וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פצצת תימן: "עם סגולה" של שלישיית מה קשור מכוונת נמוך מדי

10.4.2011 / 7:30

אם לשפוט על פי הפרק הראשון, הדבר היחיד שיש לשלישיית מה קשור להציע בתוכניתם החדשה, "עם סגולה", זה חיקויים של תימנים. זה לא יספיק לעונה שלמה, בקושי לפרק

לא ברור באילו שכונות גדלו חברי מה קשור ומה מוצאם, אבל אין ספק שיש להם אובססיה קשה לתימנים. כמעט כל הדמויות בתוכניתם החדשה "עם סגולה", שעלתה אמש (שבת) בערוץ 2, נכללות בקבוצת אוכלי הג'חנון למיניהם. לכולן אותה רי"ש מתגלגלת וחי"ת ועי"ן גרוניות, רובן מתולתלות ועממיות, כולן חמות מזג ומתנהגות באמוציונליות. לו הייתי תימני, סביר להניח שהייתי נעלב מהדרך הנלעגת שבה העדה מוצגת, אך ככל שהתוכנית מתקדמת מתברר שהרפרטואר הקומי של השלישייה הוא די מוגבל, וכנראה שדמויות תימניות סטריאוטיפיות זה המקסימום שיש להם להציע.

אם אכן כך, והיכולות הקומיות של "מה קשור" הן באמת מוגבלות, "עם סגולה" נמצאת בצרה. מאחר שהמערכונים אינם מאופיינים בכתיבה שנונה או אינטליגנטית במיוחד, התוכנית מתבססת אך ורק על כישרונם של המגישים ועל מיומנויותיהם כקומיקאים. אין פאנצ'ים מבריקים, אין תוכן מתוחכם, וכל שנותר זו האווירה. זו עשויה להיות התחלה טובה, וניכר שהבדיחות בהחלט מצחיקות את חברי השלישייה (שנראים משועשעים מעצמם ונהנים מההווי הפנימי), אבל זה גם עלול שלא להספיק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מכוונים נמוך מדי. מתוך "עם סגולה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

העיקרון הוא אותו עיקרון של "הממלכה הקטנה": מערכונים קצרים (לא מספיק קצרים, אגב), עם אותן דמויות מוכרות, שמתנהגות על פי אותו השטאנץ. עם הזמן אנחנו אמורים להכיר אותן היטב ולהתמסר אליהן, ועל אף שהדמויות כבולות לאותה תבנית התנהגותית – קשה שלא לצחוק מהתגובות שלהן, למרות שהן צפויות וידועות מראש.

כך גם ב"עם סגולה". בקטע הפתיחה, למשל, הדינמיקה בין עמי רונאל (המוח שמאחורי הנשיא אובמה) לבין אשתו שרית (שמבקשת שהנשיא ימסור ד"ש לחברתה בנאום ממלכתי) אמורה להיות האטרקציה האמיתית של המערכון. הרעיון עצמו הוא די פשטני, כך שהצופה אמור להתמוגג מהדמות של שרית (שמרבה להגיד "תשתחרר על החיים שלך") ולהתאהב בה ובמניירות שלה. אבל איך נאמר זאת בעדינות? זה עוד לא קרה.

שלום מיכאלשווילי, אסי ישראלוף, ציון ברוך. שוקה כהן
במקום למקסם את מעט הפוטנציאל שיש בתוכנית, הולכים על בטוח עם חיקויים של מזרחים. שלישיית מה קשור/שוקה כהן

אותו הסיפור גם במקרה של הדיילת התימנייה (חמומת המוח), של שלושת חוקרי המוסד (שירו בנחקר הערבי על רקע מתנה לחג) ושל שלושת התימנים בתאילנד (שכמעט התקוטטו בעקבות ביטול התימניאדה). אין טקסטים מבריקים, אלא בעיקר הווי. אין דיאלוגים שנונים, אלא בעיקר דמויות סטריאוטיפיות והגינונים שלהן (צחוק פרוע, מטבעות לשון וכדומה). להגנתה של "עם סגולה" ייאמר שבתוכניות מהסוג הזה הפרק הראשון הוא הקשה והמאתגר מכולם, ויכול להיות שעם הזמן הצופה ייכבש על ידי דפוסי ההתנהגות העממיים, אבל בינתיים, לפחות על פי הפרק הראשון, "עם סגולה" מכוונת נמוך מדי.

לפרקים ניתן לזהות את הפוטנציאל. תלמידי התיכון בטיול במחנות הריכוז בפולין עשויים לייצר לא מעט סצינות מפתיעות, וגם סוכן המוסד ההומו יוכל לשחוט כמה פרות קדושות. אבל פה כנראה טמונה הבעיה של "עם סגולה". בניגוד ל"הממלכה הקטנה" בימיה הטובים – שלעגה באכזריות לאוכלוסיות חלשות כמו שמנים, מהגרים, נכים והומואים – שלישיית מה קשור הולכת על הקלף הבטוח שלה: חיקויים בנאליים של דמויות מזרחיות. זו לא חוכמה גדולה לרדת שוב ושוב על תימנים, ובוודאי שלא מאתגר. אם זה יימשך ככה, אנחנו עוד עלולים לחשוב שזה המקסימום שיש להם להציע.

"עם סגולה", ימי שבת, 22:30, ערוץ 2, קשת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully