וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'יינז אדיקשן בישראל: כל מה שאתם צריכים לדעת לקראת ההופעה

דנה קסלר

1.9.2011 / 8:34

רגע לפני שהם מעיפים את תל אביב ואת גולשי וואלה!, קיבצנו את רגעי השיא - והשפל - של פרי פארל וחבורתו. אל תפספסו את ביוויס ובאטהד

פיק.ניק 2011: כל הפרטים על השידור החי של ההופעה של ג'יינז אדיקשן בישראל

לעמוד של ג'יינז אדיקשן בוואלה! Music

ג'יינז אדיקשן הם אחת מלהקות הרוק האלטרנטיבי הגדולות של עידן טרום-נירוונה. הלהקה נולדה באמצע שנות השמונים בלוס אנג'לס וב-87' הוציאה אלבום בכורה שהוקלט בהופעה חיה במועדון הרוקסי בסאנסט סטריפ. חברות התקליטים הגדולות קלטו מיד את הפוטנציאל, וכעבור שנה יצא אלבום האולפן הראשון שלהם, “Nothing's Shocking”, בוורנר ברדרס. למרבה הצער, אלבום האולפן השני שלהם, “Ritual de lo habitual”, היה גם האחרון (בסיבוב הראשון של הלהקה).

ג'יינז אדיקשן התפרקו בשיא, בגלל שילוב של יחסים מעורערים בין חברי הלהקה ויותר מדי סמים. הם היו יכולים להיות גדולים כמו הרד הוט צ'ילי פפרז, אבל זה לא קרה. במקום זה באו פורנו פור פיירוז, האיחודים, החזרה של פרי פארל לשורשיו היהודיים, השוטטויות באלנבי והפיכתו לדי.ג'יי פרץ.

עתה ג'יינז אדיקשן נמצאים בעיצומו של עוד איחוד. אלבום חדש כבר בדרך, אבל קודם הם באים להופיע בישראל במסגרת פסטיבל פיק.ניק 2011 (גני התערוכה בתל אביב, 1 בספטמבר). צריך לזכור שחברי הלהקה כבר לא בני עשרים, כך שהאנרגיות הבלתי מרוסנות שאפיינו את ג'יינז אדיקשן בצעירותם ודאי יהיו קצת יותר מתונות הפעם. ובכל זאת, קלאסיקה זו קלאסיקה. למי שלא עשה שיעורי בית לקראת ההופעה ב-1 בספטמבר, הנה קורס מזורז.

פרי פארל בראיון בלעדי לוואלה! תרבות: "שנאתי את עצמי"

ג'יינז אדיקשן בהופעה: מי צריך חידושים?

קעקוע של אמא ולהיט ניינטיז

ג'יינז אדיקשן. Frank Michellota, GettyImages
קלאסיקה זו קלאסיקה. חברי הלהקה/GettyImages, Frank Michellota

1. התוצאה הראשונה העולה ביוטיוב כשמחפשים ג'יינז אדיקשן הוא קטע מריאליטי הקעקועים "אל.איי.אינק", הספין-אוף של "מיאמי אינק", בכיכובה של המקעקעת קאט וון די. קבלו ריאליטי-טראש לפנים: דייב נאבארו, הגיטריסט של ג'יינז אדיקשן, מקעקע תמונת פין-אפ של אמו הדוגמנית בצעירותה. הוא מוריד חולצה (אין אדם שאוהב להוריד חולצה יותר מנאבארו) ומספר לקאט ולצופים כיצד אמו נרצחה בידי החבר שלה לשעבר. דייב היה אז בן 15, ולדבריו התמכר להרואין וקוקאין כדי להתמודד עם הטראומה. כשזה לא עבד הוא הגיע למסקנה שלקעקע על הצלעות תמונה של אמא בבגד ים זאת דרך התמודדות בריאה בהרבה.

2. שורה של להקות שחבריהן צמחו בעולם המטאל, אך ספגו השפעות מחוצה לו, עשו בסוף שנות השמונים מהפכה בעולם הרוק. הרד הוט צ'ילי פפרז, פיית' נו מור וביוהאזארד שילבו מטאל עם Fאנק וראפ; מיניסטרי, ואחר כך ניין אינץ' ניילז, שילבו מטאל עם מוזיקה תעשייתית; ג'יזס ליזרד שילבו מטאל עם נויז; וג'יינז אדיקשן שילבו מטאל עם אינספור סגנונות אחרים, כמו פסיכדליה, רוק מתקדם, פולק, Pאנק ו-Fאנק.

לדייב נאבארו היה כל מה שצריך כדי להיות גיטריסט מטאל ענק, אבל פרי פארל משך אותו לכיוונים ארטיסטיים שלמטאליסטים אין סבלנות אליהם. קהל הרוק האלטרנטיבי, לעומת זאת, התאהב על המקום.

אחד השיאים של ג'יינז אדיקשן הוא הסינגל “!Stop”, הפותח את אלבום האולפן השני שלהם, “Ritual de lo habitual”. עם שילוב של רוק קליפורני לגולשים, Fאנק-מטאל ופסיכדליה שמשית, פתח הלהיט הזה את הניינטיז עם מכת שמש ובעיטה בביצים. הכי כיף!

ג'יינז אדיקשן. GettyImages
מכת שמש ובעיטה בביצים. פרי פארל/GettyImages

ביווס ובאטהד, שופליפטינג וסרט מוקומנטרי

3. ולמרות שג'יינז אדיקשן לא היו טהרני מטאל, ביוויס ובאטהד עפו עליהם. אין מחמאה גדולה מזו. כאן הם מתפעלים מהסינגל השני של הלהקה, "Mountain Song".

4. ג'יינז אדיקשן נבנו על פרובוקציות לא פחות מאשר על מוזיקה מעולה. אחד הקליפים הכי כיפיים של הניינטיז הוא זה של “Been Caught Stealing”, עם הגנב שנכנס לסופר כשהוא מחופש לאישה בהריון ודוחף גזרים ואננס מתחת לשמלה.

5. שנים לפני שהתחתן עם הרקדנית האסיאתית הטראשית אתי-לו המככבת בימים אלו בריאליטי "נשות הרוק", היתה לפרי פארל חברה חמודה, עדינה וסמי-גותית בשם קייסי ניקולי. היא הייתה המוזה שלו בימי ג'יינז אדיקשן המוקדמים, ובקרב מעריצי הלהקה היא הפכה לדמות קאלט נערצת בפני עצמה.

בתחילת שנות התשעים ביימו השניים ביחד סרט בשם “Gift”, בו הם שיחקו את עצמם. הסרט שילב עלילה בדיונית עם אלמנטים מחייהם האמיתיים, דבר שגרם ללא מעט אנשים להתבלבל ולחשוב שקייסי באמת מתה ממנת יתר, כפי שקורה לדמותה בסרט. אין מה לדאוג: היא לא מתה ואפשר למצוא אותה בפייסבוק.

הסרט מעולם לא יצא בדי.וי.די והאופציה היחידה היא לנסות להשיג אותו בווידאו או לראות את תחילתו ביוטיוב (היזהרו – זה עושה רושם כאילו יוטיוב מציע את הסרט מפוצל לשבעה חלקים, אבל רק שני הראשונים אמיתיים).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גנב מחופש דוחף גזרים. מתוך הקליפ “Been Caught Stealing”/מערכת וואלה!, צילום מסך

קליפ סנטימנטלי, פירוק וקאמבק

6. הבלדה האלמותית “Classic Girl” נכתבה גם היא על קייסי ניקולי, שגם כיכבה בקליפ. היום הקליפ השאנטי-קיטשי הזה די מביך, אך צריך לזכור שבתחילת הניינטיז בובות פלסטיק קריפיות עדיין נחשבו לסממן גותי אפקטיבי, ולא לקלישאה של קליפים ישראלים סטודנטיאליים. על טקס הפרחת היונים הסחי, בסוף החתונה של פרי וקייסי בקליפ, קצת יותר קשה להגן, אבל בזמן אמת הקליפ הזה גרם לצופי "120 דקות" – תכנית המוזיקה האלטרנטיבית המיתולוגית של MTV - להזיל דמעות בכל פעם שהוא שודר.

7. בשנת 91', בתום סיבוב הופעות בצפון אמריקה במסגרת פסטיבל הלולאפלוזה הראשון שארגן פרי פארל, הודיעו ג'יינז אדיקשן על פירוקם. בהופעה של ג'יינז אדיקשן באותו פסטיבל שר פארל הרומנטיקן לכל הנשים בקהל, כאילו הוא חוליו איגלסיאס. בזמנו היה פארל סבור שגבר הוא כלום בלי אישה לצדו. ספק אם אשתו הנוכחית יכולה להיחשב לבחורה קלאסית, אבל אולי בגיל חמישים פלוס סדר העדיפויות בבחירת בת זוג משתנה.

8. ב-2003 הוציאו ג'יינז אדיקשן את אלבום הקאמבק שלהם, "Strays" לאחר שתיקה בת 13 שנה. מצד אחד הוא הפתיע לטובה, אך הוא כמובן גם איכזב. ההפתעה היתה שהוא לא היה נוראי (כמו אלבומי הסולו של פארל ונאבארו למשל); ובכלל, זה שג'יינז אדיקשן החליטו לחזור בתקופה בה הרוק האלטרנטיבי נשלט בידי חבורות ניו-מטאל מטופשות, היתה מבורכת. אבל אם הם כבר הצליחו לעשות אלבום לא רע, למה הוא לא יכול היה להיות ממש טוב?

בסך הכל “Strays” הוא תקליט צפוי שנשמע נורא נכון, אבל הוא רחוק מלהגיע לפסגות האקסטזה של אלבומיהם המוקדמים. “Strays” הוא אלבום שאין צורך באמת לחזור אליו, אבל מה שכן, הוא הנפיק סינגל אחד מעולה, “Just Because” שמו. קבלו אותו בהופעה בתכנית של דיוויד לטרמן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הקליפ “Classic Girl” גרם לצופי MTV לדמוע/מערכת וואלה!, צילום מסך

חיזוק מפלי, אלבום חדש וסינגל אלמותי

9. עוד לפני האיחוד של 2003, חזרו ג'יינז אדיקשן לנגן ביחד ב-97'. זה היה איחוד קצרצר ולא נורא משמעותי (הוא הניב סיבוב הופעות באמריקה ואוסף של קטעים בהופעה, בי-סיידז וכו' בשם “Kettle Whistle”). אבל מה שהיה מגניב בו זה שפלי מהרד הוט צ'ילי פפרז ניגן בו על הבאס. הנה קטע של ג'יינז אדיקשן מתאמנים על השיר "1%" מאחורי הקלעים לפני הופעה, בחמש הדקות בהן פלי היה בלהקה.

10. כשג'יינז אדיקשן התפרקו לראשונה, לפני עשרים שנה, לא ניתן היה לחזות את זה. אבל הגענו ל-2011 ולג'יינז אדיקשן יש סינגל חדש, "Irresistible Force", שמו. הוא אפל וכבד, והקול של פרי פארל כבר לא גבוה כשהיה. האמת שפארל מתחיל להישמע קצת כמו למי ממוטורהד.

האלבום החדש, "The Great Escape Artist", ייצא ב-27 בספטמבר (הליקון). זה יהיה אלבום האולפן הרביעי של הלהקה, והראשון שלהם מזה 8 שנים. הפיקו אותו ריץ' קוסטי (פרנץ פרדיננד, מיוז, אינטרפול) ודייב סיטק מ-TV on the Radio.

11. הסינגל הראשון שג'יינז אדיקשן הוציאו היה "Jane Says". כמו הלהקה עצמה, גם השיר נקרא על שם נרקומנית בשם ג'יין שהיתה שותפה לדירה של פארל. השיר, שיצא ב-88' וחשף את אהבתה של הלהקה לכלים לא קונבנציונליים (במקרה הזה מדובר בסטיל דראם – התוף הקאריבי שנראה כמו סיר), הוא אחד השירים הכי יפים של ג'יינז אדיקשן. הלהקה נוהגת לסיים איתו הופעות, ומי יתן שכך יהיה גם אצלנו. אנחנו, בכל מקרה, נסיים את המדור בביצוע של השיר בהופעה חיה באיטליה מ-1990.

ג'יינז אדיקשן יופיעו הערב (חמישי) בישראל במסגרת פסטיבל פיק.ניק 2011. ההופעה תועבר בשידור חי ובלעדי רק באתר וואלה!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully