וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הקצה" יורדת: "מה בוער להוריד אותה"?

שני גורקביץ'

1.11.2011 / 7:00

מוזיקאים רבים נדהמו וזעמו לשמוע על הורדת "הקצה" משידור אחרי 13 שנה וקראו לפעול להצלתה. יואב קוטנר: "זה נורא. 'הקצה' היא תוכנית הרדיו החשובה בישראל"

ההחלטה של ראשי גלגלצ לשנות את רצועת השידור המאוחרת של התחנה ולבטל את "הקצה" אחרי 13 שנים באוויר, הכתה בתדהמה את קהילת המוזיקה בארץ. מוזיקאים, שדרנים, אמרגנים ומפיקים מבכים את לכתה של תוכנית הרדיו הוותיקה, ניצלו את ההזדמנות גם כדי להגיד תודה ולקוות שקוואמי ונדב רביד ימצאו בית חם וראוי לתוכנית הנפלאה.

"אני חושב ש'הקצה' זו באמת אחת התוכניות הכי חשובות שקמו ברדיו", אומר המוזיקאי עמית ארז בשיחה עם וואלה! תרבות. "גם בתקופה הזו, התוכנית עדיין תמכה בתרבות ללא שיקולים של רייטינג ועודדה וחשפה אמנים צעירים, ומאוד מאוד חשוב שתוכניות כאלה יישארו". ארז מודה שלמרות שאינו מאזין מתמיד לרדיו "התוכנית בהחלט השפיעה עלי אפילו במובן העקיף, כלומר במובן שידעתי שיש עוד כמה מקומות שבהם רוצים לשמוע מה אני עושה ויפרגנו לי כשאוציא משהו חדש וישמיעו. עצם העובדה שהמוסד הזה קיים ופועל חשוב לכולנו, זו נקודת אור מסוימת להסתכל עליה. הסגירה של 'הקצה' היא עוד סממן בתהליך הארוך והכואב הזה של השתטחות התרבות בישראל בכל הקשור לגופי התקשורת המרכזיים שמעלימים מתוך עצמם כל זכר לאיכות, ונשארים רק עם הפופוליזם הטהור".

"זו תוכנית של שעתיים של מוזיקה אלטרנטיבית, שמורת טבע, מה בוער להוריד את זה?", אמר המוזיקאי אביב מארק. "התוכנית שודרה 13 שנים והפכה למוסד בקרב אנשים שרוצים להכיר דברים חדשים. זו מכה אנושה מאוד. אני והמוזיקה שלי קיבלנו שם במה וחשיפה והרבה אנשים הכירו אותי דרך ספיישל מיוחד שקוואמי עשה שם. זה פשוט עצוב". מארק השווה את הורדת "הקצה" לכוונה שהיתה לבטל את "לונדון וקירשנבאום" לפני כמה שנים וקרא למוזיקאים ולאוהבי התוכנית לפעול להצלתה. "אם באמת רוצים להוריד את 'הקצה' אז אנחנו על קצה התהום של אובדן המוזיקה האיכותית, ויאללה, ריאליטי להמונים".

"הקצה" יורדת משידור - כתבות נוספות:

"הקצה": פרידה מהתוכנית הכי טובה ברדיו
"הקצה": גלגלצ מבטלת את התוכנית לאחר 13 שנה
"הקצה": בואו להיפרד מהתוכנית בפייסבוק של וואלה! תרבות

קוואמי ויואב קוטנר. אורי לנץ
זה שנשאר - וזה שהולך. יואב קוטנר עם קוואמי/אורי לנץ

פרט למוזיקאים ישראלים, רביד וקוואמי הרבו להשמיע מוזיקאים מחו"ל שלא מכרו מיליונים והכירו לאוזן הישראלית להקות רבות. חלקן כמו ג'ואנה ניוסום, גאטר טווינז, יו לה טנגו ו-m83 גם הגיעו עם השנים להופעה בישראל. "זה מבאס, זה הדבר היחידי הנורמלי בתחנה הזו", אומר המפיק ערן אריאלי מחברת נרנג'ה, שאמנים שהביא לישראל התארחו בתחנה. "זו בעצם התוכנית היחידה ברדיו הישראלי שהמטרה היחידה שלה היא לקדם מוזיקה איכותית, הם לא התעסקו בשטויות ובפוליטיקות, ובתור מפיק בתחילת דרכי מצאתי שם בית חם ויחס מדהים. אני בטוח שבזכותם הסצנה האלטרנטיבית בארץ התפתחה, ואני חייב לתוכנית שלהם הרבה. בזכות התוכנית הזו נחשפתי להרבה מאוד אמנים שהבאתי אחר כך לארץ, וכך גם הקהל שלהם. הם היו הצינור היחידי בין מה שקורה בעולם עכשיו לקהל הרחב".

"זה נורא, באמת. זו התוכנית הכי חשובה ברדיו הישראלי, למדתי ממנה המון", אמר איש הרדיו הוותיק יואב קוטנר. "אני עצוב מאוד מההחלטה להוריד אותה". גם התקליטן ואיש חברת ההפקה TABAC ורדיו תדר, איתי וולטר, מכיר בהשפעה של "הקצה": "היא השפיעה עלי ועל עוד מאות אלפים כמוני", הוא אומר. "היום זה קצת יותר קל לנער שמתעניין במוזיקה חדשה ללכת ולמצוא אותה לבד אבל בעבר לא היה את זה, וזו החשיבות של 'הקצה'. גם היום אם אתה לא הולך ומחפש מוזיקה חדשה אתה עדיין יכול לשמוע אותה אצלם. חבל שמוותרים ככה על פינה אחרונה של איכות ברדיו מסחרי".

וולטר מודאג מההחלטה של התחנה לשנות את רצועת השידור ומציין כי הביטול של תוכניות כמו "הקצה" ו"סינגלס" יוביל לכך ש"האופציה של גלגלצ פשוט נמחקה עבור אחוז מאוד גדול של מוזיקאים שפועלים פה בארץ".

why? הקצה גלגלצ. דייב שחר
היכן הם יתארחו? ?Why באולפני גלגלצ/דייב שחר

"זו התוכנית היחידה שהיא אשכרה מוסד", מסכם המוזיקאי רם אוריון. "אני חושב שאין לזה שום תחליף אמיתי כרגע, בטח לא לקוואמי כאישיות רדיו. אם קיימת איזושהי התגייסות לנסות לשנות את זה, אני כמובן אשמח להיות חלק ממנה אבל בהנחה שזה משהו שהוא סגור אני רק מקווה שהם יחזרו מהר ובאכסניה טובה". אוריון גם רואה את הזווית החיובית וטוען שגם אם השניים יחליטו להתחיל לשדר באינטרנט הם יכולים להצליח באמת: "להבדיל מכל יוזמת אינטרנט חדשה, קוואמי ונדב והמותג של 'הקצה' יכולים לבוא עם קהל מובנה, שרובו המכריע אם לא כולו צורך רדיו דרך המחשב. יכול להיות שבפעם הראשונה כן יהיה רדיו אינטרנט ישראלי עם יותר מ-30 מאזינים ברגע נתון".

עצומה: "לפעול נגד הורדת 'הקצה'"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully