וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רעש וסלסולים: האם זוהר ארגוב "גנב" שיר?

חגי אוזן

11.11.2013 / 0:10

יום השנה למותו של זוהר ארגוב מעורר, כרגיל, ויכוחים מרים ושדים מהעבר, והפעם: האם אחד מלהיטיו הגדולים בכלל לא שייך לו, ובעצם נלקח מזמר אלמוני בשם שאול ישראלי?

למי שייך "נזכר אני במבטך"?

בשבוע שעבר צוין יום השנה למות זוהר ארגוב, וחידת הפיכתו לסמל תרבות נותרת פתוחה. איך הפך נרקומן שהורשע באונס לאייקון שככל שעובר הזמן, נדמה שהמיתוס סביבו רק הולך ומתעצם? ואולי כדי להעצים את החידה, צפה ועולה שוב סוגיית הבעלות על השירים שהקליט ארגוב במהלך הקריירה הקצרה שלו. מנהלו המיתולוגי של ארגוב, אשר ראובני, מתעקש לאורך השנים שהטענה כי גדולתו של ארגוב טמונה כולה באיכות השירים שלו אינה נכונה, משום שהרוב המוחלט של שיריו היו למעשה חידושים – קאברים לשירים ישנים שבוצעו במקור על ידי זמרים אחרים, מ"אלינור" ועד "ים של דמעות". "שני האלבומים הראשונים שלו, 'אלינור 'ו'היו זמנים' אין בהם אפילו שיר אחד מקורי שנכתב עבור זוהר ארגוב", אומר ראובני.

אחד השירים באלבום "אלינור" הוא "נזכר אני במבטך", שזוהר הוא לכאורה מבצעו הראשון. לפי בדיקה שביצע החוקר המוזיקלי דוד פטימר, הביצוע המקורי של השיר שייך דווקא לזמר שאול ישראלי. השיר הוקלט בשנת 76' לאלבום "תקווה לשלום" של ישראלי, תחת השם "שובי אלי". בכל הקשור ליוצר השיר, לא נכתב בשום מקום מי אחרי למילים והלחן, והקרדיט הוא "עממי", למרות שישנם ביצועים לשיר ביוונית ובטורקית.

שאול ישראלי, ששינה את שמו לנדב ישראלי ומופיע בימינו בעיקר בטברנות יווניות, טען בתחילה כי אינו זוכר את שנת ההקלטה המדויקת. מאוחר יותר נזכר בפרטים. "ברור, אני הייתי בהקלטה בשנת 77'", אומר ישראלי לוואלה! תרבות, "ואשר ראובני לקח את השיר מהתקליט שלי. שאלתי את אשר 'למה לקחת?', והוא אמר לי 'אל תעשה עניין, זוהר יהיה זמר גדול'. מה שמצער זה שכתבו 'לא ידוע' בזמן שהיה ברור מעל לכל ספק שהשיר שלי, מה גם שאחרי זוהר עוד זמרים הקליטו את השיר. לא פניתי לאקו"ם היות ולא הייתי חבר אז".

לטענת היוצר והמפיק הוותיק נועם תני נתנאל, לעומת זאת, ההקלטה של ישראלי הגיעה בעצם כמה שנים מאוחר יותר. "עבדתי אז בצמוד לגיטריסט יהודה קיסר", אומר נתנאל, "אני די זוכר את היום שבו הגיע שאול ישראלי לאולפן ואפילו זוכר את האיש באופן כללי. זה היה בשנת 83', שנה אחרי שיצאה הקסטה 'אלינור' של זוהר ארגוב. קצת מוזר שישראלי טוען שאשר ראובני לקח ממנו את השיר בשנת 77' כשבאותה שנה הוא בכלל עוד לא עבד עם זוהר. רק חמש שנים לאחר מכן יצאה הקסטה הראשונה שלו".

אנריקו מסיאס

ואם כבר זוהר ארגוב: ארגוב לקח את אחד מלהיטיו הגדולים מהזמר אנריקו מסיאס, שחוזר להופעות בישראל. המפיקים שמואל ויואב צמח מביאים את אנריקו מסיאס, המבצע המקורי של הלהיט "מרלן", ואשת יחסי הציבור סיניה מזרחי מבטיחה מופע שונה. "הפעם אנריקו יהיה מלווה ב-40 נגנים הכוללים את התזמורת האנדלוסית אשקלון והנגנים שלו שמגיעים מצרפת", אומרת מזרחי. "להיטיו הישנים והאהובים לצד החדשים".

סינגלים חדשים

אורית עטר – עד מתי אלוהי

ביצוע מחודש של הפייטנית הנפלאה אורית עטר לאחד משיריו הגדולים של זוהר ארגוב. את השיר כתב עוזי חיטמן המנוח ועטר ארזה את היצירה בעטיפה אחרת לחלוטין. עטר מבצעת כאן מהלך די אמיץ, משום שמדובר בשיר שארגוב ביצע בתקופת השיא שלו. למרות זאת, היא עומדת במשימה בכבוד. חבל רק שהטקסט לא עבר שינוי והתאמה מזכר לנקבה.

שי שלום – תענה לה

הקו הערבי נמשך בשיר החדש של שי שלום. "תענה לה", שיר שהיה יכול להתאים בקלות לחיים משה, עשוי ומעובד היטב, ויש בו החינניות הדרושה. במילים אחרות: יש לו קטע טוב.

רעש וסלסולים - לכל הטורים

ומהי לדעתכם מורשת זוהר ארגוב? דברו על זה בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully