וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיכום 2011: ליידי גאגא והקליפים המוטרפים מהשנה האחרונה

נמרוד שפירא

19.12.2011 / 6:51

ליידי גאגא סוגרת שנה פורייה ומסקרנת במיוחד בשורה של קליפים שהופכים אותה לתופעה החד פעמית שהיא. נמרוד שפירא מנתח

כשהייתי קטן ילדה מהכיתה השאילה לי קלטת VHS עם כל הווידאו קליפים של מייקל ג'קסון. כל וידאו קליפ היה שונה מקודמו - מרצפות מוארות, כורסת טלוויזיה מעופפת, זומבים ואנשי זאב, לבן ושחור, מייקל ג'ורדן ומקולי קלקין. הקלטת עדיין אצלי ועל כך אני מצטער (בגלל הילדה מהכיתה - לא בגלל שיש לי קלטת VHS של מייקל ג'קסון). בכל פעם שמייקל ג'קסון הוציא וידאו קליפ חדש העולם חיכה בציפייה.

בעידן היוטיוב, כשהמשתמש יכול לצפות בכל מה שהוא רוצה והכל נגיש, והוא אינו ניזון מאינפוזיית הטלוויזיה כמו פעם, רק מישהי אחת הצליחה לשחזר את הסקרנות וההתרגשות של תושבי כדור הארץ עם כל בכורה של וידאו קליפ חדש וזו כמובן ליידי גאגא, שהרוויחה זאת ביושר לאחר "Bad Romance", "Paparazzi", ו-"Telephone".

בינואר הוציאה ליידי גאגא את הווידאו קליפ הראשון מתוך אלבומה השני,"Born This Way". לזכותה של גאגא יש לציין שהיא רצתה "לשנות כיוון" והצליחה. הקליפ ייצר אסתטיקה חדשה כיאה לאלבום חדש, וניתק אותה מהוויזואליה שליוותה את הוידאו קליפים שלה עד כה. גאגא כיוונה גבוה. היא הצליחה ליצור עולם עתידני של מדע בדיוני, ובעזרתו ניסתה להגדיר מחדש את המושגים טוב ורע, יפה ומכוער, מקובל ודחוי.

אם עד ל-"Born This Way" גאגא ניסתה להראות מושכת וסקסית, בקליפ הזה היא הדביקה ללחיים ולמצח שלה פרוטזות קלינגוניות, יצרה לעצמה רווח בשניים, וכיסתה את עצמה בקעקועים מכף רגל ועד ראש (ביחד עם הדוגמן Zombie boy). בשביל ליצר את הסגנון החדש הזה היא נעזרה בצלם האופנה ניק נייט וביחד איתו יצרה קליפ שהוא יותר הפקת אופנה יוקרתית מאשר וידאו קליפ קונבנציונלי. לטענת מאוכזבי גאגא, הטירוף הכיפי שהיה בקליפים הקודמים שלה התחלף בסתם טירוף.

לדוגמא - בפרולוג שמקדים את הקליפ ואורכו 3 דקות, לצלילי מוזיקת הנושא מתוך "ורטיגו" של היצ'קוק, מוצג לנו משולש ורוד זרחני כשבתוכו חד קרן. גאגא מספרת על גזע חדש שנולד - גזע נטול דעות קדומות, שיפוטיות, חופש אינסופי - פיהוק. והנה ראשה המבצבץ של גאגא מתוך ואגינה קליידוסקופית (צריך לראות כדי להאמין). אם בקליפים הקודמים של גאגא הצופים לא ידעו איך לאכול אותה, אחרי הקליפ הזה רבים מהם גם איבדו את התיאבון.

את הקליפ הבא ביימה גאגא עם הכוריאוגרפית שלה לוריאן גיבסון. ב-"Judas", גאגא הצליחה להכעיס את הנוצרים הקתוליים (אבל לא כמו מדונה בשעתה עם ישו השחור). גאגא לקחה כנופיית אופנוענים במעילי עור שתגלם את 12 השליחים, כשהיא עצמה מגלמת את מריה מגדלנה. מגדלנה של גאגא נקרעת בין אהבתה לישו לבין אהבתה ליהודה איש קריות, כשהמוות היחידי שמוצג בקליפ הוא סופה שלה על ידי סקילה באבנים.

גם הקליפ הזה הכתיב אסתטיקה שונה: זוויות צילום עקומות, פלטת צבעים כמעט דהויה, איקונוגרפיה נוצרית משודרגת לזו שהופיעה ב"Alejandro" לצד כוריאוגרפיה שמזכירה את "Bad Romance" ו-"Telephone". אבל הקליפ לא מרגש. לא חייבים לשלב הומור אבל איפה הפאתוס? איפה הלבטים של גאגא? יש רק רגע אחד של קסם בקליפ והוא בדקה 03:50, כשהשיר נפסק, והצופה מקבל הצצה של מספר שניות לתוך נפשה הסוערת של גאגא שנקרעת בין שתי אהבותיה.

הקליפ הבא של גאגא – "Edge Of Glory" - היה אמור להיות בהשתתפות אחד מהאלטר אגואים שלה - יו-יי בתולת הים, אבל ככל הנראה ויכוחים על הסט בין גאגא לבמאי ג'וזאף קאהן (שביים לגאגא את "Lovegame" ולבריטני ספירס את "Womanizer" המצוין) גרמו לו לעזוב את הסט ולהשאיר אותה לביים את הקליפ לבדה.

בסופו של עניין במהלך הקליפ גאגא נמצאת בסט של רחוב אפל ומעושן הלקוח משנות השמונים. זהו הקליפ המאכזב ביותר של גאגא עד כה מכיוון שהוא לא מכיל נרטיב, קונספט או קטעי כוריאוגרפיה מושקעים (חלק מהבלוגים אף השוו את הקליפ לזה של פיבי בופה מ"חברים" לשירה "Smelly Cat"). לצדה של גאגא על המדרגות, הסקסופוניסט של ברוס ספרינגסטין, שנפטר מספר שבועות לאחר צילום הקליפ.

בקליפ הבא של גאגא,"Yoü And I", קרה בדיוק ההיפך הגמור. גאגא (שוב על כיסא הבמאית עם גיבסון הכוריאוגרפית) מפצה על הקליפ האנמי הקודם ומפציצה את הצופה בעומס יתר של דימויים: גאגא בתפקיד יו-יי בתולת הים שמנסה לשכב ללא הצלחה עם מדען חתיך שמגלה משיכה לסנפירים, גאגא בתפקיד האלטר אגו הגברי שלה - ג'ו קלדרון, מתחרמנת עם עצמה(!) בתפקיד ליידי גאגא, וגאגא בתפקיד כלתו של פרנקנשטיין כשקרסוליה מדממים, גלידה נוזלת לה מהידיים והיא בורחת אל האופק. מה המשמעות של כל זה והאם בכלל יש משמעות?

כן אפשר להתרשם מהכוריאוגרפיה הגאגאית שחזרה ובגדול (והיתה חסרה בקליפ הקודם), ומהיציאה של גאגא מצילומים באולפן לצילומים בלוקיישן. הקליפ בסגנון אמריקנה - עם טריליון זוויות צילום, פריימים רחבים שמראים כבישים בלתי נגמרים, קרני שמש שחודרת מבעד לחורים של צריף העץ הענקי ופסנתר באמצע שדה חיטה.

בתחילת נובמבר נפרדו דרכיהן של לוריאן גיבסון וגאגא. מי שביימה ביחד איתה את שלושת הקליפים האחרונים עזבה על רקע חילוקי דעות. וזה דווקא עשה לגאגא רק טוב.

הווידאו קליפ החמישי של ליידי גאגא השנה לשירה "Marry The Night" היה אמור להיות משודר בבכורה טלוויזיונית בתחילת דצמבר, אבל הוא הודלף כמה שעות לפני המועד לאינטרנט. "הוןידאו קליפ החדש שלי הודלף (גם מטפטף) כמו טמפון משומש" היא צייצה בטוויטר.

הקליפ נפתח בגאגא מאושפזת במחלקה פסיכיאטרית. היא מדברת בנשימה אחת על כך שהעבר הוא ציור בלתי גמור ושהיא רוצה סוכריות גומי. שוב פיהוק? אבל אז זה קורה. בדקה 01:50 יש קלוז אפ בן 60 שניות על הפנים של גאגא. למי שעקב אחרי הקליפים של גאגא, קלוז אפ כזה הוא די נדיר. ברוב הקליפים שלה, כשהיא מצולמת מקרוב, הפנים שלה מוסתרות - על ידי משקפי שמש, על ידי השיער שלה, על ידי שטרות כסף, על ידי כפות הידיים שלה או על ידי ריקוד תזזיתי.

הצופה מקבל 60 שניות של גאגא, כשהיא נראית פתטית, כמו שם הסונטה של בטהובן שמתנגנת ברקע. מדונה, בריטני, ביונסה, ריהאנה או קייטי פרי לא היו מסכימות להראות את עצמן ככה. גאגא חשופה למצלמה, תווי הפנים שלה מודגשים באופן לא מחמיא, הגבות שלה מחומצנות, והיא רוב הזמן היא שותקת. הדמעות שלה זולגות. הצופה מהופנט.
גאגא חזרה גדולה מתמיד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כל המוסיף גורע, אבל לה מותר. ליידי גאגא/מערכת וואלה!, צילום מסך

את הקליפ, שאורכו 14 דקות (!) גאגא הקדישה לכל מי שאי פעם ניסה להגשים חלום ונכשל. במקום להתעסק במניפסטים על חוצנים, הברית החדשה או בת ים שכלואה בתוך ביתן עץ, גאגא מתעסקת בעצמה. בטוקבקים של יוטיוב מישהו כתב שהקליפ הוא 50 אחוז גאונות ו-50 אחוז בולשיט. הוא 50 אחוז צדק ו50 אחוז טעה.

גאגא מגלמת בלרינה שיש לה הכל - היא בשיאה המקצועי והיא מגלמת את הברבור הלבן מ"אגם הברבורים", אך שיחת טלפון שהיא מקבלת בדירתה (כשהיא חשופת חזה), מבשרת לה שהיא מפוטרת. כמו שכל אדם היה מגיב, גם היא נכנסת לאמבטיית חלב מלאה בדגני בוקר ועוברת התמוטטות עצבים.
אבל כאן גאגא משתנה, תופסת את עצמה בידיים, צובעת את השיער לכחול, ובעזרת אקדח פייטים (חזר לה חוש ההומור!) והרבה עבודה קשה בסטודיו למחול היא בונה את עצמה מחדש; הלילה אפל ושחור, אבל גאגא הולכת להתחתן איתו כשלצידה מכוניות מתפוצצות - היא הגשימה את החלום. הבלרינה שפוטרה מאמצת סגנון ריקוד אחר והופכת לרקדנית מצליחה. (אם לא מכירים את הפרטים הביוגרפיים של גאגא, על כך שנזרקה על ידי חברת התקליטים הקודמת שלה, מפספסים את המטאפורה והקליפ הרבה פחות מרגש ומעניין וכך גם 14 הדקות שלו) .

הקליפ מסתיים כשעל כף ידה כתוב זמן הפגישה עם חברת התקליטים שאימצה אותה אל חיקה (INTERSCOPE) לאחר שנזרקה על ידי חברת התקליטים המקורית שלה. הדימוי האחרון בקליפ הוא של גאגא חובשת כובע שנראה כמו צלחת לווין - מאז אותה פגישה במשרדי בשעה 1600 במשרדי אינטרסקופ היא משדרת ואנחנו קולטים.

כל המוסיף גורע - ליידי גאגא לא שמעה על הפתגם הזה. וזה בסדר.

*נמרוד שפירא הוא במאי קליפים

האתר של נמרוד שפירא
ראיון עם נמרוד שפירא
ליידי גאגא בוואלה! music
ביונסה - השראה או העתקה? הקליפים של השנה
מה הקליפ של ליידי גאגא האהוב עליכם? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully