וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: משרד הכלכלה דורש בחזרה 600 אלף שקלים שהעניק לבמאית סוהא עראף, מאחר שהציגה את סרטה כפלסטיני

12.11.2014 / 12:31

השר בנט לוואלה! תרבות: "אי אפשר לקחת כסף מהמדינה ואז לירוק בפרצופה. הבמאית, שחשה ישראלית לחלוטין כשביקשה לקבל את המימון, נזכרה שהיא פלסטינית כשבאה לעשות בו שימוש". (עידכון) נציגה של עראף בתגובה: "היא מגדירה את סרטה כפלסטיני משום שזו זהותה הלאומית"

יח"צ - חד פעמי
השר בנט: "זו התנהלות בלתי מתקבלת על הדעת, לא הגונה ולאחר בדיקה משפטית, גם לא עומדת בכללים בגינם ניתנה התמיכה"

סופית: משרד הכלכלה דורש מהבמאית סוהא עראף בחזרה את 600 אלף השקלים שהשקיע בסרטה "וילה תומא", כך נודע לוואלה! תרבות. השבוע אישרה את החלטה זו ועדה שהוקמה במשרד הכלכלה. סוהא עראף קיבלה סכום גדול במיוחד בגובה של כ-2 מיליון שקלים ממוסדות מדינת ישראל למימון הסרט, עליו היא חתומה כתסריטאית, במאית ומפיקה. מתוכם 1.35 מיליון ש"ח מקרן הקולנוע הישראלי הנתמכת על ידי משרד התרבות, וכ-114 אלף שקלים של מענק ממפעל הפיס, וכאמור 600 אלף שקלים ממשרד הכלכלה. לאחר מכן הציגה את סרטה כפלסטיני בפני פסטיבל ונציה ובראיונות לתקשורת. לאחר פרסום השערורייה בוואלה! תרבות התעוררה סערה ציבורית, בעקבותיה מחקה את השם פלסטין בהצגת הסרט, אבל המשיכה להדיר את שמה של מדינת ישראל שמימנה כשני שלישים מההפקה שלו.

בעקבות כך הקים משרד הכלכלה ועדה לבדיקת העניין בראשות רן קיויתי, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים של משרד הכלכלה, ממנה הגיע המימון לעראף, שלוותה בייעוץ משפטי וכללה גם נציג של עיריית חיפה. לאחר הצבעה בה הצביעו ששה בעד ואחד נגד, הוחלט לדרוש את הכסף בחזרה. במשרד הכלכלה אישרו את הפרטים לוואלה! תרבות, והשר נפתלי בנט אמר לנו: "אי אפשר לקחת כסף מהמדינה ואז לירוק בפרצופה. הבמאית, שחשה ישראלית לחלוטין כשביקשה לקבל את המימון, נזכרה שהיא פלסטינית כשבאה לעשות בו שימוש. זו התנהלות בלתי מתקבלת על הדעת, לא הגונה ולאחר בדיקה משפטית, גם לא עומדת בכללים בגינם ניתנה התמיכה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השר נפתלי בנט וסוהא עראף/מערכת וואלה!, צילום מסך

בסוף אוגוסט הגיע לידי וואלה! תרבות מכתב ששלח רן קויתי אל סוהא עראף ואל החברה שלה, "בילסאן הפקת סרטים", בו נכתב כי הסוכנות החליטה לערוך לעראף שימוע בכתב, "מאחר שהיא שוקלת להמליץ לוועדת התוכנית לדון בביטול כתב האישור שניתן לחברה במסגרת התכנית שבנדון עבור הפקת הסרט, וזאת בשל כך שהסיוע אינו משמש למטרה שלשמה ניתן. סעיף 5.3.2 להוראת המנכ"ל קובע כי תנאי לקבלת הסיוע בתחום הקולנוע הינו, בין היתר, כי הסרט הינו 'סרט ישראלי' כהגדרתו בתקנות הקולנוע (הכרה בסרט כסרט ישראלי), התשס"ה-2005.

"במועד הגשת הבקשה על ידך הוצהר כי הסרט הינו אכן 'סרט ישראלי' כנדרש בכללי התכנית ולפיכך נדונה הבקשה בוועדת התכנית ובהסתמך על הצהרתך הנ"ל הוענק לך כתב אישור לקבלת כספי סיוע למימון עריכת הסרט. אולם לאחרונה הובא לידיעתנו שהוצהר על ידך כי הסרט מהווה 'סרט פלסטיני' וכי כך הוא מוצג על ידך אף כלפי צדדים שלישיים. מכאן שהסרט אינו מהווה עוד 'סרט ישראלי' כנדרש בכללי התכנית". המכתב ביקש את תגובתה הדחופה של עראף עד ליום רביעי (27 באוגוסט), וציין כי "במידה ועד למועד שלעיל לא תתקבל תגובתך, הסוכנות תגיש לוועדת התכנית בקשה לביטול כתב האישור למפרע, תוך דרישת החזר מלוא הסיוע שניתן במסגרת התוכנית".

לאחר שמדינת ישראל העניקה לעראף כ-2 מליון שקלים עבור סרטה "וילה תומא", סכום שמעט מאוד סרטים ישראליים מקבלים מהמדינה בשנה, עראף הגישה את היצירה כסרט פלסטיני לפסטיבל ונציה, לתדהמתם של רבים במשרדי ממשלה, בעולם הקולנוע וגם בקרב שותפיה ליצירה. עראף קיבלה את התמיכה כאזרחית המדינה, ממוסדות שתומכים בסרטים ישראליים, ולאחר שהסרט הוגש כישראלי. לאחר חשיפת המקרה בוואלה! תרבות התעוררה סערה בציבור. בסוף אוגוסט, שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, אימצה את החלטת מועצת הקולנוע הישראלי לדרוש את כספי התמיכה, שהושקעו בסרט "וילה תומא" של עראף. טרם קבלתה החלטה זו, הנחתה השרה את היועצת המשפטית של משרד התרבות והספורט, עו"ד הדס פרבר, לבחון את הנושא ולקבוע האם ניתן לדרוש החזר של כספי התמיכה שהושקעו בסרט נוכח התנהלות המפיקה והיוצרת. עו"ד פרבר קבעה בחוות דעת משפטית, כי יש מקום לדרוש את כספי התמיכה שניתנו להפקתו ויצירתו של סרט זה, נוכח העובדה, כי במקרה זה השקעת קרן הקולנוע הישראלי בסרט מהווה שימוש בכספי התמיכה, שלא למטרה שלשמה ניתנו הכספים. השרה לבנת אמרה לוואלה! תרבות: "היוצרת של הסרט פעלה באופן חמור וציני בבואה לקבל הכרה ותמיכה בסרטה כסרט ישראלי בעוד שבחו"ל היא מציגה אותו כסרט שמדינת המקור שלו 'פלסטין'".

מהמרכז המשפטי עדאלה, שמייצג את הבמאית סוהא עראף, נמסר בתגובה כי "עראף לא עברה על אף תנאי מתנאי התמיכה הכספית בסרטה. הסרט הוצג ויוצג בתכניות של הפסטיבלים השונים כ'סרטה של סוהא עראף', ללא שיוך לאומי כלשהו. מבחינת עראף, כמפיקת הסרט, הבמאית והתסריטאית, היא מגדירה את סרטה כפלסטיני משום שזו זהותה הלאומית, והסרט מסופר מנקודת ראותה, שהיא נקודת ראות פלסטינית. בנוסף, עלילת הסרט מתרחשת בעיר רמאללה, והסרט כולו דובר ערבית. נדגיש כי הסרט מציין בתחילתו ובסופו את עובדת קבלת התמיכה הכספית להפקתו מהגורמים השונים, וזאת בהתאם לתנאי התמיכה בו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully