וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נערה גולשת 08: הקמפיין הוויראלי המבריק של "עלייתו של האביר האפל"

הילית וולברג

14.5.2012 / 16:31

זמן רב לפני ש"עלייתו של האביר האפל" מגיע למסכים, הקמפיין הוויראלי שלו מדגים שוב איך עושים זאת בצורה מבריקה ומרגשת. טור התרבות הדיגיטלית

החודש, לפני חמש שנים, הושק לראשונה הקמפיין הוויראלי המדובר של "האביר האפל", סרט ההמשך ל"באטמן מתחיל" במה שבקרוב תהיה טרילוגית "באטמן" של כריסטופר נולן. הקמפיין המבריק ההוא, שמשמש מאז דוגמא ומופת ליצירת קהילה וטיפוחה ברשת, כלל בין היתר, שלטי חוצות שצצו ברחבי אמריקה כשהם מושחתים בגרפיטי של הג'וקר, אתר קמפיין למועמד הרווי דנט למשרת התובע המחוזי, משחק מציאות מדומה שהושק בקומיק-קון (פסטיבל הקומיקס המפורסם ומקום קדוש עבור הוליווד) ושלל רמזים וקודים נסתרים שאמורים לחשוף דמויות או חלקים מן הסרט. בשלב כלשהו גם עוגות יומולדת מהג'וקר בעצמו ובתוכן טלפון סלולרי עם הוראות המשך למשחק, נשלחו למעריצים ולאנשי מפתח ברשת כחלק ממערך כולל ומגניב במיוחד של רמזים ואזכורים של יצירות אחרות שמתכתבות עם עלילת הסרט ואפילו עם הפילוסופיה שעומדת מאחורי הדמויות. חלום רטוב של כל גיק.

"עלייתו של האביר האפל", הסרט הבא בסדרה שיעלה לאקרנים ביולי, אמנם כבר לא זקוק לצבא הליצנים של הג'וקר בשביל הייפ נוכח הפתיחה ההיסטורית של קודמו בקופות (153 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון להקרנה), אבל הקהילה הוויראלית של באטמן הפכה בקמפיין ההוא לחלק בלתי נפרד מסדרת הסרטים והמשך הקמפיין גם בסרט הנוכחי הוא צעד נבון וחשוב בסרט שכל כך יקר למעריצים שלו.

הקמפיין הוויראלי של "עלייתו של האביר האפל":

בשנה שעברה, כש"עלייתו של האביר האפל" עוד לא צולם אפילו במלואו, הושק האתר הרשמי של הסרט כשהוא מוחשך לחלוטין ומזמור מסתורי מתנגן ברקע. במהרה פוענח המזמור על ידי גולש בפורום מוכר לחובבי קומיקס (שבוודאי מקבל את המשכורת החדשה שלו מחברת וורנר) שטען שכשהעלה את המזמור לתוכנת סאונד, קיבל תצוגה גרפית של הצלילים המאייתת את מילת החיפוש הטוויטרית #TheFireRises. כל גולש שהגיע בעקבות הרמז לחשבון הטוויטר בעל אותו השם, לקח בעצמו חלק, דרך תמונת הפרופיל שלו, בבניית תמונה גדולה יותר של ביין (טום הארדי), דמות הרשע התורנית (והאויב הגדול ביותר שידע באטמן) בסרט הנוכחי.

על פניו, מדובר במהלך מאוד פשוט ובוודאי שעשוי בתקציבים קטנים בהרבה מהקמפיין הקודם (הרבה קרה באינטרנט בחמש השנים שעברו), אבל בסופו של דבר מהלך עם אמירה מאוד מילולית וישירה: כולנו באטמן. תמונת הפרופיל, הייצוג החדש שלנו בעולם הדיגיטלי של 2012, מרכיבה בפעם הראשונה את דמות הרשע בסרט שאנחנו, מעריצים מהעולם כולו תחת כיפת אינטרנט אחת, נהפוך שוב להיסטוריה. ככל הנראה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כולנו תמונת פרופיל. ביין בסרט החדש/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפני כשבועיים, בערך כשנה אחרי החשיפה הנרעשת האחרונה, הכו שוב אנשי הקמפיין הויראלי של באטמן את הרשת, הפעם עם פאזל שפתירתו חשפה את הטריילר השלישי והרשמי של "עלייתו של האביר האפל". זה התחיל במסמכים "מודלפים" ברחבי הרשת מטעם משטרת גות'הם סיטי המתארים את איש העטלף כפורע חוק במנוסה ומי שאשם בכל הפשעים שביצע למעשה הרווי טו-פייס בסוף הסרט הקודם. ומשם, הובילו המסמכים לאתר הרשמי, שם נחשפו מסמכים נוספים כמו גם הצהרה של מפכ"ל המשטרה הבדיוני, פיטר פולי, כי הוגברו המאמצים ללכוד את הפושע האלמוני המכונה גם באטמן לקראת "יום הרווי דנט" המתקרב.

הגולשים התבקשו להיכנס לתפקיד הציבור המסייע ללכידת העטלף על ידי חשיפה של כל פרט מידע שיש בידם, או במקרה זה על ידי גרפיטי של עטלף שפוזר מראש בכתובות ברחבי העולם (בבואנוס איירס, ניו יורק מלבורן, רומא ועוד). אם יאתרו הגולשים את הכתובות ויעלו את העדויות מלוות בהוכחת מיקום ב-GPS ובציון ההאשטג הרשמי #tdkr07202012, (תאריך העלייה של הסרט), ייחשפו כל החלקים בטריילר הרשמי השלישי (והסופר מגניב) של "עלייתו של האביר האפל". מיליוני המתגייסים לאירוע מרחבי העולם חשפו במהרה את הטריילר והדגימו בשנית את הכוח העצום שחברת השיווק של וורנר יצרה עוד לפני חמש שנים ומתעלת לצרכייה גם היום.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
להיות חלק ממשהו מהותי. הקמפיין של "האביר האפל" בטוויטר/מערכת וואלה!, צילום מסך

זה לא רק הכוח הכלכלי או השיווקי שמדהים בקמפיינים העקביים הללו, זה גם התוכן המשיק בצורה פשוטה ופנטסטית לעלילות הסרטים ולרעיונות שמאחוריהן: האופל הכללי שנודף מכל הבלחה של רמז; ההקבלה בין צבא הליצנים של אז, לציבור הצמא לדם של גות'הם בסרט הנוכחי לבין "צבא" הגולשים שמסורים לקמפיין הזה במציאות; השימוש בגרפיטי, צורת אמנות מחתרתית מלכתחילה, כדרך לגייס צבא רחוב נאמן; הנאמנות לתסריט והשפה המאפשרת את הטשטוש המוחלט בין הסיפור למציאות בזכות דמיון פורה וקריאטיביות מעוררת הערכה ובעיקר מייצרת מעורבות ועניין אצל הגולשים. ערך מוסף עבור הידיעה שהם חלק משמעותי בחשיבות ההצלחה של הסרט. כש"הנוקמים", מרהיב ככל שיהיה, מדיף תועלת מסחרית כמו רוב הזיכיונות בהוליווד, מנחם הרבה יותר להרגיש כמו חלק מהותי בפאזל. גם אם רק בכאילו.

הילית וולברג היא עורכת אתר Flix

על הקמפיין הקודם של "האביר האפל" ברשת
"עלייתו של האביר האפל": מחכים לסרט? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully