וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יצחק לאור הגיש כתב תביעה נגד מפעל הפיס

29.12.2014 / 11:30

לאחר ביטול פרס לנדאו, יצחק לאור תובע את מפעל הפיס בטענה של חריגה פסולה מהוראות תקנון הפרס. "אין אדם יכול להפריך דברים שהתרחשו לפני שנים רבות", נכתב בכתב התביעה

יצחק לאור. נמרוד סונדרס
תובע. לאור/נמרוד סונדרס

יצחק לאור הגיש הבוקר (שני) תביעה לפסק דין הצהרתי לבית המשפט המחוזי בת"א בו מתבקש ביהמ"ש להצהיר כי החלטת מפעל הפיס לבטל את זכייתו של לאור בפרס מפעל הפיס לאמנויות ומדעים על שם לנדאו לשנת 2013 בקטגוריית שירה, בטלה. הנימוקים לכך הינם בין היתר: פגיעה בזכויותיו של לאור, חריגה מסמכות בועדת השיפוט, היותם של הנתונים עליהם התקבלה ההחלטה לבטל את הפרס ידועים לוועדת השיפוט, היעדר הכלים לברר את הטענות ומשמעות חלוף הזמן.

"אם תיוותר על כנה ההחלטה לשלול מלאור את הפרס", נכתב בכתב התביעה שהוגש ע"י עורכי הדין יעקב וינרוט, יחיאל וינרוט, עמית חדד ואושר רובינגר, "הרי שזהו עידן חדש מבחינת כבודו של אדם וזכויותיו. מכאן ואילך אין הוא אלא פונקציה של כמות פרסומים ואין צורך לשפוט אותו. פרס מפעל הפיס נשלל ממר לאור על סמך שמועות המייחסות לו אימרות ומעשים מן העבר הרחוק (מאוד) שאינם קשורים בדרך כלשהי לתחום שבו ניתן לו הפרס. וכל זאת מבלי שהתקיים אי פעם במשך כל העשורים הרבים בירור כלשהו בפני גוף כלשהו - חוקר או בדק, פלילי, משמעתי או אתי - בעניינו, ומבלי שהוא זומן אי פעם לחקירה או למסירת גרסה", לשון כתב התביעה.

seperator

כתב התביעה מפרט את השתלשלות העניינים מהרגע בו החליטה הועדה להעניק את הפרס ללאור ועד לרגע בו לבסוף נשלל ממנו. "אין אדם יכול להפריך דברים שהתרחשו לפני שנים רבות. זהו אחד הרציונלים העומדים בבסיס ההתיישנות. גם במישור הסמכות, אין לכם שום סמכות להיכנס לתוכן הדברים שנטענו בפניות. אין בשום מקום זכר ליכולתכם לשלול את הפרס בכלל שלא לדבר על כך שאין לכם שום סמכות לשלול את הפרס בשל טענות סתמיות שאין בינן לבין הפרס דבר וחצי דבר ואשר אין לכם את הכלים המינימליים להחליט בהן", כתב לאור לועדה במהלך ההתנהלות מולה.

השיקולים היחידים למתן הפרס על פי כתב התביעה הם אלה המפורטים בתקנון: פעילות אמנותית מצטיינת ואיכותית מהתקופה האחרונה וכי האמן השפיע בתחומו ותרם תרומה משמעותית לתרבות ולאמנות בישראל אולם במקרה של לאור, שיחקו שיקולים אחרים תפקיד ולמרות שהטענות נגדו כבר עלו בעבר, לפני שבועיים הוחלט לבטל את זכייתו בפרס בנימוק לפיו החומר בעניינו לא עמד לנגד עיניה של ועדת השיפט שבעת שקיבלה את החלטתה בדבר הזכייה.

לאור שוב פנה במכתב לוועדה וזו החליטה לאשר את הענקת הפרס, אולם שופטת המיעוט גילית חומסקי "פרשה" מועדת השיפוט לאחר שהבינה כי שני החברים האחרים מתעתדים להעניקו שוב ללאור ובכך הכשילה את מתן הפרס ללאור, מצטט כתב התביעה את מהלך האירועים אשר תואר בוואלה! תרבות. מפעל הפיס מצדו, "נתלה" בפרישתה של חומסקי כדי להצדיק את ביטול מתן הפרס בנימוק שהועדה התפרקה, נטען בתביעה. "לא נותר לי אלא לפנות לביהמש הנכבד על מנת לתקן את העוול שנגרם לי", כתב לאור בתצהיר שצורף לכתב התביעה. טרם הוגש כתב הגנה.

עוד באותו נושא

יהושע סימון על ביטול החלטתו להעניק פרס ללאור: "איני רואה את עצמי כערכאה שיפוטית בדבר התנהגותו של אדם כלשהו"

לכתבה המלאה
seperator

לאחר דיון בדירקטוריון מפעל הפיס שנערך בשבוע שעבר הוחלט כי הפרס לא יוענק ללאור. לאור החלטה זו בטקס לא הוענק פרס בתחום השירה. עם זאת, בפני דירקטוריון מפעל הפיס עדיין עומדת האפשרות להעניק פרס זה בהמשך למועמדים אחרים בהתאם לדיון עתידי לו עדיין לא נקבע תאריך. הדירקטוריון התכנס בעקבות פירוק ועדת השיפוט לפרס לנדאו לשירה, שהתרחשה לאור החלטתה של גילית חומסקי לפרוש מהוועדה, כפי שפורסם לראשונה בוואלה! תרבות. חומסקי פרשה מהוועדה "בגלל שמסתמן שלא יבטלו את הפרס ליצחק לאור".

"ההחלטה הזאת היא אושר גדול, שמחה ענקית, כך ראוי שיהיה וטוב שכך", אמרה לוואלה! תרבות אשכר אלדן-כהן, שהגישה בפברואר 2010 תלונה למשטרה כנגד לאור בה טענה כי אנס אותה. "זה מהלך בעל חשיבות אדירה". "זו החלטה מבורכת, מובנת מאליה, באיחור אלגנטי של כמה חודשים", אמר לנו רביב דרוקר, שבתוכניתו "המקור" פורסם תחקיר שחשף טענות של נשים כי סבלו מהטרדה מינית ומתקיפה מינית מצד לאור, טענות אותן לאור הכחיש.

הוועדה התכנסה שוב אחרי שקודם לכן בחן דירקטוריון קרן לנדאו את החומרים שהוגשו לו בעד ונגד הענקת הפרס למשורר יצחק לאור. לאחר דיון ממושך החליט הדירקטוריון לבטל את החלטת ועדת הפרס ולהחזיר את הדיון לוועדה על מנת שתשקול מחדש את המלצתה, לאורו של החומר הנוסף.

תחילת הפרשה בפברואר 2010. לאחר שהתקבלו במערכת התוכנית "המקור" עדויות מנשים שטענו כי סבלו מהטרדה מינית ומתקיפה מינית מצד לאור, הסופר והמרצה יצחק לאור, שודר בתוכנית תחקיר על הנושא. התחקיר התמקד בארבע תלונות שונות. לאור הכחיש את טענות אלה, ויש לציין כי מעולם לא נחקר, לא נשפט ולא הורשע. הקריאות לבטל את זכייתו של לאור בפרס לנדאו, הנושא עמו סכום כספי של 100 אלף ש"ח, החלו מיד עם ההכרזה על זכייתו בחודש נובמבר.

  • עוד באותו נושא:
  • יצחק לאור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully