וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בסוף כולנו זונות" - האם "היכל התהילה" תשפיל מוזיקאים?

שני גורקביץ'

19.5.2011 / 13:30

הזדמנות פז לקריירה אבודה או התבזות ידועה מראש? רגע לפני עליית "היכל התהילה", ריאליטי המוזיקאים של ערוץ 24, ניסינו לברר למה הם צריכים את זה בכלל

חודש לאחר שהתרוקן מהמז'יק של ג'קי, עומד בית "האח הגדול" להתמלא בדיירים חדשים. אלא שהפעם, הפרסום שלהם כבר בילט-אין: התוכנית "היכל התהילה", שתעלה ביום ראשון הקרוב בערוץ 24, תכניס לבית המדובר (שלצורך העניין עבר עיצוב מחדש) את אריק סיני, רוחמה רז, אבי טולדנו, דפנה ארמוני, אילנה אביטל, אבי ביטר, איגי וקסמן, אדם , אביבה אבידן, מייקל הרפז מלהקת הבנים היי פייב, אלונה דניאל ובני אלבז. כל אחד מהם יתמודד עם שורת משימות מוזיקליות ופעם בשבוע יודח אחד מהם מהמשדר, באמצעות SMS, אלה מה?

עבור כמה מאנשים שהמוזיקה הישראלית קרובה להם, הפורמט הזה הוא שילוב נוראי בין מצב המוזיקה הישראלית לעליית קרנו של הריאליטי-טראש בישראל. "יש בזה משהו טראגי", אומר העיתונאי והמבקר לירון תאני. "מבאס ומרגיז שאנחנו חיים במדינה בה זמרים צריכים ללכת ולעשות דברים כאלה כדי להישאר בפוקוס, במקום להמשיך להיות במרכז בגלל המוזיקה שלהם".

אולי הם צריכים את זה? המשותף לכל היוצרים שם הוא שלא בדיוק היו להם להיטים בשנים האחרונות.

תאני: "אף אחד מהם לא ממש זקוק לזה. אלה אנשים שחתומים על שירים נפלאים וזו זעקה לתשומת לב, זה כאילו הם משתפים פעולה עם המשחק החדש הזה של להיות סלבז. אבל רבאק?! למה אתם עושים את זה? אתם לא צריכים להיות עכברי מעבדה או להיכנס לחוות נמלים כדי שהילדים ישתעשעו. אתם זמרים!".

"אני חושב שמוזיקאים צריכים לדבר ולשיר על דברים שחשובים, ולא שהם יהיו חשובים ביצירה שלהם", חותם תאני. "כאילו זו בושה להיות מוזיקאי - אתה צריך להיות גם סלב".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אתם זמרים! או שבעצם לא? משתתפי "היכל התהילה" - נסו לבדוק את מי אתם מזהים/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אח גדול מוזיקלי", כך מכנה המוזיקאי אפרים שמיר (כוורת, חמסין) את "היכל התהילה". "היה רצוי שהמוזיקאים יתעסקו במוזיקה ולא יזדקקו לסוג כזה של תכנית. המקום של המוזיקה בטלוויזיה של היום הוא כל כך זניח, כך שמוזיקאים צריכים תשומת לב כדי להישאר בעניינים, וזה מן הסתם אחד השיקולים של האנשים האלה שמשתתפים בתוכנית".

"נראה לי שזה הולך להיות ממש בידור, אני חושב שזה הולך להיות קורע", אומר לעומתו מיקי גבריאלוב, זוכה פרס אקו"ם על מפעל חיים במוזיקה, והאיש שהלחין לדפנה ארמוני את הלהיט "ספק ילדה, ספק אישה". "זה הולך להרים להם את הרייטינג", הוא מוסיף. "כשיש רייטינג, אנשים נוספים צופים בתוכנית ואם צופים בה - אנשים רוצים להיות שם. זה כמו להיצמד למיליונר ולקוות שייפול לו קצת כסף".

אין לך חשש שהמוזיקאים עומדים לבזות את עצמם שם?

גבריאלוב: "אני מקווה שזה יהיה רק מוזיקלי ואמנותי ולא מעבר לזה. שלא ייקחו אותם למשימות ניווטים או יכריחו אותם לעשות את המסלול של 'ווייפאאוט'".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רק לא "ווייפאאוט". דפנה ארמוני, ממשתתפות "היכל התהילה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

למרות הזעם המנומק של תאני והספקות של גבריאלוב ושמיר, בשיחות עם מוזיקאים ומפיקים עולה כי התפיסה של ריאליטי כאנטיתזה לאינטגריטי והמכובדות של מוזיקאים אינה נחלת הכלל. "גם אם זה ניסיון לחזור לתודעה, זה לא פסול בעיני", אומר המפיק הוותיק חיים שמש, שעבד עם הרכבי רוק כמו איפה הילד ומופע הארנבות של ד"ר קספר . "אם יש לאמן אפשרות לייצר פיק בקריירה שלו, זה לגיטימי לחלוטין. יכול להיות מצב של Win-Win, כשהערוץ ירוויח פרסומות מתוכנית עם אמנים, האמנים יקבלו מנוף לקריירה שלהם, והקהל יקבל את האמנים מזווית אחרת. עם זאת, לא לכל אמן זה עובד. אם אתה בא לזה ממקום של חוזק ולא של חולשה, אז הצעד הוא לגיטימי. אם אריק סיני ייתן במסגרת התוכנית את נאמבר חייו וירגש מאות אלפי אנשים, הוא הרוויח".

"אני לא חושב שזה מוביל יוצרים לרמה אמנותית גבוהה יותר", מסתייג גבריאלוב. "יכול להיות שלחשיפה זה כן עוזר, אבל החשיפה רק חושפת ולא עושה מעבר לזה. השאלה היא מה האמנים האלה רוצים? במה זה תורם? אני לא רואה יתרונות בריאליטי מעבר לפפראצי שרודפים אחרי אנשי 'האח הגדול', וחלקם שגם קיבלו עבודה. אבל האם זה יהפוך את האמנים שנמצאים בתוכנית הזו ליותר אמנותיים, מבוקשים או פופולריים? אני לא יודע. אני מאמין שאמן שזמר צריך לשיר שירים טובים, שהקהל אוהב וכך הוא עושה את השדרוג שלו וממקם את עצמו במקום טוב באמצע, בתוך האמנות הישראלית".

אבל אולי החשיפה הזו תזניק מחדש את הקריירה שלהם?

גבריאלוב: "אני לא מאמין בזה. הם לא חדשים וצעירים שלא מכירים אותם, לא מגלים אותם. אי אפשר להשוות את זה לאנשים צעירים וחדשים שנכנסים ל'אח הגדול' ופתאום הצופים מגלים משהו חדש. עיתונאים שעשו את זה ב'האח הגדול', זה עוד מובן. אם הזמרים האלו מצפים לפופולריות הם טועים, לדעתי".

"לטלוויזיה יש את האג'נדה שלה ולא משנה איך שלא ינסו ליפות את זה, זו אג'נדה צהובה", מסכם שמיר. "אפשר לראות בזה סוג של חוסר ריספקט, כי כמובן שאפשר ליצור מסגרות יותר מוצלחות לתוכניות שמארחות אנשים כאלה. אני רק מקווה שהחוסר ריספקט הזה מתבטא בתשלום, כי תמיד משתמשים בפופולריות בסלבריטאיות של האמנים האלה, והצד המוזיקלי הוא לחלוטין משני. אבל כולנו צריכים להתפרנס ולהאכיל את הילדים. הטלוויזיה מנצלת את זה. לכן, בסופו של דבר כולנו סוג של זונות".

תגובת ערוץ 24:

מערוץ 24 נמסר בתגובה: "היכל התהילה היא תכנית תחרות מוזיקלית שמטרתה לתת במה למוזיקה מכל הגוונים, הסגנונות והשנים. המשימות של הזמרים הן מוזיקליות נטו. כל נסיון לרמוז אחרת הינו חסר בסיס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully