וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אתם שם בבית": מבריק, חד ומדויק

הדר טורוביץ'

6.5.2012 / 0:59

רוגל אלפר מספר את סיפורה של החברה הישראלית דרך הפריים טיים שלה בצורה המיוחדת שלו והופך את "אתם שם בבית" ליצירה דוקומנטרית מבריקה, חדה ומדויקת

בתחילת הפרק הראשון של "אתם שם בבית" מציין רוגל אלפר, שיצר את הסדרה ביחד עם רן לנדאו, כי צפייה בטלוויזיה בשעות הפריים טיים היא הפעולה ההמונית המשמעותית מכולם. המוני בית ישראל, על טפיהם, עדותיהם ואמונותיהם, יושבים ובוהים במסך, רואים דיווחים על פיגועים, בדרנים מאבדים את עצמם ואותנו לדעת, פליטי ריאליטי לעתיד מניפים ידיים בניצחון תחת ענני קונפטי אוורירים. ביחד. באותו זמן. כמעט כולם.

החברה הישראלית השתנתה ללא הכר ב-30 השנים האחרונות, ולטלוויזיה היה חלק משמעותי וחשוב בתהליך שעברה. קהינו, התנוונו, סדרי העדיפויות שלנו השתנו, המאזן החברתי התהפך על פיו, אנחנו חברה אחרת, ולא טובה יותר. ואף אחד, עד עכשיו, לא ראה לנכון להטיל את הזרקור על הקופסא שבסלון, שהפכה למסכי LCD דקיקים ומבהיקים, וניסה לחבר את הקצוות, שרק חיכו שימשכו בהם, ואת השטיח המסמא שמתחת לרגלינו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הקופסא שמעצבת את החברה. מתוך "אתם שם בבית"/מערכת וואלה!, צילום מסך

אז באו רוגל אלפר ורן לנדאו ולקחו על עצמם את המשימה הזו, שעל פניו היא כה פשוטה עד שהיא מייצרת את עצמה. אבל לספר את סיפורה של החברה הישראלית דרך הפריים טיים שלה, זו עבודה סבוכה, גם אם המשמעויות זועקות את עצמן מתוך החומרים הארכיוניים. ורוגל אלפר עושה זאת בלי להגיר אגל זיעה. אלפר, לשעבר אחד ממבקרי הטלוויזיה החשובים של תקופתו, הותיר חותם בתחום שאיש לא יוכל לקחת ממנו, לא אוהדיו, ולא שונאיו (ויש לא מעט כאלה).

ציניקן קשוח ונוקשה, שיותר מהכל הותיר אצל קוראיו את התחושה שהוא לא באמת אוהב טלוויזיה. גבה ראש, אליטיסט ועקשן, בשונה ממבקרי הטלוויזיה של העידן הנוכחי בו יש לבוז לריאליטי אך גם לאהוב ולהעריך את הז'אנר הכאילו נחות. עידן בו טראש הוא הנאה לגיטימית, עולם של הפוך על הפוך, אירוניה והיפסטרים. אלפר לא נותר מאחור, כפי שניתן לראות ב"ינשופים" בהגשתו, אבל גם לא וויתר על תפיסת עולמו החד משמעית. ודווקא בגלל זה הוא האיש שהופך את "אתם שם בבית" ליצירה דוקומנטרית מבריקה, חדה ומדוייקת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מצחיק כמה שזה מגוחך. מתוך "אתם שם בבית"/מערכת וואלה!, צילום מסך

הטקסטים שמלווים את קטעי הארכיון המצויינים ואת פרשנות המרואיינים הם רוגל אלפר במיטבו והם שהופכים את הפרקים מעוד סקירה מקיפה ומעמיקה של ההיסטוריה של הפריים טיים בישראל למסמך חכם, מלא אבחנות מעניינות ואפילו מצחיק לפרקים. מצחיק כמה שזה מגוחך כמובן. הקריינות של אלפר לצד העריכה האינטילגנטית של לנדאו היא שהופכת את "אתם שם בבית" לתוכנית שאתם לא רוצים לפספס, גם אם אחר כך תזפזפו ל"הישרדות VIP". אולי תסתכלו עליה אחרת.

אלפר מצליח לעסוק כמעט בהכל, אבל משאיר לא מעט בחוץ. ובכל זאת, חדשות, בידור, ריאליטי: כל שלושת הז'אנרים, שבמידה רבה הפכו בשנים האחרונות לאחד, מקבלים אצלו טיפול כירורגי מסור. ולסיום מילה טובה על הבחירה בדורון רוזנבלום, האיש שאבחנותיו המרושעות הן לפעמים כל מה שחסר לנו כדי לחייך ביאוש.

*"אתם שם בבית" משודרת בימי שבת בערוץ 8 של HOT בשעה 22:00

רוגל אלפר על הנזק האמיתי של הריאליטי: ראיון בלעדי
"אתם שם בבית": מה אתם חושבים על הפריים טיים? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully