וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף: האם בעלי השכלה גבוהה קוראים יותר ספרים?

24.12.2014 / 0:00

סקר חדש של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בודק את הרגלי הקריאה על פי רמת ההשכלה. וגם: בואו לצפות ב"ראיון סוף" אצל פואלו קואלו, אמזון הסירה ספר בגלל עודף מקפים ועוד חדשות ספרות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תמונה ראשונה מ"ביל", הפקת ה-BBC לקומדיה חדשה על וויליאם שייקספיר/מערכת וואלה!, צילום מסך

אנשים בעלי תעודת השכלה גבוהה מקדישים זמן רב יותר לקריאה ומחזיקים ספרים רבים יותר בביתם מאשר אנשים בעלי תעודת השכלה נמוכה - כך עולה מדו"ח חדש של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

הסקר "ארוך הטווח" של הלמ"ס החל באוקטובר 2013 והושלם במרס 2014. נכללו בו כ-4,600 משקי בית, שבהם כ-13,400 נפשות. למרואיינים הוצגה השאלה הבאה: "בשבוע האחרון, כמה זמן הקדשת לקריאה שלא לצורך עבודה או לימודים? הכוונה לקריאה בנייר או במחשב של ספרים, עיתונים, מאמרים, ספרי קודש, וכדומה". מהנתונים עולה, כאמור, כי ככל שלמרואיינים הייתה תעודת השכלה גבוהה יותר, כך הם הקדישו זמן רב יותר לקריאה: 24% מבעלי התעודות האקדמיות הצהירו כי הם קוראים מעל 10 שעות בשבוע, לעומת 12% מהנשאלים להם אין תעודות השכלה כלל, ו-15% מבעלי תעודת בגרות בלבד. רק 3% מבעלי התעודות האקדמיות הצהירו כי אינם קוראים כלל, לעומת 21% מהנשאלים שאינם בעלי תעודות.

מתאם דומה נמצא גם באשר לכמות הספרים הנמצאים בביתם של הנשאלים. כך למשל, 38% מבעלי התעודות האקדמיות העריכו כי בביתם יש למעלה מ-200 ספרים, לעומת 7% מהנשאלים שלהם אין תעודה כלל ו-12% מבעלי תעודת בגרות בלבד. לעומת זאת, 40% מבעלי תעודת הבגרות ו-49% מהנשאלים חסרי תעודות ההשכלה דיווחו כי בביתם יש פחות מ-25 ספרים, אל מול 13% מבעלי התעודה האקדמית.

תרשים ספרים. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מערכת וואלה!
תרשים ספרים/מערכת וואלה!, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה
תרשים ספרים. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מערכת וואלה!
תרשים ספרים/מערכת וואלה!, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

המו"ל של "חמישים גוונים של אפור" קנה את זכויות היוצרים לחליפת מכתבים אירוטית שנכתבה בצרפת לפני כמאה שנה

מדובר בחליפת מכתבים שנכתבה בצרפת של שנות ה-20 של המאה הקודמת, בין אישה אלמונית בשם העלמה סימון (Mademoiselle Simone) למאהבה הנשוי לאישה אחרת. המכתבים מפרטים את התסכול המיני ההולך וגובר שלה, ואת הפנטזיות המיניות שהיא מבקשת להגשים למאהבה. המכתבים נתגלו ע"י הדיפלומט ז'אן-איב ברטו בדירה ישנה של מכר שלו, והוא גם יערוך את אסופת המכתבים. הספר יצא לאור בשנה הבאה תחת השם "מדמואזל ס".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ישחזר את הצלחת "חמישים גוונים של אפור"?/מערכת וואלה!, צילום מסך

אמזון הסירה ספר מהחנות המקוונת שלה בטענה שיש בו עודף מקפים

הסופר הבריטי גרהאם ריינולדס פרסם בשבוע שעבר בבלוג שלו שקיבל אי-מייל מאמזון ובו הודיעו לו כי ספרו האחרון - " High Moor 2: Moonstruck" - הוסר מחנותם המקוונת כיוון שיש בו יותר מידי מקפים. באמזון טענו כי קיבלו תלונות על שימוש-יתר במקפים בספר והסבירו כי שימוש כזה "משפיע לרעה על חוויית הקריאה". לדבריו של ריינולדס – מהנדס חשמל בן 43 שזהו ספרו השלישי - באמזון מצאו 100 מקפים בספר, מתוך טקסט של 90 אלף מילים. הוא הוסיף כי הספר, שקיים כבר כמעט שנתיים בחנות המקוונת של אמזון ונערך בידי עורך מקצועי (בעלות של 1,000 ליש"ט), קיבל יותר מאלף ביקורות חיוביות באתר.

בתשובה לאמזון כתב ריינולדס כי מלים ממוקפות הן דבר מקובל בשפה האנגלית וצירף קישור לאופנים שבהם אפשר להשתמש במקפים. באמזון לא השתכנעו והודיעו כי הם נותנים לו שהות של 40 יום לערוך מחדש את הספר, ואם לא יעשה זאת הם יסירו אותו מהחנות לצמיתות.

"זה היה יכול להיות קומי אם זה לא היה עולה לי כסף", כתב ריינולדס בבלוג שלו, "ואם זה לא היה גורם לכך שאחד מהספרים הכי נמכרים שלי אינו זמין דווקא בתקופה הכי עמוסה בשנה". בהמשך תהה אם אמזון תרחיב את מלחמתה בסימני פיסוק ותתקוף גם מבנים תחביריים מסוימים: "מה הדבר הבא? האם יתחילו לתת לנו עונשים בגלל שימוש במילים בנות יותר משתי הברות? האם גם סימן הפסיק-נקודה בסכנת הכחדה? האם ג'יי קיי רולינג תצטרך להסיר את 'הארי פוטר והנסיך חצוי-הדם' מן המדפים עד שתסדר את העניין עם המקף בשם הספר? האם קורמאק מקארתי יצטרך לחזור לספרו 'הדרך' ולפסק אותו?"

יום לאחר שריינולדס פרסם את המקרה בבלוג שלו, הספר הוחזר אל החנות הוירטואלית של אמזון בעקבות ההצלחה הוויראלית של הדברים שכתב. מלבד החזרת הספר, באמזון לא הגיבו למקרה בהודעה רשמית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מקף למקף זאב. עיצוב כריכת הספר שהוסר וחזר/מערכת וואלה!, צילום מסך

הסופר פאולו קואלו הציע 100 אלף דולר לחברת סוני כדי לקנות את זכויות הסרט "ראיון סוף" ולאפשר אותו בחינם בבלוג שלו

הסרט "ראיון סוף", שבמרכזו נסיון חיסול של מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און ע"י שני עיתונאים אמריקאים, נמצא כבר שבועות ארוכים במרכזה של שערוריה בינלאומית; צפון קוריאה התנגדה לו מכל וכל וקראה לגנוז אותו, ולאחרונה פרצו האקרים למערכות המחשבים של חברת סוני ופרסמו פרטים רבים וחסויים שהסבו נזקים עצומים לחברה. בשבוע שעבר התקבלו איומים על ביצוע פיגועים בהקרנות הבכורה של הסרט, ובעקבות כך חברת סוני החליטה לגנוז אותו. ההחלטה עוררה ביקורת רבה, בטענה שסוני נכנעת לטרור ופוגעת בחופש הביטוי ובחוקה האמריקאית.

הסופר הברזילאי פאולו קואלו החליט להוסיף לביקורת על סוני גם הצעה מעשית: בציוץ בחשבון הטוויטר שלו הציע קוואלו לסוני 100 אלף דולר תמורת הזכוית לסרט, מתוך מטרה לפרסם אותו בחינם בבלוג שלו. "אתם תכסו 0.01% מהתקציב", צייץ קואלו כשהוא מתייחס לחברת סוני, "ואני אוכל להגיד 'לא' לאיומי טרור".

קואלו גם שלח אי-מייל בנושא זה לעיתון USA Today וקישר בין המקרה הנוכחי לחרם של העולם המוסלמי כנגד סלמן רושדי – כשזה הוציא לאור את ספרו "פסוקי השטן" (באיראן הוציאו פסק הלכה שקבע שרושדי הוא בן מוות). "כסופר ואמן," כתב קואלו לעיתון שהחליט לפרסם את דבריו, "הייתי עד למה שקרה לסלמן רושדי לפני שנים רבות. אנשים אז לא הונעו ע"י תרבות הפחד שאנחנו רואים עתה. המו"לים התייצבו בפני האיום, וכמה אנשים אפילו מתו [...] אבל חופש הביטוי שרד".

לטענתו סוני יוצרת תקדים מסוכן שיאפשר מקרים דומים בעתיד. "כסופר," הוא ממשיך, "חופש המידע וההפצה חשוב לי מאוד. כשפרסמתי את הציוץ שלי בטוויטר, ידעתי שכעת גם אני אהיה בקו האש. אבל אנשים צריכים להלחם על הערכים שלהם, אחרת הם לא זכאים לחירות שניתנה להם".

האתר "Comicbook.com" מדווח כי גם הסופר ג'ורג' ר.ר מרטין ("משחקי הכס") שנמנה על מבקרי ההחלטה של סוני, החליט לעשות מעשה (צנוע מזה של קואלו) והציע להקרין את הסרט בבית קולנוע עצמאי בבעלותו.

עוד באותו נושא

"ראיון סוף": למה הגניזה שלו צריכה להדאיג את כולנו?

לכתבה המלאה
פוסטר הסרט ראיון סוף.
חופש ביטוי. כרזת "ראיון סוף"

אמזון השיקה שירות חדש לתושבי מנהטן שיאפשר להם להזמין ספר ולקבל אותו תוך שעה

אם אתם גרים במנהטן, בקרוב תוכלו להזמין ספרים לביתכם בדיוק כפי שאתם מזמינים פיצה או המבורגר. אמזון בוחנת שירות משלוחים חדש שייקרא "Prime Now" שמבטיח משלוחי ספרים בתוך שעה מרגע ההזמנה. השירות מוצע כרגע רק לתושבי מנהטן בכל יום מ-6 בערב ועד חצות במחיר של 7.99 דולרים (אם תהיו מוכנים לחכות שעתיים, השירות ינתן בחינם). השירות יינתן בערים נוספות במהלך השנה הבאה.

מכירות הספרים מז'אנר האוטוביוגרפיות והממוארים צנחו בריטניה בשנת 2014

חברת "Nielsen BookScan" הבריטית שעוסקת בניתוח שוק הספרים, פרסמה השבוע נתונים לפיהם מכירותיהם של ספרים מז'אנר האוטוביוגרפיות והממוארים ירדו ב-4% בהשוואה לשנת 2013. להבדיל מישראל, ז'אנר הממוארים והאוטוביוגרפיות נפוץ מאוד בבריטניה (ובמדינות רבות בעולם המערבי), ורבים מהכותרים שיוצאים בז'אנר הזה נכתבים על ידי סלבריטאים שמאפשרים לקוראים הצצה לחייהם הפרטיים. אולם נדמה כי ריבוי הכותרים ואיכותם הירודה התישו את הקוראים, והם כבר לא ממהרים לקנות אותם כבעבר.

לפי "הגרדיאן", ספריהם של הקומיקאים ג'ון קליז וסטיבן פריי שיצאו השנה נמכרו בכ-60 אלף עותקים כל אחד – מספר נמוך מאוד ביחס להערכות המוקדמות. ספר הזיכרונות השני של מגיש הטלוויזיה גרהאם נורטון, נמכר רק 44 אלף עותקים. לשם השוואה, ב-2013 האוטוביוגרפיה הנמכרת ביותר הייתה זו של מנג'ר מנצ'סטר יונייטד הפורש – סר אלכס פרגוסון. הספר מכר 115.5 אלף עותקים כבר בשבוע הראשון שלו, ובכך שבר את שיא המכירות לשבוע אחד שהיה שייך לאוטוביוגרפיה של ראש ממשלת בריטניה לשעבר, טוני בלייר (הספר יצא בשנת 2010 ומכר 92 אלף עותקים בשבוע הראשון). למעשה, האוטוביוגרפיה של פרגוסון הייתה הספר הנמכר ביותר לשנת 2014 בבריטניה גם ביחס לספרים בתחום הפרוזה. הוא נמכר ב-803 אלף עותקים בתוך פחות משלושה חודשים.

צ'רלי רדמיין, העורך הראשי של הוצאת 'הרפרקולינס' בבריטניה, אמר ל"אינדיפנדנט" שהוא קיצץ בשנה האחרונה את מספר כתבי היד שההוצאה קנתה מסלבריטאים. לטענתו הוצאת ממוארים של סלבריטאים כרוכה בסיכון כלכלי גדול מדי, כי ההוצאה נדרשת לשלם מקדמות גדולות ומנגד לספרים הללו יש חיי מדף קצרים. "יש לך שלושה שבועות של מכירות," הוא אומר, "ואחר כך הספר נעלם מהתודעה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא עוד ממנו? כריכת האוטוביוגרפיה השלישית של סטיבן פריי, שיצאה השנה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ראש ממשלת אוסטרליה, טוני אבוט, התערב באופן אישי בפרס ראש הממשלה לספרות - לאחר שוועדת הפרס המליצה על הסופר סטיבן קרול, החליט אבוט לחלק את הפרס בין קרול לבין הסופר ריצ'ארד פלאנגן

אירוע מוזר התרחש לאחרונה במסגרת פרס ראש הממשלה לספרות באוסטרליה. טוני אבוט, ראש ממשלת אוסטרליה, התעקש שהפרס בסך 80 אלף דולר יוענק לסופר ריצ'רד פלאנגן (זוכה פרס מאן-בוקר האחרון), למרות שפלאנגן ביקר אותו בחריפות. אבוט קרא את ספרו של פלאנגן – "The Narrow Road to the Deep North" – ונהנה ממנו כל כך, שהחליט להתערב בהחלטתם של חמשת חברי ועדת הפרס שבחרו בסופר סטיבן קרול. לאחר התערבותו של ראש הממשלה, הפרס חולק בין שני הסופרים. "אין ספק שראש הממשלה בחר שלא לקבל את המלצתנו," אמר חבר הוועדה שבחר להשאר בעילום שם לעיתון The Australian. "זה הפתיע אותנו לחלוטין; ידענו על כך לראשונה כשראש הממשלה הכריז על שני זוכרים בטקס הענקת הפרס".

פלאנגן, שביקר נחרצות את ראש הממשלה על תמיכתו בתעשיית הפחם המזהמת ואף הצהיר בראיון ל-CNN כי הוא "מתבייש להיות אוסטרלי", הודה לראש הממשלה על הבחירה בו והחליט לתרום את חלקו בפרס – 40 אלף דולר – לארגון צדקה שתומך בספרות אבוריג'ינית. "אני משבח את ראש הממשלה שממשיך להעניק את הפרסים הללו גם בתקופה של משבר כלכלי," אמר פלאנגן בנאום קבלת הפרס. "ואני משבח את ראש הממשלה על שהוא מביע תמיכה באירוע בעצם נוכחותו בטקס הלילה. אלה אינם דברים קטנים, כי אם סמלים גדולים למה שחברה תרבותית צריכה להיות – חברה שבה התרבות אינה משמשת ככלי כלכלי או כגורם למבוכה פוליטית, אלא כרכיב הכרחי בזהות שלנו".

ריצ'רד פלאנגן. WPA Pool, GettyImages
פלאנגן זוכה בפרס הבוקר/GettyImages, WPA Pool

הנשיא אובמה המליץ בחום על הספר "Redeployment" מאת פיל קליי במסגרת ראיון לסיכום השנה

אובמה, רעייתו ובנותיו התראיינו למגזין "פיפל" ושם נשאל הנשיא מה מונח על שידת הלילה הנשיאותית כרגע. "אני באמצע ספר נפלא שפורסם לאחרונה ונקרא 'Redeployment' מאת פיל קליי," ענה הנשיא. "המחבר הוא בוגר מלחמת עיראק שכתב סדרה של סיפורים קצרים. מצוין. חזק מאוד". הנשיא גם המליץ על הסרט "התבגרות" ועל סדרת הסרטונים הויראלים "BatDad" (על משקל באטמן – אב שמתמודד עם שגרת המשפחה כגיבור-על).

טריילר ראשון לקומדיה החדשה "ביל" של ה-BBC, המגוללת את חייו של וויליאם שייקספיר הצעיר ועתידה לצאת במרץ 2015

"ביל" יעסוק בימים בהם הפך שייקספיר מצעיר אנונימי שחי בעיירה סטרטפורד אפון-אייבון למחזאי מפורסם בלונדון, והוא נוצר על ידי הצוות שמאחורי תוכנית המערכונים הבריטית לילדים "Horrible Histories". בעלילה הבדיונית שייקספיר (בגילומו של מת'יו ביינטון), שנקרא "ביל", הוא נגן לירה (כלי נגינה עתיק) חסר תקווה שעוזב את ביתו ואת משפחתו בנסיון לגלות את הייעוד האמיתי שלו. מהר מאוד הוא מסתבך בעלילה שמהדהדת את יצירותיות הנודעות וכוללת בין השאר מלך רצחני, מרגלים תככנים, ומזימה אחת לפוצץ את אליזבת הראשונה מלכת אנגליה.

ביינטון, יחד עם השחקנים סיימון פרנבי, מרתה האו-דאגלס, ג'ים הוויק, לורנס ריקארד ובן ווילבונד, משחקים כ-40 דמויות מתחלפות בדומה לקומדיות הנודעות של חבורת מונטי פייתון – "בראיין כוכב עליון" ו"הגביע הקדוש".

חדשות בשורה

* קולומביה תנפיק שטר עם דמותו של הסופר גבריאל גרסייה מרקס שהלך השנה לעולמו. הקונגרס הקולומביאני הורה גם על פעולות לשימור זכרו של מרקס באתרים שונים הקשורים בחייו.

* המאייר ומחבר ספרי הילדים נורמן ברידוול מת בגיל 86. ספר הילדים המפורסם ביותר שאייר וכתב הוא "קליפורד הכלב האדום הגדול" (הספר תורגם גם לעברית ויצא בהוצאת הקיבוץ המאוחד).

* הסופרת שהרה בלאו מעלה הצגת יחיד פרי עטה בשם "ותכתוב" (בבימויה של עמנואלה עמיחי). ההצגה מביאה את סיפורה של סופרת המנסה להתגבר על לבה השבור, תוך שהיא מנסה לסיים את הספר עליו היא עובדת. המחזה יעלה בתיאטרון תמונע בת"א ב-12 בינואר בשעה 20:00.

* הוצאת ידיעות ספרים ערכה טקס הענקת ספרי "זהב" (20 אלף עותקים), "פלטינה" (40 אלף) ו"יהלום" (100 אלף) לסופרי ההוצאה. בין הסופרים שספריהם הגיעו להשגי מכירות משמעותיים היו נאווה מקמל עתיר (ספר יהלום וספר פלטינה), ענת לב אדלר (פלטינה), יאיר לפיד (זהב) וסמדר שיר (זהב).

* ב-1 בינואר ייערך בבית ביאליק בת"א אירוע לציון 142 שנים להולדתו של המשורר הלאומי. האירוע יערך תחת השם "כנסת ישראל ושריה בוחרים ביאליק" ובמהלכו יקריאו עשרה שרים וחברי כנסת קטעים מיצירתו של ביאליק. הכניסה חופשית.

* הספר "נעלמת" מאת ג'יליאן פלין מכר יותר ממיליון עותקים מודפסים. בכך הוא מצטרף למועדון מצומצם בו נמצאים רבי מכר עולמיים כמו "צופן דה וינצ'י", "דמדומים", ו"הארי פוטר והנסיך חצוי-הדם" .

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully