וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת מרגול: תחושת "אנחנו נגד העולם" בערב התמיכה בזמרת

חגי אוזן

4.9.2011 / 7:27

חופני טוען שההר יוליד עכבר, ליאור פרחי חושב שהיא תצא מזה ואריאל זילבר בטוח שזו קונספירציה. בערב התמיכה במרגול, ברור שהמוזיקה המזרחית שבה למצב של אנחנו נגד העולם

אחרי ערב התמיכה למען מרגול במועדון הפלאש בק ברעננה, בו נכחו בערך כ-150 איש אפשר לומר בעיקר דבר אחד: הפרשה שמסעירה את עולם הבידור הישראלי הצליחה להעיר גם את תעשיית הסלסולים המקומית. אמנם בערב הזה נכחו יותר זמרים ואמצעי תקשורת מאשר קהל, אבל התחושה היתה של אירוע חירום.

"היה חשוב לי להראות שתעשיית המוזיקה המזרחית לא שותקת נוכח המעצר של זמרת כל כך גדולה", אמר המפיק נדב צוברי, מפיק האירוע, לוואלה! תרבות. "מרגול היא יותר מזמרת גדולה. היא מובילה חברתית שעשו עליה עליהום תקשורתי. לכן ארגנו את הערב הזה". באופן מפתיע לערב התמיכה הזה לא הגיע גם איש ממשפחתה של מרגול, מה שהעניק לו את הנופך, לפחות מבחינת הארגון שלו, של ערב מעריצים אמיתי שאליו מצטרפים זמרים, חלקם טרמפיסטים שידעו שהתקשורת תבוא וחלקם מאוהביה האמיתיים של מרגול.

עם זאת, קשה היה שלא לשים לב שמה שחסר כאן הוא בעיקר זמרים מהשורה הראשונה של הז'אנר: שלומי שבת, דודו אהרון, ישי לוי, ליאור נרקיס, משה פרץ, שרית חדד ואייל גולן לא היו כאן. לוואלה! תרבות נודע כי ממשרדו של גולן דווקא פנו לצוברי כי ייעשה מאמץ להגיע, אולם האירוע המרכזי באמת בלו"ז של הזמר – הופעתו מול 300 אלף איש בתל אביב בהפגנת המיליון בכיכר המדינה - התעכב ולכן נבצר ממנו בסופו של דבר לבוא. "בסך הכל רציתי להראות למרגול שהיא לא לבד ושיש עדיין מי שאוהב אותה וחושב עליה", אמר צוברי. "לא היה אכפת לי זמרים גדולים או קטנים מבחינתי הייתה חשיבות לעצם קיום הערב הזה".

פרשת מרגול - כותרות אחרונות:

מי צריך להחליף את מרגול ב"כוכב נולד"?

מרגול שוחררה למעצר בית, בעלה לשעבר תקף צלם

איך תושפע "כוכב נולד" מפרשת מרגול?

האמנים צודקים בהופעתם למען מרגול? דברו על זה בפייסבוק

אירוע למען מרגול. שי אוקנין
"פרשה שמעיבה על תעשייה שלמה". ראם הכהן באירוע/שי אוקנין

למרות היעדרה של ליגת העל במוזיקה המזרחית, נראה שהערב בכל זאת הוכתר כהצלחה בקרב המארגנים והזמרים שכן הגיעו וניסו גם להגן על חברתם וגם להפריך את התחושה הקיימת בתעשייה, הקושרת בין המוזיקה המזרחית לעולם התחתון, כפי שמנסה לעשות כתב האישום החמור נגד מרגול. "היא הזמרת של כולנו", אמר פרחי. "אנחנו תומכים בזמן הזה שקשה לה ואין לי ספק שהאמת תצא לאור. חשוב לנו שהיא תדע שאוהבים אותה".

"נוצרה תחושה שפרשת מרגול הצליחה להעיב על תעשייה שלמה", אמר הזמר ראם כהן שהופיע בערב. "המוזיקה הזו נולדה בשוליים וכך גם העולם התחתון ולכן החיבור ביניהם הוא כל כך טבעי. למרות זאת, אני לא מוצא פסול בזה ששני אנשים שגדלו באותה שכונה ובאותה חממה יופיעו זה בשמחתו של זה".

כמו אחרים, כהן ביצע באירוע שיר של מרגול, את "שמור אותי מאוהביי ומשונאיי אשמר בעצמי". האירוניה שברה שיא באותו רגע. לאחר מכן פיני חדד ביצע את "ילדה רעה" המפורסם שלו ושל נתי לוי. שיאי אירוניה, כמו נחקרים במשטרה, נועדו כדי להישבר.

אירוע למען מרגול. שי אוקנין
"כולם יודעים איך העסק עובד". חופני/שי אוקנין

חופני היה זה שאמר על הבמה כי "דרך ארוכה עומדת בפני מרגול ובפנינו", ובעצם סימל את התחושה המרכזית שעלתה מהערב הזה, תחושה ישנה ומאחדת של אנחנו נגד העולם. צוברי סיפר כי ניסה למצוא "זמר אשכנזי" לאירוע והרצון של אריאל זילבר להופיע, התאים, אולם מעמדו של זילבר בקרב המיינסטרים הישראלי ידוע. גם בערב הזה הצליח זילבר לחזור למקום המאוד שונה שיש לו בתרבות הישראלית: "יש פה קנוניה", אמר לוואלה! תרבות. "שים לב שהיא נעצרה זמן קצר אחרי שהתבטאה נגד המחאה החברתית".

אירוע למען מרגול. שי אוקנין
שובה של הקנוניה. אריאל זילבר באירוע/שי אוקנין

150 איש מול 300 אלף אינם כוחות כמובן. הבחירה לקיים את הערב דווקא מול הפגנת המיליון, ההפגנה הגדולה בתולדות המדינה מעידה לא מעט על תחושת הניתוק של גורמים בז'אנר הים תיכוני, שדווקא אחרי תקופת היטמעות מוצלחת במיינסטרים הישראלי, חשים שהם קיבלו מהממסד הישראלי אגרוף בפרשת מרגול.

לכן לא ממש משנים הביצועים היפים לשיריה של מרגול או לשירים אחרים בערב הזה, משנה התחושה שמול המאבק לצדק חברתי, אמנים הביעו ברעננה תחושה של נרדפות וחיים תחת סטריאוטיפ גזעני ומפלה, של קבוצה אחת נגד הקבוצה השנייה, ומשחקים על כל הקופה. כמו במקרים רבים אחרים לאורך השנים, גם כאן - המוזיקה המזרחית לא מתכוונת להפסיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully