וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיים טופול, מגדולי שחקני ישראל ("כנר על הגג", "סאלח שבתי") מת בגיל 87

9.3.2023 / 5:13

השחקן המצליח, יוצא להקת הנח"ל ובצל ירוק וממייסדי תיאטרון חיפה, היה גם כוכב בינלאומי, זוכה בגלובוס הזהב, מועמד לאוסקר וחתן פרס ישראל. בתחילת יוני פורסם כי טופול סובל מאלצהיימר

הטריילר לסרט "כנר על הגג" בכיכובו של חיים טופול/United Artists

חיים טופול, מבכירי שחקני הקולנוע והתיאטרון בישראל, מת היום (חמישי) בגיל 87. טופול זכה להצלחה ענקית בארץ ובעולם, וזכור בין היתר בזכות תפקידיו כסאלח שבתי וכטוביה החולב במחזה ובסרט "כנר על הגג". הוא קיבל את פרס ישראל על מפעל חיים - תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה, היה מועמד לפרס האוסקר ולפרס הטוני וזכה בשני פרסי גלובוס הזהב. בנוסף, היה פעיל כסופר, צייר, מדבב, זמר ומפיק.

"מכנר על הגג ועד לגג העולם, חיים טופול שהלך מאיתנו היה מאמני הבמה הישראליים הבולטים, שחקן מחונן אשר כבש במות רבות בארץ ומעבר לים, מילא בנוכחותו את מסכי הקולנוע ובעיקר נכנס עמוק לליבנו", ספד הנשיא יצחק הרצוג לטופול. "במהלך עשרות שנות הקריירה המפוארת שלו, בהן ייצג אותנו טופול בכבוד רב, הוא עוטר בפרסים רבים על כישרונו ויצירתו, אך בפרס החשוב מכל זכינו אנחנו, שצחקנו ודמענו איתו בעשרות הדמויות אותן גילם.כעדות חיה למעורבותו החברתית ולרגישותו מהווה המיזם אותו הוביל, כפר נהר הירדן, למען ילדים חולים ומוגבלים ובני משפחותיהם. זכיתי להכירו מקרוב בעת הקמתו של הכפר הייחודי, ולהיחשף לעשייתו גם מחוץ לאור הזרקורים. טופול היה מענקי התרבות הישראלית והוא יחסר לנו מאוד. תנחומים למשפחתו היקרה ולכל אוהביו. יהי זכרו ברוך".

בתחילת יוני 2022 נודע כי טופול סובל מאלצהיימר. בנו עומר סיפר בריאיון ל"ידיעות אחרונות" כי כשהוענק לו פרס ישראל ב-2015 האלצהיימר היה במצב התחלתי, ועוד לא הרגישו בכך. אבל בשנה החולפת, בגלל מצבו הרפואי, כבר לא יכול היה להגיע לקבל את פרס יו"ר הכנסת שבו זכה על מפעל חייו - כפר נהר הירדן המיועד לילדים הסובלים ממחלות חשוכות מרפא.


חיים טופול נמצא בשעותיו האחרונות. משפחתו: "הוא לא בהכרה ומוקף בכל אוהביו"

הלוויתו של חיים חפר בעין הוד. שלומי גבאי
מענקי הקולנוע של ישראל. טופול/שלומי גבאי

טופל נולד וגדל בתל אביב. בנעוריו עבד בבית דפוס ואת שירותו הצבאי העביר כחבר בלהקת הנח"ל. בלהקה פגש את מי שתהיה אשתו עד סוף ימיו, גליה, וגם את אורי זוהר שהיה שותפו להופעתו במשך שנים רבות. בלהקת הנח"ל גילם טופול לראשונה את דמותו של "סאלח שבתי" במערכונים שכתב אפרים קישון, שהיוו בסיס לסרט הקולנוע באותו השם. בשנת 1957 הקים יחד עם אורי זוהר, גבי עמרני ועוד מיוצאי להקת הנח"ל את להקת הבידור "בצל ירוק". הלהקה העלתה חמש תכניות עד שהתפרקה ב-1961.בשנת 1960 היה טופול בין המייסדים של "התיאטרון העירוני חיפה", והופיע כפטרוציו ב"אילוף הסוררת" וז'אן ב"הקרנפים". ב-1962 גילם טופול את השופט אזדק ב"מעגל הגיר הקווקזי" לצדה של זהרירה חריפאי, הצגה שזכתה לשבחי הביקורת והועלתה בפסטיבל ונציה. תפקידו הראשון בקולנוע היה בשנת 1961 בסרט "I Like Mike" שביים פיטר פריי. ב-1963 הופיע בסרט "אלדורדו" לצדה של גילה אלמגור.

בשנת 1964 שיחק באחד מתפקידיו המוכרים ביותר בישראל - התפקיד הראשי בסרט "סאלח שבתי" של אפרים קישון. הסרט זכה להצלחה בישראל ושווק גם בארצות הברית. טופול זכה בפרס גלובוס הזהב על משחקו בקטגוריית "תגלית השנה", והסרט עצמו זכה ב"גלובוס הזהב" בקטגוריית "הסרט הזר הטוב ביותר" והיה אף מועמד לפרס האוסקר בקטגוריית "הסרט הזר הטוב ביותר". השיר "משיח הזקן" שטופול שר בסרט הפך ללהיט גדול בישראל. בשנת 1966 החלה הקריירה הבינלאומית של טופול כשהחל להופיע בלונדון בתפקידו הנודע ביותר, טוביה החולב, במחזמר "כנר על הגג". בתפקיד זה כיכב במשך שנים רבות בברודוויי ובלונדון. שירי המחזמר מוכרים אף הם בביצועו ובמיוחד השיר "לו הייתי רוטשילד" (בגרסה האנגלית: "If I Were A Rich Man"). באותה שנה הופיע לראשונה בסרט דובר אנגלית "הטל צל ענק" בכיכובו של קירק דאגלס. ב-1967 כיכב טופול בדמות הפרחח שמצליח תמיד להסתדר, בסרט נוסף של אפרים קישון, "ארבינקא".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

ב-1971 יצאה הגרסה הקולנועית של "כנר על הגג" שגם בה שיחק טופול בתפקיד הראשי. על תפקידו זכה בפרס גלובוס הזהב בקטגוריית "השחקן הטוב ביותר בסרט מוזיקלי או קומי" והיה אף מועמד לפרס אוסקר לשחקן הטוב ביותר של שנת 1971. בעקבות הסרט טופול הפך לכוכב בינלאומי והמשיך להופיע בסרטי קולנוע רבים. הופעות חשובות נוספות שלו ביו היתר היו בתפקיד גלילאו גליליי בסרט "גליליאו" (1975), "פלאש גורדון" (1980), ובסרט מסדרת ג'יימס בונד - "לעינייך בלבד" (1981). ב-1985 הופיע בסרט הישראלי "רומן בהמשכים" לצד אשתו גליה ובתו ענת. טופול כיכב בטלוויזיה האנגלית בסדרות של ה-BBC, בין היתר בסדרות "זה טופול" ו"ישראל על פי טופול". כמו כן הופיע במיני-סדרה "רוחות מלחמה" ו"מלחמה וזיכרון" על פי ספריו של הרמן ווק. טופול דיבב את דמותו של בגירה הפנתר ב"ספר הג'ונגל" ובסרט ההמשך "ספר הג'ונגל 2".הוא דיבב את האגריד ב"הארי פוטר" ובסרט המשך הארי פוטר 2. בין 93 ועד 94' הגיש את התוכנית "חיים יסדר" שבה הגשים את חלומות הצופים.

ב-1998 גילם שוב את דמותו של טוביה החולב בהפקה ישראלית של "כנר על הגג", ובתו עדי גילמה את אחת מבנותיו של טוביה. ב-2001 שיחק בתיאטרון גשר במחזה "השטן במוסקבה". אוטוביוגרפיה שלו "Topol by Topol" יצאה לאור בלונדון, ובישראל פורסמה בשם "חיים מספר על טופול". הוא אייר כ-20 ספרים, והוציא לאור את ספרו "אוצר ההומור היהודי". טופול הנחה בשנת 2008 את טקס הענקת פרסי ישראל לצידה של מירב מילר. באותה שנה קיבל את אות יקיר פסטיבל ישראל על תרומתו לתרבות הישראלית. האות הוענק לו במסגרת "הקול מן הסרטים" - מופע מחווה לשירי הסרטים הישראלים, שהתקיים בבריכת הסולטאן. טופול השתתף בהפקה לונדונית של ההצגה ג'יג'י (Gigi), ובתחילת 2009 יצא לסיבוב הופעות בהפקה של "כנר על הגג" בארצות הברית.

בנוסף, טופול יזם, הקים ומשמש יו"ר מועצת המנהלים של "כפר נהר הירדן", כפר נופש לילדים החולים במחלות חשוכות מרפא הנמצא בגליל התחתון. בשנת 2022 העניק לו יושב ראש הכנסת, מיקי לוי, את פרס יושב ראש הכנסת על הקמת המוסד, ובשל מצבו הרפואי לא יכול היה להגיע לקבל את הפרס. טופול הוא גם צייר חובב. סדרת בולים, שעליהם ציורי דיוקנאות של נשיאי מדינת ישראל שצייר טופול, הונפקה על ידי השירות הבולאי בשנת 2013. גיליונות של הסדרה נמכרו כתרומה לכפר נהר הירדן.

טופול זכה בפרס ישראל לשנת תשע"ה (2015) על מפעל חיים - תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה. בין נימוקי וועדת הפרס: "חיים טופול הוא אחד מנכסי התרבות של מדינת ישראל. הוא מכוכבי הבידור והבמה החשובים והבולטים ביותר בארץ והבולט מבין אמני ישראל שהופיעו על בימות העולם. פעילותו הבימתית המגוונת ורבת השנים הפכה אותו לאחד השחקנים הישראלים הידועים, האהובים והבולטים ביותר בארץ ובעולם. הצלחתו האמנותית הבין-לאומית חובקת עולם (...) פעילותו הטביעה חותם על יסודותיו ותשתיותיו של עולם הבמה הישראלי, יסודות שהובילו להתפתחות התחום וניכרים עד היום בהווי, בזמר, במשחק ובבידור במדינת ישראל. פעילותו האמנותית נוגעת במרקם החברה הישראלית ומהדהדת בקרב קהילות העם היהודי בעולם".

עוד צויין בין נימוקי הוועדה: "טופול עוסק בלא לאות בהסברה, ומשמש שגריר לא רשמי של ישראל במדינות העולם בכלל ובקרב הקהילות היהודיות בפרט. פעילותו בתחום זה חרגה הרבה מעבר לתפקידיו האמנותיים. הוא תרם רבות לדמותה של מדינת ישראל כפי שהיא משתקפת בתקשורת הבין-לאומית. למר חיים טופול מקום חשוב גם בעשייה החברתית בישראל. הוא יזם והקים את 'כפר נהר הירדן', כפר נופש בגליל התחתון המקדיש את פעילותו לילדים החולים במחלות חשוכות מרפא. כפר הנופש, שדלתותיו פתוחות לילדים מכל שדרות החברה בישראל, מציע חוויית נופש בלתי נשכחת. הוא מזמן את הילדים להתנסות בחוויות מחנאות ויצירה ייחודיות ומגוונות ובכך מאיר ומעשיר את חייהם. בכפר מרכז רפואי חדשני ומשוכלל ופועלים בו רופאים מומחים ברפואת ילדים שבאחריותם לדאוג לכל צורכי הרפואה של הילדים הנופשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully