וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מותו של ג'וליאנו מר: "ראוי היה שמשרד התרבות יפרסם מודעת אבל"

שני גורקביץ'

6.4.2011 / 18:00

רק לאחר שבכירים בעולם התרבות, כמו יהושע סובול וששון גבאי, הביעו תמיהה על שתיקתה של לימור לבנת נוכח רציחתו של היוצר פרסם משרדה הצהרה בעניין. "שלחנו מברק תנחומים"

מותו הטרגי של ג'וליאנו מר חמיס הצליח להסעיר לא רק את עולם התרבות, אלא את ישראל כולה, את העולם הערבי וגם את מדינות המערב, שדיווחו על הירצחו. העניין הרב נבע לא רק בשל פעילותו האינטנסיבית של השחקן והבמאי הכריזמטי נגד הכיבוש אלא גם בגלל היותו סמל לנורמליזציה בגדה המערבית.

אך לפני כל המשמעויות הפוליטיות שנלוו למותו של מר חמיס, מדובר כאמור בשחקן ויוצר מוכר למדי בתרבות הישראלית, שגורמים רבים, ממנהלי תיאטראות ועד במאים שחקנים, מצאו לנכון להתאבל האבידה שבמותו. עם זאת, במשרד התרבות והספורט, שדווקא נוהג להגיב לאירועים שכאלו, לא מצאו לנכון להגיב לאירוע.

יש לציין כי במשרד התרבות והספורט אין נוהל קבוע בנושא, והמשרד לא תמיד מפרסם הודעת תנחומים בעקבות מותו של אמן או ספורטאי. כך, אחרי מותם של עמוס קינן, אשת המחול דבורה ברטונוב ויוסף שילוח, פורסמה הודעה שכזו, אולם לאחר מותו של השחקן ראובן שפר, הודעה שכזו לא פורסמה. עם זאת, במשרד התרבות מציינים כי נשלח מברק למשפחתו של מר חמיס.

מסע לוויה ברחובות חיפה לזכרו של ג'וליאנו מר, אפריל 2011. אורי לנץ
"הייתי מצפה שהמשרד יקדיש כמה שורות לעובדה שג'וליאנו ניסה להעביר את המאבק הפלסטיני לפסים של מאבק בלי אלימות". מסע הלוויה של ג'וליאנו מר/אורי לנץ

"הייתי מצפה שמשרד התרבות יפרסם מודעת אבל וכן יקדיש כמה שורות לעובדה שג'וליאנו ניסה להעביר את המאבק הפלסטיני לפסים של מאבק בלי אלימות, מאבק תרבותי", כך אמר לוואלה! תרבות הבמאי יהושע סובול. "הוא התבטא במושגים צבאיים, ותרגמו אותו לא נכון. כשהוא אמר שהוא רוצה להקים קומנדו, הוא התכוון להקים קומנדו תרבות. הוא ניסה להעביר צעירים פלסטינים לכיוון של התנגדות תרבותית, התנגדות תוך יצירת אמנות. אני חושב שזה היה בהחלט ראוי מצד משרד התרבות לפרסם תגובה, ועוד לא מאוחר לעשות את זה. ואני מקווה מאוד שזה יקרה".

"אני חושב שראוי היה שמשרד התרבות יתייחס לנושא הזה לשחקן ולאדם", הסכים עמו השחקן ששון גבאי. "ג'וליאנו היה שחקן מאוד פעיל ועבד הרבה בארץ וניסה לעשות קירוב בין העמים ואני חושב שאפשר היה להתייחס".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
השרה לימור לבנת עומדת מול ארונו של אבי כהן. ברני ארדוב
להבדיל אלף אלפי הבדלות. השרה לבנת בלווית הכדורגלן אבי כהן/ברני ארדוב

"אני לא מצפה משרת התרבות שתפרסם מודעת אבל ותצא בחוצות העיר בגלל הרקע שלו, בן לאבא פוליטי מחד"ש ובן לאמא שבעקבותיה הלך לג'נין", כך אמר שר התרבות לשעבר, ראלב מג'אדלה, שיש לציין שהוא ממתנגדיה הגדולים של השרה לבנת. "אני מקווה שהיא תפתיע את כולנו לטובה, ואכן תפרסם מודעת אבל ותתעלה על האג'נדה שלה. עוד לא מאוחר. רק היום ההלוויה".

חבר הכנסת מגא'דלה אף הוסיף ואמר כי למרות שלא הכיר את מר חמיס, "אין לי ספק שמדובר באבדה גדולה. זה לא סוד שאיפה שיש תרבות אין גזענות, וזה איש שיכל לקרב ולקדם בין שני העמים דרך התרבות והאמנות, וזו אבדה לשני העמים".

משרד התרבות: "נסיבות הרצח כואבות"

רק לאחר פניית וואלה! תרבות למשרד השרה, העביר הדובר שלה מאיר ברדוגו את הדברים הבאים: "נסיבות מותו של האמן, היוצר, השחקן והבמאי ג'וליאנו מר הן טרגיות וכואבות. שרת התרבות מגנה ומוקיעה כל מקרה של אלימות ורצח נתעב. משרד התרבות שלח מברק תנחומים לבני משפחתו כמקובל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully