וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיים לרוז עושה מסיבה מרמי פורטיס: לקראת השידור החי בוואלה!

2.2.2012 / 1:29

חיים לרוז יארח את אפרת גוש ויעל דקלבאום במופע מחווה ל"פלונטר" של רמי פורטיס שיועבר בשידור חי בוואלה!. בראיון, הוא מסביר למה "הדור הזה" לא באמת רקוב

סדרת הופעות המחווה לאלבומים המתועדים בסדרת "האלבומים" בערוץ 8 תגיע לסיומה הערב (חמישי), בהופעת מחווה יוצאת דופן לאלבום יוצא דופן בסדרה, ובעצם אחד מהאלבומים יוצאי הדופן במוזיקה הישראלית אי פעם – "פלונטר", אלבום הבכורה המוזר והקצר של רמי פורטיס. "פלונטר", האלבום שהציג לעולם את "המשוגע", זוכה למעט עדנה בשנים האחרונות, מאז חגגו לו 30 שנה בהופעות חגיגיות ובהוצאה מחודשת, ועדיין, למרות שהשפעתו על הרוק הישראלי היא מכרעת (והוא כולל כמה מהקלאסיקות הגדולות של פורטיס - “דבש”, “המוות אינו מחוסר עבודה”, “רד מעל מסך הטלוויזיה שלי”, “שמש לך מצפים” וכמובן - “אינקובטור"), הוא מוכר למעטים.

איש האלקטרוניקה חיים לרוז (לרוז סאונד סיסטם, ביקיני, רעש, וגם זהבה בן), שבמשך שנים ניגן בהרכבים של שותפו הנצחי של פורטיס – ברי סחרוף (בעיקר ב"חם על הירח", "נגיעות" ו-"האחר", ובין היתר הוא אחראי ללחן של “לב שלם”), יופיע עם מחווה ל"פלונטר" בהרכב מיוחד, שכולל בין היתר גם את הזמרות אפרת גוש ויעל דקלבאום - לא בדיוק הקול הזועם המיוצג בפלונטר - ויגיש גרסאות אלקטרוניות ל-Pאנק של פורטיס. הערב יועבר בשידור חי מהאוזןבר בתל אביב בוואלה! LIVE החל מהשעה 20:30.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"השיגעון הזה של פורטיס - היתה לו השפעה רצינית עלי בתור ילד". חיים לרוז/מערכת וואלה!, צילום מסך

"גיליתי את האלבום הזה די כנער כמו כולם, אתה יודע, נער מתבגר עם חברים, גולדסטאר ושיער ארוך", מספר לרוז. "זה היה דרך קוטנר, שהיה בשבילי סוג של אוטוריטה - הוא היה משמיע ואני הייתי הולך וקונה. השיגעון הזה של פורטיס - היתה לו השפעה רצינית עלי בתור ילד שמגלה רוק, ומעבר לדברים מחו"ל היתה לו השפעה רבה בארץ. הכתיבה הזו שלו והחוסר היגיון בה, והתיבות לא ברורות, ולא ברור בכלל למה זה ככה ולך תבין איך עושים את זה עם מחשב - זה היה קרוב לבלתי אפשרי. הסתבכנו מאוד בעיבודים, היו רגעים קשים”.

עבדת המון עם ברי סחרוף, השותף הנצחי של פורטיס. זה עזר לך להבין טוב יותר את האיש שמאחורי "פלונטר"?

"ברי תמיד אמר שפורטיס לימד אותו הכל, הוא אהב להגיד את זה. הוא היה מספר שפורטיס אמר לו 'ככה תעשה עם הראש' בזמן הופעה. ברור שלמדתי המון מברי וכמובן בטח שלמדתי גם מפורטיס. גם היו מפגשים איתו בהופעות דרך ברי. הוא תמיד היה בא ומתארח, כך שזה איכשהו היה סוג של משפחה כזאת. לאחרונה, אגב, גם עשיתי עם הופעה סמי (בירנבך, סולן מינימל קומפקט בה היו חברים גם פורטיס וסחרוף, וגם האיש שכתב את מרבית השירים ב”פלונטר”: נ.מ.). יצא לי להיות איתו הרבה בחזרות. הוא אחד האנשים המצחיקים והקורעים ביותר. הוא מתחיל לדבר ואתה פשוט נקרע מצחוק”.

מה לאלקטרוניקה וההפקות המורכבות שלך ול-Pאנק הדי ניסיוני של “פלונטר”? איך תעבד את זה לבמה?

"בגלל הניסיוניות אני עושה את זה אלקטרוני. הכל עם סמפלרים ואין שם שיר אחד בלי לופים. את רוב הדברים עשיתי בצורה שונה לגמרי מהמקור. קודם כל בחרתי לצוות את רועי אביטל מההרכב DUB L.F.O שהוא חולה פורטיס, מאלה שבשבילם האלבום הזה הספציפי הזה הוא כמו התנ"ך או משהו כזה והם מכירים כל מילה וצליל וזו חוויית הילדות שלהם. הוא גם הגיטריסט והמפיק עם שאולי עשת, שאני עובד איתו במלא פרויקטים והוא איש יקר ונוח לעבודה. אני על מחשב ומתופף, וישירו יעל דקלבאום ואפרת גוש. הן מגניבות ואני אוהב את שתיהן מאוד. שמחנו לצרף אותן. היה לי נכון לגבי האלקטרוניקה לעבוד עם זמרות. בחרנו להם את השירים היותר ענוגים – 'שמש לך מצפים' ו'המוות אינו מחוסר עבודה', למרות שתדע שיעל היא אחת הכסחניות הכי גדולות שאני מכיר. היא יכולה לעשות היפ הופ ורגוע ורוקנרול. היא מאוד ורסטילית ומוזיקלית”.

"זה אלבום קצר,עשרה שירים וכל אחד הוא בערך שתי דקות – אז זו הולכת להיות הופעה קצת מצחיקה", מוסיף לרוז. "היינו צריכים להאריך את השירים באיזהשהו אופן. אתה שואל את עצמך איך הם הופיעו עם זה לפני 30 שנה, כל ההופעה זה 20 דקות, מה עושים? בין כל שיר חמש דקות הרצאה? שאלנו את עצמנו איך ממלאים שעה, אז גם פלד יתארח ויעשה את 'את לא טובה אלי' של פורטיס שזה לא מ'פלונטר', ויעל תעשה גם שני שירים שלה".

אחד השירים היותר חשובים באלבום הוא "הדור הזה", שיר שאי אפשר לבצע אותו, אלקטרוני או לא, מבלי לנסות ולהגיד משהו על אותו דור. "פורטיס עוד מעט בן 60 ואני בן 46", אומר לרוז. "כשהייתי בן 16 הוא כבר היה כוכב. אני בדור של הסבנטיז, והדור שלי היה מבולבל. הדור שלי גדל על הסיקסטיז ופינק פלויד ואנחנו הגענו לרוקנרול ולסמים לפי התורה של הפורטיסים, ומבחינתנו אלה היו החיים, אבל אז לא היה סיקסטיז, התחיל האיידס וכל הבלאגן בליקוויד ובפינגווין. אנחנו הגענו לריקבון, אבל לא היינו רקובים. אי אפשר לקרוא לנוער 'רקוב'. נערים הם טהורים. ילד בן 16, מה הוא יודע על החיים?".

עם זאת, לגבי המציאות מסביבו, לרוז קצת פחות אופטימי. "המציאות היום במדינה זו אחת הבושות הגדולות, חצי מיליון איש ברחובות ואין מה לאכול", הוא אומר. "מדברים כל היום על מלחמות עם אירן וזה הכל בולשיט - מסתירים מאנשים את האמת. הייתי בטורקיה ובעוד מקומות וראיתי שהאנשים ברחוב מגניבים. להם לא אכפת מפוליטיקה. אין אנשים רעים – יש פוליטיקות רעות".

*ההופעה של לרוז תועבר הערב (חמישי) בשידור חי בוואלה! LIVE החל מהשעה 20:30

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully