וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ריקוד מושחת": מיטב המחוות לסרט במלאת 25 שנה לצאתו

21.8.2012 / 8:35

הסיום האלטרנטיבי של "איש משפחה", הטריילר החלופי של דיוויד לינץ', הגרסה הממיסה של ריאן גוסלינג ועוד - לרגל חגיגות חצי היובל של סרט הפולחן, הנה מיטב ההצדעות לו

בדיוק היום (שלישי) לפני חצי יובל, הגיע לאקרנים בארצות הברית סרט קטן בשם "ריקוד מושחת", שהפך במפתיע להצלחה ענקית, ויחד איתו ילד גם פולחן. בהתאם לכך, ב-25 השנה שעברו מאז הוא זכה בציטוטים, מחוות וחיקויים אינספור.

זה היה רק מתבקש: קודם כל, כי אם כל כך הרבה אנשים ובהם אמנים מסוגים שונים אוהבים את הסרט, הגיוני שיבקשו להצדיע לו יום אחד במסגרת יצירותיהן. נוסף לכך, "ריקוד מושחת" הותיר בסיס טוב להצדעות שכאלה, מפני שיש לו אופי חזק, ולכן יש עם מה לעבוד. המניירות המופגנות של פטריק סוויזי וג'ניפר גריי, שלל הציטוטים שנחרטו בלב וכמה סצינות בלתי נשכחות - לא חסר למה להתייחס.

ההתייחסויות הללו התחילו כבר בשנים הראשונות שלאחר צאת הסרט - למשל ב"הדוד באק" של ג'ון יוז, או בסדרה "בנות הזהב". מאז, הן רק הלכו והצטברו, והתרבו בעיקר בחמש שנים האחרונות. למעשה, מעמדו הקאנוני של "ריקוד מושחת" חזק כיום בתרבות הפופולרית מאי פעם. גם זה, בעצם, לא מפתיע: הרי הילדים והנערים שגדלו עליו בשלו ברובם להיות יוצרים רק באחרונה ולכן גל הקריצות שלו מגיע גם כן בשלב זה.

חגיגות 25 השנה לסרט הן גם ההזדמנות להיזכר בכמה מן המחוות הללו - ואמנם אף אחד לא יכול להעמיד את בייבי בפינה, ובכל זאת רבות מהן נשארו בחוץ ורק הבולטות שבהן מצאו כאן את מקומן. אתם מוזמנים להזכיר לנו בטוקבקים את מה שנאלצנו להדיר.

"איש משפחה"

באופן טבעי, "ריקוד מושחת" זכה לאזכורים בשתי סדרות האנימציה שבנו חלק ניכר מן ההומור שלהן על ציטוטים של תרבות פופולרית - "משפחת סימפסון" ו"איש משפחה". בזו של סת' מקפרלן, הדבר קרה כמה פעמים - במוצלחת שבהן, מפרק בעונה השישית (2007), היוצר הפרוע הציג לנו גרסה חלופית, ואולי בעצם הגיונית יותר, לגורלו של הגיבור. אכן, בעולם שלא פועל לפי מתכוני הסנכרין של ההפי-אנד ההוליוודי, לא מן הנמנע שזה מה שהיה קורה לגבר חסר כל שהיה מניח את ציפורניו על טלפי בת עשירים.

"איך פגשתי את אמא"

באותה שנה, סדרה נוספת הציגה וריאציה משלה להתרחשויות ב"ריקוד מושחת", והפעם בצורה מרושעת פחות. זה קרה בקומדיה "איך פגשתי את אמא", בפרק המפורסם שבו בין השאר רובין לא מסוגלת להגיד "אני אוהבת אותך" לטד (או לכל אחד אחר לצורך העניין) ותחת זאת פולטת. "פלאפל". כמו כן, היא מארחת את אחותה הקטנה שמגיעה לביקור בתפוח הגדול, ולמרבה החרדה, זו מגלה לה כי בכוונתה לאבד את בתוליה לאלתר.

כדי להניא אותה מזאת, רובין וחבריה מספרים לה על הפעם הראשונה שלהם, וכרגיל במעמדים נוסטלגיים שכאלה, משכתבים את המציאות - ברני, למשל, מציג את הפעם הראשונה שלו כאילו היה קטע מסרט הפולחן. הודות לחידושים הטכנולוגיים שהתפתחו בקולנוע מאז, הסצינה מעוצבת כך שפרצופו של ניל פטריק האריס מוחלף בזה של פטריק סוויזי, מה שכמובן מעמיד את הזיכרון באור מגוחך אך בו בזמן חינני עוד יותר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

הטריילר האלטרנטיבי: לו דיוויד לינץ' היה מביים את "ריקוד מושחת"

שנה לאחר מכן, ב-2008, התרבות הוויראלית עוד היתה בחיתוליה וסרטונים מקוריים ביוטיוב לא היו נפוצים ומעוררי תהודה כמו היום. בכל זאת, נמצא מי שישתמש בפורמט הזה כדי לערוך טריילר מחודש ל"ריקוד מושחת", והפעם לדמיין את הסרט כאילו נעשה בידיו הסהרוריות של דיוויד לינץ'.

התוצאה היתה מוצלחת, הן מפני שהשכילה להוכיח פעם נוספת את התיאוריה האומרת כי עריכה נכונה יכולה לגרום לכל דבר להיראות כמו משהו אחר לגמרי, והן מפני ששמה את האצבע בדיוק רב על המאפיינים הסגנוניים של לינץ'. כמו כן, היא היתה הזויה מן הסתם, אבל לא מופרכת - לאור החיבה של הבמאי לאמריקנה שבה מתרחש "ריקוד מושחת" ולשנות השישים בהן הוא קורה, הגיוני לחלוטין שיעסוק בסיפור כזה, גם אם בדרכו, ולכן הטריילר הזה נראה כמשהו שבהחלט יכול היה לצאת תחת ידיו.

מי שהטריילר הזה יפתח לו את התיאבון, מוזמן גם לחזות כיצד "ריקוד מושחת" היה נראה כסרט גנגסטרים של מרטין סקורסזה - אבל הפעם התוצאה משכנעת פחות.

צ'אנינג טאטום מכה פעמיים

עוד לפני שנהיה לכוכב הוליוודי מן השורה הראשונה, והרבה לפני שכיכב ב"מג'ייק מייק", שיש הרואים כגרסה מודרנית והפוכה מגדרית של "ריקוד מושחת", צירף החשפן לשעבר צ'אנינג טאטום שני סרטונים לפנתיאון המחוות של הקלאסיקה.

בראשון והחובבני במכוון, הוא שיחזר ריקוד מהסרט יחד עם כלבו. בשני השקיע הרבה יותר, והמחיז יחד עם הקומיקאית שרלין יי גרסה משלהם לאינטרקציה בין הגיבורים שלו. כמעט שתי מיליון צפיות ביוטיוב תרמו עוד קצת לפופולריות המתבגרת של טאטום, והוא נרשם בדפי ההיסטוריה כעוד שחקן מסוקס שבנה לעצמו את הקריירה על כתפיו של סוויזי.

הגרסה הצרפתית: "שובר הלבבות"

לא רק באמריקה: גם בצרפת, שבצד הסנוביזים המקומי תמיד יודעים גם למצוא פינה חמה בלבם לתפארת הקולנוע המסחרי, אפשר למצוא מחוות ל"ריקוד מושחת". לפני שנתיים, למשל, אחת כזו הגיעה ב"שובר לבבות", הקומדיה הרומנטית בכיכובם של ונסה פארדי ורומן דוריס, שאמורה מתישהו בקרוב לזכות גם בעיבוד דובר אנגלית.

בסרט, שבמולדתו שבר קופות, מגלם דוריס גבר שהפך את הצלחתו בקרב המין היפה למקצוע - והוא מתפקד כשכיר חרב הכובש את לבבותיהן של נשים לפי הזמנה, בהתאם לאינטרסים של מעסיקיו. במסגרת זו, יוצא הדון ז'ואן המיומן לפתות צעירה מאורסת (פארדי) כדי לעצור את נישואיה. התחקיר לקראת המשימה חושף כי היא מעריצה של "ריקוד מושחת", ובהתאם לכך, מחזרה הערמומי לומד כיצד לפזז בדיוק כמו סוויזי, במחשבה שהדבר יקנה אותה. הטריק, כמובן, עולה יפה.

"טיפש, מטורף, מאוהב"

לא רק רומן דוריס למד לחקות את פטריק סוויזי: גם ריאן גוסלינג עשה זאת, בדמותו כרודף השמלות ב"טיפש, מטורף, מאוהב", שבמקרה זה לא כובש בנות בהזמנה אלא פשוט מתוך גחמה, ועושה זאת ערב אחר ערב. הפיתיון, נוסף לנתונים הפיזיים המרשימים שלו מלכתחילה: יכולתו לתפוס אותן ולהרימן באוויר, בדיוק אבל בדיוק כמו שעושה גיבור "ריקוד מושחת", וזה עובד פעם אחר פעם.

"זה לא יעבוד עליי", מצהירה הטרף החדש שלו, בגילומה של אמה סטון, "זה הדבר הכי מגוחך ששמעתי". אך מובן כי ברגע שהוא מנסה זאת עליה, דווקא ההצהרה מלאת הביטחון שלה נשמעת לפתע מגוחכת, כי הטריק הזה עובד גם עובד, אפילו על בחורה קשוחה וצינית שכמותה. מה לעשות, אף שיריון שבעולם לא יהיה חסין בפני חצים שהושחזו בידי מורשתו של פטריק סוויזי.

זואי דשנל פוגעת ומתייפחת

כהוכחה לתפוצה המתרחבת של פולחן "ריקוד מושחת", בתוך שנתיים הספיקה נסיכת ההיפסטרים זואי דשנל להיות מעורבת בשתי הזדמנויות שונות באזכורים לסרט. קודם כל, זה קרה ב"חמש מאות ימים עם סאמר" (2010), בו גילמה כזכור את הדמות שבשמה נקראה הפנינה הרומנטית, והשיר "She's Like The Wind" סימל אותה בעיני רוחו של הגיבור שמאוהב בה לשווא, טום. עד כדי כך, שבעת כי הוא נתקל במקרה בצליליו באוטובוס, הדבר מיד העלה בו זיכרונות כואבים ממנה, ולכן לא נותרה לו ברירה אלא לבצע בתגובה לכך אקט קיצוני ולשלם עליו את המחיר. בזאת ניתנה לנו תזכורת עגומה נוספת שזיכרון תרבותי מתוק, בהתאם לנסיבות ובלי קשר אליו כשלעצמו, יכול גם להפוך מר עד מאוד.

שנה לאחר מכן, בפיילוט של הסדרה "הבחורה החדשה" שגם צוטט בפרומו הראשון שלו, שוב פגשנו את זואי דשנל בהקשר של "ריקוד מושחת". הפעם, היה לה חלק אקטיבי יותר, שכן למרבה הצדק הפואטי, במקרה זה, הלב השבור השתייך לה, וכפי שנהג לעשות במקרים כאלה, היא מצאה נחמה בשכיבה על הספה והתייפחות מול שידור חוזר של סרט הפולחן.

זו היתה המחשה נוספת לכך, שכיום, לא פחות ואפילו יותר מ"אשה יפה", "ריקוד מושחת" זכה להכרה כסרט הבנות הקלאסי - זה שיחד עם רביצה בטרנינג בסלון ואכילת גלידה, הוא המזור האולטימטיבי לכאב לב, וזה שאנחנו תמיד מצפים לפגוש בעת שאנו מדליקים yes 1 (אגב, הוא באמת ישודר בו הערב - ב-21:30).

לסיום: "החבובות"

לסיכום, אף שמיס פיגי היתה בסביבה הרבה לפני ג'ניפר גריי, גם היא היטיבה למלא אחר צו השעה והפנימה מהו סרט הריקודים האולטימטיבי. בהתאם לכך, ברגע שנתבקשה לפזז בגרסה הקולנועית הטרייה של "החבובות", מובן שניסתה לעשות זאת ב"ריקוד מושחת".

זו נכון לכרגע המחווה האחרונה לסרט, אבל בחצי היובל העתיד לבוא, אפשר להאמין כי נזכה בעוד כמה. אחרי הכל, "ריקוד מושחת", כמו השיר המפורסם ממנו, הוא כמו הרוח - מנשב בינינו, כובש את לבנו, לילה אחר לילה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully