וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלת חוק המוזיאונים על יהודה ושומרון אושרה לקריאה ראשונה

שני גורקביץ'

23.11.2011 / 11:43

הצעת החוק השנויה במחלוקת תעלה להצבעה בכנסת בשבוע הבא. לבנת: "לא מאוהבת בחקיקה, ואין לי כוונה לקבוע רבע ריבונות"

ועדת החינוך והתרבות של הכנסת אישרה הבוקר (רביעי) להעביר לקריאה ראשונה במליאה את תיקון חוק המוזיאונים, המחיל אותו גם על יישובי יהודה ושומרון. חברי הוועדה הצביעו ואישרו את התיקון שיזם ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי), למרות הסתייגות היועצת המשפטית של הוועדה, עו"ד מירב ישראל, שטענה כי יש לדחות את ההחלטה בנושא עד להוצאת צו אלוף על ידי משרד הביטחון. "גם לקריאה ראשונה יש משמעות", אמרה ישראל.

תיקון החוק נועד לאפשר תקצוב למוזיאונים הממוקמים ביהודה ושומרון, אך מתנגדיו טוענים כי מדובר למעשה בהחלת ריבונות ישראלית על שטח זר, ולכן יש להסתפק בצו אלוף. על פי טענות משרד התרבות, אנשי משרד הביטחון מעכבים את מתן הצו כבר למעלה מעשור ולכן ישנו צורך בחקיקה.

"אנחנו מתכתבים בעניין הזה שנים ארוכות עם משרד הביטחון אבל לצערי שום דבר לא נעשה", אמרה בדיון שרת התרבות, לימור לבנת. השרה ציינה כי היעדר צו האלוף גורם למשרדה להפלות מוזיאונים כמו מוזיאון משה קסטל במעלה אדומים או המוזיאון הארכיאולוגי בקריית ארבע, שלא מקבלים תקציב למרות שהם אמורים להיות זכאים לו. "אני לא מאוהבת בחקיקה, ואין לי כוונה לקבוע רבע ריבונות. הפתרון הנכון היה להחיל צו אלוף אולם כיוון שמשרד הביטחון לא עושה את מה שצריך לעשות אין ברירה אלא לעשות זאת בחקיקה. למשרד הביטחון ישנה עדיין אפשרות להוציא צו אלוף אך אם לא יעשה זאת נחוקק את החוק. מדובר בהצעת חוק ראויה ונכונה שמטרתה לשים סוף לאפליה התרבותית הקיימת כיום בין אזרחי המדינה על רקע מקום המגורים שלהם".

ומה אם יהיו בחירות?

לבקשת הדחייה של עו"ד ישראל הצטרפה גם נציגת משרד המשפטים, עו"ד עדנה הראל, שאמרה כי אנשי המשרד עובדים בשבועיים האחרונים על ניסוח צו האלוף המתאים וכעת נדרשת חתימתו. בנוסף, דחתה עו"ד הראל את טענותיהם של התומכים בתיקון החוק כי הנושא מעוכב על ידי משרד הביטחון כבר למעלה מעשור, וציינה כי במהלך שנותיה במשרד התרבות בין 1999-2003, לא נעשה כל ניסיון לקדם את התיקון הנדון.

יו"ר ועדת החינוך, ח"כ אלכס מילר (ישראל ביתנו), ציין כי מדובר בחוק חשוב ואישר את ההצבעה עליו והבאתו לקריאה ראשונה כבר בשבוע הבא. עם זאת, אמר כי לאור בקשות משרד המשפטים הוא מתכוון להמתין כחודש-חודשיים עד שישיב את החוק לוועדה ולתהליכי ההכנה לקריאה שנייה ושלישית. "יכולות להיות בחירות גם בעוד 60 יום וחשוב לי שיוכלו להחיל רציפות על הצעת החוק בכנסת הבאה, אם הכנסת הנוכחית תתפזר".

חשוב לציין כי פרט להיבט החקיקתי, ישנה התנגדות נוספת לתיקון החוק מצד אלו החוששים מפגיעה בתקציבם של המוזיאונים בשטח ישראל, כתוצאה מהתווספות המוסדות שבשטחי יהודה ושומרון. בדיון קודם בנושא אישרה השרה לבנת שפגיעה כזו אכן אפשרית, בשל גודלו המזערי של תקציב התרבות, וריבוי המוסדות להם הוא מחולק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully