וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה המשמעות של הכרזות הקיצוצים בקשת ורשת?

19.12.2012 / 12:30

מאחורי החלטת זכייניות ערוץ 2 וחברת החדשות של הערוץ לקצץ קיצוץ נרחב בתוכניות ובהפקות עומד כשל שוק אמיתי, אך לא פחות מכך - אינטרסים רבים, ותזמון לא מקרי. פרשנות

הדרמה שהתחוללה אתמול (שלישי) בתעשיית התקשורת בדמות הקיצוצים הדרמטיים במותג ערוץ 2 לא השאירו איש אדיש. בצעד מתוזמן, שנראה כאילו תוכנן מראש על ידי גופים שנזכיר כי מתחרים ביניהם מדי יום על שברירי אחוזי צפייה, הוציאו חדשות 2, קשת ורשת הודעות לתקשורת על ביטול תוכניות מפתח חדשותיות (אך זולות להפקה) כ"פגוש את העיתונות", "שש עם", וכן על ביטולי הפקות מצליחות ("דייט בחשיכה") וכאלה שנחשבות יקרות אך מניבות רייטינג, ואף עונות על מחויבויות התוכן שלהן ("פולישוק", למשל).

המשבר הכלכלי בתעשיית התקשורת אמיתי. קשת ורשת הפסידו בשנה האחרונה מיליוני שקלים בגין אובדן הכנסות מפרסום - אובדן שהחל עם המחאה החברתית באוגוסט 2011 והמשיך עם השפעות המשבר העולמי. אך העיתוי בו בחרו הזכייניות לצאת בהודעות הדרמטיות לציבור - אינו מקרי בכלל. ביום חמישי אחר הצהריים אמורה הכנסת להצביע על תיקון החוק המאפשר לערוץ 10 להאריך את זיכיונו בשנתיים. החוק, כך על פי ההערכות, צפוי לעבור משום שאם יש תמונה בלתי נסבלת עבור ראש הממשלה - הרי היא זו של החשכת מסך שבועיים לפני בחירות (תוקף זיכיונו הנוכחי של הערוץ יפוג ב-31 לחודש). זכייניות ערוץ 2 זיהו כאן קונסטלציה שספק אם תחזור על עצמה בשנים הקרובות: מוכנות כמעט חסרת תקדים של המדינה להיכנע לדרישות ואיומי ערוץ 10, ומערכת בחירות סוערת. עוד לא נולד יועץ התקשורת שיגיד לא לפעולה בחלון הזדמנויות צר כל כך.

אילוסטרציה. ShutterStock
נפרצו המחסומים. זכייניות ערוץ 2/ShutterStock

בתור התחלה, קשת ורשת בחרו, מבחינתן בצדק, לנצל את המצב הרגיש שנוצר עם עבודתה של ועדת לוקר, ודרשו כבר לפני שבועות כי תנאי הזיכיון שלהן יושוו להקלות שיקבל ערוץ 10 במסגרת הארכת הזיכיון. במסגרת המתווה אמנם הוצעה לזכייניות הלוואה על סך 65 מיליון שקלים בתנאים דומים לזו שהוצעה לערוץ 10, אולם הן רוצות עוד. קשת ורשת מעוניינות לקבל החזרים תמורת דמי רישיון ששילמו בעבר (ולא שולמו על ידי ערוץ 10), צמצום של היקף הערבות שידרשו להעמיד על מנת לצאת לרישיון והשוואת חובות התוכן שלהן לאלה של ערוץ 10.

אבל עם כל הכבוד למספרים, המאבק שאת קצה הקרחון כולנו רואים מדי ערב על המסך - הוא מאבק על התודעה.

צריבה תודעתית

כדי להבין את קרב הענקים הזה, חשוב להבין את הרקע: באופן פרדוקסלי, דווקא מתווה לוקר - העומד במרכז הטיעונים של רשת וקשת כ"שובר השיוויון" בתחרות מול ערוץ 10 - הוא זה שמאפשר להן להיאבק על שיפור תביעותיהן מהמדינה. אותו מתווה דווקא היטיב עם קשת ורשת משום שלראשונה, ועדה מקצועית של משרד האוצר למעשה אישררה את כשל השוק והעניקה פטור מדמי זיכיון (כ-25 מיליון שקלים) ומתמלוגים (כ-2% לשנה) לגוף משדר. מדובר בסכום שעבור זכיינית מפסידה כמו רשת לדוגמא - יכול לשנות לחלוטין את תמונת המצב הכלכלית. במילים אחרות: הרשות השנייה - אאוט. דיבור ישיר עם האוצר - אין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
הפגנת עובדי ערוץ 10 מול בית הליכוד. יותם רונן
הבן המועדף? הפגנת עובדי ערוץ 10/יותם רונן

ואולם, ברשת וקשת רחוקים מלהסתפק ביום חמישי הקרוב. הודעות שני הגופים מאתמול הן שלב חדש במלחמה על דעת הקהל, המכוונת בראש ובראשונה למקבלי ההחלטות - אלו של הכנסת הבאה - כי "כך אי אפשר להמשיך".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רשיון לקצץ. אבי ניר, מנכ"ל קשת/מערכת וואלה!, צילום מסך

למרות ניגוד האינטרסים בין שלושת הגופים (קשת מעוניינת ברישיון ל-7 ימי שידור עכשיו, ולשם מכוונות כל פעולותיה ורשת מעדיפה להאריך את הזיכיון; לשתיהן יש עניין ארוך טווח בהחלשת חברת החדשות), שיקולי הטקטיקה נדחו לאחור. ההחלטה של מנכ"ל חדשות 2 אבי וייס קיבלה את גיבויים של מנכ"לי הזכייניות משום שהיא תואמת את האינטרס המיידי. למה לא פגעו בחברת הזרוע ההפקות הבינלאומית של קשת שרק בשבועות האחרונים דווח כי הושקעו בה מיליונים, מדוע השקיעה רשת רק בחודשים האחרונים מיליונים בקידום "דה וויס"? אלו שאלות שבאופן טבעי יעדיפו כעת בזכייניות לא להשיב עליהן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תמו ימי הפאסון. אבי צבי, מנכ"ל רשת/מערכת וואלה!, צילום מסך

בזכייניות טענו כי חברת החדשות היתה החוליה שהשאירו לסוף - אולם ברור לכל שהאימפקט התקשורתי, במיוחד ערב בחירות, לא היה נוצר אם הבחירה היתה להסתפק בהורדת ההפקות האחרות בלבד.

נשברה הממלכתיות הקדושה

בזכייניות ערוץ 2 הודו אתמול שלא לציטוט כי לא ימהרו לשבור את הכלים ולהביא את יונית לוי להפגין מול משרד האוצר בירושלים (כפי שהתריע בכיר באחת הזכייניות השבוע), אולם גם בלי לוי מניפה שלטים עם תמונתו של נתניהו מתנוסס עליהם - ברור כי השבוע נחצה קו חדש ביחס בין גופי השידור בישראל לבין הממשלה - ומדיניות "ההכלה" של הזכייניות נשברה, ואיתה גם הממלכתיות המוכרת כל כך לצופי ערוץ 2.

לקמפיין המתוזמר של הזכייניות אין באמת סיכוי להשפיע על מעבר חוק ערוץ 10 בכנסת, מעריכים בתעשיית הטלוויזיה. מדובר בחוק שעבר ועדת שרים, ועם כל הקושי - כבר קיבל את ברכת ראש הממשלה. אז מה כן הוא יוכל לעשות? לצרוב בתודעה הציבורית את היות ערוץ 2 בקשיים, ובעיקר - להזכיר, אולי לראשונה לציבור ולמקבלי ההחלטות, שעם כל הכבוד לגלעד שליט, המותג ערוץ 2 והגאווה המקומית - יש כאן בעלי מניות שרוצים להרוויח כסף.

עוד בנושא:
הקיצוצים בחדשות 2: "שש עם" ו"פגוש את העיתונות" מבוטלות
בשל המשבר בענף התקשורת: קשת ורשת מקפיאות תוכניות
עובדי ערוץ 10 הפגינו נגד נתניהו; ניסו להתפרץ לבית הליכוד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully