וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הפלישה למערב" הוא בזבוז מוחלט של כסף וזמן

19.8.2011 / 9:22

המשחק הפושר של דניאל קרייג ושל הריסון פורד, התסריט המשעמם והאפקטים הירודים - כל אלה הופכים את "הפלישה למערב" לאחד הסרטים הגרועים של הקיץ

בתקופה שבה כמעט כל מערכת כלכלית בעולם עוצרת כדי לבחון אם היא שופכת יותר מדי כסף למקומות הלא נכונים, ראוי שגם הוליווד תעצור לעשות חשבון נפש.

ואם היא כבר עושה הקיץ חשבון שכזה, אז הסוגיה הראשונה על סדר היום שלה צריכה להיות "הפלישה למערב", שמגיע השבוע לאקרנים בישראל כמה שבועות לאחר התרסקותו הקופתית בארצות הברית. בהמשך לכך, השאלה הראשונה שצריכה להישאל היא למה לעזאזל בוזבזו לפחות 200 מיליון דולר על פרויקט תמוה וקלוקל מכל בחינה, שהיה ברור כי יסתכם בכישלון בכל החזיתות?

מסקנות של ועדת חקירה שכזו יעלו כי מלכתחילה, הון התועפות הושקע בסרט שהקונספט שלו היה שגוי ביסודו. הסיבה לכך היא ש"הפלישה למערב", כפי שמלמד שמו המקורי, "Cowboys and Aliens", עוסק בחבורת קאבויז הנלחמת בחייזרים שפולשים לעיירתה בימי המערב הפרוע, ועושה זאת בדרך הכי לא נכונה שאפשר להעלות על הדעת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
על מה בדיוק הוציאו 200 מיליון דולר? מתוך "הפלישה למערב"/מערכת וואלה, צילום מסך

הבעיה אינה שהסרט מבקש לעמת בין דמויות מז'אנרים שונים לחלוטין. אחרי הכל, היו ועדיין ישנן שלל יצירות שמערבבות בין סוגות, ומפגישות בהתאם לכך בין נינג'ות וערפדים, זומבים ופיראטים, נאצים נגד כלבים מדברים וכיוצא בזה.

במקרה של כל הנ"ל, ההתכה עבדה כי הסרטים היו מודעים לאבסורדיות שעומדת במרכזם, ובהתאם לזאת לא לקחו את עצמם ברצינות. בניגוד לכך, "הפלישה למערב" מתייחס לעצמו בכובד ראש פומפוזי כמעט, והוא צחיח כמו המדבריות שבהן הוא מתרחש. הצרה אינה רק שהסרט אינו מצחיק, אלא שהוא אפילו לא מנסה לעשות כך, ולאורך 120 דקותיו המתישות יש בו רק רגע אחד שאפשר להחשיב כבדיחה.

רצינות יתרה שכזו בדרך כלל אינה דבר חיובי, קל וחומר כשמדובר במה שאמור להיות סרט קיץ, ובעיקר לאור העובדה שמלכתחילה הוא מבוסס על רעיון אווילי ותלוש למדי שהדרך היחידה להצדיק את קיומו היא ברצון לעשות כיף. בהתאם לזאת, נוצר פער בלתי נסבל בין מה ש"הפלישה במערב" הוא באמת ובין איך שהוא רואה את עצמו, כך שלצופה אין ברירה אלא להתייחס אליו בלעג.

מתוך הסרט " קאובויז נגד אליינז".
דניאל קרייג והריסון פורד הם הרבה דברים, אבל בטח לא קלינט איסטווד וג'ון וויין. מתוך "הפלישה למערב"

אם כך, "הפלישה למערב" נכשל כבר ברמה הרעיונית, שכן מהדקות הראשונות ברור שהיה צריך להוציא אותו לפועל כקומדיה. זו שגיאה גדולה כשלעצמה להשקיע משאבים כה גדולים בפטנט שלא יכול להצליח, אך בכך לא תמים הפגמים של הסרט, וזאת מפני שגם רמת הביצוע שלו רחוקה מלעמוד ביומרותיו.

כך, למשל, את התפקיד הראשי מגלם דניאל קרייג, ששם לרגליו את נעליו השחוקות של זר מסתורי המגיע לעיירה ומתגלה כיחיד שיכול להציל אותה מפני היצורים מן החלל החיצון. בעשותו כך, מנסה קרייג לשחזר את הדמות הקלאסית של הזר ללא שם הזכורה מן המערבונים של קלינט איסטווד. הצרה היא שקרייג הוא הרבה דברים, אבל איסטווד הוא לא, והפער בין החיקוי למקור מדגיש את אוזלת היד של "הפלישה למערב".

גם שאר השחקנים בסרט, ובראשם הריסון פורד, מסתובבים בעיירה עם ארשת פנים חמורת סבר. אך כיוון שאין בסרט שום דרמה או רגש, הקדרות שלהם אינה תורמת דבר. היא רק יוצרת חוסר סבלנות בקהל ובעיקר רצון שמישהו מהשחקנים, למען השם, ישים לב לעובדה שהוא מככב בסרט על קרב בין בוקרים וחייזרים ויגלה בהתאם קצת שובבות.

הפלישה למערב. imdb
במרשמלו הזה יש יותר מאשר בסרט כולו. מתוך "הפלישה למערב"/imdb

נוסף לעובדה שהיצורים האנושיים בסרט אינם מצליחים להרשים, הרי שגם האורחים מן החלל החיצון שבו לא משכילים לעשות זאת. את "הפלישה למערב", הפיק סטיבן שפילברג (הפעם ביים ג'ון פאברו), ובדיוק כמו בפנטזיה האחרת שהיה מעורב בה הקיץ, "סופר 8", גם הפעם החייזרים מעוצבים ללא טיפה של דימיון, והאמת שגם בלי הרבה כישרון. האם לא די ב-200 מיליון דולר כדי לעצב עולם בדיוני שיהיה בו איזשהו עניין?

זו רק עוד אחת מן השאלות המטרידות שעולות במהלך הצפייה ב"הפלישה למערב", ועד סופו הסרט מוסיף עוד שלל כשלים המגבירים את עוצמת המחדל. בין השאר, התסריט שלו מתפתח בצורה שמצליחה להיות גם מקושקשת וגם משעממת, ואפילו יש בו ממד פטרוני מתריס.

הסיבה לכך היא שבשלב מסוים, במה שנראה כניסיון מאולץ להפוך את "הפלישה למערב" למערבון "מתקדם" יותר מן הקלאסיקות שהיו לו השראה, פוגשים הבוקרים הלבנים להקת אינדיאנים ובמקום לטבוח בהם, משתפים איתם פעולה בקרב נגד החייזרים. התפנית הזו עשויה היתה לתת תנופה כלשהי לסרט, אבל היא מגיעה מאוחר מדי, ובכל מקרה היא יוצאת לפועל בצורה כה מלאכותית ומתנשאת, שעדיף היה מלכתחילה לפסוח עליה.

הפלישה למערב. imdb
קרן האור היחידה: העיניים של אוליביה ווילד. מתוך "הפלישה למערב"/imdb

אם כך, "הפלישה למערב" הוא אכן כישלון מחוף לחוף, ובעצם יש בו רק קרן אור אחת, תרתי משמע: אלו הן עיניה של אוליביה ווילד, המגלמת את הזרה המסתורית לא פחות מן הגיבור, שחוברת אליו במסעו. יש בהופעה של ווילד רובד אקזוטי ומהפנט באמת, אבל באשמת המגבלות שהוכתבו לה בתסריט חסר שאר הרוח, היא לא יכולה לפתח אותו.

כתוצאה מכל זה, בדיוק שבוע לאחר שאפשר היה להכריז בשמחה על "כוכב הקופים: המרד" כאחד הסרטים הטובים של הקיץ, אין ברירה אלא להצהיר כי "הפלישה למערב" הוא אחד הגרועים שבהם. אכן, זהו ממש בזבוז מוחלט – של האנרגיות של אנשי הצוות, של הזמן של הצופים, ובעיקר של מאות מיליוני דולרים שירדו לטמיון לשווא.

במהלך הצפייה ובעיקר בסיומה קשה להבין איך הוליווד נתנה לזה לקרות, אבל במדינה שהכניסה את עצמה לחוב לאומי של 13 טריליון דולר, תקציב הענק השערורייתי של "הפלישה למערב" הוא באמת רק הערת שוליים בספרי המאזנים.

איפה ומתי רואים את "הפלישה למערב"?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully