וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קונאן מתברברי: "קונאן" החדש - אין מספיק דם וסקס

22.8.2011 / 13:03

הניסיון להחיות את הגיבור האגדי מבטיח בתחילה רבות, אבל לא מספק את הסחורה ובסופו של דבר מתגלה כסתם ניסיון לסחוט כסף קל מהקהל

קונאן הברברי אף פעם לא היה אדם שמרבה במילים. כך הוא גם נותר בגלגול הקולנועי החדש שלו, שבו יוצא הלוחם האגדי לנקום את רצח אביו. בהתאם לזאת, ברגע מפתח בסרט נשאל הגיבור אם הוא מאמין בדטרמינזם או שמא דווקא דוגל בניהיליזם, ויש לו על כך תשובה פשוטה – "לקונאן לא אכפת. קונאן חי. קונאן אוהב. קונאן הורג. קונאן מסופק!".

בהתאם לזאת, אפשר לתמצת בקלות גם את הדרישות של מעריצי "קונאן", בין אם ראו את הגרסה המקורית עם ארנולד שוורצנגר בשנות השמונים ובין אם רק שמעו עליה מהוריהם. מה הם בסך הכל רוצים? שקונאן יספק להם הנאה, שקונאן יחשוף לפניהם צעירות פראיות חשופות חזה, ושקונאן ישסף למענם את גרונם של הרעים בצורה שתתיז דם על המסך. וזהו, רק שיעשה את כל זה, והם יהיו מסופקים.

אם כך, לא קשה לרצות את רוכשי הכרטיסים ל"קונאן", ובכל זאת, הסרט הטרי מתקשה לעמוד בכך. הוא מותיר את הצופים עם חצי תאוותם בידם, וזוכה לציון "מספיק בקושי".

מתוך הסרט "קונאן הברברי". imdb
מכיל בדיוק שלושה רגעים שאפשר להתענג עליהם. מתוך "קונאן"/imdb

הסיבה לכך היא שלאורך הסרט הלא קצר הזה, כמעט ואין רגעים שאפשר להתענג עליהם. למעשה, יש רק שלושה כאלה: המונולוג הפילוסופי המרשים שציטטנו כבר בתחילה; התקוטטות שבסופה חופר קונאן בפצע הפתוח של אויבו בצורה שבאמת לא תשאיר אף צופה אדיש; והסצינה שבה הוא מפמפם סוף כל סוף את אהובתו/שבויתו, ותוך כדי כך נחשפות שתי הלחמניות שלו בצורה שראויה לתואר העירום הגברי המשעשע של השנה.

מעבר לכך, קשה למצוא בסרט רגעים שיהיו מספיק גרועים כדי שיהיו טובים וגם לא כאלה שהם פשוט טובים מלכתחילה. כפי שמלמד אותנו הציטוט הישיר של הגיבור, "קונאן" יודע בדיוק מה הוא יכול וצריך לעשות, אבל לא משכיל לממש את יעדיו.

קל יהיה להטיל את האשמה על ג'ייסון מומואה, שמגלם את התפקיד הראשי וכך נכנס לנעליים הכי גדולות בעולם אקשן – אלה של ארנולד שוורצנגר, מי שאחז בחרבו של קונאן בשנות השמונים. אבל מומואה לא אשם: מן הסתם, הוא לא ברמה של המושל בדימוס, אך יש לו נוכחות מרשימה וחיוך ממזרי, וכפי שאפשר היה להבחין כבר ב"משחקי הכס", בצד הריבועים בחזה הוא ניחן גם ביכולת משחק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ארנולד שוורצנגר הוא לא, אבל בהחלט עושה את העבודה. ג'ייסון מומואה ב"קונאן"/מערכת וואלה!, צילום מסך

אם כך, הפגמים ב"קונאן" נובעים משני גורמים אחרים, והראשון שבהם הוא הבמאי מרכוס ניספל, גרמני שבעשור האחרון פועל בהוליווד.

על פניו, ניספל דווקא היה יכול להיות בחירה אידיאלית לתפקיד. אחרי הכל, לפחות בעבר הוא חשף טבע מעט פסיכופתי, מהסוג שהאירופאיים ניחנים בו הרבה יותר מאשר האמריקאים, וטבע כזה הוא בדיוק מה שהסרט היה צריך כדי להגיע לדרגות מוקצנות של אלימות.

הצרה היא ש"קונאן" מוכיח סופית כי הוליווד ניוונה את ניספל: בסרטו הראשון, "המנסרים מטקסס", הוא עוד הצליח להביא אל הבד את החזון הקודר והמדמם שלו, אבל משם והלאה איבד את העוקץ. אפשר היה להתרשם מכך כבר בסרטו הקודם, גם הוא עיבוד של להיט משנות ה-80, במקרה זה "יום שישי ה-13", והתהליך מגיע לשיאו כאן.

מתוך הסרט "קונאן הברברי". imdb
אם תהיו ילדים טובים ותחכו בסבלנות עד הסוף, תזכו לראות אותה עירומה. רייצ'ל ניקולס ב"קונאן|/imdb

וכך, בהתאם למתווה של התהליך המדובר, בתחילתו של "קונאן" עוד מורגשת תנופה מסוימת מצדו של ניספל והוא מעצב קרבות שמעניין לעקוב אחריהם, אך הסרט דועך בשלב מוקדם ובסיכומו של דבר גם מסתיים בקול ענות חלושה. וכך, כל מה שנותר לצופה לעשות הוא לזעוק "תנו לקונאן לחיות! תנו לו להרוג! תנו לו לאהוב!", אך המשאלה לא באמת מתגשמת.

סיבה נוספת לכך היא חולשתו של התסריט, שמתקשה להתרומם מעל רמה של פרק בינוני במיני-סדרת פנטזיה של הולמרק. ככל הנראה, זה קורה מפני שהשלישייה האלמונית למדי שהופקדה על כתיבתו בחרה שלא להסתמך על ספריו של רוברט האוורד, מי שברא את דמותו של קונאן וגם היה ההשראה לסרט הקודם.

לו יוצרי "קונאן" היו עושים זאת, הם היו יכולים למצוא אצל הווארד דמויות צבעוניות, הרפתקאות מסעירות ובעיקר הרבה עומק, אבל הם בחרו להתבסס על פרי דמיונם בלבד.

כידוע, לעתים קרובות דווקא מי שמבקש להיות מקורי ולא לקבל שום השראה הוא זה שיש לו הכי מעט שאר רוח. כתוצאה מכך, חלק הארי של הסרט כה גנרי, עד שהוא מזכיר להפליא את "Your Highness", הפארודיה הטרייה על פנטזיות אייטיזיות מסוגו. קונאן הברברי יכול אולי לסלוח על הרבה דברים, אבל לא על זה שמרסנים אותו ועושים ממנו קלישאה.

מתוך הסרט קונאן. imdb
הכישלון הקופתי שלו מוכיח כי הקהל אינו טיפש. מתוך "קונאן"/imdb

כל זה קרה מפני שהתסריטאים והמפיקים של הסרט לא באמת התעניינו ברוחו המקורית של קונאן, בעולם העשיר שנבנה סביבו וברבדיו הרבים. מבחינתם, "קונאן" הוא בסך הכל מותג, שאפשר לנצל אותו כדי להרוויח כמה שיותר בכמה שפחות השקעה, כולל שימוש מיותר בתלת-ממד שמנפח ללא צורך ותמורה נאותה את מחירי הכרטיסים.

בגלל זה אין בסרט החדש שום דבר מן המורשת של הווארד או של שוורצנגר. בגלל זה, בסופו של דבר, הממד היחיד שנותר מקונאן המקורי זה השם שלו, וזאת בתקווה שהשם הזה יהיה חזק מספיק כדי להרוויח די כסף בשביל לעשות גם "קונאן חוזר", "קונאן מכה בשלישית" וכיוצא בזה.

אבל המפיקים לא לקחו דבר אחד בחשבון: לקמצנות יש מחיר, והקהל לא טיפש. בהתאם לזאת, מסתמן כי "קונאן" נכשל בקופות ופספס את הסיכוי להחיות מחדש את הגיבור האגדי ולתקוע יתד במסך. אם כך, גם אם יופק עוד פרק בסדרה, קשה להאמין שיזכה בהזדמנות היוקרתית שהיתה לקודמו. למעשה, אפשר כבר לדמיין מה יגיד הגיבור בטריילר של המשך מעלליו – "קונאן חי! קונאן אוהב! קונאן רוצח! קונאן הולך היישר לדי.וי.די!"

איפה ומתי רואים את "קונאן"?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully