וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יצחק קלפטר, מגדולי המוזיקאים הישראלים, מת בגיל 72

8.12.2022 / 19:30

קלפטר, שכונה "צ'רצ'יל", ניגן בכמה מהלהקות הישראליות החשובות אי פעם, כמו כוורת, אחרית הימים וצליל מכוון, יצר יחד עם אריק איינשטיין, והיה אחראי לכמה מקטעי הסולו הגדולים בתולדות המוזיקה הישראלית. בין שיריו: "לוקח ת'זמן", "שיר אהבה בדואי" ו"דמיון חופשי"

שיר בחזרה: יצחק קלפטר מבצע את צליל מכוון",2.11.2015/עריכה: מאיה בן ניסן צילום: דייב שחר

יצחק קלפטר, מגדולי המוזיקאים הישראלים בכל הזמנים, הלך לעולמו היום (חמישי) בגיל 72. סיבת המוות טרם פורסמה.

קלפטר, מבכירי נגני הגיטרה בישראל, ניגן בכמה מהלהקות הישראליות החשובות אי פעם, כמו כוורת, אחרית הימים, צליל מכוון והצ'רצ'ילים - ששאבה את שמה מאותו כינוי; יצר אלבומים יחד עם אריק איינשטיין, והיה אחראי לכמה מקטעי הסולו הגדולים בתולדות המוזיקה הישראלית.

בין השירים המזוהים עמו אפשר למנות את "לוקח ת'זמן", "צליל מכוון", "האהבה שלי היא לא האהבה שלו", "שיר אהבה בדואי", "דמיון חופשי", "אני אוהב שוקולד" ו-"טמבל"; את קטעי הסולו בשירים כמו "שיר סתיו" של אריק לביא ו"העץ הוא גבוה" של אחרית הימים; והלחנים שהעניק לאריק איינשטיין כמו "השיכור", "יושב על הגדר", "שביר", "בוקר טוב אמיר" ועוד.

יצחק קלפטר. נמרוד סונדרס
מהגדולים אי פעם. יצחק קלפטר/נמרוד סונדרס

יצחק קלפטר נולד בחיפה וגדל בתל אביב. את הגיטרה הראשונה שלו בנה מקרש וחוטי דיג כשהיה בן 13. כשהיה נער, הוטל עליו לשאת הרצאה בבית הספר על וינסטון צ'רצ'יל, ומאותו היום דבק בו הכינוי שליווה אותו עד אחרון ימיו. כשהיה בן 15 הקים עם חיים רומנו, מיקי גבריאלוב ואחרים את להקתו הראשונה, הצ'רצ'ילים, איתם ניגן עד גיוסו לצה"ל. בזמן הצבא ניגן גם עם להקת הקצב הסגנונות.

אחרי שירותו הוא החל לנגן בהקלטות שונות, למשל ב"שיר סתיו" של אריק לביא, ובשנת 1971 הצטרף להרכב אחרית הימים, שבו פעלו גם זהר לוי, גבי שושן, אלי מגן ומירי אלוני. באלבומה היחיד של הלהקה נמצאים כמה מקטעי הסולו החשובים ביותר של של קלפטר: "העץ הוא גבוה", "אין מקום לשניים על עמוד חשמל", ו"פתחי לי את הדלת".

עוד בוואלה!

"מתוק, מוכשר וגאון": אמנים, חברים ופוליטיקאים סופדים ליצחק קלפטר

לכתבה המלאה

התחנה הבאה של קלפטר הייתה בלהקת כוורת, והוא היה שותף לכמה מלחניה הראשונים, ביניהם "יו יה". באלבום השלישי של ההרכב, "צפוף באוזן", הוא גם שר לראשונה ב"שיר הטמבל". הוא התאחד עם הלהקה כמה פעמים לאורך השנים.

בשנת 1976 השתתף בהקלטת אלבומם של אריק איינשטיין ויוני רכטר, "האהבה פנים רבות לה". בהמשך הצטרף למופע "שיחות סלון" של יהונתן גפן, בו הלחין את "שיר אהבה בדואי". מאוחר יותר הלחין את הנעימה "תמונה (דה בה דה)". באותן שנים הלחין לגידי גוב את שיריו של יעקב גלעד "חשבון פשוט" ו"בואי נישאר", ובאלבום של הכבש השישה עשר, נכלל לחנו לשיר "אני אוהב". בשנת 1979 הצטרך לשלמה יידוב ושם טוב לוי, ליצירת ההרכב צליל מכוון, לו תרם את לחניו לשירים "לוקח ת'זמן" ו"צליל מכוון".

בשנות ה-80 החל קלפטר את הקריירה שלו כסולן. בשנת 1980 השתתף קלפטר בפסטיבל הזמר והפזמון, בו שר עם יעל לוי את השיר "בלילה", ושנה מאוחר יותר הקליט את אלבומו הראשון "יצחק", ממנו יצאו הלהיטים "נפגשנו" ו"האהבה שלי היא לא האהבה שלו". קלפטר הלחין את רוב השירים וכתב חלק מהם.

לאורך כל העשור המשיך גם להלחין לאחרים, ביניהם יגאל בשן, אריק סיני שלו הלחין קלפטר את "אם אתה בסביבה (העיירה שלי)", יעל לוי ("אי ירוק בים" ו"בלדה לנאיבית"), גלי עטרי ("סוף העונה", "רק אתמול") ועוד. במהלך העשור הקליט קלפטר מוזיקה למספר סרטים ישראלים וביניהם "כביש ללא מוצא", "לנה", ו"עד סוף הלילה".

ב-1982 החל בשיתוף פעולה צמוד עם אריק איינשטיין, שנמשך לאורך העשור. קלפטר הלחין את כל שירי אלבומו "יושב על הגדר", ואף קיבל קרדיט כשותף ליצירה. כעבור שנה הוציאו השניים אלבום משותף נוסף, "שביר". קלפטר השתתף כגיטריסט באלבומים נוספים של איינשטיין כגון "פסק זמן", "אוהב להיות בבית", "על גבול האור", "הייתי פעם ילד" ו"יש בי אהבה". כעבור שנים, יקליט איינשטיין אלבום שלם בשם "אריק איינשטיין שר יצחק קלפטר".

ב-1984 הוציא קלפטר את אלבומו השני "לבד", שבו כתב והלחין את כל השירים, וב-1988 הקליט אלבום סולו שלישי בשם "מחזיק מעמד", ובו הלהיט "דמיון חופשי". שניהם נכשלו מסחרית. ב-1993 יצא אלבום אוסף של קלפטר, הנושא את שלושת אלבומיו הראשונים: "יצחק, לבד, מחזיק מעמד". באותה שנה יצא גם אלבומו הרביעי, "הרחובות ההם".

להקת כוורת. ראובן קסטרו
להקת כוורת. קלפטר שני מימין/ראובן קסטרו

בתחילת שנות ה-2000 הלחין לאלבומה של גלי עטרי את שירו של מאיר גולדברג, "מה שאת אוהבת", שהיה ללהיט. בשנת 2007 גם כיכב בקליפ לשירו של שלומי שבן "מוכן לאהבה". ב-2008 הוציא אלבום סולו נוסף בשם "קצת דיפלומט", ושנה לאחר מכן יצא אלבום ההופעה החיה "נפגשנו LIVE", שתיעד את המופע שלו יחד עם חבריו ללהקת כוורת, אפרים שמיר ואלון אולארצ'יק. בשנת 2013 התארח באלבומה של להקת הדג נחש "זמן להתעורר", בהקלטת השיר "יום שישי".

בתחילת 2008 גם זכה בפרס על מפעל חיים למלחין בתחום הזמר העברי על שם נעמי שמר מטעם אקו"ם. בנימוקי השופטים למתן הפרס נכתב בין השאר: "יצחק קלפטר הנו מוזיקאי מחונן שכותב רק מהלב. הוא יוצר שלא רדף מעולם אחר אופנות. לחניו מאוד פשוטים, מקוריים ומרגשים. הם על גבול הנאיביות וזה למעשה כל הקסם כי רק דרך הנאיביות ניתן לחדור באמת ללבם של אנשים. הגיטרה של קלפטר נשמעת ממש כמו אדם ששר. הוא אמן בלוז אמיתי ויצירותיו לא ממצות עצמן לעולם. כל שיר שלו אפשר לשמוע שוב ושוב וליהנות בכל פעם מחדש".

בשנת 2019 התארח קלפטר באלבום הבכורה של להקת סוואן בנד, "Lost in Outer Space", בנגינת גיטרה חשמלית ובנוסף, הלחין את השיר "פגישה קבועה". במאי 2022 יצא לאור השיר "טל על פרחי הזמן", שיתוף פעולה בין טל סונדק ליצחק קלפטר, שגם הלחין ושר עם סונדק למילים שכתב מאיר גולדברג.

לאורך השנים סבל קלפטר מכמה בעיות בריאותיות שהקשו את חייו. בשנת 2000 התגלה גידול בראשו והוא נזקק לניתוח, ובעקבות זאת חברי כוורת ארגנו עבורו מופע התרמה.

בפברואר 2011 אושפז קלפטר, מעשן כבד, בבית החולים איכילוב בעקבות סיבוכי מחלת ריאות חסימתית כרונית. ביולי שוחרר מבית החולים והחל תהליך שיקום ארוך. בראיון לנדב בורנשטיין סיפר כי במהלך תקופה של כחצי שנה לא יוכל להופיע ושהוא מתקשה לנגן "כמו פעם"‏. ב-2018 אושפז פעם נוספת.

הוא הותיר אחריו בן אחד בשם אוריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully