וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות חשיפת וואלה! יוחזר הפרס הכספי לזוכי האוסקר הישראלי

הפרס הכספי לזוכי טקס אופיר יוחזר בעקבות חשיפת וואלה! על ביטולו, התגובות הזועמות וחרם של איבגי על הטקס. יו"ר מועצת הקולנוע כתב ליו"ר האקדמיה: "הולכת שולל את היוצרים!"

מערכת וואלה!

בעקבות הסערה בענף הקולנוע שעוררה החשיפה אתמול במהדורת וואלה! חדשות ובוואלה! תרבות על ביטול הפרס הכספי לזוכי טקס אופיר, האוסקר הישראלי, חזר בו איתן אבן יו"ר האקדמיה הישראלית לקולנוע והחליט: הפרס הכספי לזוכים יוחזר באותו סכום כולל שניתן בעבר, כ-150 אלף ¤.

הפרסום הראשון בוואלה! עורר זעם רב בקרב שחקנים, יוצרים ואנשי ענף הקולנוע, תגובות כועסות ואיום בחרם על הטקס מצד משה איבגי. בעקבות הסערה, שינה היום אבן את החלטתו – והחליט להעניק כספים לזוכים. "אתה לא מאמין איזה מהומה עוררתם", אמר היום יו"ר האקדמיה הישראלית לקולנוע איתן אבן לכתב וואלה! תרבות, "ולכן החלטתי שבכל זאת יינתנו פרסים. השטח בוער. יש בערה בקרב היוצרים ואני צריך לכבות אותה. החלטתי שבכל מקרה יינתנו כספים לזוכים. אני אשמח לחלק פרסים כספיים. ניתן פרסים באמצעות חסויות. אסור לנו להעביר כסף לפרסים מכספי התמיכה של מועצת הקולנוע, הכסף המועבר מהם מיועד רק לשיווק. יש לי מסמכים חתומים שמאשרים את זה. בטלפון, בעל פה, הם פתאום מיתממים ואומרים 'אבל אמרנו לך שאתה כן יכול להשתמש'. זה כתוב באיזשהו מקום? לא. אני מחכה לאישור רשמי וכתוב מצד המועצה. בכל מקרה יינתנו כספים לזוכים, בגובה של כ-150 אלף שקל כמו בשנה שעברה, אם לא אקבל מכתב אישור ממועצת הקולנוע אז זה לא יהיה מכספי מועצת הקולנוע אלא מכספי החסויות".

איתן אבן. יח"צ,
יו"ר האקדמיה לקולנוע, איתן אבן/יח"צ

כפי שפורסם אתמול לראשונה בוואלה!, השבוע יצאה הודעת מייל מאבן למועמדים בפרס אופיר, ובה הסביר יו"ר האקדמיה לקולנוע כי מדובר בהחלטה של מועצת הקולנוע. אבן אף חזר על הדברים היום בפני מהדורת וואלה! כשאמר: "החלטת מועצת הקולנוע מוזרה מאוד. רק אלוהים יכול להסביר את זה, אני לא יכול. תיקצוב הפרסים עמד בסך הכל על 150 אלף שקלים. למה היה כל כך דחוף להוציא מאיתנו סכום כזה?! המועמדים יקבלו רק פסלון וכבוד, אבל לצערי לא יקבלו כסף". לעומת זאת, מועצת הקולנוע ומשרד התרבות גילגלה את האחריות בחזרה לאבן וטענה כי זו הייתה החלטה שלו. "חבל מאוד", נמסר ממועצת הקולנוע, "שהאקדמיה לקולנוע זורה חול בעיני הציבור ומסלפת את המציאות. ההחלטה כיצד לחלק את הסכום בין תקציב ההפקה של הטקס לבין תקציב הפרסים הניתנים ליוצרים התקבלה באופן עצמאי לחלוטין על ידי האקדמיה לקולנוע ועל דעתה בלבד. אנו רואים בחומרה רבה את החלטת יו"ר האקדמיה, איתן אבן, שהחליט מסיבותיו להקצות את מלוא הסכום בסך 500,000 ש"ח לטובת הפקת הטקס, ולוותר על הפרסים ליוצרים".

ההחלטה לבטל את הפרס הכספי לזוכים, לראשונה מאז יוסד טקס פרסי האוסקר הישראלי, עוררה זעם רב בקרב שחקנים בכירים, יוצרים בולטים ומועמדים לפרסים, שקיבלו הודעה על כך השבוע. משה איבגי הכריז לראשונה בוואלה! כי יחרים את הטקס בשל כך, ולא יגיש בו את פרס הסרט הטוב כפי שנקבע. "זה מזעזע, מזעזע", אמר לנו, "איזה זכות יש לעשות דבר כזה בכלל?! מי החארות שמקבלים את ההחלטות האלה? זה מזעזע כי התעשיה שלנו עובדת בדם. התקציבים הם עלובים, אף אחד לא מרוויח כמעט כלום מהדבר הזה. זה לא הוליווד שאתה מרוויח מיליונים".

גם דאנה איבגי, בתו של משה איבגי, הגיבה קשה להחלטה. "זה אבסורד שנורא נהנים לחגוג את הקולנוע הישראלי ולהתפאר בו, ומצד שני כל דבר שיכול לעזור במינימום לאמנים – לוקחים מאיתנו. כשאני זכיתי בפרס זה מימן את לימודי בניסן נתיב. זה לא הרבה אבל זה עוזר", אמרה איבגי בעלת שתי המועמדויות השנה לטקס פרסי אופיר. ההחלטה הכעיסה גם את הבמאי והמפיק מרק רוזנבאום, שחמישה סרטים בהפקתו זכו בפרסי אופיר בקטגוריית הסרט הטוב ביותר. "זה מאוד מצער אותי. החליטו במשרד התרבות שהאקדמיה לא תקבל תיקצוב לפרסים. אי לכך אין לנו תקציב לפרסים. בזמן שהיו דיונים בשינוי כללי המועצה האקדמיה הציגה את העמדות שלה, ביקשנו שיכירו בנו כגוף שזכאי להעניק פרסים, המועצה לא קיבלה את העמדה שלנו, ולכן אנחנו לא יכולים לחלק פרסים כי אין לנו מאיפה. תראה, אנשים בתעשייה הזאת, בהם במאים, תסריטאים, שחקנים, טכנאים ומפיקים גם, מתקיימים בתוך מאבק מאוד מאוד קשה. הפרס הזה היה דרך לתת לאנשים עוד טיפת פרנסה, וחבל שהוא בוטל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מי שמשקיע ועשה עבודה טובה ראוי להוקרה בדמות כסף". אוהד קנולר/מערכת וואלה!, צילום מסך

"זה באמת חבל", אמר לנו אוהד קנולר, יו"ר הוועד המנהל של שח"ם, ארגון השחקנים בישראל, "מי שמשקיע ועשה עבודה טובה ראוי להוקרה בדמות כסף, שטובה יותר בעיני מאשר הוקרה בדמות פסלון". השחקן זהר שטראוס אמר: "למה רק את הכסף? אני מציע שיחסכו את הפסלון ובמקומו יעניקו ליוצרים כוס פלסטיק וזכות לעמוד בצומת לקבץ נדבות. שרת התרבות לטיפולך המיידי אודה".

בעקבות הסערה שהתעוררה, כאמור, חזר בו היום מהחלטתו יו"ר האקדמיה איתן אבן, אבל קרב הגרסאות מי האשם בביטול הפרס הכספי נמשך. לבקשת שרת התרבות לימור לבנת העביר לפני זמן קצר יו"ר מועצת הקולנוע פרופ' דוד אלכסנדר מכתב ליו"ר האקדמיה לקולנוע בעניין חלוקת הפרסים ליוצרים בטקס אופיר, ובו התבטא בחריפות. "הולכת שולל את היוצרים בטענותיך השקריות", כתב אלכסנדר לאבן, וטען כי מעולם לא הייתה לאקדמיה כל מניעה לחלק פרסים כספיים ליוצרים במסגרת טקס פרסי אופיר.

פרופ' אלכסנדר כתב לאבן: "לאור מכתבך ליוצרים בעניין ביטול חלוקת הפרסים ליוצרים במסגרת טקס פרסי אופיר התבקשתי על ידי שרת התרבות והספורט הגב' לימור לבנת להעמיד דברים על דיוקם ולהבהיר בפניך את מצב הדברים לאשורו. טענותיך בכלי התקשורת כי 'לפי הקריטריונים החדשים, נאסר עלינו להשתמש בכסף לחלוקת פרסים', וכי 'במועצה אמרו לי בפירוש שאני לא רשאי לתת פרסים, שהכסף שניתן לנו לטובת הטקס אינו מיועד לכך, וכך גם כתוב בקריטריונים', הינן טענות שקריות חסרות כל בסיס ואחיזה במציאות, ונועדו כל כולן להוליך שולל את היוצרים ולהטעות את הציבור הרחב. בהתאם לחוות דעתה של היועצת המשפטית של מועצת הקולנוע 'אין כל מניעה כי האקדמיה תמשיך בחלוקת הפרסים הכספיים ונושא זה ינוקד במסגרת בקשתה בתחום השיווק' (...) אין מנוס מהמסקנה כי גרמת ביודעין ובזדון להטעיית היוצרים וחוללת בקרבם סערת שווא שפגעה בהם, במועצת הקולנוע ובמשרד התרבות (...) כמו כן הסתרת את העובדה שההחלטה על אופן חלוקת התקציב, לרבות הוויתור על הענקת פרסים ליוצרים, התקבלה באופן עצמאי לחלוטין על ידי האקדמיה לקולנוע ועל דעתה בלבד. אנו רואים זאת בחומרה רבה (...) ומצפים להתנצלותך בפני מועצת הקולנוע ומשרד התרבות על האשמות השווא שהטחת בהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully