וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'יי ג'יי אברהמס - האם הוא היורש של סטיבן שפילברג?

6.7.2011 / 9:55

רגע לפני ש"סופר 8" פותח את פסטיבל ירושלים, אבנר שביט סוקר את הקריירה של יוצרו, ג'יי ג'יי אברהמס, מ"פליסטי" ו"אבודים" ועד עמדת כוח בלתי רגילה בהוליווד

יומן עסקים

ג'יי ג'י אברהמס, שנולד בניו יורק ב-1966, היה מהילדים האלה שתמיד אהבו קולנוע וכבר בגיל 12 החזיקו מצלמה ביד. אמנם אביו שיכנע אותו שהוא חייב להשאיר לעצמו עוד אופציות וללמוד מקצוע פרקטי יותר מקולנוע, ובכל זאת בזמן לימודי הספרות וההיסטוריה בקולג' הוא כתב תסריט לקומדיה בשם "יומן עסקים", שהגיעה לאקרנים ב-1990. היא לא הצליחה במיוחד, אבל כן הפנתה אל אברהמס את תשומת לבם של מפיקים, והוציאה לדרך את הקריירה שלו.

פליסטי

במשך שנות התשעים כתב אברהמס שורה ארוכה של תסריטים מסוגים שונים ומשונים, מהדרמה "בנוגע להנרי" ועד סרט האסונות "ארמגדון", וגם שיכתב כמה סרטים, למשל "קספר", שבו התחבב לראשונה על אחד המפיקים של הפנטזיה, סטיבן שפילברג, שעוד נחזור אליו. אך למרות התנופה הזו, אברהמס עדיין לא היה מרוצה והרגיש כי טרם הוציא תחת ידיו מוצר שבאמת אכפת לו ממנו ושיש לו שליטה מלאה עליו. דבר זה קרה ב-1998, עת יצר את סדרת הקולג' הרומנטית "פליסיטי", שרצה בהצלחה עד 2002 והנציחה את אחת התספורות המוזרות - והאהובות - בתולדות הטלוויזיה.

זהות בדויה

אברהמס אמנם היה ונשאר אדם רגשן עם חוש דרמטי, אבל מובן שתמיד בערה בו תשוקה לפעולה ולפנטזיה. לפיכך, עם הזמן העלילה של "פליסטי" התחילה לשעמם אותו, והוא השתעשע במחשבה להפוך את גיבורתו העדינה לסוכנת כפולה. מתוך המחשבה הזו נולדה ב-2001 הסדרה הבאה שלו, "זהות בדויה", שהוכיחה כי גם נשים יכולות להצטיין בריגול בינלאומי, כמעט הפכה את ג'ניפר גרנר לג'וליה רוברטס הבאה ושידרגה עוד יותר את מעמדו של אברהמס בתעשיית הבידור.

אבודים

האמונה של אברהמס שהאמנות היא מעין קופסת הפתעות שיש לפתוח אט-אט בפני הצופה, והכישרון שלו לספק הפתעות מסוג זה, הגיעו לשיא חדש ב"אבודים". כבר מהפרק הראשון של הסדרה, ב-2004, אפשר היה להבין כי אנו חוזים בלהיט בהתהוות ובקפיצת מדרגה של הטלוויזיה האמריקאית כולה, ובשלב מוקדם כבר היה ברור כי היצירה של אברהמס תהפוך לתופעת תרבות. אפשר אולי להלין על כך שהיא התמשכה יותר מדי וכמובן שגם להתרעם על הסיום השנוי במחלוקת שלה, אבל כך או כך, אין ספק ש"אבודים" רשמה את יוצרה בדפי ההיסטוריה של עולם הבידור כאחד הגורמים היצירתיים והמשפיעים בה בעשור הקודם.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

משימה בלתי אפשרית 3

כפי שקורה תמיד, גם במקרה של אברהמס ביקש עולם הקולנוע לבזוז מהטלוויזיה את הדברים הטובים שקורים בה. וכך, באמצע העשור הקודם פנה אליו טום קרוז והציע לו לכתוב את הגרסה המחודשת שסטיבן ספילברג עמד לביים ל"מלחמת העולמות". אברהמס ויתר על ההצעה, בצעד שהתברר כחכם בדיעבד לאור הדשדוש של הסרט, אבל השחקן נמוך הקומה לא ויתר עליו ושידל אותו שנה לאחר מכן לביים את "משימה בלתי אפשרית 3" בכיכובו. וכך, זכה היוצר לאחוז לראשונה בשרביט הבימוי בסרט באורך מלא. אמנם מנקודת מבט מסחרית זה לא הסתכם בהצלחה, אבל מבחינה אמנותית עבודת הביכורים הקולנועית שלו היתה מרשימה ונתנה סיבות להאמין שבקרוב הוא יזכה לנחת בשתי החזיתות.

קלוברפילד

אברהמס לקח הפסקה קלה מבימוי, אבל לא נטש את הקולנוע. וכך, ב-2008 הוא הפיק את "קלוברפילד" של מאט ריבס הצעיר, כישרון אדיר בפני עצמו. סרט אסונות זה התגלה כאחת התגובות הקולנועיות הטובות ביותר לטראומה של ה-9/11, וגם אחת האמירות האמנותיות המשכנעות ביותר על מקומה של המצלמה בחיינו העכשוויים. הסרט לא נכשל בקופות, אך למרות כל המעלות שלו, גם לא זכה בהערכה הראויה. לפיכך, אברהמס עשה כאן צעד בדרך להפיכתו לאיש קולנוע מן הדרגה הראשונה, אבל טרם השלים את הקפיצה לפסגה.

סטאר טרק

אברהמס ביסס את מעמדו כאחד היוצרים החמים בהוליווד רק ב-2009, אז הצליח לעשות את הלא ייאמן: הוא לקח את המותג של "סטאר טרק", והשכיל להמציא אותו מחדש בצורה שסחפה מעריצים חדשים, אך בלי לאכזב את החסידים הנאמנים של ספוק וקפטן קירק. הסרט ניצח גם בכל המערכות האחרות: הוא הלהיב את המבקרים, שבר קופות, קטף אוסקר אחד והיה מועמד לשלושה פסלונים נוספים. כל זה שיכנע סופית את ראשי התעשייה כי לאברהמס יש מגע זהב, והוא היה יכול לנצל את המומנטום כדי לקבל איזה פרויקט יוקרתי שרק ירצה ולעבד כל סדרת טלוויזיה או חוברת קומיקס שעלתה ברוחו. במקום זאת, הוא העדיף לחזור למקורות וליצור את עבודתו האישית ביותר.

סופר 8

וכך, המסלול של אברהמס מסתיים בינתיים ב"סופר 8", שבו הוא סוגר את כל המעגלים האפשריים: גם משתף פעולה עם אליל נעוריו סטיבן שפילברג, שהפיק את הסרט, גם מצדיע לקלאסיקות של הקולנוען הוותיק, גם משחזר את חוויות הילדות שלו עצמו משנות השבעים וגם מביא לשיא את יכולותיו לבנות מתח ולעצב פנטזיה. הודות לכל אלה, בתוך מבול קיצי של המשכונים ושל גלגולים קולנועיים למותגים מוכרים, הצליח "סופר 8" בכל זאת לשבור קופות, והוכיח שכל עוד שיש בהוליווד מספרי סיפורים ברמתו של אברהמס, יהיה למעשיות שלהם קהל. הצופים בארץ יוכלו לראות את הלהיט האחרון שלו מחר (חמישי) בערב הפתיחה של פסטיבל הקולנוע בירושלים, ובעוד שלושה שבועות הוא יזכה כאן להפצה מסחרית רגילה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully