וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתים מבפנים: המלצות תרבותיות בפסטיבל האדרכילות

חן רוזנק

16.5.2012 / 1:33

שחזור סצנה מהסרט "ההתחלפות", ביקור בקונסרבטוריון למוזיקה והצצה לדירות של אמנים ומעצבים - המלצות לסיורים תרבותיים במיוחד בפסטיבל האדריכלי "בתים מבפנים"

קומפוזיציה, טקסטורה, שפה עיצובית ופיוטיות הן רק חלק ממאפייני התפר שבין אדריכלות ואמנות. נקודת המפגש הזו תזכה לתשומת לב מיוחדת בסוף השבוע של "בתים מבפנים" (17-19 במאי), המתקיים זו השנה השישית בתל אביב. האירוע החינמי, שכבר הפך למסורת אורבנית משמחת חרג מזמן מגבולות הביקור בבתים של אחרים לכדי חגיגה תרבותית אמיתית. הפעם, כחלק משנת האמנות בעיר, פסטיבל האדריכלות יגע באופן ישיר בעיצוב, מוזיקה וקולנוע. למי מכם שטרם נרשם לסיורים השונים, הנה כמה הצעות למסלולים מעניינים, עם כניסה חופשית או כאלה שעדיין פתוחים להרשמה, בהם האדריכלות והתרבות מתמזגות.

קולנוע

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הטקסטורה של הלבנים. מתוך סרטו של ערן קולירין "ההתחלפות"/מערכת וואלה!, צילום מסך

"ההתחלפות", סרטו החדש של הבמאי ערן קולירין, עוסק באדם שחוזר לביתו בשעה בה מעולם לא היה בו וכך לומד להתבונן בו ובחייו מחדש. כך, אין פלא שהסרט התאים במיוחד לעמוד במרכזם של מספר אירועים במסגרת הפסטיבל האורבני. הראשון הוא הקרנה של הסרט ולאחריה פאנל בו יקחו חלק קולירין עצמו והאדריכל אלון בן נון, אוצר אירועי "בתים מבפנים". הפנאל יעסוק "במובן מאליו שסביבנו ובחיפוש האנושי המתמיד אחר מבט רענן על הסביבה הבנויה כפי שהם באים לידי ביטוי בספרות, בקולנוע, בפילוסופיה ובתיאוריות של ארכיטקטורה", כדברי המארגנים.

השני הוא "סיור מהסרטים", במסגרתו כמו תשוחזר סצנה מן הסרט בדירה ברחוב מלצ'ט בעיר בהדרכתו של השחקן דב נבון. הסצנה מתוך הסרט, בה עורך יואב (נבון) סיור מודרך בדירתו הטריוויאלית לשכנו גיבור הסרט (רותם קינן), מהווה הזמנה להתבונן בדירת מגורים ישראלית "רגילה" במבט מרוחק, מלא הומור עצמי וחופש משחק. זאת "במטרה להציף תובנות על ישראליות, ביתיות וסגנון מקומי נכון לתחילת המילניום השלישי", כהגדרת המארגנים.

כמו כן, יתקיים סיור אופניים שהמשתתפים בו יקבעו את מסלול התקדמותו על פי חוקים קבועים מראש, בהשראת הסרט ובהדרכת האדריכל אלון בן נון. הסיור יעצור במקומות לא ידועים ויזמין את הרוכבים להתבונן בסביבה, לגלות אותה מחדש ולחלוק מידע על אודותיה.

*הסרט יוקרן ביום חמישי ב-18:00 באוניברסיטת תל אביב. הכניסה לסרט ללא תשלום אך מוגבלת במספר המקומות. להזמנת כרטיסים ללא תשלום.

*שחזור סצנה מן הסרט יתקיים ביום שישי בין 16:00-18:00 ברחוב מלצ'ט 60 פינת חיים ואלישע 1, קומה 4, דירה 8. אין צורך ברישום מוקדם; סיור האופניים ייצא מתחנת תל אופן בשדרות רוטשילד 65 בשבת ב-9:00. משך הסיור כשעה וחצי.

"ההתחלפות": עיסוק במסתורי הבנאליה של החיים האנושיים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חזיון אמנותי. "מנדלסון - חזיונות בלתי פוסקים"/מערכת וואלה!, צילום מסך

סרט נוסף שיוקרן כחלק מאירועי "בתים מבפנים" הוא "מנדלסון – חזיונות בלתי פוסקים". אריך מנדלסון, שהחל ליצור בשנות ה-30 של המאה ה-20, הפך לאחד האדריכלים הבולטים בדורו ולאחד המשפיעים על האדריכלות בישראל. הסרט שכתבו גליה אנגלמאיר-דרור ודוקי דרור (שגם ביים) לפי יומנה של אשתו של מנדלסון ולפי מכתביו שלו, משרטט את דיוקנו של האדריכל היהודי-גרמני ופורש את מערכת היחסים המיוחדת בין בני הזוג לאורך עשרות שנים וטלטלות ההיסטוריות.

* הסרט יוקרן ביום חמישי, בשעה 20:30, באוניברסיטת תל אביב. הכניסה לסרט ללא תשלום אך מוגבלת במספר המקומות. להזמנת כרטיסים ללא תשלום.

מוזיקה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
העוגב הגדול. כנסיית עמנואל/מערכת וואלה!, צילום מסך

את החיבור הישיר בין אדריכלות למוזיקה ניתן לאתר במבנה הקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה. המבנה פותח את שעריו לאחר תקופת בנייה והתחדשות ומארח סבב של סיורים בליווי קטעי נגינה של תלמידי הקונסרבטוריון. בין היתר, יתקיימו הרצאות שיגוללו את סיפורם של בית החולים ירקון, בית העולים והמבנה ההיסטורי שעמד במקום ונבנה ב-1937 על פי תכנון של אדריכל מטריקון. כמו כן יתקיימו סיורים עם האדריכלים המתכננים של המבנה החדש - רפאל לרמן, חמדה בן דוד ומאיה קליין-פייביש - שיציגו את הבניין שנהרס ונבנה מחדש; אדריכלי הנוף ישראל לדרמן וטטיאנה גינזבורג יציגו את תכנון החצר בבניין, ללא גדר, כשטח ציבורי שאמור לקרב את הציבור למוזיקה בכלל ולקונסרבטוריון בפרט.

בנוסף, במסגרת אירועי "בתים מבפנים" תינתן הזדמנות להציץ למבנה הניאו-גותי של כנסיית עמנואל המנוהלת על ידי אנשי הקהילה הלותרנית הסקנדינבית. המבנה הכנסייתי, שתוכנן בידי האדריכל הגרמני פול פרדיננד גרוס, שוכן בלב המושבה האמריקנית שבגבול יפו-תל אביב. הוא מתהדר בחלונות וויטראג' מיוחדים ועוגב מרשים, מהגדולים בארץ. כך, בכל שעה עגולה יעבירו אנשי הכנסייה הדרכות על הוויטראג' ועל ההיסטוריה של המבנה וכן יתקיים מופע קצר של נגינת עוגב.

כמו כן הסטודיו למוזיקה של חגי יודן יפתח את דלתו ויאפשר ביקור בלופט הצבעוני שבמרכזו פסנתר לבן ועתיק בן 150 שנה.

* הקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה ע"ש לין ותד אריסון, לואי מרשל 25 פינת שטריקר 19. יום שישי, 18:00-10:00. שבת, 18:00-10:00. משך הסיורים כ-40 דקות. אין צורך ברישום מוקדם.

* כנסיית עמנואל, בר הופמן 15, יפו. שישי 14:00-9:00 (6 סיורים בכל שעה עגולה. סיור אחרון י?צא ב-14:00). בשבת יתקיימו שלוש דרשות פתוחות, ב- 10:00, ב-11:00 וב-12:00. אין צורך ברישום מוקדם.

* הסטודיו למוזיקה של חגי יודן, שוקן 27 (פינת קיבוץ גלויות), קומה 11, לופט 8. שישי 19:00-11:00,שבת 19:00-11:00. אין צורך ברישום מוקדם.

אמנות ועיצוב

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הסנדלר לא הולך יחף. הלופט של סמי די/מערכת וואלה!, צילום מסך

אירועי "בתים מבפנים" מספקים גם הצצה לדירות ולסטודיו של אמנים ומעצבים וחושפים משהו ממקורות ההשראה הסובבים אותם. בין היתר יפתחו לקהל הלופט של אמן הקרמיקה סמי די, שבו קירות מחופים בעלי זהב, תקרות צבועות בגוונים עזים ואוסף אקלקטי של רהיטים וחפצי אמנות. הסטודיו יהיה פתוח אף הוא לביקורים וניתן יהיה לראות בו את עבודות הקרמיקה של האמן; דירת האמן ומעצב הפנים אלעד בודנשטיין, שהינה דירה עורפית בקומה גבוהה ברחוב דיזנגוף, בת שני חדרים עם מרפסת גג צמודה, שעוצבה מחדש כלופט;

דירת האמנית והאדריכלית עדי פקט, שהינה חלל המגורים והיצירה שלה, שעברה שיפוץ יסודי ועוצבה על ידה; דירת המעצבת ליאת עברון, שממוקמת בבניין מגורים ישן על רחוב פינסקר. שיפוץ הדירה איחד שתי דירות מפוצלות לדירת מגורים צבעונית עם משחקי ריצוף, שבחלקם עולים גם על הקירות; לופט המעצבת אביב קופלר, שהינו חלק ממבנה מתחילת המאה הקודמת עם קשתות יפואיות מכורכר בגובה 6 מטרים. החלל תפקד בעבר כאורוות סוסים, כנגרייה וכמסגרייה.

* הלופט והסטודיו של סמי די, רחוב אבועלפיה 23. שישי 14:00-11:00, שבת 16:00-11:00. אין צורך ברישום מוקדם.

* דירת האמן ומעצב הפנים אלעד בודנשטיין, רחוב דיזנגוף 173, קומה רביעית (אין אפשרות לעלייה במעלית). שישי 15:00-10:00, שבת 16:00-12:00. אין צורך ברישום מוקדם.

* דירת האמנית והאדריכלית עדי פקט, דיזנגוף 213 דירה 8. שישי 13:00-11:00; שבת, 13:30-10:30. אין צורך ברישום מוקדם.

* דירת המעצבת ליאת עברון, רחוב פינסקר 64, דירה 6. שישי 12:00-9:00; שבת 14:00-10:00. אין צורך ברישום מוקדם.

* לופט המעצבת אביב קופלר, הצדף 8, יפו (בתוך הסמטה עם המדרגות). שבת 14:00-10:00. אין צורך ברישום מוקדם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סביבת עבודה יצירתית. סטודיו MU/מערכת וואלה!, צילום מסך

חללי עבודה אמנותיים נוספים שיוצגו ב"בתים מבפנים" הם מפעל טקסטיל נטוש שהוסב לחלל עבודה משותף. מדובר בשיפוץ שהתערב במבנה הקיים בצורה מינימלית ובעלויות נמוכות עם מחוות להיסטוריה התעשייתית של המבנה. בחלל מוצגות עבודות של האמן אבישי ששון; סטודיו MU יציג בחלל המשרד פרויקטים נבחרים שעוצבו על ידו בין 1993-2012 ואת התפיסה האדריכלית שעומדת מאחוריהם. בתערוכה יוצגו גם גופי תאורה שעוצבו על ידי הסטודיו בתהליכי עבודה שונים. בחלל הסטודיו תתקיים גם תערוכת ציורים של האמן מיכאל קסוס גדליוביץ.

בנוסף יתקיים סיור גלריות בנמל יפו שיעבור דרך תערוכת "סטריט פרינט" של עמותת לצאת מהקופסא, סלון יפו לאמנות עכשווית, סטודיו לעיצוב ג`אנקשן, תערוכת "ארבע וחמישה" ותערוכת אמני הגרפיטי בנמל. הסיור יכלול מפגשים עם האמנים ועם האוצרים בכל אחת מהתחנות.

* המפעל, רחוב בר יוחאי 5, שישי 15:00-11:00. בכל חצי שעה יתקיימו מצגת על הבניין והסבר קצר מפי האדריכליות. אין צורך ברישום מוקדם.

* סטודיו MU, רחוב המנור 13, שישי 14:00-11:00, שבת 14:00-11:00. אין צורך ברישום מוקדם.

* מרחבים אמנותיים בנמל יפו, נקודת מפגש: הכניסה הצפונית לנמל, ליד בית המכס הצפוני. שישי 12:00, שבת 12:00. 2 סיורים מוגבלים ל- 40 הבאים הראשונים. אין צורך ברישום מוקדם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גלגולו של בניין. גלריה שלוש/מערכת וואלה!, צילום מסך

האמנות והאדרכילות ייפגשו ב"בתים בפנים" גם במבנה המפורסם של גלריה שלוש. האדריכל דני פנציאס יוביל את הסיורים בבניין ויתמקד בתהליך הסבתו לגלריה. בסיורים יתייחס פנציאס להתמודדויות האדריכליות שבפרויקט: איך בונים גלריה בבניין לשימור שלא נועד למטרה זו ואיך מתמודדים עם המגבלות הגלומות במבנה - חללים קטנים, חלונות גדולים שמכרסמים בשטחי תצוגה, חלוקה לשתי קומות שאין ביניהן קשר פיזי ועוד. הסיורים יתייחסו גם לרקע ההיסטורי של הבית – מראשוני הבתים בעיר, ששימש לאורך השנים כבית מגורים, כבית ספר לאדריכלות וכחלק מבית חולים הדסה.

* גלריה שלוש, רחוב מאז"ה 7, בית התאומים, קומה ב`. שישי 13:00, שבת 13:00. הגלריה פתוחה בשישי, 14:00-10:00 ובשבת, 14:00-11:00. 2 סיורים מוגבלים ל-40 הבאים הראשונים. אין צורך ברישום מוקדם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מחווה לעיר הלבנה. כיכר התרבות/מערכת וואלה!, צילום מסך

החיבור שבין תרבות ואדריכלות יוצג גם בסיור של האמן דני קרוון והאדריכלית אורנה פרייפלד-בסט בכיכר התרבות המחברת בין היכל התרבות לתיאטרון הלאומי הבימה. בסיור יוצגו הכיכר כיצירת אמנות – פסל סביבתי ומחווה לעיר הלבנה - והתכנון האדריכלי שתמך בה.

כמו כן, האייקון התרבותי שהוא דיזינגוף סנטר יזכה למבט מחודש באמצעות סיור במעברים התת-קרקעיים של המבנה. מנהל התפעול והביטחון של דיזנגוף סנטר יוביל שני סיורים תפעוליים בבניין דרך מעברים, חללים ומערכות שסגורות בדרך כלל בפני הקהל הרחב, כמו תחנת השאיבה בתחתית הבניין ועוד.

נגיעה באו?מנות ניתן יהיה לראות בבית הפתוח בגלוסקה – המפעל הוותיק לייצור מרצפות מצוירות בדרום תל אביב שפועל ברציפות מאז שנות ה-20 של המאה הקודמת. שלוש תחנות במפעל יציגו את ההיסטוריה של ייצור המרצפות, את הבתים המפורסמים שבהם הותקנו המרצפות המצוירות לאורך השנים ואת הליך הייצור המסורתי שבו מייצרים כל מרצפת באופן ידני.

* כיכר התרבות, נקודת מפגש: בגן השקוע במרכז הכיכר, שבת 17:30. אין צורך ברישום מוקדם.

* מעברים תת-קרקעיים בדיזנגוף סנטר. נקודת מפגש: שער 3, דיזנגוף סנטר. שבת 12:00 ו-14:00. אין צורך ברישום מוקדם.

*ההיסטוריה של המרצפות המצוירות. רחוב הרצל 130. שישי 16:00-10:00. שבת 17:00-10:00. אין צורך ברישום מוקדם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צייר לי מרצפת. ההיסטוריה של המרצפות המצוירות/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully