וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחאה השתלמה: "כך ראינו" שצונזר בדובאי יוקרן למרות הכל

הנהלת כנס הקולנוע שיתקיים בדובאי חזרה בה מהחלטתה: הסרט הישראלי יוקרן במסגרת האירוע כמתוכנן – ואף יוכרז כמנצח בתחרות, אך לא בנוכחות היוצר אריק ברנשטיין

יח"צ - חד פעמי

בשורות טובות לפרויקט הדוקומנטרי "כך ראינו" של המפיק אריק ברנשטיין והבמאי אליאב לילטי: לאחר שבוטלה השתתפות הסרט בכנס מיוחד בו מוענקים פרסים לסרטים המבוססים על חומרי ארכיון שיתקיים בסתיו הקרוב בדובאי, הנהלת הכנס חזרה בה מהחלטתה והסרט ישתתף בכנס כמתוכנן. בנוסף, "כך ראינו" עתיד להיות מוכרז כמנצח ב-26 באוקטובר, אז יתקיים הכנס. עם זאת, ברנשטיין לא יגיע לאסוף את הפרס, בשל היחסים בין ישראל למדינות ערב.

בשבוע שעבר נודע כי הנהלת ארגון FIAT/IFTA, פדרציית הארכיונים של תחנות הטלוויזיה בעולם, נכנעה ללחץ אנטי-ישראלי שדרש את ביטול השתתפות "כך ראינו" בכנס ואת סילוקו המיידי מהתחרות, מההקרנות במסגרתה וכפועל יוצא מכך, את האפשרות לזכות בפרס. בעבר העניק הארגון פרסים לסרטים הישראלים "במדינת היהודים" ו"ילדי השמש". "כך ראינו" נשלח לארגון על ידי בילי סגל, מנהלת ארכיון הערוץ הראשון, מי שקיבלה את ההודעה על ביטול ההשתתפות.

ברנשטיין המאוכזב פנה להנהלת הארגון במכתב מחאה בו דרש הסברים על הסיבה להחרמת סרטו מן התחרות – ולא נענה במשך ימים רבים. ברנשטיין לא אמר נואש ושלח מכתבי מחאה לרשתות טלוויזיה בכל העולם, ביניהן BBC , ARTE, פסטיבל IDFA, PBS , ZDF, וגופי שידור מהולנד, דנמרק, פינלנד, איטליה, גרמניה ועוד.

"אני מודע למצב הפוליטי הבעייתי בין ארצות ערב וישראל", כתב ברנשטיין במכתב הראשון ששלח להנהלת הכנס, אותו העביר גם לגורמים השונים בגופי השידור האירופאיים. "זו בדיוק הסיבה בגללה עשינו את הסרט הזה ולשם כך יש לנו ועידות תרבותיות, כנסים ופסטיבלים: בכדי ליצור דיאלוג ולנסות לעשות שינוי בעזרת קולנוע – שינוי שלא יכול להיעשות על ידי פוליטיקאים". עוד ציין ברנשטיין במכתב כי "אעריך מאוד את תמיכתכם והבעת מחאה נגד החרמת הסרט מהפסטיבל וצינזורו מהתחרות".

"הדבר החשוב - שהסרט יוקרן"

נראה כי מטרותיו של ברנשטיין הושגו מעל ומעבר למצופה, שכן הנהלת הכנס הוצפה בפניות מצד רשתות הטלוויזיה איתן יצר ברנשטיין קשר, מה שהוביל להפיכת ההחלטה.

"אני מאוד שמח שאירגון הארכיונים הבינלאומי חזר בו לחלוטין מהחרמת הסרט שלנו", אמר ברנשטיין לוואלה! תרבות. "למרות שככל הנראה לא אוכל להגיע לכנס ולטקס חלוקת הפרסים, הדבר החשוב מבחינתי היה שהסרט יוקרן שם במלואו. כל זה לא היה קורה אלמלא עשרות נציגים מגופי שידור ומנהלי פסטיבלים בעולם לא היו שולחים מכתבי מחאה. העניין כאן הוא לא הסרט שלנו וגם לא היחס לישראל אלא העיקרון שמדינה לא יכולה להטיל צנזורה על כנס או פסטיבל שמתקיים אצלה, וזה מה שהכעיס הרבה מאד אנשים בעולם הדוקומנטרי".

"כך ראינו" הוא פרויקט של המפיק ברנשטיין והבמאי לילטי שמציג לראשונה חומרים דוקומנטריים נדירים שלא נראו מעולם המורכבים רובם ככולם מצילומים ביתיים שצולמו במצלמות 8 מ"מ. ברנשטיין ולילטי מציגים ביצירתם את סיפורה של מדינת ישראל כפי שנתפס בעדשות של צלמים חובבים שלא תיארו לעצמם שיהפכו לחלק מההיסטוריה. כרוניקה של חיים וכרוניקה של אומה בד בבד באמצעות סרטים שצילמו אנשים פרטיים למטרות פרטיות.

הסרט הוא פרי עבודה בת עשור, במהלכה אסף ברנשטיין מאות אוספים של סרטים ביתיים שצולמו על ידי צלמים חובבים ושנעשה בהם עד כה שימוש ביתי בלבד. ממגירות נעולות, ארגזים טחובים ובוידעמים מעופשים קובצו מאות קופסאות של גלילי סרטים, עליהם צרובים מאות שעות המספרות את סיפורה של ארץ ישראל, מראשית המאה והעליות הראשונות ועד סוף שנות ה-70. כאן, בוואלה! תרבות, העלינו כמה סרטונים מהפרויקט. לאחר שהוקרן בסינמטקים, הופך הסרט למיני-סדרה בת שלושה חלקים, בה ישודרו גם קטעים שלא הופיעו בסרט. "כך ראינו" תשודר בערוץ 10 מדי מוצ"ש בשעה 23:00, החל משבת הקרובה, וחלקים מהסדרה יועלו גם לוואלה! תרבות (הסרט השני בסדרת סרטי "כך ראינו", הכוללת 3 סרטים, ישודר ב – 7 בספטמבר). הסרט הופק על ידי עלמה הפקות, בתמיכת הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה וקרן אבי חי.

גילוי נאות: קטעים מתוך פרויקט "כך ראינו" עולים מעת לעת לצפייה בוואלה! תרבות

"כך ראינו" - לצפייה בכל הקטעים שפורסמו בוואלה! תרבות

  • עוד באותו נושא:
  • כך ראינו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully