וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך התקבלו הסרטים הישראליים בפסטיבל ונציה?

רוני אפרת

3.9.2012 / 12:46

"למלא את החלל" של רמה בורשטיין הוקרן במסגרת התחרות הרשמית וזכה לביקורות מחמיאות. "זהו אחד מהמתמודדים האקזוטיים ביותר בוונציה", נכתב בהוליווד ריפורטר

סרטה עטור הפסטיבלים של רמה בורשטיין, "למלא את החלל", הוקרן בבכורה אמש (ראשון) בפסטיבל ונציה לקולנוע במסגרת התחרות הרשמית. הסרט, העוסק בקהילה החרדית בתל אביב, זכה לביקורות מחמיאות ברובן בגופי תקשורת מכובדים, בהם הוליווד ריפורטר, וראייטי ואחרים.

"הסרט הלא הרגיל הוא כמעט קומדיה רומנטית, מתוקף הזיווג בין השחקנים יפתח קליין והדס ירון", נכתב בהוליווד ריפורטר, "זהו אחד מהמתמודדים האקזוטיים ביותר בוונציה, סרט ראשון מקסים ומלא כשרון. בבימוי של בורשטיין ניכר הבטחון העצמי שלה, המועבר בסגנון פשוט, זה המאפשר לדמויות, לתפאורה ולתלבושות לבוא לידי ביטוי. מוזיקה מלודית מסורתית משמשת ליצירה אווירה מיוחדת, מה שמרגיש מאד הכרחי ברגעים מסוימים".

ב"סקרין דיילי" מושווית בורשטיין לג'יין אוסטין, בהתחשב ברגישות שלה אל מול הדמויות. "כולן קשורות לכללים ולחובות שאינם בשליטתן. בורשטיין מעבירה את כל הדרוש לה באמצעות אהבה, טיפול ותשומת לב, יחד עם צוות שחקנים שנדמה כי נבחר בקפידה".

קאסט הסרט "למלא את החלל" בפסטיבל הסרטים בונציה. Gareth Cattermole, GettyImages
קאסט הסרט "למלא את החלל" בהקרנה בפסטיבל ונציה/GettyImages, Gareth Cattermole

ב"וראייטי" התייחסו בעיקר לחזרתה בתשובה של בורשטיין. "בורשטיין להוטה להראות כי לנשים בקהילה החרדית יש קול מוערך, אמנם בשוליים אך תמיד נוכח", נכתב באתר המגזין, "הסרט הוא לחלוטין רומן פרטיזני, שזורק אור זהוב על הציבור החרדי, ועל אף נחישותה של שירה ניכר כי למרות הכל אפשרותיה מוגבלות. ההחלטה לצלם ב'עיר החטאים' תל אביב, ולא בירושלים, מראה כי העולמות של בורשטיין אמנם מנוגדים, אך לא עוינים".

דווקא באתר "Indiewire" טוענים כי לבורשטיין יש מקום לשיפור. "כל הסרט צולם בעומק שדה נמוך ועם ברק חולני, שהופך את הסרט לסיקוונס חלומי בסרט 'חיים שכאלה', ובעוד חלק מהקומפוזיציות שלה חזקות, השאר הופך אותו לכמעט בלתי ניתן לצפייה. הסרט מספק גם גרסאות אקפלה של תפילות יהודיות מסורתיות, מה שקופצני מספיק כדי להצליח ולערער את הדרמה".

"למלא את החלל", שמועמד ל-13 פרסי אופיר, נרכש כבר להפצה בינלאומית בחברת Match Factory, שייצגה גם את "וואלס עם באשיר" ו"עג'מי". כעת נודע כי הוא נמכר גם להפצה ברחבי איטליה על ידי חברת "Lucky Red". לפי דווח ב-ScreenDaily, הסרט צפוי לצאת לאקרנים במדינה בנובמבר תחת הכותרת "Riempi Il Vuoto".

חיותה וברל.
"יוסף כרמון ורבקה גור מעולים שניהם". הפוסטר של "חיותה וברל"

"חיותה וברל" של עמיר מנור, שהוקרן בפסטיבל במסגרת צדדית יוקרתית, זכה גם הוא לביקורת אוהדת במגזין וראייטי. "למרות העובדה שהסרט מעוגן בלאומיות ייחודית (אם לא דתית), הוא עדיין נגיש לקהל ללא כל צורך בידע ספציפי בהיסטוריה או בפוליטיקה הישראלית. יוסף כרמון ורבקה גור מעולים שניהם, כל אחד בנפרד, ובעיקר כששניהם יחדיו על המסך הגדול. הם מציגים אינטימיות נינוחה שמציעה מערכת תמיכה הדדית סגורה וסימביוטית".

"עבודת המצלמה של גיא רז בולטת", עוד נכתב, "מדיום-שוטים נמהרים שמים את הדמויות באי נוחות בתוך הפריים, ואילו תאורה רכה בגוונים חלביים עד מצהיבים מדגיש את העובדה שגילם המתקדם הופך אותם לכמעט בלתי נראים".

סרטים ישראלים נוספים שיוקרנו בפסטיבל בימים הקרובים הם "מנתק המים" של עידן הובל ו"הירושה" של היאם עבאס. בנוסף פרויקט "מים", סדרת סרטים קצרים שנעשתה בשיתוף פעולה ישראלי-פלסטיני, פתחה באירוע את מסגרת שבוע המבקרים. כמו כן הוקרן בפסטיבל "שיר ערב לאבי" של עמוס גיתאי, שהפסטיבל עורך לו רטרוספקטיבה מקיפה. הפסטיבל יינעל ב-8.9 ואז נדע אם סרטה של בורשטיין יצליח להותיר חותם גם על חבר השופטים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully