וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חה"כ דב חנין בדיון על הפסקת התמיכה בסינמטק: "כאשר המדינה סותמת פיות זה פאשיזם"

26.11.2014 / 13:06

בוועדת הכספים של הכנסת התקיים דיון על הפסקת או הפחתת התמיכה הכספית בסינמטק תל אביב, בשל פסטיבל סרטי הנכבה. נציגי הסינמטק נעדרו מהדיון למרות שהוזמנו

דב חנין אולפן וואלה יום הבחירות, ינואר 2013. מגד גוזני
חה"כ דב חנין/מגד גוזני

בוועדת הכספים של הכנסת התקיים הבוקר (רביעי) דיון על הפסקת או הפחתת התמיכה כספית בסינמטק תל אביב, בשל החלטת הסינמטק לקיים את "פסטיבל 48 מ"מ הבינלאומי השני לסרטי נכבה ושיבה". הדיון התקיים לאחר שיו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) נענה לבקשתו של ח"כ אלכס מילר (ישראל ביתנו) לדיון דחוף בנושא. לאורך כל הדיון לא נכחו בו נציגי הסינמטק למרות שהוזמנו. גם נציגי האוצר נעדרו מהדיון.

כמה חברי כנסת הביעו תרעומת בדיון על קיומו ללא נציגים אלו. חה"כ עיסאווי פריג' (מרצ) שאל "איך אתה מקיים דיון בלי נציגי הגוף שמדברים בגינו?". חה"כ סתיו שפיר (העבודה) אמרה: "הישיבה הזו זומנה כל-כך מהר כי זה נושא סקסי, עניין תקשורתי. ועדת הכספים (היא) ועדה לענייני העברת כספים לבית היהודי. איך מתקיים דיון כזה אם לוועדה אין סמכות להוציא אל הפועל את החוק? אין לוועדה שום אפשרות לקבל החלטה. כל הדיון הזה נערך להביא לפה תקשורת ולהוסיף עוד קולות לבית היהודי. כל הניסיונות לזרוק עוד גפרורים למדורה במילא בוערת, זה נועד להסתיר את הדברים האמיתיים שעל הפרק, הקיפאון בשכר, הרפורמה בבריאות הציבורית ועוד. ובמקום זה כל הזמן מנסים להסוות את הבעיות האמיתיות של מדינת ישראל. בטווח הקצר אולי יוסיף לכם קולות, זה מה שאתם רוצים, בטווח הארוך ייגרם נזק למדינת ישראל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חה"כ כנסת אלכס מילר: "יש כאן ניסיון פאתטי של הנהלת הסינמטק לנצל את הבמה שלהם כדי לתמוך בעוכרי ישראל". סינמטק תל אביב/מערכת וואלה!, צילום מסך

"ביקשתי את הדיון", אמר חה"כ אלכס מילר, "בגלל שהפסטיבל מתחיל בסוף השבוע הזה. יש כאן ניסיון פאתטי של הנהלת הסינמטק לנצל את הבמה שלה כדי לתמוך בעוכרי ישראל, שמנסים בכל דרך אפשרית לחתור תחת ריבונותה של מדינת ישראל. אם מישהו היה שוכר את המקום שלהם להסריט סרטים על הכחשת שואה אז היתה קמה צעקה". חה"כ שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי) אמרה: "אם משרד התרבות מממן תרבות, שיממן לכולם, ולא יממן את הניסיון להפסיק קיום מדינה יהודית".

מהצד השני של המפה הפוליטית, חה"כ דב חנין (חד"ש) אמר כי "הדיון הזה מיותר וגם מזיק. החוק של מילר מזיק כי הוא חוק של צנזורה תרבותית, שאין בו תועלת אך יש בו הרבה נזק. אם הציבור הערבי מרגיש נכבה לא חוק של אלכס מילר ירפא את זה. אם מישהו חושב שיירפא פצעים בדרך חוקים של הכחשה שלא ידברו עליהם טועה. אי אפשר לגרום לאנשים לא להתייחס לפצע שלהם על ידי כך שאומרים להם שהפצע לא קיים. החוק הזה הוא מסר לכל מוסדות התרבות: תזהרו, יש נושאים שלא טובים בעינינו. אין תרבות בלי המדינה, לא ניתן לעצור את צינור החמצן והתרבות תימשך. הסינמטק הוא מוסד מאוד מפואר. כאשר המדינה סותמת פיות זה פאשיזם".

עוד באותו נושא

פרשת פסטיבל הנכבה: עיריית תל אביב מסרבת להתערב

לכתבה המלאה
ח"כ עופר שלח בישיבת סיעה של יש עתיד, פברואר 2013. נועם מושקוביץ
חה"כ עפר שלח התייחס גם לנושא שלא קשור לדיון: "אין לי בעיה שעמיר בניון ישיר, רק שישיר שירים טובים ולא חרא של שירים כמו עכשיו"./נועם מושקוביץ

"לעם הפלסטיני היתה נכבה. לא לשרת החינוך ולא לאף אחד יעזור לומר אחר. אלו העובדות", אמר ח"כ עיסוואי פריג', "וגדולתה של המדינה שגם לשכן יש נרטיב אחר אפילו שזה לא נעים. הדיון הזה לא תקין ופופוליסטי. זה בושה". חה"כ מיכל בירן (העבודה) אמרה: "למען הסר ספק, אני לא חושבת שהיתה נכבה. אך אני תומכת באנשים בזכות להחזיק בנטריב שלהם. ישראל ביתנו מנסה להגדיל את מספר המנדטים שלה באמצעים כאלה. זה צריך להיעשות בתהליך תקין ולא פופוליסטי. זה מה שמרגיע את הרוחות? במקום להרגיע את הרוחות חברי קואליציה עולים להר הבית ואתה בשלילת תקציב לסינמטק".

חה"כ עפר שלח (יש עתיד) אמר כי "יש כאן אי הבנה של תפקידם של מוסדות תרבות, לא לחנך ולא לתת נרטיבים טובים או לא. תפקידם להציג גם את הנרטיב של הצד השני. זה נקרא תרבות. תפקידה של מדינה לעודד תרבות ולא זו שמוצאת חן דווקא בעיני מישהו ולא מישהו אחר. חברים ממשרד התרבות, תממנו תרבות ותשבו בשקט. אין לי בעיה שיאמרו דברים אחרים. גם אין לי בעיה שעמיר בניון ישיר, רק שישיר שירים טובים ולא כמו חרא של שירים כמו עכשיו".

אלון גרבוז מנהל סינמטק תל אביב אמר היום לוואלה! תרבות בתגובה לדיון בועדת הכספים: "הוזמנתי לדיון בועדת הכספים, אבל בשבילי להגיע לירושלים זה עונש יותר גדול מאשר להפסיד את התמיכה של משרד התרבות. אין לועדת כספים סמכות לדון בנושא ביטול התמיכה. ראיתי בזה ביזבוז זמן. יש חוק. קיבלנו את התמיכה על פי חוק הקולנוע. עמדנו בקריטריונים הנכונים. אם רוצים לשנות את זה צריך לעשות דיון ולמצוא שעברנו על החוק. אבל כמובן שלא עברנו על החוק. אנחנו מוסד פטריוטי למופת, פטריוטים לא פחות מחברי הכנסת שיזמו את הדיון הזה. עכשיו אביגדור ליברמן יגיד לאלכס מילר: 'יופי, ילד, תשאר ברשימה גם בבחירות הבאות'".

כפי שפורסם שלשום לראשונה בוואלה! תרבות, בעקבות החלטת סינמטק תל אביב לקיים בסוף השבוע הקרוב את "פסטיבל 48 מ"מ: הפסטיבל הבינלאומי השני לסרטי נכבה ושיבה", היועצת המשפטית של משרד התרבות פנתה למשרד האוצר בבקשה לבדוק לשלול ממנו תמיכה לפי סעיף 3 ב' לחוק יסודות התקציב. לפי משרד התרבות, קיים חשש לפיו הסינמטק פעל בניגוד לחוק והוציא הוצאות עבור פעילות שהיא במהותה "ציון יום העצמאות או יום הקמת המדינה כיום אבל".

שרת התרבות לימור לבנת מסרה שלשום: "זהו מצב בלתי סביר בעיניי שגוף הנתמך על ידי מדינת ישראל יאפשר לקיים בין כתליו פסטיבל שלם המוקדש כל כולו להטפה כאילו יום הקמת מדינת ישראל הוא יום אבל. לא יתכן שהמדינה תישא בעלויות המימון של גוף המעודד דיון במה שמכונה על ידי הפלסטינים 'זכות השיבה' שמשמעותה שלילת המשך קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully