וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ממלכת אור הירח": ראיון עם בוב בלבן על ווס אנדרסון וסיינפלד

בוב בלבן, המספר ב"ממלכת אור הירח" המדובר, מסביר את הקשר בין הבמאי ווס אנדרסון לטריפו ויודע שתמיד יישאר מפורסם בגלל סיינפלד. ראיון בלעדי

שלושה חודשים לפני תחילת צילומי "ממלכת אור הירח", סרטו החדש והמצליח של ווס אנדרסון, הרים הבמאי טלפון לשחקן בוב בלבן, הציע לו את תפקיד המספר והציג לו שאלה פשוטה אחת – כמה זמן ייקח לו לגדל זקן.

אנדרסון שאל זאת מפני שהסרט מעוצב כמעין אגדה עם זקן ארוך, ולכן היה צורך שגם דמות המספר שלה תתהדר בכזה. הוא חשב שבלבן יהיה מושלם לתפקיד, אבל חשש שלא יענה על הדרישות השעירות. כדי להרגיע אותו, השחקן הוותיק הבטיח לו כי מיד יפסיק להתגלח.

עד כמה מהר צמח הזקן של בלבן כתוצאה מכך? "הוא גדל לא רע, אבל חבל שלא נתנו לו עוד זמן להתפתח", אומר על כך השחקן בראיון לוואלה! תרבות, המתקיים לאחר שהקרנת הסרט הוציאה לדרך את התחרות הרשמית של הפסטיבל, ולרגל הפצתו בישראל החל מסוף השבוע הקרוב. "אם היו נותנים לי עוד שלושה חודשים, הייתי יכול להתהדר בזקן ארוך כמו של מתושלח! כך או כך, בכל פעם שבאים עיתונאים ושואלים אותי כהרגלם מה תרמתי לסרט ומה הוא תרם לי, התשובה שלי קצרה – זקן, זה הכל".

השחקנים ברוס וויליס בוב בלבן בפסטיבל קאן , מאי 2012. AP
תרם לסרט זקן ותמונה שמסבירה עד כמה ברוס וויליס גבוה. בלבן ו-וויליס בפסטיבל קאן/AP

למרות ההומור העצמי והנטייה להמעטה של בלבן, הוא מודע לחשיבות הדמות שלו ב"ממלכת אור הירח", המתרחש בשנות השישים ומציג את סיפורם של שני בני 12 החומקים בעקבות אהבתם. "מבחינה עלילתית אולי אפשר היה להסתדר בלי קריינות, אבל היא היתה הכרחית למהות של הסרט", הוא אומר.

למה?

"משתי סיבות. הברורה והמובנת אליה היא שמדובר באגדה, ובכל אחת כזו צריך מישהו שיבוא ויגיד בהתחלה 'היה היה...'. אני יודע זאת היטב בעצמי, כי אני כותב ספרי ילדים וגם אצלי הם מתחילים ככה. אבל עקרוני מכך, אני חושב שהקריינות מדגישה את המימד הספרותי של הסרט. בעצם, אפשר אפילו לומר שזה לא ממש סרט, אלא ספר, ואולי אפילו הספר שהגיבורה שלו כותבת בדיעבד על ילדותה. הקריינות, בהיותה אמצעי ספרותי, מדגישה את העניין הזה ומבהירה לצופים כבר מההתחלה – נכון, באתם לקולנוע, אבל מה שאתם הולכים לקבל כאן זה ספר ולא סרט".

אתה מלא הערכה כלפי אנדרסון לאור מה שהוא הצליח לעשות כאן.

"נכון. בכלל, אני חושב שיש לו כישרון עצום. כל יום שבו הוא לא עסוק בעשיית סרט חדש הוא יום מבוזבז".

אמרת גם בראיון לעיתון צרפתי שהוא מזכיר לך את פרנסואה טריפו, אבל לא נימקת. אתה מוכן להרחיב על כך?

"הדמיון נובע מהרגישות שלהם לילדים. בעת שהופעתי יחד עם טריפו ב'מפגשים מהסוג השלישי' של סטיבן ספילברג, הבחנתי שיש לו חוש מעולה לילדים. אני זוכר שצילמנו פעם בעיירה קטנה בוויומינג, והוא ראה ילד מרחוק, ניגש אליו, כרע ברך, ותוך כמה דקות הם כבר שיחקו באבנים. הוא לא ידע אנגלית, הילד מן הסתם לא היה דובר צרפתית, ובכל זאת הם התחברו הודות לרגישות המיוחדת של טריפו, שכמובן באה אצלו לידי ביטוי לא רק בחיים הפרטיים אלא גם בסרטים. אנדרסון, עד כמה שיכולתי להתרשם, ניחן בדיוק באותו חיבור מופלא לעולם הילדים, ובאותה הבנה של מורכבות ותחכום העולם הפנימי שלהם. הבנתי זאת ברגע שקראתי את התסריט של 'ממלכת אור הירח', וההכרה שלי בכך רק התעצמה כשראיתי את הסרט. הכבוד, העדינות והחוכמה שבה אנדרסון עוסק כאן בילדים משתווה לזו של טריפו המנוח. בין שני היוצרים הללו, לא היה עוד קולנוען עם כזו גישה לעולם הילדות".

נוסף לטריפו, אפשר לזהות ב"ממלכת אור הירח" השפעות של יותר מתריסר קולנוענים נוספים. כמי שנמצא בתעשיית הקולנוע זמן רב, איך אתה חושב אפשר לדאוג לכך שגם הדור שיבוא אחרי אנדרסון יהיה בקיא כמוהו בהיסטוריה של המסך הגדול?

"קודם כל, אני חושב שמי שרואה את 'ממלכת אור הירח' מבין מדוע כל קולנוען ובעצם כל אמן חייב להכיר את העבר כדי ליצור בעצמו דברים חדשים. אני גם רוצה להאמין שכל מי שהולך ללמוד היום קולנוע, ישמח לראות סרטים של טריפו. אם מישהו מסרב לעשות זאת, הוא לעולם לא יעשה סרטים בעצמו, ואפשר להמשיך לקחת ממנו שכר לימוד בשביל לדאוג לרווחה הכלכלית של האוניברסיטה, אבל אין בלימודים שלו שום תוחלת. באופן כללי, אני מאמין שיש מעט קולנוענים אמיתיים בפוטנציה, ולאלה שהם כאלה, לא צריך להגיד 'תראו עכשיו סרט של טריפו!' כי בסופו של דבר הם יגיעו לזה בעצמם. אם כבר מראים להם אחד, אז אסור לעשות זאת בכפייה ואסור להציג להם אותו כמשהו קדוש, אלא פשוט להגיד להם 'יש לכם עכשיו הזדמנות לראות משהו שאולי תלמדו ממנו, אז בואו תנסו להפיק ממנה את המיטב'".

נוסף לשיתופי הפעולה עם טריפו ואנדרסון, לאורך הקריירה שלו הופיע בלבן, 66, בעשרות סרטים, ושיתף פעולה עם טובי הבמאים. בין השאר, שיחק ב"אליס" ו"לפרק את הארי" של וודי אלן, הפיק את "פארק גוספורד" של רוברט אלטמן וגם הופיע בו, ותרם את כישוריו גם ל"קאובוי של חצות", "העולם שבפנים" וכל הקומדיות של כריסטופר גאסט, למשל "מחכים לגופמן". נוסף לכך, הופיע ב"חברים" כאבא של פיבי, וביים בעצמו שלל פרקים בסדרות טלוויזיה, למשל "האחות ג'קי", ושני סרטי טלוויזיה עתירי מועמדויות לגלובוס הזהב ולאמי של HBO : "ברנרד ודוריס" ו"ג'ורגי'ה או'קיף". יש לו ברזומה גם קריירה בימתית וכדבריו, אף שורה של ספרי ילדים שכתב.

אך למרות כל זה, כפי שבלבן בעצמו מודה, מרבית הקהל עדיין מזהה אותו בזכות דבר אחד ויחיד: חמשת פרקי "סיינפלד" שבהם הופיע בתחילת שנות התשעים. כזכור, הוא גילם בסדרה את ראסל, המנהל העוין של NBC, שכמעט מפוצץ את העסקה עם ג'ורג' וג'רי בגלל המבטים שהם לוטשים במחשוף של בתו, וזכור גם בגלל תאוותו לפסטה פרימוורה ולאיליין, שכדי להרשים אותה הוא נוטש את הערוץ ומצטרף לגרינפיס.

בלבן עצמו לא נושא זיכרונות מיוחדים מההופעה בסדרה, אבל זה כמובן לא חוסך ממנו היתקלויות יומיומיות במעריציה. "לא עובר יום בלי שמישהו טורח לירות לעברי ציטוטים מ'סיינפלד'", הוא מספר. "באים אליי ושואלים אותי 'מה שלום הבת שלך' וכל מיני התייחסויות כאלה למה שקורה בפרקים שלי, ובדרך כלל אני אפילו לא מבין על מה הם מדברים. עבר הרבה זמן מאז, ולא ראיתי את הסדרה בשידורים חוזרים, ככה שכבר שכחתי את הסצינות איתי, אבל כל הזמן דואגים להזכיר לי אותן. זה די מדהים בעיני – קריירה של יותר מארבעים שנה, ומה שנשאר ממנה אצל הקהל זה חמישה פרקים בסדרה".

בזמן שצילמת אותם, תיארת לעצמך שהם יביאו לטירוף כזה?

"לא, זה עוד היה בעונה הרביעית של 'סיינפלד', לפני שהגיע השגשוג האמיתי שלה. בכלל, בתחילת הדרך היה ספק רב סביב הסדרה. אני זוכר איך בפעם הראשונה שהבת שלי ראתה אותה, היא אמרה לי 'טוב, זה חמוד, אבל מי ירצה לראות חבורה של יהודים יושבים ומתבכיינים'? צריך לזכור גם שבהתחלה, הסדרה דשדשה בסביבות המקום ה-80 בטבלאות הרייטינג. רק כשהזיזו לה את השיבוץ, היא צברה עוד קהל, מה שמלמד שאם המוצר לא עובד, לא צריך בהכרח להחליף את התסריטאים שלו, אלא להזיז את שעת השידור".

היום מנהלי הערוצים, כמו זה שאתה גילמת בה, לא היו מגלים כלפי "סיינפלד" כזה אורך רוח.

"היום? היו מורידים אותה אחרי יום".

ג'וליה לואיס דרייפוס, מייקל ריצ'רדס, ג'ייסון אלכסנדר, ג'רי סיינפלד בסדרה "סיינפלד". imdb
"היום? היו מורידים אותה אחרי יום". "סיינפלד"/imdb

חוץ מלראות את הסרטים שלו ולקרוא את הספרים שלו, מעריצי בלבן יכולים גם לעקוב אחר חשבון הטוויטר השנון פרי עטו. שם, למשל, אפשר היה לקבל דיווחים על ליל סדר האחרון, שבו סעד עם כל בני משפחתו היהודית, וכפי שדאג לתעד בפני כל עוקביו, אף דאג להניח כיפה על ראש הכלב של בתו. "אני אוהב את החגים, ובעיקר את פסח", הוא אומר בהקשר לכך. "אני אוהב את ההזדמנות להתחבר להיסטוריה שלי ולעוד מיליוני אנשים ברחבי העולם שיש לי איתם קשר רוחני, ואני אוהב את תחושת האחדות הזו. באופן כללי, היהדות ממלאת חלק חשוב בחיי, וגם לא בחגים, אני אוהב ללכת לבית הכנסת השכונתי".

אתה גם מרבה לדבר על היהדות שלך, ובין השאר אמרת שתמיד מבלבלים אותך עם כל היהודים הקטנים האחרים – למשל וואלס שון ("הנסיכה הקסומה").

"לך עצמך בטח אין בעיה להבדיל ביני לשון, אבל בשביל מי שאינו יהודי, כולנו נראים אותו דבר. יש אצלם בתאי המוח בדיוק משבצת אחת ליהודי קטן ומצחיק, והם לא מסוגלים לתפוס שיש יותר מאחד כזה. זה בדיוק כמו שבשבילנו כל סיני דומה למשנהו".

אביך ודודיך היו בכירים בשווקי ההפצה וההפקה ההוליוודים, אז בסך הכל המשפחה שלך מוכיחה את אחד המיתוסים הוותיקים ביותר על יהודים באמריקה – שהם מחזיקים על הכתפיים גם את עולם הקולנוע וגם את עולם הקומדיה.

"טוב, עובדתית, יש בזה משהו. זה נכון להגיד שיהודים ייסדו את הוליווד. רגע אחד הם היו על הספינה מרוסיה, רגע אחר הם כבר ניהלו את התעשייה הענקית הזו. למה? אני חושב שביהדות תמיד היתה מסורת של אמנות במה. בעצם, זו הדת היחידה שלא נהגה לאסור מופעי במה אלא לעודד אותם, ומתוך המסורת הזו נולדה גם הדומיננטיות שלנו בקולנוע. בנוגע לקומדיה, כן, גם זה נכון, והרי שיתפתי פעולה עם בדרנים בסדר הגודל של וודי אלן וג'רי סיינפלד, אז מן הסתם שמתי לב לנוכחות היהודית בתחום הזה. כאן, ההסבר די ברור – טרגדיה מולידה הומור, וההיסטוריה של העם הזה רצופה בפוגורמים והרס, אז מה נותר לעשות חוץ מלצחוק על זה שהגרוע מכל עוד לפנינו?"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ולסיום: מלאך הקהילה הגאה. הנשיא אובמה על שער ניוזוויק לאחר הכרזתו על תמיכה בנישואים חד-מיניים/מערכת וואלה!, צילום מסך

לסיכום, בלבן כיכב בשנה שעברה על במות ברודווי בהצגה "8", שעסקה במחלוקת החוקתית סביב נישואים בין בני אותו מין. לפיכך, מתבקש לשאול אותו על ההצהרה הטרייה של ברק אובמה בנושא.

"התרגשתי מן ההצהרה הזו, ואני מאמין שאיני היחיד", מכריז בלבן. "אני חושב שאובמה קנה לעצמו כך קולות רבים בקרב הקולות הצפים, שהעריכו את הכנות שלו. אנחנו כל כך רגילים לשמוע פוליטיקאים שמתנהגים כמו פוליטיקאים ולא פותחים את הפה כדי לא לאבד קולות, והנה בא מישהו ולכל הפחות אומר משהו שהוא באמת מאמין בו. עם זאת, אני לא חושב שזה מה שיכריע את הבחירות. אלה יוכרעו רק בידי דבר אחד – המצב הכלכלי, שהוא הדבר הכי לא יציב שיש. בגלל זה, אני לא מקנא באובמה אם ייבחר לקדנציה שנייה וגם לא ברומני אם ייבחר להחליף אותו. מצפים מהם להציל את הכלכלה, אבל זה בלתי אפשרי לאור הנסיבות העולמיות. מצפים מהם גם להמציא עבודות יש מאין כדי לצמצם את אחוזי האבטלה, וזה עוד יותר בלתי אפשרי. לדרוש דבר כזה מן הנשיא זה מופרך בדיוק כמו לבקש משחקן להציל תסריט גרוע".

פסטיבל קאן 2012: כל הדיווחים מהשטיח האדום והקרנות הסרטים
"ממלכת אור הירח": איפה ומתי צופים?
"ממלכת אור הירח": גם אתם חיכיתם כבר לסרט החדש של ווס אנדרסון? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully