וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השחקן אריה אליאס הלך לעולמו בגיל 94

7.5.2015 / 10:30

אריה אליאס, מבכירי השחקנים בישראל וזוכה פרס מפעל חיים של אמ"י ב-2013, נפטר הבוקר (חמישי) בבית החולים תל השומר. הוא מוכר לא מעט בזכות סרטי הבורקס שבהם כיכב, כמו "חגיגה בסנוקר" ו"צ'ארלי וחצי"

אריה אליאס. אביב חופי
אליאס/אביב חופי

השחקן הוותיק אריה אליאס נפטר הבוקר (חמישי) בגיל 94 במחלקה הפנימית בבית החולים תל השומר ברמת גן. הלוויתו תתקיים בבית העלמין "מנוחה נכונה" בכפר סבא ביום שישי ב-11:30.

אליאס נולד ב-1 באפריל 1921 בכורדיסטאן והיה היהודי הראשון‏‏‏ שהתקבל לאקדמיה לאמנויות יפות בפקולטה לדרמה בבגדד שבעיראק בשנת 1941. בשנת 1947 עלה לישראל, עם רקע במשחק בתיאטרון. מיד לאחר עלייתו שירת בפלמ"ח ובהמשך בצה"ל במלחמת העצמאות.

אליאס נדחה מן הצ'יזבטרון בגלל מבטאו הכבד והצטרף ליחידת האזנה של המודיעין. לאחר שהשתחרר החל לשחק בתיאטרון, אך ללא הצלחה רבה. יוצאת דופן היתה השתתפותו ב-1953 במחזה "תעלולי נאסר א-דין", שהועלה בתיאטרון הקאמרי בבימויו של יוסף מילוא. אליאס גילם את המואזין, אולם כשהמחזה ירד מהבמות, חזר שוב לשולי הבמה לתפקידים משניים ביותר.

נקודת המפנה בקריירה של אליאס הגיעה בשנת 1965, לאחר שלוהק לסרטו של יוסף שלחין "הילד מעבר לרחוב". אליאס גילם את אחד משני התפקידים הראשיים - אביו המובטל והאלכוהוליסט של נער צעיר. הסרט זכה בביקורות מצוינות בעיתונות הישראלית והקהל נהר בהמוניו לסרט. הסרט אף השתתף בפסטיבל הקולנוע בוונציה וזכה בפרס מיוחד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אליאס/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאחר "הילד מעבר לרחוב", נפתחה הדרך בפניו של אליאס והוא זכה לתפקידים משמעותיים יותר. ב-1967 השתתף בסרטו של מנחם גולן "עליזה מזרחי". ב-1968 השתתף בסרט "הגמל והילד". בשנת 1969 השתתף בסרטו של גולן "מרגו שלי" ובסרט הדרמה "לפני מחר".

בשנת 1971 יצא לאקרנים אחד מהסרטים המשמעותיים בקריירה של אליאס, "השוטר אזולאי" של הבמאי אפרים קישון. באותה השנה כיכב בסרטו של ג'ורג' עובדיה "אריאנה" לצד שמוליק סגל. ב-1972 השתתף בסרט נוסף של עובדיה, "נורית" לצד עזרא דגן. באותה שנה כיכב בסרט האמריקאי הראשון שלו "תיק ירושלמי". בשנת 1973 השתתף בסרט "קזבלן" לצד יהורם גאון. בשנת 1974 השתתף בסרטו של בועז דוידזון "צ'ארלי וחצי" לצד יהודה ברקן. באותה השנה גילם במאי פרסומות בסרטו של ג'ורג עובדיה "שרית". ב-1975 השתתף בסרטו של בועז דוידזון "חגיגה בסנוקר" לצד יהודה ברקן, זאב רווח וטוביה צפיר. בשנת 1976 החל להשתתף בסדרה של הטלוויזיה הלימודית "שכונת חיים". הסדרה, אשר צפייתה היתה חובה עבור תלמידי זרם החינוך הממלכתי, הכירה את אליאס לדור שלם של ילדים. באותה שנה השתתף בסרטו של ג'ורג' עובדיה "רחוב 60" לצד ששי קשת ויונה אליאן.

עוד באותו נושא

"טוב לבו היה הדבר היחיד שגדול יותר מכישרונו": חבריו של אריה אליאס נפרדים

לכתבה המלאה

בהמשך השתתף אליאס בסרטים נוספים: "הרשל'ה", "כוכב השחר", "כביש ללא מוצא", "נורית 2", "כסח" ו"המובטל בטיטו". כמו כן השתתף בסרט "אבא גנוב 2". בשנת 2003 השתתף בסרטים "הכוכבים של שלומי" ו"מסעות ג'יימס בארץ הקודש", על משחקו ב"מסעות ג'יימס בארץ הקודש" זכה בפרס אופיר כשחקן הראשי הטוב ביותר, זאת בנוסף לפרס מפעל חיים שקיבל באותה שנה.בשנת 2013 הוענק לו על ידי אמ"י פרס על מפעל חיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully