וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעיין הירשביין סוגרת מעגל עם אביתר בנאי: ראיון

5.1.2012 / 8:30

לקראת מופע המחווה לאלבום הבכורה של אביתר בנאי, שיועבר בשידור חי בוואלה!, מעיין הירשביין מספרת איך התמודדה עם אלבום כה גברי ומדכא. ראיון

יש הרבה החלטות מרתקות סביב עיצובה של סדרת "האלבומים" הדוקומנטרית בערוץ 8, המספרת את סיפורם של חמישה אלבומי מופת ברוק הישראלי ("פלונטר” של רמי פורטיס, "שדים" של איפה הילד, “סימנים של חולשה” של ברי סחרוף ואלבומי הבכורה של זקני צפת ואביתר בנאי) והשפעתם. יוצרי הסדרה (ובהם העורך יואב קוטנר, עורך המשנה דרור נחום, הבמאי אבידע לבני ועוד רבים וטובים) בחרו בכמה אלבומים שאינם בהכרח המצליחים בקריירות של יוצריהם, אלא דווקא באלבומים שבהם נגלו לראשונה במלוא זוהרם האמנותי, כמבשרי הבטחות גדולות וכמוזיקאים צעירים ורעבים מתמיד.

באופן שאין הולם ממנו, הסדרה שתעלה לשידור בשבוע הבא תלווה בסדרת הופעות מחווה באוזן בר, בהן יבצעו אמנים בתחילת דרכם את האלבומים הגדולים ההם. את סדרת ההופעות תפתח הפסנתרנית המוכשרת מעיין הירשביין, שהוציאה רק בשנה שעברה את אלבום הבכורה שלה "ממלכת עד ש?" ותבצע את האלבום החדש ביותר מבין החמישה, וכנראה המצליח שבהם – אלבום הבכורה של אביתר בנאי.

“ראיתי אותו בפעם הראשונה, עוד לפני שהאלבום יצא, כשהוא התארח באיזה תכנית עם 'תתחנני אלי', ואני פשוט התאהבתי בו בצורה טוטאלית. זה היה כל כך כן וזה תאם את הרגשות שלי אז אחד לאחד ונדבקתי", היא מספרת לוואלה! תרבות. "בגדול, בשבילי כל שיר שם קשור לחוויות גיל ההתבגרות שלי בתור בחורה בארץ ישראל. אני יכולה להגיד לך שכשהקשבתי לו בגיל 16 בחדר, אמא שלי אמרה לי שדי כבר ושאני אפסיק כי הוא סתם מכניס אותי לדיכאון. זה אחד מאבות המזון של ההתבגרות שלי”.

איך היה להקשיב לאלבום ולעבוד על השירים האלה ממרחק השנים?

"זה לא שלא הקשבתי לו מאז גיל 16, אבל בהאזנה מחודשת ובעבודה היה הצורך להרגיש את זה ממקום אחר. אני צריכה להתמסר לכל ניואנס רגשי שקורה שם והשירים האלה לא קלים להתעסקות רגשית. החיבור הוא אחר ולא מאוד קל. הדיסק הזה הוא חתיכת צעקה מאוד גדולה. אני יכולה להגיד לך שכמה שהרגשתי והתחברתי לכובד של הצעקה הזו בגיל 16, אני מרגישה אותה עכשיו פי 10, מתוך הבנה יותר עמוקה שאני צברתי בדרך - זה לצערי".

אביב גפן ואביתר בנאי. נמרוד סונדרס, נמרוד סונדרס
להתמודד עם ההיסטוריה. אביתר בנאי/נמרוד סונדרס, נמרוד סונדרס

לא מעט מהשירים באלבום נטועים בהווייה גברית למדי ("אקדח”, "מתי נתנשק”, "תיאטרון רוסי” ואחרים), איך את כזמרת התמודדת עם זה?

"זאת באמת היתה התמודדות הראשונית עם השירים. לי מאוד קשה לי לשיר בלשון זכר; ובאמת באמת להתחבר למקום הזה היה הדבר הראשון שהתעסקתי בו. לפעמים, למשל את 'אקדח' השארתי כזכר, ולא סתם כזכר אלא כזה שלא כל כך נעים להתעסק איתו. זה לא קל. את 'מתי נתנשק' גרוניך עושה. את 'תיאטרון רוסי', כמחווה לאביתר (שלא שר את השיר בהופעותיו, נ”מ) גם כן לא אעשה - טל רמון ישיר אותו”.

כולם מכירים את העוצמה במילות השירים האלה, מה ההשפעה של אביתר עלייך דווקא כפסנתרן?

"זה נתן לי השראה כפסנתרנית - לגמרי. יש שם עיבודי ונגינת פסנתר מופלאה, וברוב השירים לאו דווקא שלו. כל הדיסק הוא טלאים טלאים, וכמה מפיקים עבדו עליו, ונגינת הפסנתר לאורך כל הדיסק פשוט מופלאה. שאבתי מזה".

יש אופן נוסף שבמסגרתו ההופעה תהיה סגירת מעגל עבורך?

"האמת שפעם, לפני עשור בערך, למדתי ב'רימון' ושם יש את תחרות 'רוק-רימון', ויש שופטים - וכשמסתיימת התחרות כל משתתף מקבל דף עם הערות מהשופטים. אני השתתפתי באחת התחרויות, ואביתר היה אז אחד השופטים והיה שם גם קוטנר. סיימתי את ההופעה ונורא חיכיתי לראות מה הם אמרו, ואז קיבלתי את דפי ההערכה, ומה אביתר כתב לי? 'זמרת יפה מאוד'. זה הכל. זה משעשע בהתחשב באיפה שאנחנו נמצאים עכשיו, כמעט עשור אחרי".

זה מופע הקאברים השני, לצד הפרשנויות שלך לשירי מאיר אריאל, שאת מעלה מאז שהוצאת את האלבום. זו החלטה מודעת לעזוב לקצת את היצירה האישית? ומה הלאה?

"לגמרי יצא ככה במקרה, והרי אין כזה דבר במקרה. חפרתי בעצמי ורק בעצמי כל כך הרבה זמן ואז יצא האלבום והיתה תקופה שקצת מאסתי בהתעסקות עצמית טוטאלית כזאת ופתאום מגיע ניסים קלדרון עם השירים של מאיר אריאל ופתאום הגיע חיים שמש עם השירים של אביתר בנאי והחל מחודש הבא אני מעלה מופע משותף עם יהונתן גפן, ולמרות שיהיו שם גם שירים שלי, זה יהיה יותר התעסקות בו”.

מעיין הירשביין תבצע את אלבום הבכורה של אביתר בנאי במלואו בעיבודים מקוריים וחדשים ביום חמישי הקרוב בשעה 20:00 במועדון האוזןבר בתל אביב. הירשביין תארח במופע את שלמה גרוניך, טל רמון (בנו של אילן רמון ז"ל) וענת אסתר חיטמן. יואב קוטנר ינחה את המופע שיועבר בשידור חי בוואלה!

מעיין הירשביין - "הספה הזו היא בור"
מעיין הירשביין בלייב - "ערב סוכות"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully