וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת פול סיימון: אצטדיון רמת גן יחסל את ההופעה?

שני גורקביץ'

19.7.2011 / 7:28

אצטדיון רמת גן, שיארח את פול סיימון, הוא הסיוט הגדול של הקהל, שמכנה אותו "אתר קבורה המוני". אז למה עדיין עורכים שם הופעות?

"אין מה לעשות, הכלה הזו היא כלה זקנה, זה לא דבר חדש ולא פשוט", אומר מנהל אצטדיון רמת גן, משה אגייב. ואכן, הגברת הוותיקה - שהוקמה ב-1950 בזכות חזונו ומאמציו של ראש עיריית רמת הגן המנוח, אברהם קריניצי - עומדת ללבוש שוב את מחלצותיה היפות ביותר ולהתכונן לארח עוד סיבוב, כשפול סיימון ולהקתו יגיעו להופעה שם ביום חמישי הקרוב.
היא תהיה שם במלוא אמצעי ההגברה שלה, מסכי הווידאו ומושבי הפלסטיק על הדשא וביציע, ותנסה לגרום לקהל ליהנות. וזה לא שהביצועים שלה לוהטים לאחרונה, רחוק מזה -תשאלו את מי שהיה שם בהופעות של בוב דילן, אלטון ג'ון, מטאליקה ואפילו בזו של דפש מוד.

"סבא שלי היה אמרגן בשנות ה-60-70, הוא היה הבעלים של משרד 'קלעים' בירושלים", מספר רועי לוטן, צרכן הופעות שדווקא היה שמח לראות את סיימון על הבמה השבוע, אבל לא יעשה זאת אך ורק בגלל המיקום. "ההופעה האחרונה שראיתי באצטדיון היתה מהיציע, זה היה בנקודה הכי קיצונית והכי מחורבנת מאחורי דוכן נקניקיות. לזה שלידי הייתה משקפת", הוא נזכר. "זה היה אחד מרגעי השפל העלובים ביותר בחיים שלי כי אמרתי לעצמי שאם סבא שלי היה יודע את זה הוא היה מתהפך בקברו". לוטן מספר שמאז נשבע לא לשוב לאצטדיון שעל גדות הירקון.

"האקוסטיקה לא טובה, לא שומעים טוב את ההופעה והבמה רחוקה בטירוף", מספר דרור ברן, עוד צרכן הופעות שפיתח גם הוא סלידה מהאצטדיון. "אתה לא רואה מה קורה על הבמה בכלל ואני לא מדבר רק על המקומות הכי הכי רחוקים – חצי מהמקומות הם לא טובים, ולדעתי 60-70 אחוז מהקהל לא יכולים ליהנות מההופעה כמו שצריך".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא מאפשר לקהל ליהנות". אצטדיון רמת גן בצילום אווירי לקראת ההופעה של לאונרד כהן/מערכת וואלה!, צילום מסך

אז מה בעצם לא בסדר? הרי בכל העולם עושים מופעים גדולים באצטדיונים, אז מה כל כך מעיק באצטדיון הלאומי שלנו? רבים טוענים שמדובר קודם כל בעניין של סאונד ואקוסטיקה, אבל האם הבעיה היא באמת באצטדיון? "ההגברה באצטדיון היא פונקציה של מחיר", מסביר טכנאי סאונד ותיק. "זה שטח ענק וכדי לעשות את זה כמו שצריך חייבים לפזר הרבה מאוד רמקולים בכל החלל וזה כמובן עסק מאוד יקר. לכולם יש את האופציה לעשות את זה השאלה היא רק כמה כסף מוכנים להשקיע בזה".

לדבריו, ישנן מגבלות נוספות של האמנים עצמם, שלפעמים הקהל לא מודע להן וההפקה פשוט נאלצת 'לבלוע', כמו למשל האיסור של בוב דילן על צילומי תקריב שלו במסכי הווידאו, שהוביל לתסכול רב בקרב באי המופע בחודש שעבר. "בסך הכל חברות הסאונד בארץ הן טובות ויש להן יכולת להתמודד עם הופעות מחו"ל בצורה מעולה", הוא מסכם, ומציין כהוכחה את המופע של לאונרד כהן ברמת גן.

למעשה, ההופעה של לאונרד כהן זכורה כאחת המצוינות שנערכו בארץ, ומשמשת כמין עלה תאנה לתומכיו המעטים של האצטדיון. "ישנה טעות נפוצה גם בקרב הקהל וגם לצערי בין אנשי תקשורת שמחברים בין ההצלחה האמנותית של האמן על הבמה והפעלת המערכות הטכנולוגיות, לבין המקום עצמו", מסביר המפיק גדי אורון, שהיה אחראי על הפקת ההופעות של כהן, דילן, סיימון, אלטון ג'ון, מטאליקה ועוד. "המקום לא השתנה מאז לאונרד כהן. מדובר באותם שירותים ואותו דשא, בלאונרד כהן ישבו הרבה יותר אנשים בקהל והרבה יותר רחוק, ומערכת ההגברה היתה טובה פחות. באותה המידה אפשר היה לשים את אלטון ג'ון, לאונרד כהן ובוב דילן בהיכל התרבות בתל אביב והקהל היה נהנה באותה המידה – בהתאם לאופן בו האמן ניהל את המופע".

לאונרד כהן מופיע בישראל. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
הכל תלוי באמן. לאונרד כהן ברמת גן, המופע המוצלח האחרון שם/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

אמנם בוב דילן הוא לא בדיוק הדוגמה לאמן הקומוניקטיבי ביותר בעולם, אבל בכל זאת, רבים מסרבים להאמין שהיוצרים הם מקור הבעיה. "זה לא מקום לראות הופעות וההיסטוריה מוכיחה את זה", אומר דביר בר, דובר חברת הפקה, שהמופע האחרון שראה באצטדיון היתה הופעתה של דפש מוד ב-2009. "המקום 'איכלס בכבוד' כמה מההופעות היותר איומות שהיו בארץ. אני לא חשוב שזה מגיע לאמנים המכובדים שמגיעים לפה ולא לקהל עצמו שמשלם ממיטב כספו וזוכה לתנאים מחפירים. הוא לא בנוי טוב, הוא לא בנוי למטרות האלה. זה לא מקום שאפשר לקבל בו תמורה טובה מבחינת הופעה".

התמורה הכספית היא נקודה חשובה, כיוון שנדמה כי אם מחירי הכרטיסים היו זולים יותר (והמחירים לרמת גן הם תמיד היקרים ביותר), אולי בעיות הסאונד והמרחק היו מחליקות קצת יותר בעדינות במורד הגרון. "זה מה שיש בישראל, זה האצטדיון הלאומי ואין לנו אחרים, ומאחר שאנחנו מחפשים מקום שיכול להכיל כמות מספקת של קהל כדי להחזיר את ההשקעה ולהרוויח כסף, אז אין לנו ברירה", מודה אורון ומציין את הלקחים שנלמדים ממופע למופע, ואת ההשקעות הנוספות במטרה להשתפר בכל פעם, כולל לקחים שהופקו במיוחד לקראת ההופעה של פול סיימון. "אנחנו, יחד עם כל הקהל מקווים ומייחלים למקומות טובים יותר לקיים בהם מופעים", הוא מוסיף. "כרגע זה מה שיש לנו".

דפש מוד בהופעה בישראל. שי אוקנין, שי אוקנין
זה מה שיש. דפש מוד באצטדיון רמת גן/שי אוקנין, שי אוקנין

זה מה שיש לנו ואיתו ננצח? אולי לשנים הקרובות ולא מעבר. אגייב מספר כי אין תוכניות לשיפוץ האצטדיון, אלא לבנייתו מחדש מהיסוד בעוד שלוש שנים. "תוך חמש-שש שנים יהיה לנו אצטדיון לאומי ראוי לכל דבר", אומר אגייב. ובינתיים? פול סיימון מגיע וכמה עשרות אלפי מעריצים שלו ינשמו עמוק ופשוט יתעלמו, בגלל המיקום. את התחושה שלהם סיכם בר כשאמר "נשבעתי שלא אגיע למקום הזה יותר למטרות הופעה ואני מקווה שגם אחרי מותי לא. המקום הזה מיועד מקסימום לקבורה המונית".

פול סיימון בישראל: מה מתכננים באצטדיון לקראת ההופעה?

קיץ 2011: כל ההופעות מחו"ל שיגיעו לכאן

פול סיימון בישראל: תלכו להופעה או תוותרו? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully