וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דורון צברי מתעד את העוני. צפו

דורון צברי

31.1.2013 / 18:28

דורון צברי תיעד בסרטו הקצר "בלדה לדיור הציבורי" סיפור של משפחה קשת יום אחת. על האחת הזו שהיא רק חלק מהרבה מאוד משפחות עניות, הוא מספר במאמר אורח. מיוחד

yes

סרט תיעודי טוב פותח לך חלון לעולם שאתה לא מכיר. מהו העולם? המציאות שם בחוץ. יש לה 600,000 רבדים ואינספור ניואנסים. רק תעצור להתבונן והיא תספר את עצמה. יש לה טריליון סיפורים. הנה אחד מהם, בקטנה: טובה נפתלי עלתה לארץ מקווקז לפני ארבע שנים. היא גרושה ואם חד הורית לשישה ילדים שאחד מהם לומד בחינוך המיוחד. היא עובדת בניקיון במועצה הדתית של עכו ומרוויחה 2,000 שקל בחודש. עוד 1,200 שקל בחודש היא מקבלת ממשרד הקליטה כסיוע בשכר דירה. איך חיים ומגדלים שישה ילדים מ-3,200 שקל בחודש? בקושי רב ובדלות מחפירה.

כבר 4 שנים שטובה מחכה לדיור ציבורי של עמידר בעכו. על פי דו"ח הדיור הציבורי שערך מכון המחקר של הכנסת – דו"ח מבעית, חפשו בגוגל - זמן ההמתנה לדיור ציבורי בישראל נע בין 6 ל-7 שנים. קרוב ל-2,500 משפחות ממתינות בתור שבסופו יש פחות מ-300 דירות זמינות.

בעכו עצמה ממתינות 80 משפחות – כל אחת מהן עולם בפני עצמה – בתור לדיור ציבורי של עמידר. כמה דירות פנויות יש? בערך חמש דירות. איך מסייעים למשפחה ענייה שזקוקה לקורת גג? מענק סיוע בשכר דירה בגובה ממוצע של 1,250 שקל. משפחה עם ארבעה ילדים או יותר תקבל מענק סיוע של 1,500 שקל בחודש. מה ניתן לשכור ב-1,500 שקל לחודש? כלום.

דורון צברי. אביב חופי
"אין מי שיחמול או יסייע". דורון צברי/אביב חופי

לפני כחודשיים טובה נאלצה לפנות את הדירה שבה התגוררה עם משפחתה. כיוון שלא היה לה לאן ללכת היא פלשה לדירה ריקה של עמידר. אין בה מים ואין בה חשמל, אבל היא מהווה קורת גג, מפלט מהשמש, הרוחות והגשמים. מאז שפלשה, עמידר מנסה להוציא את טובה מהדירה. החליפו לה מנעול, שברו את הברזים והכיורים בדירה, ושלחו לה שוטרים עם צווי פינוי. לטובה אין לאן ללכת ואין מה להפסיד. אז היא נשארת. צומוד.

נשמה טובה מעיריית עכו דאגה לחבר את הדירה למים וחשמל: מנורה אחת ושקע חשמלי אחד בודד שעובד. זהו, אין מקרר, אין דוד מים חמים, אין תנור, אין גז, אין טלוויזיה. אין כלום. רק שישה ילדים רועדים מקור ורעבים. בבוקר בו הגעתי לצלם אותה בדירתה היא היתה נסערת. כמה דקות קודם לכן התקשרו אליה מעמידר ואיימו עליה שעד ה-6 בפברואר היא צריכה לפנות את הדירה. בעמידר, אליה הלכה להתחנן על נפשה, אמרו לה שהם לא יכולים לטפל בה משום שהיא עולה חדשה ולכן "שייכת למשרד הקליטה". במשרד הקליטה, התחנה הבאה בוויה דולורוזה הפרטית שלה, הודיעו לה שבלי אישור זכאות מעמידר הם לא יכולים לטפל בה.

אם וכאשר טובה תשיג את אישור הזכאות המיוחל היא תיכנס לארץ המובטחת: התור של משרד בעכו! כמה ממתינים יש בתור של משרד הקליטה בעכו? 200 משפחות. כפיים. ביום בו ליוויתי את טובה נפתלי במסעה חסר החמלה אל מול מנגנוני הבירוקרטיה שנועדו ולסייע לה ולאנשים במצבה, הבנתי וראיתי מקרוב את התפרקות שירותי הרווחה בישראל. שוועת עניים עולה לשמיים ואין מי שיקשיב, יחמול או יסייע.

ישראל, להזכירכם, מחזיקה בשיא העוני בעולם המערבי, כמעט פי שלושה מהממוצע באירופה. חברה שאלו ממדי העוני שבקרבה היא חברה חלשה שתתפרק ולא תחזיק מעמד גם אם עומד בראשה ראש הממשלה החזק ביקום. לתשומת ליבך, מר נתניהו.


"בלדה לדיור הציבורי", הפרק האחרון בסדרת "התפכחות" של טלי שמש ואסף סודרי, יוקרן הערב ב-19:50 ב-yes דוקו ובשידור נוסף ב-22:30

פרויקט "התפכחות" הוא תעמולת הבחירות האפקטיבית ביותר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully