וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוזיקה מזרחית: דודו אהרון, ליאור נרקיס, ישי לוי ועוד מחפשים את האינטימיות

חגי אוזן

18.12.2011 / 7:04

תקופת החורף מביאה כמעט לראשונה זמרים בסדר הגודל של דודו אהרון וליאור נרקיס לחפש מופעים קטנים ואינטימיים. האם זה מעיד על מצב השוק, או על כיוון אמנותי חדש? חגי אוזן בודק

מושג חדש מדליק את תעשיית הסלסולים – "מופע חורפי אינטימי". אחרי עוד קיץ של הופעות ענק עם מוזיקה שיועדה בעיקר לאזור המותניים, מגיע החורף, אבל גם בזמן הזה תעשיית המוזיקה המזרחית צריכה לעבוד. לצורך כך נולד אותו "מופע חורף אינטימי" שלוקח את ההופעה הבומבסטית ועוטף אותה באווירת אנפלאגד, כאילו אין הבדל בין דודו אהרון לנירוונה.

להלבשת הפורמט על המוזיקה המזרחית יש שני יתרונות עיקריים: בראש בראשונה, הוא מעניק לאמן מראית עין של עומק אמנותי. הופעה בפורמט הזה מוכיחה שיש לו יכולת גם לרגש, הוא לא זמר רק של המותניים ומטה אלא גם של הלב ומעלה. היתרון השני הוא, מופע זול יותר מבחינה הפקתית, שאפשר לשווק אותו לאולמות קטנים ואינטימיים סטייל הזאפה או רדינג 3 התל אביביים. כלומר, יש למי לשווק את זה, מבלי שייווצר הרושם שהזמר כבר לא יכול למלא את קיסריה.

החלוץ בתחום הוא יואב יצחק, שיצא לפני שנתיים לסיבוב ההופעות "חורפי רומנטי". הסיבוב נפתח בהיכל התרבות תל אביב, כך שלפחות מבחינת הגודל, הוא לא היה אינטימי, אבל האווירה בהחלט ענתה על הדרישות. יואב יצחק בקולו החם והייחודי, העניק מופע שהצדיק את הכותרת שלו. מה שכן, יואב יצחק הוא לא דוגמא טובה משום שהוא אחד הזמרים הבודדים שמלכתחילה מתאים יותר ללב מאשר לרגליים. לא לכל הזמרים בז'אנר הפורמט הזה מתאים וכדאי לבדוק לפני שעושים את המהלך הזה.

ליאור נרקיס. נמרוד סונדרס
בסופו של דבר, זה תלוי בקהל. ליאור נרקיס/נמרוד סונדרס

קחו את ליאור נרקיס, למשל. על פניו נראה שנרקיס לא ממש מתאים להופעה אינטימית. האיש אולי הכי טמפרמנטי בתעשייה, הוא זמר קלאסי של רעש וסלסולים, שגם בשירים השקטים שלו הוא מעיף זיקוקים לאוויר. הרעיון לצאת במופע אינטימי גרם לו לערב את הקהל בהתלבטות. בעמוד שלו בפייסבוק הוא שאל את החברים והחברות האם כדאי לו לעשות את המהלך, או לא. כמה אירוני שמהלך שאמור להוכיח את עומקו האמנותי, ייעשה לפי החלטת קהל.

לעומת זאת לישי לוי, מדובר בפורמט מתאים, אפילו מתאים מאוד ונראה שלפי הסיבוב, שכבר יצא לדרך, נראה היה שמדובר במהלך נכון. גם על הנייר, לוי מתאים להופעות מהסוג הזה. ישי לוי לא הופיע בקיסריה ובטח שלא בנוקיה וההופעות הטובות ביותר שלו היו על הבמה המסתובבת בתל אביב. במקום קטן יותר, אפשר יהיה להרגיש את גדולתו של ישי לוי, זאת בתנאי שהוא יהיה מפוקס על רשימת שירים נכונה וירגיש בבית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מי יכול על הקול שלו במקום כמו צוותא? עפר לוי/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם מקורבים לשלומי שבת, שכבר מת שהעונה של "The Voice" ישראל תעלה כבר כדי שישתלט סופית על כל המדינה, מדברים הרבה זמן על מופע מלווה ברביעיית כלי מיתר. זה נשמע מקסים בתיאוריה, וחבל שהיא לא נבדקה בפרקטיקה. שבת בדומה לחברו הטוב יואב יצחק, יכול למלא כל מקום, קטן כגדול, בחום מחבק ואוהב.

שבת יוכל ללמוד זאת מקולגה אחרת, עופר לוי, שכבר הוכיח את יכולתו במקום קטן כשהופיע בצוותא תל אביב. עם הקול העצום שלו אפשר להתכרבל באולם חמים ונעים ולהרגיש את הנשמה בוערת. עוד הופעות כאלה בבקשה, והרבה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
להיות יוצר עם עומק. דודו אהרון/מערכת וואלה!, צילום מסך

ואחרון חביב הוא דודו אהרון. במסגרת המהלך המעניין שעושה אהרון באלבומו האחרון - חזרה אל הצליל האסלי והנוסטלגי - הוא יוצא לסיבוב הופעות שדרכו תהיה לו האפשרות להוכיח שיש לו גם יכולת לרגש, שאפשר גם להקשיב לו ולא רק לשמוע. ככל שעובר הזמן, אהרון מוכיח כוונות של זמר יוצר משמעותי המחפש אתגרים וריגושים. על במות גדולות נראה היה שאהרון סובל מגמלוניות מסוימת ויש מצב שבהופעה קטנה הדורשת סטטיות, נגלה צדדים חדשים אצל דודו אהרון. יהיה מעניין. זה גם משהו במוזיקה המזרחית של השנה האחרונה.

שלומי שבת בוואלה! Music
עפר לוי בוואלה! Music
ישי לוי בוואלה! Music
ליאור נרקיס בוואלה! Music
דודו אהרון בוואלה! Music
מי מתאים במוזיקה המזרחית למופעים אינטימיים? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully