וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרשות למלחמה בסמים מציגה: כך לא תהפכי לאיימי וויינהאוס

שני גורקביץ'

3.8.2011 / 17:11

בקמפיין רשת חדש, הרשות למלחמה בסמים החליטה שאיימי וויינהאוס מתה כתוצאה ממנת יתר, אבל אם יש דבר מסוכן יותר ממנת יתר, זהו סילוף עובדות ושימוש ציני במפורסמים מתים

"בת 27? יש סיכוי טוב שתמותי", כך בירכו אותי רבים אתמול. את ההשראה הם שאבו, כך מסתבר, מקמפיין חדש שקורא לנשים כמוני – בנות 27 – "להצטרף עכשיו למועדון ה-27!". לחיצה על הקישור מגלה שמדובר ביוזמה של הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול הגורסת ש"זה ממש לא מגניב למות בגיל 27". אני בת 27, עשיתי לייק לקמפיין הרשות הלאומית למלחמה בסמים ושרדתי כדי לספר על זה.

בקמפיין החדש של הרשות למלחמה בסמים מסבירים, הפעם בלשון זכר, שבהגיעך לגיל 27 אתה (לא ברור כרגע מי) יכול להצטרף למועדון בו חברים "ג'ים מוריסון, ג'ימי הנדריקס, ג'ניס ג'ופלין ועכשיו גם הכוכבת שלך איימי וויינהאוס. כולם מתו משימוש בסמים בגיל 27".

המוחות היצירתיים של הרשות למלחמה בסמים הגדילו ועשו ופתחו אתר עבור הקמפיין החדש, שכתובתו emy27club.com. גם אם זה קטנוני לציין שאת שמה של וויינהאוס מאייתים Amy, זה לא מוגזם לפקפק ביכולות הנבואיות של אנשי הרשות. נכון, איימי וויינהאוס שמתה בסוף השבוע שעבר היתה ידועה כמשתמשת כבדה בסמים, היא נכנסה ויצאה תכופות ממכוני גמילה ברחבי העולם ואף נאסרה עליה הכניסה לארצות הברית בדיוק מסיבה זו. אבל גם המשטרה הבריטית עדיין לא יודעת מה גרם למותה, שכן תוצאות בדיקת הרעלים יתקבלו רק בעוד כשבוע-שבועיים.

חושבים שהמהלך של הרשות למלחמה בסמים לגיטימי? דברו איתנו על זה בפייסבוק

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אגב, לידיעתכם, את איימי וויינהאוס לא קברו בארון/מערכת וואלה!, צילום מסך

את סמנכ"ל הרשות, עו"ד איתן גורני, זה לא מטריד. "יש סיכוי יותר מסביר שהיא מתה מסמים", הוא אומר בשיחת טלפון.

אבל אין לכך שום הוכחה.

"בעוד שבועיים נדע, וכנראה שאני אהיה צודק ואת תטעי. אז בעוד שבועיים זה יהיה נכון, וגם עכשיו זה נכון".

מעניין אם הוא היה עומד מאחורי הקביעה הזו באותה נונשלנטיות אם היה מדובר בדמות ציבורית ישראלית שידועה כמשתמשת בסמים ומצאה את מותה לילה אחד. כנראה שאז משקלו של הספק הסביר היה גדול יותר. בכלל, נראה שגורני לא מבין את ההתרגשות ולא מבין כלל למה זה משנה שכספי משלם המיסים (הרשות כפופה למשרד לביטחון פנים) מבוזבזים על קמפיין תוקפני ופוגעני, במקרה הטוב, וחסר ביסוס במקרה הרע. "בואי נגיד שזה שנוי במחלוקת, ומה רע בזה?", הוא אומר. "אני לא מבין ברשתות חברתיות ואני חושב שיש קמפיין דומה גם לגיל 28. "אני חושב שאסור להשתמש בסמים גם בגיל 27 וגם בגיל 28, ובכל גיל השימוש בסמים מסוכן". גורני אגב סירב להפנות את וואלה! תרבות למי שעיצב את הקמפיין ואחראי עליו. "את בכל מקרה תכתבי מה שתרצי", אמר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כל כך מפתה שחייבים ללחוץ לייק, לא? הקמפיין החדש של הרשות/מערכת וואלה!, צילום מסך

אבל הדברים לא עובדים ככה, אמיתות המידע המוגש לקורא הישראלי והחשדן צריכה להיות בדוקה, כל שכן כשהמידע מגיע מגוף כמו האגודה שמתיימרת לחנך נגד נגע הסמים והאלכוהול. כשאתה נאחז בקביעה כי וויינהאוס מתה מסמים למרות שאיש בעולם עוד לא אומר את זה, ומאיים כי מפאת גילי אני צועדת למעשה באותו השביל ממש, לא רק שאתה מאבד את קהל היעד שלך אלא אתה גורם לו לא להאמין בשום נתון אחר שתפרסם.

הרי אם ביצעת את הקפיצה הקטנה הזו, מה ימנע ממך מלנפח קצת את אחוזי המכורים לקוקאין בישראל? גם ככה כולם משקרים קצת, לא? ולמה שלא תגזים קצת כשאתה מחנך אותנו על הסכנות הגלומות בשימוש בסמים, הרי מה זה משנה אם הבחור שחטף התקף פסיכוטי לאחר שימוש בקנביס, לדוגמה, אובחן כחולה בחרדת נטישה עוד קודם לכן?

ג'ים מוריסון. Michael Ochs Archives, GettyImages
ג'ים מוריסון. לו כבר יש כרטיס מעדון/GettyImages, Michael Ochs Archives

גוף כמו הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול לא יכול להרשות לעצמו לשקר לקהל שלו, ואפילו לא להגזים קצת, כי אם יש לו נשק אחד במלחמת ההסברה, אלו הם נתוני אמת. ובהיעדר כאלו קמפיין ההלם חסר הטעם החדש שלו הופך להיות גם חסר פואנטה. סביר שלא נמצא ישראלי אחד שהקמפיין הזה יגרום לו אפילו להרהר מחדש על הרגלי צריכת הסמים שלו, אולי רק על נחיצותה של הרשות הלאומית. אני בת 27, יש סיכוי טוב שאמות, היום, מחר או בעוד 80 שנה. אבל כנראה שזה לא יהיה בגלל שימוש בסמים.

איימי וויינהאוס מתה: כל הכתבות, הדיווחים והסיפורים

איימי וויינהאוס הצטרפה למועדון 27

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully