וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תא גורדין": סדרת מתח מצוינת שמרוויחה מהמפגש הרוסי-ישראלי

לילך וולך

5.1.2012 / 0:00

"תא גורדין" היא סדרת מתח נהדרת שלא רק מספקת עלילה מותחת ואת רן דנקר, אלא גם נותנת הצצה איכותית למפגש הנפיץ בין העולים הרוסים לישראל

הטענה העיקרית החוזרת ונשנית ל"תקשורת" היא שזו לא מייצגת את "העם"; וכך שני מושגי המרכאות האלו, האחד מומצא לא פחות מהשני, מוצגים תמיד בשני קצוות שונים, כמו משוואה שאף פעם לא יכולה להתאזן. אבל למעשה, גם הטלוויזיה הבדיונית-דרמטית, גם היא חלק מאותה מפלצת דמונית שאת שמה זורקים דרך קבע בטון של יריקה מלאת בוז – גם היא חלק מאותה "תקשורת". וכל זה כדי לומר – הע?ם הוא הרבה דברים שונים, לא מיקשה שטוחה כ"סברי מרנן" ובטח שלא הומוגני, והתקשורת מגיבה. לאט, אבל מגיבה.

"תא גורדין" כמו סדרות טלוויזיה ישראליות שונות כ"אורים ותומים"; "בלו נטלי"; "עבודה ערבית"; "סרוגים" ועוד, שהופקו בשנים האחרונות, היא סדרה על חלק מסוים מאותו "עם". ולמרות שהיא דמיונית, ולא מבוססת אירועים מציאותיים כפי שנאמר בשקופית המסקרנת שמקדימה את הפרקים – היא נוגעת בקו תפר מעניין ומציאותי מאוד בישראל – העולים הרוסים ועברם הנטוע עמוק בברית המועצות לשעבר.

"תא גורדין" היא כאמור בדיונית, ועוסקת במשפחת גורדין הרוסית שנטמעה היטב בחברה הישראלית; ולראייה בנם אייל (רן דנקר) הוא קצין מצטיין בצה"ל, גיבור שהציל את חבריו מתופת אש. עוד סימנים לקליטה הטובה והחלקה שלהם בישראל: הם אמידים למדי, מתגוררים בבית בורגני יפה, ויש להם קשרים טובים ויציבים עם ישראלים שורשיים. כל זה מצד אחד.

מן הצד השני דיאנה (ילנה ירלובה), ומיקי (סלבה ביברגל) גורדין, הורי המשפחה - הכוללת גם את נטי (נטליה) בתם הבכורה (נטע ריסקין המפתיעה), ואת סבתא נינה (סבטלנה נבראייבה) – מחזיקים בעבר סודי כמרגלים של ברית המועצות לשעבר, שטעו לחשוב שיוכלו להותיר את העבר מאחוריהם ולתת לבנם אפשרות לחיים צבריים נטולי רבב. אבן הדומינו הראשונה שנופלת ומחוללת את שלשלת האירועים שתאלץ את המשפחה המורחבת להתעמת עם הדי העבר הרודף אותה, הוא הסוכן יעקב לונדין. לונדין (מארק איווניר) הוא סוכן מפעיל שהיה אחראי על הפעלת הגורדינים, הוא צץ מחדש בחייהם ותובע שבנם המוברג היטב בצה"ל ישמש כמרגל עבור ארגון סובייטי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מהפנטת לצפייה. מתוך "תא גורדין"/מערכת וואלה!, צילום מסך

"תא גורדין", וזאת יש לומר מיד, היא תענוג אמיתי לצפייה – היא כתובה מצוין על ידי רון לשם ועמית כהן בדיאלוגים אמינים, זורמים בטבעיות ובעלי הומור מדויק שאינו משתלט על המתח שלופת את גרון הצופים. את העלילה האינטליגנטית והמורכבת, (במקביל לדרמה של משפחת גורדין, מתנהלת עלילה נוספת של שני סוכני שב"כ החוקרים את התאים המודיעיניים הרוסיים – פטר (מוני מושונוב) הוותיק ורך הלב, ואופיר (אביב אלוש), הצעיר והרעב לאקשן), מביים ביד בטוחה ובמקוריות דני סירקין.

צוות השחקנים, ובראשם ילנה ירלובה הנפלאה והחזקה, ומארק איווניר המהפנט, מחזיק בלי טיפת מאמץ את המתח פריך ורענן. מי שאמור להיות מרכז הסדרה, והליהוק שיפנה אל פלח הצעירים – רן דנקר, עושה עבודה לא רעה בכלל, אבל עדיין מוקדם מכדי לדעת האם הוא מסוגל להחזיק על כתפיו את כובד התפקיד שמיועד לו. עד אז, הקאסט המבוגר יותר שסביבו קובע רף גבוה מאוד, והופך את הפרקים הראשונים ליוצאי דופן באיכות המשחק שבהם.

תא גורדין הצצה לעונה זהב רו. yes
ועכשיו - מי יעשה סדרה על אתיופים כבר? מתוך "תא גורדין"/yes

"תא גורדין" מרתקת בגלל העלילה שלה, אבל היא לא פחות מעניינת כיוון שהיא נותנת הצצה לעולם שונה לחלוטין של ניואנסים, גינונים, פוליטיקות ומנטליות אירו-ישראלית שנוצרה כמיש-מש בתפר שבין מהגרים רוסיים לישראל. הדרמה, שקיימת לכשעצמה בעלילה, מחוזקת עוד הרבה יותר בשל המשחק הטעון, המאופק ומלא העוצמה השקטה של הקאסט הרוסי במקורו.

לא צריך להסיק מזה כמובן ש"תא גורדין" היא איזה מסמך דוקומנטרי המתעד את המבנה הפנימי של משפחות עולים רוסים בישראל, ומן הסתם עלילת הריגול לא משליכה שום דבר עליהן. אבל זו בהחלט הצצה מרתקת לדינמיקות ש"התקשורת" בדרך כלל לא משדרת ל"עם". ועכשיו, אחרי שכבר יש התייחסות לדתיים הלאומיים, לחרדים, לצעירים ולרוסים, נשאר רק לחכות ולראות מי ירים את הכפפה וייצר סדרה שפונה לעוד פלח מושתק שלא נראה מספיק על המסך, ותביא אל הפריים טיים את המשפחה האתיופית ישראלית.

"תא גורדין" - ראיון עם דני סירקין הבמאי
"תא גורדין" בוואלה! yes
"תא גורדין" - מה חשבתם על הפרק הראשון?ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully