וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סנדרסון נפרד מקלפטר: "גם כשהיית חלש, כשלקחת את הגיטרה מכאוביך נעלמו"

עודכן לאחרונה: 9.12.2022 / 7:59

אמנים, חברים ופוליטיקאים ספדו למוזיקאי יצחק קלפטר, שהלך לעולמו בגיל 72. לפיד: "תודה על הפסקול המופלא שהשארת לנו". הנשיא הרצוג: "קולו ומנגינותיו ילוו אותנו לתמיד". מירי אלוני: "הוא היה אחד הגדולים, גיטריסט פנומנלי"

שיר בחזרה: יצחק קלפטר מבצע את צליל מכוון",2.11.2015/עריכה: מאיה בן ניסן צילום: דייב שחר

המוזיקאי הענק יצחק קלפטר הלך היום לעולמו בגיל 72. "סע לשלום קלפטר, ותודה גדולה על הפסקול המופלא שהשארת לנו", כתב בטוויטר ראש הממשלה יאיר לפיד, ואילו נשיא המדינה צייץ בחשבון שלו כי קלפטר היה "נוף הנעורים של רבים מאיתנו, כוכב 'כוורת' ומלך הגיטרה, מלחין וכותב מחונן. קולו ומנגינותיו ילוו אותנו לתמיד. יהי זכרו ברוך".

חברו ללהקת "כוורת" דני סנדרסון ספד לו: "זהו ערב עצוב. אני נפרד מחבר יקר ו-ותיק, אמן דגול, שותף לדרך ארוכה ואחד מעמודי התווך של המוזיקה הישראלית. במפגש האחרון של הלהקה, לפני כמה חודשים, התיישבנו לשיר ולנגן, מעין ג'אם סשן חברי שקיימנו פעם בשנה. על אף היותך שברירי וחלש, ברגע שלקחת את הגיטרה ליד, מכאוביך נעלמו והקסם שלך השתלט על החדר. כולנו הסתכלנו עליך, כמו תמיד, בפליאה ונהנינו כמו ילדים שזה עתה הקימו להקה חדשה. כשנפרדתי ממך באותו יום, לא ידעתי שזו תהיה פגישתנו האחרונה. אנצור את הרגע הזה ורגעים רבים אחרים בליבי לעד. תנחומיי למשפחה ולחברים, אוהב אותך יצחק".

הזמר אריק סיני, שהיה חבר קרוב של קלפטר ושיתף איתו פעולה מוזיקלית, ספד לו בשיחה עם וואלה! תרבות: "היינו חברים 50 שנה. הוא היה בשבילי כמו בן משפחה. יצחק היה הבנאדם הכי אמיתי שהכרתי בחיי. צנוע, ישיר, אבל בלי לפגוע בזבוב. התרחק מאלימות ומאנשים אלימים. כשדיברנו ונפגשנו, ולא פעם הוא היה אורח שלי בהופעות ואני אורח שלו, האהבה שהייתה בינינו הייתה אמיתית בשבילי, ואני מאמין שגם בשבילו. זה עצב לא רק על מוזיקאי ענק וגיטריסט ענק שהלך אלא עצב גם על בנאדם וחבר. הוא שלח לי את ספר השירים שלו שיצא לפני חודש-חודשיים, ולפני יומיים התקשרה אליי העוזרת שלו שביקשה ממני להצטלם עם הספר. אני חושב שמותו יגרום לאנשים להכיר אפילו יותר את השירים ואת יצחק הנפלא. רק חברים קרובים באמת הכירו את האדם. הכרתי אותו ברגעים הקשים, בהופעות משותפות. השם לקח אותו כי הוא רצה שיהיה איתו. זה אחד בדורו".

"קלפטר היה אחד הגדולים", ספדה לו הזמרת מירי אלוני, שהייתה חברה עם קלפטר בלהקת אחרית הימים, בשיחה עם וואלה! תרבות: "גיטריסט אדיר, בינלאומי ופנומנלי, מלחין ויוצר נפלא גם במוזיקה גאונית וגם בטקסטים גאוניים. כתב מילים לשירים מקסימים, ממש מהקישקעס, כל כך מדויקים. המשפט הכי גאוני בשירים שלו שהוא כתב ואני הכי אוהבת הוא מהשיר 'העיירה שלי': 'כאן הזמן לא הכרחי'. זה גאוני בעיניי המשפט הזה. יעני פה לא מסתכלים על השעון. זה איש שאני ממש ממש אוהבת. הוא היה כזה מתוק, מוכשר וגאון. הוא היה גם איש צנוע".

"הוא כבר היה במצב קריטי לפני כמה שנים והוא החזיק מעמד", הוסיפה אלוני. "הרוויח עוד כמה שנות חיים. באתי לבית החולים כשהוא התאשפז והיה על סף מוות. ואחר כך, כשעוד הלכתי על שתי רגליים, עליתי לדירה שלו והוא הראה לי את שקית התרופות שלו - שקית גדולה של סופר מלאה תרופות. קיבינימט. לפני כמה ימים רציתי לבקר אותו בביתו ולא יכולתי כי אין לו מעלית. אמרתי לאישה שטיפלה בו בהתנדבות ובמסירות שאני צריכה להיפגש איתו איכשהו כדי שאתן לו טקסט שילחין לי. זה כל כך כל כך עצוב".

המוזיקאי מיקי גבריאלוב, שהיה חברו של קלפטר לצ'רצ'ילים, ספד לו בשיחה עם וואלה! תרבות: "הכרתי את יצחק כשהיינו בני 15 פלוס. הוא גר ברחוב הירקון, וניגן עם כל מיני חברים מהשכונה. אני הכרתי את חיים רומנו שגר לידי בשכונת שפירא, וחיים הכיר את יצחק ואת עמי טרייבטש זכרונו לברכה. נפגשנו פעם בחוף פרישמן, והם הזמינו אותי לנגן איתם במועדון טקילה. זה לא היה דבר מגובש, לא היתה להקה. באיזשהו שלב היינו ארבעתנו על הבמה, יצחק, עמי, חיים ואני, ניגנו ביחד והתחברנו כלהקה. היינו מופיעים שם פעם בשבוע. יצחק היה במעמד אחר, היתה לו גיטרה חשמלית שווה שלא לכל אחד היה, והיה לו מספיק כסף כדי לקנות לו מגבר רציני. לי לא היה כסף לקנות מגבר, אז הייתי מתחבר למגבר שלו. ולחיים שכרנו מגבר אחר. אלה הזיכרונות הראשונים שיש לי עם יצחק.

"ניגנו ביחד כמעט שלוש שנים. עברנו תקופות מאוד מצחיקות. בשלב מסוים יצחק היה צריך להתגייס אז דרכנו נפרדו. הוא אחד המוזיקאים הגדולים שהיו בישראל. כתב שירים יפהפיים. הוא ניגן איתי באלבומים שלי וניגן בהקלטות שעשיתי עם אריק איינשטיין. אני זוכר את הסשן האחרון שעשיתי איתו, כשאריק איינשטיין נפטר. הקלטנו אריק ואני את 'הנך יפה רעייתי' כסקיצה, אריק נפטר ואז שיפרתי את השיר הזה. הזמנתי את יצחק, את יוני רכטר ואת שם טוב לוי, וגם אני ניגנתי בס וגיטרה. אז יצחק בא אליי לאולפן לסשן האחרון והשאיר את חותמו על השיר. הוא מלודיסט גדול מאוד. פחות טכני. הוא הציג את עצמו כגיטרסיט זריז. הוא גם תמיד היה מנגן בלי אפקטים. הוא היה יוצר גדול, גיטריסט מצוין, וגם אדם צנוע. זה הרבה מאוד".

אלי מגן, שאף הוא היה חבר באחרית הימים, אמר לוואלה! תרבות כי קלפטר היה חבר טוב שלו. "אנחנו מכירים כל כך הרבה שנים. כולם יודעים איזה אמן, גיטריסט ומלחין הוא היה. הוא היה מהדור הזה של היוצרים שיצרו מהבטן. זה לא בנאדם שסיים בתי ספר ולמד באקדמיה. זה הכוח והגדולה שלו. כל מה שהוא ניגן וכתב זה משהו שהיה בו. והוא באמת ניגן מהבטן. אני חושב שבגלל זה הוא כל כך הצליח והגיע לכל כך הרבה אנשים. זה היה משהו אותנטי לגמרי. היו לנו הרבה רגעים", אמר.

"כשזהר לוי ואני רצינו לבחור גיטריסט ללהקה היו כמה אופציות, וכשנפגשנו עם יצחק זה מיד התחבר. דיברנו באותה שפה. הסתדרנו מאוד טוב ביחד. באחרית הימים עשינו הרבה חודשים חזרות. אני לא זוכר שהיו בינינו ריבים או חיכוכים. יצחק היה בנאדם מאוד נוח מהבחינה הזאת. אהבנו לנגן ביחד. כולנו היינו באותו ראש. מה שחשוב בשבילי שהוא היה גם בנאדם טוב, אהבתי אותו מאוד, ומאוד קשה לי עם זה. יצחק אמנם לא היה בנאדם בריא אבל זה עדיין קשה מאוד. החברים שלי נופלים אחד אחד, וזו הרגשה איומה".

עוד בוואלה!

יצחק קלפטר, מגדולי המוזיקאים הישראלים, מת בגיל 72

לכתבה המלאה

דפנה ארמוני, שהייתה חברה טובה של קלפטר, ספדה לו בשיחה עם וואלה! תרבות: "יצחק היה כישרון ענק ובנאדם חמוד ברמות. בן אדם מקסים, ישר, הגון, צנוע וגם חבר טוב. בילינו המון המון שעות ביחד, יצחק, ורד שהייתה אשתו ואני. לילות שלמים היינו שרים ומנגנים ומבלים ביחד. צחקנו המון ביחד. המון פעמים גם עבדנו ביחד. יהי זכרו ברוך. מקווה שיכתוב לנו למעלה דברים יפים, כמו שהוא כתב".

"אני מאוד עצובה", מסרה גם ג'וזי כץ. "הוא היה חבר קרוב ואהבתי אותו. תנחומי למשפחה ולמעריצים הרבים".

גם בכירים ספדו למוזיקאי הענק. "סע לשלום קלפטר, ותודה גדולה על הפסקול המופלא שהשארת לנו", כתב בטוויטר ראש הממשלה יאיר לפיד, ואילו נשיא המדינה צייץ בחשבון שלו כי קלפטר היה "נוף הנעורים של רבים מאיתנו, כוכב 'כוורת' ומלך הגיטרה, מלחין וכותב מחונן. קולו ומנגינותיו ילוו אותנו לתמיד. יהי זכרו ברוך".

"עצב עמוק על מותו של יצחק קלפטר, שהיה ויהיה תמיד חלק מרכזי מהפסקול הישראלי", נמסר גם מטעם שר התרבות חילי טרופר. "קלפטר היה מוזיקאי ויוצר מחונן והצלילים שיצר היו צליל מכוון הישר אל תוך ליבם של המוני ישראלים, צלילים שיישארו גם אחרי לכתו. משתתף בצער קרוביו וחבריו, יהי זכרו ברוך".

קלפטר, מבכירי נגני הגיטרה בישראל, ניגן בכמה מהלהקות הישראליות החשובות אי פעם, כמו כוורת, אחרית הימים, צליל מכוון והצ'רצ'ילים - ששאבה את שמה מאותו כינוי; יצר אלבומים יחד עם אריק איינשטיין, והיה אחראי לכמה מקטעי הסולו הגדולים בתולדות המוזיקה הישראלית.

בין השירים המזוהים עמו אפשר למנות את "לוקח ת'זמן", "צליל מכוון", "האהבה שלי היא לא האהבה שלו", "שיר אהבה בדואי", "דמיון חופשי", "אני אוהב שוקולד" ו-"טמבל"; את קטעי הסולו בשירים כמו "שיר סתיו" של אריק לביא ו"העץ הוא גבוה" של אחרית הימים; והלחנים שהעניק לאריק איינשטיין כמו "השיכור", "יושב על הגדר", "שביר", "בוקר טוב אמיר" ועוד.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully