וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אורים ותומים": עולם הישיבות מתמודד עם הביקורת עליו בסדרה

מוטי לוי

10.7.2011 / 6:19

רבנים רבים אמנם מחמיאים ל"אורים ותומים" על איכותה, אך טוענים כי היא מציגה את עולם הישיבות באופן מוקצן ותלוש מהמציאות. יוצר הסדרה בתגובה: "שיודו שעשו טעויות"

"גם אם תצרח פה את האמת אנשים לא ישמעו" אומר יעקב מזוז, אחד מגיבורי סדרת הטלוויזיה "אורים ותומים" (ימי א', yes Drama), רגע לפני שהוא נזרק מהישיבה על מעשה שלא עשה. מתוך ערימת הטקסטים והסיטואציות שהספיקו להצטבר אחרי שמונה פרקים, נראה כי זה המשפט המייצג יותר מכל, לפי יוצרי הסדרה, את הניכור והניתוק שקיים בישיבה התיכונית הטיפוסית, שהם נמנים על בוגריה, בין הרבנים לתלמידים. גם הם ניסו בזמנם לצרוח את האמת, ואף אחד לא שמע, אז הם החליטו ליצור סדרת דרמה, שבמרכזה פרשיית מוות טרגית של תלמיד ישיבה וברקע מעשים חמורים של סחר בכדורים, מערכת חינוך אטומה, התעללות ואלימות.

הפעם זה עבד. רבנים רבים במערכת החינוך הציונית-דתית שמעו את "הצרחה" האמנותית של תלמידיהם הסוררים, אך בשיחה עם וואלה! תרבות הם מסתייגים מהביקורת, וטוענים כי מה שהיה פעם, כבר לא קיים כיום. כך למשל, בישיבה התיכונית שעלבים הסמוכה לעיר מודיעין, שבהשראתה נוצרה ישיבת "הר צור" מהסדרה, כינסו לפני כחודש את כל תלמידי כיתה י', והקרינו בפניהם את הפרק הראשון של הסדרה. לדברי, הנהלת הישיבה, לאחר ההקרנה הודו רוב התלמידים בעצמם כי אין קשר בין המציאות כפי שהיא מוצגת בסדרה לבין זו המתחוללת בישיבה.

"הבנתי שאחד מיוצרי הסדרה למד בשעלבים לפני כ-15 שנה", מספר ראש הישיבה, הרב גרשון שחור. "לא הכרתי אותו. נכון שבאותה תקופה יכול להיות שחלק מהמצבים שמוצגים בסדרה היו אכן קיימים, אבל לקחת את אותם המצבים ששייכים ללפני 15 שנה ולומר שכך זה היום, זה פשוט לא נכון".

לדבריו של שחור, השינוי הגיע לשעלבים, ולכל שאר הישיבות התיכוניות, גם בגלל המעבר הטבעי שהתחולל בכלל במוסדות החינוך בישראל, משיטת חינוך נוקשה, לשיטות חינוך מודרניות, וגם בגלל 'כוחות השוק'. אם פעם שלטו בשוק הישיבות התיכוניות שלוש ישיבות, הרי שכיום המגוון הוא רחב. "יש המון ישיבות תיכוניות", אומר שחור. "התלמידים מאד דעתניים והם יודעים מה שהם רוצים. אף ישיבה תיכונית לא יכולה להתנהל באופן שמוצג בסדרה כי התלמידים פשוט לא יגיעו והישיבה תיסגר".

"לפחות זה מה שהם אמרו לראש הישיבה" משיב על כך בציניות אוהד זקבך, מיוצרי הסדרה. "אולי תלמידים בכיתה י' לא מצליחים להבין את זה, אבל בוגרי ישיבת שעלבים צופים בסדרה באדיקות, ויש ממש פגישות מחזור ודיונים ערים סביב כל פרק".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"ישיבה כזו פשוט תיסגר". צוות "אורים ותומים"/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הסדרה עוסקת במשהו שלא קיים"

הרב מאיר צוקרמן, המכהן כסגן ראש הישיבה התיכונית כפר הרוא"ה, מסכים אף הוא עם שחור, כי מבחינת הביקורת היוצרים קצת איחרו את הזמן. "הישיבות של היום שונות לגמרי. הר"מים (רבנים מחנכים, כינוי ישיבתי למחנכי הכיתות – מ.ל) של היום הם מחנך אחר לגמרי. לרובם גישה אחרת לחלוטין לתלמידים. החיבור שיש היום בין תלמידים לבין הר"מים הוא הרבה יותר חזק ורציני ואמיתי מאשר מה שהיה בזמני, כשאני למדתי בכפר הרוא"ה. יש הרבה יותר הקשבה והבנה. זה עולם אחר".

לשאלה האם הוא ועמיתיו לא נבהלים פשוט מהביקורת שמוטחת בהם במסגרת הסדרה, משיב צוקרמן כי "ביקורת זה דבר נפלא, אי אפשר בלי ביקורת, וצריך להגיד תודה על כל מי שמעביר ביקורת. השאלה היא האם הביקורת מכוונת לדברים האמיתיים. יש בסדרה ביקורת שמכוונת כלפי דברים חשובים מאוד - העניין של אמפתיה, להכיר את התלמיד, ושיחה עם התלמיד. אבל אני חושב שזה כבר קיים כיום בחלק גדול מהישיבות התיכוניות. בישיבות תיכוניות מסוימות, שנחשבות למפורסמות מאוד, היו ר"מים בדיוק כאלה, אך הסדרה לדעתי איחרה את הרכבת. היא עוסקת היום במשהו שכבר לא קיים" אומר צוקרמן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"היו ר"מים כאלה, אך הסדרה איחרה את הרכבת". צחי גראד בתפקיד הרב אלישע, מתוך "אורים ותומים"/מערכת וואלה!, צילום מסך

אמינה יותר מסרוגים

למרות הביקורת על הביקורת, מבחינת הבימוי והאותנטיות, רבנים ואנשי צוות דווקא מפרגנים ליוצרי הסדרה. תרזה אנסבכר, המלמדת בישיבת כפר הרוא"ה, ואשר בעלה מכהן בה כרב, סבורה כי ב"אורים ותומים" הצליחו יוצרי הסדרה ומפיקיה להתעלות אף על פני "סרוגים", העוסקת בעולמם של רווקים ורווקות דתיים בסצנת "הביצה" הירושלמית, שגם היא תחזור ב-yes לעונה שלישית.

"ב'סרוגים' הרגשת שחלק מהשחקנים הם חילוניים שמנסים להלביש עליהם דמות דתית, ומבחינה מקצועית זה היה נראה פגום", היא אומרת. "פה המשחק יותר טוב. הרב, התלמידים, וההורים של התלמידים, הדמויות מהבחינה המקצועית משחקות טוב יותר מב'סרוגים', הם קרובים יותר לאמת. "עבודת הבימוי פה מעולה, הניואנסים הקטנים האלה, הביטויים ותנועות הגוף – זה מעולה", מסכים איתה הרב צוקרמן.

"הסדרה היא העתק לא כל כך נאמן למקור"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לפחות "אורים ותומים" אמינה יותר. צוות "סרוגים"/מערכת וואלה!, צילום מסך

כל המרואיינים בכתבה מסכימים על פער בין המציאות הישיבתית של "אורים ותומים" לעולם ממנו הם באו ואותו הם ממשיכים לתחזק. באומץ, הם מודים שהסדרה אכן נוגעת בנקודות מרתקות ומעוררות דיון, אבל הרב שמואל לורנץ, ראש הישיבה התיכונית נחלים הסמוכה לפתח תקווה ואחת מהישיבות המפורסמות בישראל, מזהיר מפני הפיתוי לחשוב שמדובר ביותר מסדרת טלוויזיה עשויה היטב.

לדבריו, יוצרי הסדרה אף הקצינו בכוונה את כל המגרעות והתסבוכים הישיבתיים בכדי "לספק את יצר המציצנות של הציבור הכללי בישראל, אליו סדרה זו מכוונת", לדבריו. "זה מאפשר, לכאורה, לאדם החילוני לגלות מה נעשה בעולם הדתי", הוא ממשיך. "סדרה שמציגה כל כך הרבה אנשים עם כל כך הרבה תסבוכים - זה פשוט לא תואם את המציאות. אני ראש ישיבה פה 6 שנים. לא נתקלתי בדברים דומים אפילו". עם זאת, לורנץ לא נפגע מהמצג של הסדרה על העולם אליו הוא שייך. "אני לא נבהל מזה, הסדרה הזאת היא לא פרסומת לציונות הדתית. אני לא לוקח את זה כל כך קשה. פשוט ההעתק לא כל כך נאמן למקור".

אורים ותומים. yes
"זו אותה עצימת עיניים". תום אבני ואור בן מלך ב"אורים ותומים"/yes

"על הרבנים לערוך וידוי בקול רם"

אוהד זקבך, מיוצרי הסדרה, ובעצמו בוגר הישיבה התיכונית נתיב מאיר, תוקף בחריפות את הרבנים בתגובה לדבריהם. "מי שאומר 'השתנינו' ו'זה לא רלוונטי אלינו', חוטא בסוג של עצימת עיניים, אותה עצימת עיניים שהובילה לכל התופעות הכי נוראיות בישיבות התיכוניות", הוא אומר בשיחה עם וואלה! תרבות.

לדבריו, תגובותיהם של הרבנים נובעות מחוסר יכולת לקבל ביקורת. "מיד אחרי שהסדרה יצאה, פנה אלינו רב מרכזי של הציונות הדתית עם הצעה להקרין את הסדרה בפורום של ראשי ישיבות תיכוניות. הדברים קצת התקדמו והוקרנו פרקים נוספים מהסדרה ואז הוא הבין שהביקורת לא מלטפת והבן אדם נעלם מהרדאר" מספר זקבך.

מה היית מצפה מהרבנים?

"מלבד 'עזיבת החטא', חלק מתהליך התשובה על פי הרמב"ם כולל גם וידוי. לפי הרמב"ם, הווידוי צריך להיאמר בקול. הווידוי עוד לא נאמר בכלל. לא שמענו את כל ראשי הישיבות האלה מדברים על מה שהיה פסול. היה עליהם להודות בקול בכך שהם עשו טעויות בדור הקודם, באיך שחינכו את הילדים, באיך שרוממו את הרבנים מעל בני אנוש, את כל הדברים האלה לא שמענו והסדרה מטפלת בדיוק בתופעות האלה".

"אורים ותומים" - לא עוד סדרה על דתיים: ביקורת טלוויזיה

"אורים ותומים" - צפו בפרק הראשון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully