע לפחות לחמישייה הראשונה. בנוסף, השיר די מזכיר בקופצנות ובנשיות שלו את השיר הזוכה בסופו של דבר, "Rock Me" של להקת Riva היוגוסלבית.

*מה היה קורה אילו היו מגיעות לאירוויזיון: כאמור, אחרי שהיו מגיעות לחמישיה הראשונה בתחרות, היו האחיות יוספי מצליחות להישאר בתודעה לפחות עוד 7-8 שנים, כלומר בדיוק הזמן שזכו לו גילי וגלית. כיום אגב, כל הארבעה שכנים די טובים במחלקת כתבות ה"איפה הם היום".

ירון חדד – "זודיאק" (1992)

*מקום בקדם: מקום 9

*למי הפסיד: דפנה דקל – "זה רק ספורט" (מקום 6 באירוויזיון)

*למה הגיע לו לנצח: טוב, קשה לעמוד בסחף הדי מהמם של הלהיט הזה, סחף שנשמר במאות אלפי מסיבות קריוקי בהן בוצע השיר. בל נשכח גם את התחייה המרהיבה לה זכה השיר בזכות העונה הראשונה של "כוכב נולד", שם ביצע את השיר גיא שרפי. לכשעצמו, האוריינטליות של השיר היתה יתרון גדול בקרב האירופאים, שבאותם שנים קפצו כמוצאי שלל רב על מה שעפרה חזה הציעה להם ונשמע די דומה. חוץ מזה, בקרב החתולות שנוצר בין דקל לענת עצמון בתחרות, עדיף היה להכריע לטובת המתמודד השלישי הטוב ביותר. בונוס: המקום האחרון של זהבה בן בתחרות (עם "דף חדש") הוא עלבון לאינטליגנציה.

*מה היה קורה אילו היה מגיע לאירוויזיון: לא פחות מחוזה ביוניברסל ואלבום בהפקת שפ פטיבון, מי שהפיק את "Erotica" של מדונה שיצא באותה השנה. את הרימיקסים היו משאירים ליזהר אשדות.

דנה אינטרנשיונל – "לילה טוב אירופה" (1995)

*מקום בקדם: מקום 2

*למי הפסיד: ליאורה – "אמן" (מקום 8 באירוויזיון)

*למה הגיע לו לנצח: הסיבות המלאות התבררו 3 שנים לאחר מכן, כשאינטרנשיונל כבשה את אירופה עם "דיווה", באמת מלהיטי האירוויזיון הגדולים אי פעם, אבל כבר ב-1995 היא יכלה לעורר את ההיסטריה שגלומה בהתמודדות של טרנסג'נדר בתחרות כה שמרנית: "לילה טוב אירופה" היה טוב פי מאה מ"אמן", שהיה בעייתי מלכתחילה ברמות הקיטש שלו ואין פלא שרגע התהילה הבא והאחרון של המבצעת שלו היה שיר הנושא של הסבונייה העברית "רמת אביב ג'".

*מה היה קורה אילו היתה מגיעה לאירוויזיון: א', היא היתה מביסה בלי למצמץ את מוזיקת המעליות המפחידה של הנורבגים בדמות השיר "Nocturne" שעד היום קשה לכנותו "שיר". סביר להניח שכבר אז היינו עורכים היכרות עם שמלת הנוצות של ז'אן פול גוטייה ו"דיווה" היה השיר של הראל סקעת לאירוויזיון.

קדם אירוויזיון 2011, מחר (שלישי), 21:30 בערוץ הראשון ובלייב בלוגינג בוואלה! תרבות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully