וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה סוגי ספיידרמן יש? על עולמות שונים של גיבורי העל בקומיקס

איך יכול להיות שספיידרמן מת אבל ממשיך לחיות? היקומים המקבילים בקומיקס האמריקאי אולי מבלבלים את הקוראים, אבל הם מספקים חופש אמנותי ליצור עוד עלילות מופרכות

אז פיטר פרקר מת או לא מת?

לפני כמה חודשים, התמלאו כלי התקשורת בהודעות אבל על מותו של פיטר פרקר – מי שהיה ספיידרמן מאז ראשית סדרת הקומיקס בשנות ה-60 ועד ימינו. פרקר, כפי שנודע לא מזמן, יוחלף בתפקיד ספיידרמן על ידי צעיר היספני-אפרו-אמריקאי. אבל אז באו חובבי הקומיקס והרסו לתקשורת את החגיגה. פרקר, אמרו, יוחלף רק ביקום ה-Ultimate החדש יחסית, ולא ביקום ה-Amazing המקורי. אנשים שמכירים את ספיידרמן רק מהסדרה המצויירת, הזדעקו ואמרו "הא? מה קורה פה?”.

אז כן, יש יותר מספיידרמן אחד שמתרוצץ בעולם הקומיקס במקביל. הסיבה לכך היא שגם חברת מארוול (ספיידרמן, אקס מן, קפטן אמריקה) וגם חברת DC (סופרמן, באטמן, אשת חיל) כבר ביססו מזמן דבר אחד: יש להם יותר מיקום אחד. ובכל יקום, יש גרסה משלו לסופר-גיבורים.

מה לא עושים כדי למשוך קוראים

אחת הסיבות העיקריות לכביכול-סיבוך הזה היא פרגמטית לגמרי: שתי חברות הקומיקס הגדולות קיימות 70-80 שנים; בזמן הזה הן נדרשו פעם אחר פעם לשכתב את גיבוריהן ולעדכן אותם בהתאם לתקופה. אחד הפתרונות הפשוטים ביותר לכך היה לטעון שגיבורי העבר הם מיקום אחר.

קחו, למשל, את יקום ה-Ultimate, עליו דיברנו בשקף הקודם. בשנת 2000 החליטה מארוול שכדי למשוך דם חדש לקומיקס, היא צריכה להתחיל סדרות מחדש. בסדרות הוותיקות שלה הצטברו כל כך הרבה עלילות עבר והיסטוריה מפותלת, עד שקוראים חדשים פשוט פחדו להתקרב אליהן. וכך נולדו להם אולטימייט ספיידרמן ואולטימייט אקס מן – סיפורי מקור חדשים.

מפגש פסגה

לא רק הקוראים מודעים לעולמות השונים. גם הדמויות עצמן יודעות טוב מאוד שהן חיות במולטיוורס (ריבוי יקומים), וכמובן שלפעמים הן נפגשות. השיא, מבחינת ספיידרמן, היה לפני שנה, עת הושק משחק המחשב Shattered Dimensions, בו נפגשו ארבעה ספיידרמנים: זה הרגיל, אולטימייט, ספיידרמן נואר וספיידרמן עתידני.

לכל יקום של מארוול יש גם מספר. אם מישהו מדבר על ספיידרמן מ"כדור הארץ 616”, למשל, הוא מתכוון ליקום הראשי. ספיידרמן מ"כדור הארץ 1610”, לעומת זאת, הוא האולטימייט. ספיידרמן מ"כדור הארץ 194111” הוא הספיידרמן של הסדרה המצויירת הוותיקה משנות ה-90.

פרט מידע נוסף שעליכם לדעת: אם מישהו בסביבתכם באמת מדבר על יקומי ספיידרמן שונים ומתייחס אליהם במספרים, חפשו את יציאת החירום הקרובה והתרחקו בלי להפנות אליו את הגב.

לעשות סדר בבלאגן

עד כה נמנענו מלהתייחס אל מה שקורה אצל המתחרים של מארוול – DC Comics, אנשי סופרמן ובאטמן. הסיבה לכך היא כאב הראש העצום שחוטפים קוראי קומיקס כשהם מתחילים לחשוב על מה שקרה ליקומים השונים של DC.

ב-1985 החליטו אנשי DC שאחרי 50 שנות קומיקס הגיע הזמן לעשות סדר בבלאגן. היו להם הרבה יותר מדי יקומים, הרבה יותר מדי גרסאות של דמויות מכל התקופות - ובאופן כללי הרבה יותר מדי חומרים. אז לאורך 12 גיליונות, שנקראו Crisis on Infinite Earths, הם השמידו את הרוב.

באמצעות עלילה מסובכת להפליא, שכללה מזימה זדונית של דמות בשם אנטי-מוניטור להשמיד את היקומים, “הרגו" אנשי DC את כל היקומים שלהם מלבד אחד. בדרך הם גם רצחו כמה וכמה דמויות, ביניהן סופרגירל, בארי אלן (הפלאש), נייטהוק, אחד הרובינים, ורבים אחרים. בסוף, רק יקום אחד נשאר, כשהוא מאוכלס על ידי הגיבורים מהיקומים האחרים אותם רצו ב-DC להשאיר.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

מתמימות לציניות

הצמא לדם לא עבר לאנשי DC גם שני עשורים לאחר מכן. במהלך שנות ה-2000 הם יצרו שני אירועי "משבר נוספים". האחרון שבהם, שנגמר ב-2009, הסתיים במותו-כביכול של ברוס ויין (באטמן). רק שויין, כמובן, לא מת. אחרים כן.

חרף העלילות המסובכות, ומעצבנות-לפרקים שלהם, היו אירועי ה"משבר" הזדמנות טובה לחזות בהתפתחות תעשיית הקומיקס. הכותבים, שניסו לתת לדמויות העבר את התמימות שאפיינה אותן אז, הפגישו את הגיבורים האלה עם הגרסאות העדכניות והציניות יותר שלהם כדי להראות מה עברה תעשייה שלמה בעשורים האלה.

אתחול ודיגיטציה

ועכשיו ב-DC מתחילים הכל מחדש. בלי אירועי "משבר" למיניהם, יוחזר לאחור מונה הגיליונות בכל 52 הסדרות של החברה החל מה-31 באוגוסט, וכולן תחלנה שוב ממספר 1. המטרה, כמו תמיד, היא הבאת דם חדש ועדכון הדמויות. הפעם נכנסת החברה עצמה לעידן חדש גם היא: בפעם הראשונה בהיסטוריה שלה, עומדת DC להוציא גרסאות דיגיטליות של כל סדרות הקומיקס שלה במקביל לגרסאות הנייר.

במארוול, לעומת זאת, הכל מתנהל על מי מנוחות. פיטר פרקר, שמת ב-Ultimate Spider-Man בזרועותיה של מרי ג'יין, מסתובב לו חי ובריא ב-Amazing Spider-Man כשמרי ג'יין בכלל לא בסביבה. במקביל, הוא מתכונן לדייט שלו עם גוון סטייסי בסרט Amazing Spider-Man שיגיע לאקרנים בשנה הבאה, ונופל מהחוטים במחזמר הכושל Spider-Man: Turn Off the Dark. ולמקרה שתהיתם, היקום של המחזמר הוא יקום TRN024.

  • עוד באותו נושא:
  • ספיידרמן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully