וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פול סיימון בישראל: עידן אלתרמן בוחר את שיריו האהובים

עידן אלתרמן

20.7.2011 / 10:07

רגע לפני שפול סיימון מגיע לאצטדיון רמת גן, עידן אלתרמן בוחר את השירים האהובים ביותר שלו, שבעצם מסבירים למה חובה להיות בהופעה. מיוחד

חלק א': מאלביס פרסלי ועד פרינסס ליה

פול סיימון. AP
איזה קסם, באמת. פול סיימון/AP

"Graceland"

אושר ועצב, היסטוריה והיום, אמריקה ואפריקה. פול סיימון רוקח את כל המרכיבים האלה לשיר מסע נפלא. כל כך הרבה רפרנסים אמריקאים יש בשיר הזה, גם כאלה שהשפיעו עליו, כמו אלביס פרסלי, שביתו בגרייסלנד הוא היעד שבסוף המסע עליו הוא שר, ונהר המיסיסיפי-דלתא שהוא הבית של הבלוז ש"מנצנץ כמו גיטרה לאומית". אבל פול סיימון מערב גם את חייו האישיים במסע, הוא מספר על בנו בן התשע מנישואיו הראשונים שהצטרף אליו, ועל הפרידה מאשתו הראשונה. אני בעיקר אוהב איך שבשיר הזה הוא מציע שמוזיקה יכולה להיות מקור לגאולה רוחנית לכולם – "יש לי סיבה להאמין שכולנו עוד נתקבל בגרייסלנד", הוא שר בשיר הנושא של האלבום המצליח ביותר שלו.

"Hearts and bones"

הנישואים של פול סיימון לקארי פישר, אשתו השנייה (הלא היא פרינסס ליה ממלחמת הכוכבים) אמנם החזיקו רק 11 חודשים, אבל הם הולידו את האלבום האישי ביותר שלו באותה תקופה, וזהו שיר הנושא. בשורת הפתיחה – one and one half wandering jews הוא מתייחס אליו ואל קארי, שרק אבא שלה היה יהודי. הלחן יושב על ריף פריטת גיטרה אקוסטית אוורירית, אחת מהסיבות ליופיו של השיר הזה. במשפט אחד שחוזר על עצמו פול סיימון מסכם את כל מערכת היחסים המדוברת – the arc of a love affair – הקשת של סיפור האהבה.

חלק ב': מווטרגייט ועד הכלב שנדרס

פול סיימון. AP
רגישות לאמריקה, רגישות למשפחה, רגישות לעצמך. פול סיימון/AP

"American Tune"

אולי הפייבוריט שלי מכל שיריו. אחת מפסגות הלחן והטקסט של סיימון בשיר שהיה יכול להיות המנון אמריקאי אלטרנטיבי, כי הוא מספר לא רק על החלום אלא גם על שברו. הלחן של הבתים נכתב בהשראת הרמוניה של באך. השיר התחיל כרעיון מחלום שסיימון חלם על פסל החירות והושלם כשאמריקה עמדה מבויישת מול עצמה לאחר סקנדל ווטרגייט וממשל ניקסון. סיימון שר בעצב דק על תקופה של חוסר ודאות, על אובדן דרך אבל יחד עם זאת הוא עדיין מאמין בנחמה שהחלום האמריקאי יכול להעניק, בדיוק כמו החזון שהיה לאבותיו המהגרים שהגיעו באניות המייפלאוור לאמריקה ופסל החירות קיבל את פניהם.

בשורות שמסיימות את השיר הוא מסכם את החלום האמריקאי בצורה מציאותית ולא מתייפייפת (כפי שמציע ההמנון המקורי מלא החזון והפאר), כשהוא שר שמחר יש עוד יום עבודה אז כל מה שהוא רוצה זה לנוח קצת. השיר נכתב בתחילת שנות השבעים ומדהים כמה הוא רלבנטי היום, לא רק לאמריקה אלא גם לרעיון הציוני, במיוחד בשורה "הכל בסדר, אנחנו חיים טוב עם מה שיש, אבל כשאני מסתכל על הדרך שעשינו עד כה, אני תוהה מה השתבש".

"Mother And Child Reunion"

הסינגל הראשון של סיימון לאחר הפרידה מגרפונקל ואחת הפעמים הראשונות בשנות השבעים שזמר לבן יוצר מוזיקת רגאיי (רוב האלבום הראשון שלו הוקלט בג'מייקה) שם השיר לקוח ממנה של עוף וביצים במסעדה סינית שפול סיימון ביקר בה ובתפריט היה כתוב Mother And Child Reunion . כמו חלק ניכר משיריו של סיימון, גם כאן המנגינה והעיבוד המשובבים עוטפים טקסט מורבידי שנכתב לאחר שכלבו נדרס עי מכונית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

חלק ג': מה-אההה ועד ה-לייי ליי ליי

פול סיימון. AP
אף פעם אל תשכחו את טום, כלומר את ארט. סיימון וגרפונקל/AP

"The Only Living Boy In New York"

בלדה מרגשת שנכתבה על הנסיעה של ארט גרפונקל למקסיקו כדי לשחק בסרט "מלכוד 22", כשפול נשאר בניו יורק להמשיך לעבוד על אלבומם האחרון – Bridge Over" Troubled Water". סיימון מתייחס לגרפונקל בשם טום כאזכור לימים של תחילת הדרך שלהם כצמד כשעוד קראו לעצמם "טום וג'רי". הרגע הסוחף ביותר בשיר – קולות ה- אההה שאחרי הפזמון, הוקלטו בחלל של כנסייה והסאונד הכללי של השיר הושפע משיטת ה"וול אוף סאונד" של המפיק פיל ספקטור, מה שמעניק לשיר אווירה חלומית מהפנטת.

"The Boxer"

סיימון סיפר בראיון לא מזמן שהוא תמיד מעט נבוך לשיר את ה–ליי ליי ליי של הפזמון כי כשכתב את השיר, הוא לא הצליח למצוא שום טקסט שיתאים ללחן. מה שכן, הוא גם מספר באותו ראיון, הוא לגמרי מודע לכך שדווקא ה"הוק" הלא וורבלי הזה גרם להרבה אנשים ברחבי העולם לאהוב את השיר כל כך. כמו ב"אמריקן טיון", גם ב"בוקסר" סיימון חוזר לתימה של קשיי היום יום של האדם האמריקאי הפשוט ולמרות שהשיר מסופר דרך עיניו של דמות אחת הוא מתפקד כביקורת על החברה האמריקאית והאובססיה שלה עם נצחונות וחוסר הסובלנות לכשלונות. למרות שחלפו ארבעים שנה מאז שהשיר יצא, הוא נצחי לחלוטין וסיימון מנגן אותו בכל הופעותיו החיות.

חלק ד': מהישן עד החדש

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תמיד מקורי ומלהיב. פול סיימון, 2011/מערכת וואלה!, צילום מסך

"50Ways to Leave Your Lover"

אחת מפתיחות התופים המפורסמות בהיסטוריה בשיר שכולו הברקה, החל משמו, דרך המלודיה העדינה והכמעט מדוברת של הבתים, עד הפזמון שממריא אל מגנגינה סוחפת, עם מילים שבכלל נכתבו כבדיחה, כשסיימון ניסה ללמד את הבן שלו איך חורזים חרוזים מטופשים.

"Getting Ready For Christmas Day"

השיר שפותח את האלבום החדש של סיימון מזכיר כמה האיש הזה מקורי וממשיך להפתיע את עצמו. בפעם הראשונה, לדעתי, הוא גם משתמש בסימפולים ועל רקע ריף הגיטרה הגרובי שבשיר אפשר לשמוע הקלטה משנות הארבעים של נאום של כומר בכנסייה שמדרבן ומלהיב את מאזיניו להתכונן לחג המולד, כאשר הטוויסט מגיע בבית השני על החייל שמשרת בעיראק ולמרות שלא יצר קשר כבר הרבה זמן, הוא בטח גם מתכונן לכריסמס.


פול סיימון בישראל: האזינו לשיריו בוואלה! Music

פול סיימון בישראל: אצטדיון רמת גן יחסל את ההופעה?

פול סיימון בישראל: כל הפרטים

פול סיימון בישראל: אילו שירים תרצו שישיר? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully