וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי באמת זה שלוחץ על הזמרים להעלים מס?

חגי אוזן

10.9.2012 / 7:42

כולם ממהרים להאשים את הזמרים המזרחיים בעבירות מס, אבל מי באמת מפעיל עליהם את מכבש הלחצים הגדול מכולם?

בזמן שקובי פרץ מתפתל בחקירות מול מס ההכנסה, זמרים מבקשים להסביר שיש שני צדדים למטבע הנעלם. מול הזמרים שנחשדים בהעלמות מס, עומדות המשפחות באירועים המשפחתיים שגם להן יש קשר לביצוע העבירות המיוחסות. "כואב לי שמאשימים רק את הזמרים", אומרת אשת יחסי ציבור שייצגה בעבר אמנים בולטים בז'אנר המוזיקה המזרחית וביקשה להשאר בעילום שם. "לרוב המוחלט של הזמרים אין בעיה להוציא חשבונית ולתת קבלות. להם זה לא ממש משנה. אז הם ישלמו קצת יותר כסף אבל זה ייתן להם ראש שקט. הבעיה היא עם המשפחות שמזמינות את האירועים. צריך לראות את התמונה הזאת כדי להבין".

"מגיע הזוג, החתן והכלה, עם הורי החתן והורי הכלה, לפעמים אפילו דודים וכולם ביחד יושבים על הראש של האמרגן ולוחצים, מבקשים ומתחננים שיעשו להם הנחה. הם באים בקטע רגשי ומספרים שלא היו מספיק הכנסות מהמתנות והאמן לא מרגיש בנוח. גם האמרגן רוצה הרי שתהיה המשך עבודה. זה מצב כמעט בלתי אפשרי כי גם כשאנחנו מוציאים קבלות, בעלי האירוע אומרים שאין להם מה לעשות עם זה. הם הרי לא עסק, ומרוב שהם רוצים להוריד במחיר מופעל לחץ על האמרגן לוותר על הקבלה".

אילוסטרציה. ShutterStock
לא שכחנו מישהו במשוואה? קובי פרץ, אילוסטרציה/ShutterStock

איך את פותרת את הבעיה הזאת?

"מצאנו דרך לפתור את הבעיה באופן חלקי. אנחנו דורשים
תשלום חלקי מראש ואת יתר התשלום לפני ההופעה, ביום האירוע. הזמר לא עולה לבמה לפני שכל הכסף משולם וכמובן שאני מוציאה קבלה. כך גם אמרגנים וזמרים אחרים כל עוד זאת שיטת התשלום".

זמרים נוספים שהעדיפו לא להזדהות, מספרים על לחצים דומים. "זה שידול לדבר עבירה לכל דבר", אומר זמר בכיר בתעשייה, "אנחנו באים לעבוד ואז עובדים על הרגש שלנו. כואב לנו והחתן פונה ללב שלנו ואומר שהכסף הזה מגיע על חשבון ירח הדבש. איך אני אמור לחיות עם תחושה כזאת? ברגע שהם חותכים את המס והמע"מ זה חיסכון עצום שיכול להגיע לאלפי שקלים. מישהו צריך לתת את הדעת על זה, לא יכול להיות שרק הזמרים יספגו את האשמה".

בכל זאת עדיין מדובר בעבירה חמורה של העלמת מיסים.

"נכון, אבל עשו מזה כאילו זה רק הזמרים אשמים. הלו, לא שכחנו כאן מישהו? כמו שיש עבירות של קבלת שוחד, יש מישהו שנותן שוחד וגם הוא צריך להיות חלק מהעניין. אני רק מבקש הבנה ולא רוצה שיענישו עכשיו את כולם, אבל אם תהיה הרתעה אנשים יבינו שאין משחקים בעניין הזה".

למרות שבסופו של דבר עבירת העלמת המס חלה על נותן השירות, שזה אומר הזמרים, עדיין קשה שלא להבין את הטענות. הזמרים שהעלימו מס, או החשודים בכך, לא פעלו רק במסגרת האירועים המשפחתיים. לא מעט מההעלמות המיוחסות להם, היו גם במועדונים ומהופעות במסגרות אחרות. הזמרים אינם תמימים גדולים ובמס הכנסה יודעים זאת. לא בכדי הזמרים והאמרגנים הם אלו שמגיעים לחקירות וכך אכן צריך להיות. יחד עם זאת, כדאי לטפל גם במקבלי השירותים. כך דורש ההיגיון ואפילו סביר להניח שזה יעזור למגר את התופעה ביתר אפקטיביות.

הזמר קובי פרץ שוחרר בערבות. טל אנגלנדר
שני צדדים למטבע. קובי פרץ עוזב את תחנת המשטרה/טל אנגלנדר

התרגיל של רביבו

מסתבר שיש גם צדדים פחות יפים להצלחת "הפרויקט של רביבו". לפני כשבוע הגיע ההרכב המצליח להופעה שהיתה אמורה להתקיים במועדון ה"רוסו בר" בראשון לציון. במקום הודיעו להם אנשי המועדון שההופעה תתקיים באולמי "קאלה" שנמצאים מעל למועדון. המשמעות: הופעה במקום הרבה יותר גדול שיכול להכיל למעלה מאלף איש, לעומת המועדון הקטן בהרבה. נוכח השינוי, נאלץ רביב חי בן מנחם, האיש שעומד מאחורי הפרויקט, לשנות את המפרט הטכני כדי שכלול ציוד הגברה מאסיבי יותר. ההמתנה להגעת הציוד, גרמה לכך שההופעה התעכבה והקהל הגדול המתין במשך יותר משעתיים.

עוד באותו לילה, פרסם רביבו בן מנחם פוסט בסטטוס שבו הוא התנצל על עוגמת הנפש שנגרמה לקהל, שלא באשמתו. לפנייתנו בנושא, אמר בן מנחם:"זה היה ביזיון, לא רק לקהל אלא גם לנו. חשבנו הרבה האם בכלל להופיע נוכח המהלך הזה. ברור לנו שעשו כאן תרגיל כדי להרוויח יותר הכנסות, אבל בסופו של דבר הקהל בא. החלטנו שהקהל שלנו שהגיע גם ממקומות רחוקים וחיכה לנו, הוא לא צריך להיות חלק מהמשחק המכוער הזה והופענו. היו שם בערך 1,200 איש שזה אומר שהכניסו על חשבוננו הרבה יותר כסף. את הפיצוי קיבלנו, אבל ככה לא עובדים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כשאין בעיות, יש חפלה. הפרויקט של רביבו/מערכת וואלה!, צילום מסך

איך הבנתם שבעצם שינו את המיקום של ההופעה?

"אנשי ההגברה שלנו הגיעו בזמן כמו תמיד וראו שהדלת של המועדון נעולה. כמה רגעים לאחר מכן הם הבחינו שמצד שמאל של הכניסה למועדון יש מדרגות נעות המובילות בעצם לאולם 'קאלה' ובעלי המועדון אמרו להם לעלות למעלה כי ההופעה תתקיים באולם. קיבלתי SMS שעושים עלי סוג של קומבינה, לא רצו לשגע אותי סתם ומיד הגעתי למקום כדי לסדר את העניין. זו חוצפה ממדרגה ראשונה אני 23 שנה על הבמות ולא ראיתי דבר כזה בחיים".

מהניסיון שלך לא למדת שעושים תרגילים כאלה?

"אני יודע שיש הפתעות, תמיד מנסים לעשות, אנחנו מתמודדים עם זה יום יום. אני מכבה שריפות כל הזמן. אני אספר לך סיפורים שיעמידו לך את השערות. היתה אישה אחת שסיפרה שהבת שלה חולת סרטן כדי שנגיע להופיע בערב הבת מצווה שלה ובסוף מתברר שהיא מכרה שם כרטיסים. אנשים צריכים להבין שאנחנו לא ישנים בכביש ולא איזה קרקס נודד, עובדה שקלטנו מהר את העניין ומצאנו פתרון. בגלל הקשר שיש לי עם הקהל היה חשוב לי להבהיר את העניים. למרות האהבה והחיוכים שלנו, זה עדיין לא הופך אותנו לפראיירים. יחד עם זאת. אנחנו לא מסוגלים לשלוח 1,200 איש הביתה".

שרית בן יוסף, 28, תושבת אשדוד, שהגיעה לבלות באותה ערב, מספרת שבכל הפרסומים, נמסר שההופעה היא במועדון 'רוסו בר'. בן יוסף: "מלכתחילה אמרו לנו שההופעה היא ב'רוסו בר'. כך גם פורסם וכשהגעתי למקום הוא היה סגור וראינו המתנה של אנשים ליד המדרגות הנעות המובילות ל'אולמי קאלה' למעלה. לפי ההתקהלות הבנתי שההופעה תתקיים שם. הגענו בסביבות עשר וחצי רבע לאחת עשרה. ההמתנה להופעה היתה שעתיים בערך, רק בסביבות השעה שתים עשרה וחצי רבע לאחת הם עלו לבמה. הדבר הראשון שרביב עשה זה להתנצל על ההמתנה, שהם בעצמם לא ידעו ששינו את המיקום של ההופעה. הוא גם אמר בחצי חיוך 'ערב טוב רוסו בר, או קאלה, או שניהם".

ממועדון הרוסו בר לא נמסרה תגובה רשמית אולם בשיחה עם אנשי המועדון, נאמר שההופעה הועברה לאולם "קאלה" הסמוך מסיבות טכניות. "היתה הפסקת חשמל במועדון וברגע האחרון נאלצנו להעביר את ההופעה לאולם שנמצא למעלה".

רביב בן מנחם התבטא נגדכם בחריפות.

"באמת? אולי היתה אי הבנה, בסוף הכל הסתדר, הם קיבלו את הפיצוי".

לא ממש ברור איך ייתכן שהפסקת החשמל השפיעה רק על המועדון ולא על כל הבניין או על האולם שנמצא ממש מעל. הפסקת החשמל הזאת, שילשה את ההכנסות של ההפקה ולכן הכעס של רביבו מובן. בחישוב של מחירי ההופעות, נלקח בחשבון גם הגודל של המקום. לכן המחירים עשויים להשתנות בין מועדונים. "הרביבואים" לומדים על בשרם את הפרובלמטיות של הז'אנר והאירוע ברוסו בר, הוא רק אחד מהם.

לכל הטורים של חגי אוזן

מה אתם חושבים על שיטות הקומבינות?ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully