וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שומר הסף: עושים סדר לקראת הכרזת המועמדים לאוסקר

9.1.2013 / 0:30

מחר יוכרזו סוף סוף המועמדים לפרס האוסקר, ואולי נתחיל לגלות איזה מתחרה תופס פער על האחרים - "לינקולן", "עלובי החיים" או "ארגו"? טור האוסקר של אבנר שביט

השבוע הראשון של 2013 כבר מאחורינו, ובהתאם לכך, גם עונת הפרסים מתקדמת לישורת האחרונה. אמש פורסמו המועמדויות לגילדת הבמאים האמריקאית, היום גילינו את אלה של האקדמיה הבריטית, וחשוב מכל – מחר, בצהרי יום חמישי, יכריזו סת' מקפרלן ואמה סטון מי הם המועמדים לפרס האוסקר.

רגע לפני כן, זו העת לבדוק מה תמונת המצב בקטגוריות המרכזיות, להצביע על מי שלפי כל התחזיות והסימנים המוקדמים אמורים כמעט בוודאות לקבל מועמדות, לבדוק מי מתנדנדים מתחת לאחוז החסימה ומנסים בכל זאת להשתחל פנימה, ולראות מהן השאלות המעניינות ביותר סביב כל קטגוריה.

הסרט הטוב ביותר

כמעט בטוח בפנים: "לינקולן", "ארגו", "עלובי החיים", "ג'אנגו ללא מעצורים", "חיי פיי", "אופטימיות היא שם המשחק", "כוננות עם שחר".

ינסו להשתחל: "ממלכת אור הירח", "חיות הדרום הפראי", "סקייפול", "אהבה", "המאסטר".

השאלה המעניינת: האם "סקייפול" יירשם בדפי ההיסטוריה כסרט הראשון בסדרת ג'יימס בונד שמקבל מועמדות לאוסקר בקטגוריה הזו?

הבמאי הטוב ביותר

כמעט בטוח בפנים: בן אפלק ("ארגו"), סטיבן שפילברג ("לינקולן"), קתרין ביגלו ("כוננות"), אנג לי ("חיי פיי").

ינסו להשתחל: טום הופר ("עלובי החיים"), קוונטין טרנטינו ("ג'אנגו ללא מעצורים"), דיוויד או. ראסל ("אופטימיות"), סם מנדז ("סקייפול").

השאלה המעניינת: האם הופר יצליח לשחזר את ההישג המפתיע למדי שלו בגילדת הבמאים, ולמרות היותו אאוטסיידר בריטי, ישכיל לעקוף שמות אהובים בסדר הגודל של טרנטינו וראסל ולהיכנס במקומם למישייה? אם כן, הדבר יעיד עד כמה "עלובי החיים" פופולרי ויעצים את סיכויי המיוזיקל לכבוש את האוסקר. במידה לא, והדבר יפחית מהם משמעותית, שכן נדיר שסרט מצליח לעשות זאת מבלי שהבמאי שלו מועמד בעצמו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

הסרט התיעודי הטוב ביותר

כמעט בטוח בפנים: "שומרי הסף", "שוגר מן", "How to Survive a Plague".

ינסו להשתחל: שניים מבין תריסר נוספים שעשו את דרכם לפני כמה שבועות לרשימה המקוצרת ממנה ייבחרו המועמדים. בין אלה, ניתן למצוא גם סרט ישראלי נוסף – "חמש מצלמות שבורות"; את "This is not a Film" תוצרת איראן; את "Bully", מלהיטי הדוקו הקופתיים הגדולים של השנים האחרונות, ועוד ועוד.

השאלות המעניינת: האם, לראשונה מאז שנות השבעים, ישראל תזכה למועמדות בקטגוריית הדוקו? האם זו תהיה מועמדות כפולה, גם עם "שומרי הסף" וגם עם "חמש מצלמות שבורות"? האם גם "This is Not a Film" יהיה מועמד ואז, בדיוק כמו בשנה שעברה בקטגוריית הסרט הזר, שוב ישראל תמצא את עצמה מתחרה מול ידידיה האירניים?

השחקן הטוב ביותר

כמעט בטוח בפנים: דניאל דיי לואיס ("לינקולן"), ברדלי קופר ("אופטימיות"), דנזל וושינגטון ("הטיסה"), יו ג'קמן ("עלובי החיים").

ינסו להשתחל: בן אפלק ("ארגו"), ג'ון הוקס ("מפגשים"), ריצ'רד גיר ("עסקה מגונה"), ג'יימי פוקס ("ג'אנגו ללא מעצורים"), חואקין פיניקס ("המאסטר"), ז'אן-לואי טרנטיניאן ("אהבה").

השאלות המעניינות: האם אפלק ישחזר את ההישג המפתיע שלו באקדמיה הבריטים וייהנה מפרגון גם בקטגוריה הזו, מה שילמד על מידת החיבה ל"ארגו" ויעצים את סיכוי הסרט בכלל? האם פיניקס, שבתחילה היה פייבוריט בקטגוריה ואז הלך ודעך עד שכמעט התאדה, בכל זאת יצליח להשתחל לחמישייה? האם דווקא עכשיו, בגילו המתקדם ולכבוד הופעה בסרט מינורי למדי, יקבל גיר מועמדות ראשונה לאוסקר? ומה זה בכלל משנה, לאור העובדה שהפסלון ממילא בכיסו של דיי-לואיס?

השחקנית הטובה ביותר

כמעט בטוח בפנים: ג'ניפר לורנס ("אופטימיות"), ג'סיקה צ'סטיין ("כוננות"), מרין קוטיאר ("חלודה ועצם").

ינסו להשתחל: נעמי ווטס ("הבלתי אפשרי"), עמנואל ריבה ("אהבה"), קוונז'יין וואליס ("חיות הדרום הפראי"), הלן מירן ("היצ'קוק"), רייצ'ל ווייז ("הים הכחול העמוק").

השאלות המעניינות: האם וואליס, בת תשע, תתגלה כמועמדת הצעירה אי פעם בקטגוריה הזו? האם ריבה, שתחגוג את יום הולדתה ה-86 בדיוק ביום הטקס, תירשם בדפי ההיסטוריה כמועמדת המבוגרת ביותר בה? האם שתיהן יקבלו מועמדות ובכך ישברו בו זמנית את שני השיאים? האם גם ריבה וגם קוטיאר יהיו מועמדות, כך שכמעט חצי מן הקטגוריה תהיה שייכת לקולנוע הצרפתי? האם ייתכן מצב שבו רק שתיים מן המועמדות הן שחקניות אמריקאיות מקצועניות (לורנס וצ'סטיין) ואילו שלוש האחרות הן שתי צרפתיות (קוטיאר וריבה) ושחקנית אמריקאית לא מקצועית אחת (וואליס)? אם כן, יהיה בכך כדי להעיד מחדש על המידה שבה מדכאת הוליווד את כוכבותיה.

שחקן המשנה הטוב ביותר

כמעט בטוח בפנים: טומי לי ג'ונס ("לינקולן"), רוברט דה נירו ("אופטימיות"), פיליפ סיפור הופמן ("המאסטר").

ינסו להשתחל: אלן ארקין ("ארגו"), מתיו מקונוהיי ("מג'יק מייק"), ליאונרדו דיקפריו ("ג'אנגו"), כריסטופר וולץ ("ג'אנגו"), ג'ון גודמן (על "ארגו" או על "הטיסה") חבייר ברדם ("סקייפול"), אדי רדמיין ("עלובי החיים").

השאלות המעניינות: האם ברדם יקבל מועמדות ובכך ישחזר את ההישג של מקור השראתו ב"סקייפול" – הית לדג'ר כג'וקר ב"האביר האפל"? מי מבין שחקני "ג'אנגו" ישתחל לחמישייה – דיקפריו, וולץ, שניהם, ואולי דווקא אף אחד מהם? האם גודמן ומקונוהיי יישאר בחוץ אף שהיו מן השחקנים האיכותיים ובעיקר הפוריים השנה?

שחקנית המשנה

כמעט בטוח בפנים: אן האתוויי ("עלובי החיים"), סאלי פילד ("לינקולן"), הלן האנט ("מפגשים"), איימי אדמס ("המאסטר").

ינסו להשתחל: ניקול קידמן ("העיתונאי"), אן דווד ("Compliance"), מגי סמית ("מלון מריגולד האקזוטי").

השאלות המעניינות: האם קידמן תנצל את האהדה כלפיה כדי להתגבר על הכישלון הקופתי והביקורתי החריף של "העיתונאי" ובכל זאת להשתחל פנימה? האם דווד המבוגרת והאלמונית יחסית תיעזר בקמפיין שעשו למענה כמה עיתונאים וקולנוענים כדי לקבל מועמדות על הופעתה בסרט הקטן למדי "Compliance"? ולמי אכפת, לאור העובדה שהפרס ממילא מובטח להאתוויי?

התסריט המקורי הטוב ביותר

כמעט בטוח בפנים: "כוננות עם שחר", "המאסטר", "ממלכת אור הירח".

ינסו להשתחל פנימה: "הטיסה", "אהבה", "לופר".

השאלה המעניינת: האם האקדמיה תנצל את שני המקומות הפנויים כדי לפרגן לדרמות קלאסיות בסדר הגודל של "הטיסה" ו"אהבה", כמיטב המסורת של האוסקר, או שמא תפתיע ותשתמש באחד מהם כדי לצ'פר דווקא סרט ז'אנר חצוף מהזן של "לופר", כזה שבדרך כלל לא מקבל כרטיס כניסה לטקס?

התסריט המעובד הטוב ביותר

כמעט בטוח בפנים: "לינקולן", "ארגו", "אופטימיות".

ינסו להשתחל: "עלובי החיים", "חיי פיי" "כמה טוב להיות פרח קיר", "חיות הדרום הפראי".

השאלה המעניינת: קושיה דומה למדי לזו שבקטגוריה הקודמת. האם האקדמיה תאייש את שני המקומות הפנויים בתסריטים של סרטים גדולים בסדר הגודל של "חיי פיי" ו"עלובי החיים", או שמא תכבד בהזדמנות זו דווקא את "פרח קיר" ו"חיות הדרום הפראי" הצנועים בהרבה?

השיר המקורי

כמעט בטוח בפנים: "סקייפול" של אדל, ו"Suddenly" מ"עלובי החיים".

ינסו להשתחל: עוד 73 שירים שנמצאו כשירים להתמודדות, ובהם של קייטי פרי, ארקייד פייר, הבלאק קיז, פיונה אפל, ממפורד אנד סאנז וריק רוס.

השאלות המעניינות: האם, לאחר כמעט עשור של בצורת שייתרה את קיומה של הקטגוריה הזו, נקבל שנה מלאת מועמדים מוכרים ומלהיבים? מי מהם, אם בכלל, יוזמנו וגם יבואו להופיע בטקס? תארו לעצמכם ליל אוסקר שבו בצד המנחה סת' מקפרלן וכל הקולנוענים והכוכבים הנוצצים, עולים על הבמה גם אדל, ארקייד פייר ופיונה אפל - במקרה כזה, יש לטקס פוטנציאל להיות אחד המעניינים שהיו מזה זמן.

מספר המועמדויות

השאלה המעניינת: בסופו של דבר, לאחר שיצטברו כל המועמדויות, תעלה התהייה – מי מהסרטים קיבל הכי הרבה מהן? סביר להניח, לאור ניסיון העבר, שזו תהיה אחת משתי הפקות הענק התקופתיות – "לינקולן" או "עלובי החיים", שאמורות לקבל כמובן אזכורים בקטגוריות המשחק, התסריט וכיוצא בזה, אבל גם באלה ה"טכניות" יותר (עיצוב תפאורה, עיצוב תלבושות וכדומה).

לתשובה על השאלה הזו אין משמעות מכרעת – כפי שהוכיח "הוגו" בשנה שעברה, מספר עצום ורב של מועמדויות עדיין לא מבטיח לך בסופו של דבר זכייה בקטגוריות מרכזיות. מנגד, כמות כזו היא תמיד דבר שנחמד להתפאר בו, ובשנה כל כך עמוסה וצמודה, בהחלט יכולה גם לייצר מומנטום חזק ומשמעותי.

לפיכך, מי מבין השניים שיצליח לגרוף את מספר המועמדויות הגדול ביותר יקבל דחיפה קדימה בדרך לפסלון. כך או כך, את התשובה לשאלה הזו ולאלה הקודמות נקבל בצהרי חמישי הקרובים.

לכל הטורים של "שומר הסף"

מי לדעתכם יהיו המועמדים לאוסקר? דברו על זה בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully