וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דני יוסטון על "פלייאוף": "זה לא רוקי"

מרט פרחומובסקי

20.11.2011 / 19:28

דני יוסטון יודע להתמודד עם דמויות מורכבות. אביו גאון הקולנוע, למשל, לא פחות מיתולוגי מרלף קליין, אותו הוא מגלם ב"פלייאוף". אז מה אם לדעתו הוא בכלל לא שחקן? ראיון

קשה להאמין שלא נתקלתם מתישהו בפניו של דני יוסטון. ב- 15 השנים מאז שהתחיל לשחק, הפך יוסטון לאחד משחקני העסוקים בהוליווד, עם קרוב ל-40 תפקידים, בין השאר ב"גנן המסור", "הטייס", "הילדים של מחר", "התנגשות הטיטאנים", "וולברין", "רובין הוד", "מארי אנטואנט" ועוד ועוד. השבוע יוסטון נחת בישראל, כדי ללוות את היציאה לאקרנים של "פלייאוף", קו-פרודוקציה ישראלית-גרמנית (בהפקת האחים משה וליאון אדרי ומיכאל שרפשטיין עתירת תקציב בבימויו של ערן ריקליס, שבה הוא מגלם את מקס סטולר, בן דמותו של מאמן הכדורסל האגדי רלף קליין, שמגיע לגרמניה כדי לאמן את הנבחרת המקומית.

בשיחה עם וואלה! תרבות, יוסטון משדר נינוחות מחוייכת ואפילו התרגשות מהמעמד, אך גם מביע חשש לגבי הציפיות של הקהל. "יכול להיות שבגלל המעמד המיתי של רלף קליין, הקהל יגיע בציפייה לראות סוג של 'רוקי'", אומר יוסטון. "משהו שבו רואים את קליין שועט לעבר הניצחון עם מכבי תל אביב. חשוב שהאנשים יידעו, שמדובר כאן בסרט על בן אדם שהצליח להתגבר על השדים הפנימיים שלו, סיפור שמביט יותר פנימה מאשר החוצה".

ובכלל, כל עניין המיתוס של רלף קליין ומכבי תל אביב נחת על יוסטון הרבה אחרי שקרא את התסריט והסכים לשחק את התפקיד. הוא בעיקר שמח על ההזדמנות לעבוד עם ריקליס, במאי שזכה להערכה רבה ברחבי העולם עם סרטים כמו "גמר גביע", "עץ לימון" ו"הכלה הסורית". "הרגשתי שהסיפור מאוד מתאים לערן", מסביר יוסטון. "הייתי בור גמור לגבי המשמעות שיש לרלף קליין בעיניים ישראליות, ואני חושב, במבט לאחור, שאולי זה דווקא התאים לערן. הוא רצה שהשחקן יתעסק עם המורכבות של הדמות ושל המצב שלה, ולא עם כל המסביב. רק אחרי שאישתו ובתו של רלף הגיעו לסט, הבנתי את הלחץ שבו אנחנו נמצאים לעשות צדק עם האיש והסיפור שלו. בסופו של דבר, אני חושב שהלחץ הזה תרם לדמות, כי גם היא נמצאת במצב של אחריות כבדה שמוטלת עליה".

עד כמה דמותו האמיתית של רלף קליין שימשה אותך בהכנה לתפקיד?

"מהרגע שהבנתי את האחריות שמוטלת עליי, היה לי חשוב לעשות תחקיר, לקרוא עליו, לצפות בחומרים מצולמים. היו אפיונים ומחוות מסויימות, הדרך שלו להתנהל, שהפכו להיות חלק מהדמות. בני המשפחה של רלף היו מאוד נחמדים אליי, ואמרו לי שדברים מסוימים שעשיתי על המסך מאוד הזכירו להם אותו. מצד שני, עשיתי תחקיר גם על מאמנים אחרים ולקחתי דברים גם מהם. למרות שאני אוהב ספורט, הרגשתי שאני חייב להכיר יותר את האנשים שעוסקים בזה כל חייהם, כדי להגיע לקרבה אינטימית עם הדמות".

לפחות עם אחד המאפיינים של מקס סטולר, יוסטון יכול היה להזדהות בקלות. כמו במקרה של סטולר, המתמודד עם זכרון כואב שקשור לאביו, גם יוסטון גדל בצלו של אב דומיננטי ורב השפעה – במאי הקולנוע האגדי ג'ון יוסטון."לאבא שלי הייתה השפעה עצומה על חיי", הוא אומר ומיד עובר לצחוק: "זה אחד הדברים שגרמו לי להזדהות עם הדמות של מקס סטולר, למרות שבניגוד לסטולר אני לא מרגיש שהרגתי את אבא שלי". "בשבילי אבא שלי היה תמיד מדריך מצוין, שדעתו מאוד מוערכת על-ידי", הוא מוסיף. "יש לנו שם משפחה שצריך לשמור על המוניטין שלו, ואתה לא רוצה להרוס אותו. היה לי חשוב להרשים את אבא שלי. כשאבא שלי קרא לי ורצה לדבר איתי, זה היה כמעט כמו שאלוהים היה קורא לי ושופט את מעשיי."

בדומה לאבא שלך, התחלת את הקריירה שלך כבמאי, אלא שבמהרה מצאת את עצמך עובר לצד השני של המצלמה. איך זה קרה?

"באמצע שנות התשעים היתה תקופה, שנמשכה קצת יותר זמן מהצפוי, שבה ניסיתי להרים סרט וזה לא כל-כך הצליח. מה שקרה זה שחברים במאים שלי, מתוך רחמים על כך שאין לי עבודה, התחילו ללהק אותי לתפקידים קטנים בסרטים שלהם. בהדרגה התפקידים גדלו ומצאתי את עצמי הופך לשחקן".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מצלמה? אני? את מי זה מעניין? דני יוסטון ב"פלייאוף"/מערכת וואלה!, צילום מסך

"לא היתה לי שום אמביציה באשר היא", הוא מסכם, "והאמת שעד היום אין לי. נחמד לי להיות חלק מסרטים, שבהם אני מעריך את החזון של הבמאי. ניגשתי לזה מנקודת מבט של יוצר, של מספר סיפורים. אני אוהב לנתח דמות ולגלות מה גורם לה לתקתק, לקחת איזמל מנתחים ופשוט לחדור לתוכה. התרגום של הניתוח האינטלקטואלי להופעה רגשית מול מצלמה יוצא לי באופן טבעי. אני בעיקר מנסה להיות כמה שיותר מינימליסטי באופן שבו אני עושה את זה, משתדל לא להיות אובר-דרמטי. אבל האמת היא שאני באמת לא שחקן מקצועי".

"פלייאוף: מהם סרטי הספורט הישראליים הכי גדולים?
"פלייאוף": איפה ומתי רואים את הסרט?
"פלייאוף": לאיזה סרט אתם מצפים? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully