וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שיטת הסביח" של הקולנוע הישראלי?

רוני אפרת

30.1.2012 / 15:21

הקולנוען משה זאבי ממשיך במלחמתו בקרן רבינוביץ' והפעם - דרך סרטון יוטיוב שקורא לפטר את ראשי הקרן. מנכ"ל קרן רבינוביץ' בתגובה: "הוא מטריד אותנו שנים"

משה זאבי, במאי "העפיפונים של ארמנד" ומתנגד ותיק לשיטת הקרנות בקולנוע הישראלי, החליט להפוך את ההתכתבויות והממצאים הפנימיים שערך עד כה לכדי דיון ציבורי. בסרטון יוטיוב שהעלה בשם "שיטת הסביח", הוא מנסה להוכיח באמצעות השתלשלות אירועים ארוכה, כיצד סרטיהם של יאיר רוה וארנון צדוק, חברי מועצת הקולנוע שלכאורה עוסקים גם בעבודת הקרנות, קיבלו תקציבים גדולים, לכאורה בניגוד לכללי מנהל תקין. מטרתו של זאבי, כפי שתיאר, היא לפטר את כל המעורבים מתפקידיהם. "אני מצפה שרשויות אכיפת החוק בישראל יגיעו אל קרן רבינוביץ' ויפטרו את המנהל אחרי כל כך הרבה שנים, וגם את המנהל האמנותי, נחמן אינגבר, שיושב שם עשר שנים בלי שיודעים איך הוא התמנה, ואם היה מכרז", הוא חורץ בשיחה עם וואלה! תרבות.

"אני הולך להביא את זה לידי היועץ המשפטי לממשלה, כי לדעתי הוא צריך להיכנס גם לנושא הקולנוע, ועם כל הכבוד לאוסקר, יש פה מאות אנשים מגישים תסריטים ואין תוצאות", הוא מוסיף. "גם במועצות קולנוע במדינות אחרות, בחיים לא ייתנו לחבר מועצת קולנוע להגיש בקשה לתמיכה לסרט".

הבסיס לפעולותיו של זאבי הוא תחושת פגיעה. "הגשתי את הסרט שלי בזמן שרוה וצדוק אלה התחרו גם כן", הוא אומר. "חשוב שהקולנועים בארץ יידעו שיש דברים שקורים מתחת לשולחן, ורציתי להביא ראיות. ניגוד העניינים, לכאורה, זו התנהלות פסולה, ואפילו שאר הקרנות בעצמן הרימו גבות על שני המקרים האלה". יש לציין כי סרטו של זאבי, "העפיפונים של ארמנד", הוקרן לבסוף בצורה עצמאית בסינמטק תל אביב.

"אני לא מבין מה הסיפור פה", אומר ארנון צדוק בתגובה. " איזה שטויות. לכל דבר יש חוקים וכללים. כשהצטרפתי למועצה לפני שלוש שנים, השאלה הראשונה ששאלתי היא האם מתאפשר לי מבחינה חוקית לעבוד במקצוע שלי – במאי ושחקן. קיבלתי ייעוץ משפטי שמאשר זאת, כי לא ייתכן אחרת". גם גיורא עיני, מנכ"ל קרן רבינוביץ', מעיד על קבלת האישור. "זו בעיה שלא קשורה אלינו", הוא מסביר. " כשארנון בא לבקש תמיכה, אמרנו לו קודם כל שאי אפשר, והוא הביא מכתב מיועץ משפטי. צדוק קיבל תמיכה גם מקרן הקולנוע הישראלי, ולא רק מאיתנו. חוץ מזה, כרגע ישנם שני חברי מועצה שרוצים תמיכה ולא יקבלו, כיוון שהם חברי מועצה".

"זאבי צודק בדבר אחד", אומר צדוק, "אסור למפיק שמקבל את הכסף ליצור קשרים עם הקרנות, אבל לי אין שום קשר לכך – אני שכיר. המפיק מחליט שהבמאי או התסריטאי יהיו אני". ובאשר לתסריטיו שהתקבלו, גורף: "כנראה שהתסריטים שלי היו יותר טובים משל משה זאבי. אין לי קשר לקרנות, אין לי שום עניין איתם, אני לא מפיק. אין מפיקים במועצה, הם לא מעוניינים כי אחרת הם לא יכולים לעבוד. אני מאמין שצריך להתרכז בעשיית תסריטים טובים מאשר בהשמצה. חוץ מזה, במועצה אני מתעסק בכלל בסרטי סטודנטים".

הטריילר לסרטו של יאיר רוה:

"הוא מטריד אותנו שנים, באלף ואחד נושאים", מוסיף עיני. "בפעם האחרונה הוא תבע בבית המשפט את אחד הלקטורים שלנו כי הוא נעלב מחוות הדעת שלו. בהקשר הזה, השאלה שלו היא בסדר, אבל התשובה מאד פשוטה. אם זה יעלה לדיון ציבורי, שיעלה. אבל הוא סתם עושה להם עוול, כי אין לקרן שום השפעה. בדיונים אידיאולוגים של קריטריונים בקרן הם יכולים לתרום תרומה הרבה יותר טובה מאשר מישהו אחר, אבל פרנסתם היא ליצור קולנוע. לא נמנע ממנו להתפרנס בגלל התנדבות באיזו מועצה. כל הקרנות פועלות כך. זאבי רוצה להתקיף אותנו כי בזמנו דחינו את תמיכת הסרט שלו".

"אין לי עניין להתווכח עם זאבי על גבי היוטיוב", מסר יאיר רוה בתגובה והוסיף: "מדהים. משה זאבי הצליח ליצור סרט יותר גרוע מ'העפיפונים של ארמנד'".‬

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully